Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 30/07/04 11:03
Mijn zeekano, een P&H Baidarka is lek. Het is mij niet duidelijk waar hij precies lek is. Vandaar dat ik over de gehele lengte de kiel en beide zijnaden wil behandelen met polyester. De kiel heb ik al dicht geplamuurd maar dat helpt dus niet.

Wie weet hoe ik dit moet doen of weet waar ik goede adviezen kan krijgen?

Bij voorbaat dank,

Nico
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 30/07/04 11:08
Met het eigenlijke plakwerk kan ik je niet helpen, nooit gedaan...

Misschien ff checken bij een clublid dat slalomt of poloot, die hebben over t algemeen nogal wat ervaring met bootreparaties.

Om het lek op te sporen:

Smijt em ergens neer, tuinslang erin, kraan openen en wachten maar...
Het is er het ideale weer voor; op een droge ondergrond zie je meteen waar t lekt.

Ik zou ém niet op een bok leggen want een boot vol water zou wel eens door kunnen gaan buigen ;-)

Rocky
http://rocky-kayaka.mybrute.com
Thomas
gepost door: Thomas op 30/07/04 11:53
Ik kan je wel een keertje een manier mailen over hoe je boot te plakken..

ik zou je wel willen adviseren om toch eerst eens het lek op te sporen.. het plakken van je hele kiel en beide naden is vrij duur denk ik.. en daarnaast is het 1: niet mooi 2: draagt het niet bij aan het gewicht in positieve zin..

Als je op een gegeven moment het lek gevonden hebt kan je dit repareren met glasvezel en epoxy, en eventueel meng je dit met een beetje waterverf in de kleur van je boot..
www.thomasmaij.nl ---- www.kajak.nl ---- www.kanoforum.nl
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 31/07/04 11:44
De boot ligt op dit moment vol met water. Het is me nu al wel duidelijk waar hij lek is. Langs beide zijnaden druppelt het water vrolijk naar beneden. Zo op het oog ongeveer over 1,5 meter per zijde. Dat wordt dus toch de gehele naad aanpakken. Immers door de gekrulde punten staat daar nu geen water en weet ik niet of hij daar ook lek is.

Aftapen is geen optie; dat verstevigt de boot nu eenmaal niet. Ik zal toch met polyester in de weer moeten.

Eén zeer groot lichtpunt; de kiel is niet lek. Dat scheelt toch maar mooi weer.
Thomas
gepost door: Thomas op 31/07/04 12:12
oke polyester kan idd ook op zo'n boot..

voor de naad kan ik niet anders adviseren dan dit best groot aan te pakken.. 3 laagjes glasvezel kan zeker geen kwaad. bij zaakjes zoals hier in amersfoort 't vrouwezand kan je voorgesneden glasvezel bandjes krijgen in een paar verschillende soorten diktes.. ik zou daar bijv. 1tje van 2 cm, 1tje van 4 cm en 1tje van 6 cm breed van gebruiken.. zodat er telkens 1 cm overlapt word. voor het repareren goed opschuren (door een mogelijke coating heen.. zodra vezels zichtbaar worden stoppen) in de polyester hars kan je gewoon een tikje waterverf van de kleur van je boot gooien..
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 31/07/04 14:15
Thomas, overlappende banden is een goed idee. Ik dacht al niet met één stukje glasvezel uit te kunnen. Inmiddels ben ik er ook achter hoe je het eea aanbrengt op je boot.

Op deze link staat wat practische info:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/wjm.kooijman/Tips%20en%20trucs.htm

Vooral het laten oversteken en later weghalen van overbodige stukken vond ik erg slim. Met name vanwege de vele 'dingentjes' langs de randen. Hier gaan de grijplijnen etc, doorheen.
Thomas
gepost door: Thomas op 01/08/04 12:41
is idd best een handige pagina.. ik zou er zelf voor kiezen direct de volgende laag aan te brengen. dit omdat anders tussen elke laag glasvezel een laag (epoxy) hars komt, wat in mijn ogen toch niet de bedoeling lijkt.. probeer niet teveel epoxy te gebruiken, alleen bij de laatste laag om het mooi glad te laten worden..

ik heb nog een tip voor je:
als je eenmaal een stukje van de naad gedaan hebt, plak hierover dan huishoudfolie door het strak erop neer te leggen (met zo weinig mogelijk luchtbellen)en dan met tape tijdelijk vast te maken.. zodra de hars gehard is (+- 48 uur) is de folie heel gemakkelijk te verwijderen, en zo ontstaat een vrij gladde reparatie..

beter resultaat ontstaat wanneer de folie vlak om de reparatie heen afgesneden word en zo de tape dichter bij de reparatie op de boot drukt..

ik heb nooit dingen laten oversteken (ik denk dat hier mee word bedoelt stukjes pas knippen zodra de hars uitgehard is..)

wat betreft de coating.. dat dit zorgt voor waterdichtheid van de boot is naar mijn inziens onzin.. het zorgt alleen voor net dat kleine beetje meer stevigheid, maar dat heb ik als polo-er zelfs nooit nodig gehad...
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 01/08/04 18:34
Als je gaat polyesteren is het bijzonder handig om als je de boel volgesmeerd hebt een laagje huishoudfolie (dat doorzichtige plastic) over je reparatie heen te plakken en alles goed aan te drukken. Na afloop trek je het plastic er zo weer af. Hierdoor wordt de boel niet alleen mooi glad (je kunt zelfs de randen een beetje afvlakken zodat de overgang mooi wordt) maar hard het ook beter uit. Dit omdat de reactie tussen hars en harder dan beter op gang komt.

Ik zou trouwens niet al te idioot veel lagen over elkaar heen plakken: met de eerste is de boel als het goed is al dicht en een tweede is om de boel mooi af te werken. Of een derde nog veel zin heeft?
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Thomas
gepost door: Thomas op 02/08/04 11:19
michiel, je moet wel eerst goed lezen he.. dit had ik ook al verteld namelijk
michielv
gepost door: michielv op 02/08/04 12:23
Ik denk dan dat we tegelijkertijd gepost hebben want toen ik dat verhaal zat te tikken stond jouw verhaal er nog niet

Thomas
gepost door: Thomas op 03/08/04 02:45
uhh mijn post was 6 uur eerder zeker dronken uit je werk gekomen?:D:D
michielv
gepost door: michielv op 03/08/04 08:39
Noppes, ik wil best geloven dat jij 6 uur eerder gepost hebt maar toen ik keek stond jouw verhaal er echt niet bij..

Ennuh, ik combineer autorijden en alcohol drinken niet
Stephen
Admin
gepost door: Stephen op 03/08/04 10:03
Het bericht is niet bewerkt geweest in die 6 uur tijd en daarna ook niet

Gewoon over het hoofd gezien dan maar he
Kanoforummer
Thomas
gepost door: Thomas op 03/08/04 11:47
uhh dan ga je toch fietsen??

(tenzij je last hebt van een lekke band natuurlijk )

maar goed nu weer ff on-topic dan maar he
heeft iemand nog andere tips?? ik heb er geen meer d8 ik zo.. nouja 1tje.. maak niet teveel hars aan als je net begint..:)
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.