|
|
gepost door: Wilko op 23/03/06 22:07 |
|
 |
rodeoraoul schreef op 22/03/2006 23:49:
ola, Wat een verhitte discussie!! Ik denk dat we te maken hebben met de kinderziektes van een site. Wat naar wilko's verhaal dus ook met soulboater is voorgekomen.
KLeine correctie: Soulboater is van Darko Pelikan, Boatertalk.com is van Eric Princen. Ik had het over BT, maar Darko heeft ook wat te stellen gehad met commerciele posters. Daarom hebben die een ander kleurtje gekregen om andere gebruikers tegen hen te waarschuwen.
Boatertalk heeft een enorme groei doorgemaakt nadat Rec.boats.Paddle effectief was gesloopt door een aanval van een commerciele mafketel die overal op reageerde met onzinpraat over zijn product (sponsons). RBP is nu nog slechts een schaduw van wat het was.
Daarnaast wilde ik even wat anders zeggen. Hoeveel mensen kijken er op dit forum? 100? 150? 30 actief? Voor een bedrijf lijkt het mij niet reel om er zoveel tijd in te stoppen voor relatief kleine aantallen bezoekers. Ik denk dat erik zijn hobby, kanoen, en dus ook de kano-community wil promoten met events zoals Dutch playboat cup. Hij plaatst hier berichtjes vanuit hobby oogpunt, niet vanuit commercieel oogpunt want dat is gewoon niet interessant genoeg. dan kun je beter reclame gaan schrijven voor de kanosport. wat overigens minder tijd zal kosten.
Getallen zeggen niet zoveel, het gedrag van iemand wel. Het feit dat hij vrijwel uitsluitend op zaken heeft gereageerd waar hij commercieel belang bij had spreekt boekdelen.
En als het dan wel vanuit een deel commercieel oogpunt is, alas. Ik denk dat stephen kanoshop of andersom gewoon samen een banner moeten gaan regelen. dan kan erik weer posten om te helpen, en als hij dan reclame maakt, maakt dat niet uit want het staat er dan toch al op toch!?
lijkt mij een hele mooie oplossing voor het probleem.
[/qoute]
Laten we even duidelijk stellen dat dit Stephen zijn forum is. Zoals ik het begrijp is dit forum door hem opgezet zodat gebruikers met elkaar ervaringen uit kunnen wisselen en met elkaar over kanogerelateerde zaken kunnen praten. Het commerciele gebruik als advertentiemedium is daarbij niet inbegrepen. Sterker nog, daarvoor is juist de mogelijkheid tot het plaatsen van banners. Dan kun je reclame maken waarvan voor iedereen duidelijk is dat het reclame is.
edit at wilko:
Dit snap ik ff niet hoor, jij gaat niks meer kopen bij ov door ongewenst gedrag?
Raoul, ik zal even een poging doen om het uit te leggen. Ik heb sinds ik kayak ook aardig wat tijd doorgebracht op een aantal kano-gerelateerde forums. Een aantal daarvan heb ik ten onder zien gaan door commerciele posts en/of trolls.
Commerciele posts zijn op de meeste forums niet toegestaan, sterker nog, in de gebruikersvoorwaarden van veel internetproviders staat expliciet dat je dat niet mag doen. Dat is op zich een heel duidelijke grens. Jij stelt nu voor om die grens te verschuiven. De grap is dat je dan een glijdende schaal krijgt.
Waar ligt de grens precies, en hoe moeilijk wordt het om hem te handhaven? Op het moment dat mensen uit geldelijk gewin berichten gaan plaatsen verandert er het een en ander. Er zal bewust de grens op worden gezocht, wat kan leiden tot een steeds verder liggende grens, die op niet meer te handhaven is.
Stephen heeft een duidelijke grens gesteld, en dat is niet alleen zijn goed recht, maar het heeft ook nog eens een positieve invloed op het forum. Je kunt dan met elkaar ervaringen uit wisselen zonder dat iemand je onderhuids probeert iets aan te smeren.
Natuurlijk noemen mensen merken, en het kan voorkomen dat als iemand vraagt om een ervaring met een winkel of om waar iets te koop is, dat je ze dan (al dan niet per PM) informatie geeft. Het is echter nogal een verschil of je dat doet omdat je jouw eigen bedrijf probeert te promoten of dat je iemand anders probeert te helpen zonder daar wat voor belang dan ook bij te hebben.
Hetzelfde geldt ook voor het "aangeboden" forum. Als bedrijven reeksen van bootjes er op gaan plaatsen dan krijgen ze in feite gratis advertenties, op kosten van het kanoforum. Dat kan niet de bedoeling zijn, en daarom zijn mensen daarop aangesproken. Wil een bedrijf 2e hands bootjes verkopen, dan kunnen ze een banner plaatsen met daarin een link naar hun eigen 2e hands bootjes site. Simpel toch?
Ik ben behoorlijk wars van reclame, en ik zie bovenstaande voorbeelden dan ook als ongewenst gedrag. Ik ben blij dat Stephen en de admins het op het kanoforum aanpakken, dat maakt het hier wat plezieriger vertoeven.
Als ik iemand zie die zich willens en wetens op een forum misdraagt, dan trek ik mijn conclusie. In dit geval, met Cokayak, is het voor mij makkelijk om mijn ongenoegen in daden om te zetten. Ik ben geen admin, dus ik kan hem door correctief op te treden niet laten merken wat ik van zijn gedrag vind, maar ik kan wel met mijn portemonnee laten merken wie ik waardeer, en wie niet.
Dus tenzij ik geen (goed) alternatief heb voor zijn bedrijven of de producten die hij verkoopt dan zal ik nooit naar OV/kanoshop gaan. Daar ik niet zou weten wat bij hem goedkoper is dan bij de concurrentie en ik kan me niks bedenken dat hij verkoopt dat een ander niet ook levert, lijkt me dat een effectieve optie om mijn mening te geven over iemand zijn gedrag en instelling. |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|