Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 17/08/04 18:56
Naar aanleiding van een vraag van Sidney in een andere thread heb ik onderstaand verhaaltje opgesteld:

Brandingvaren kun je naar mijn mening onderverdelen in twee categorieen: Brandingvaren en Surfen.

Brandingvaren: precies wat de naam inhoudt, met een bootje in de branding varen ;-)
Dit kan dus een zeekano, wildwater- of rodeo-boot, waveski of surfkayak zijn.
Lekker lange surfs richting het strand maken of rodeomoves terwijl je van de top van een golf afstuiterd en vervolgens nog meer rodeotrucs in de gebroken golf (het schuim) maken.

Surfen: precies wat de naam zegt!
In deze categorie bewegen we in hoofdzaak parallel aan de golf en proberen we de golf aan stukken te "slicen en dicen" met agressief bochtenwerk (carven).
Doel is dan ook voor het brekende deel van de golf uit te blijven bewegen en in de "pocket" van de golf je moves te maken.
Precies, zoals de surfers op hun boards dat ook doen.

Om te brandingvaren maakt het dus niet uit wat voor type boot je hebt, alles is goed.
Om te kunnen surfen moet je boot echter aan een aantal voorwaarden voldoen. Op een van deze voorwaarden ga ik in deze post uitgebreid in; de vorm van de zijkant van je boot.

Bij deze een klein schema over de verschillende bootvormen en hun vermogen parallel aan een golf te blijven plakken of een scherpe bocht te carven bij het spelen in de branding.

Hoe scherper de kanten (of "edges")van de boot hoe beter hij in het water zal "bijten" en dus op de gewenste koers blijft.

image not available

1 ronde boot
Geen kanten: geen grip
T-salom, Whip-it, Salto, Sniper

2 standaard rodeoboot
Platte bodem en ietwat schuin naar buiten lopende zijkanten: edge groter dan 90°:
Je kunt de kant al een beetje in de golf drukken.
G-force, WS EZ, Method Air

3 agressieve rodeoboot
Platte bodem en loodrechte zijkanten: 90° edge:
De kant kan al iets verder in de golf gedrukt worden ---> meer grip.
Trickster, WS Forplay, Dagger Super Ego (Tekno / Vibe: edge zelfs scherper dan 90°)

4 surfkayak
Platte bodem en zijkanten die schuin naar binnen lopen: edge kleiner dan 90°
Deze kanten (in deze vorm ook wel rails genoemd) kun je heel ver in de golf drukken.
Marauder, X-ray, Boogie

3 agressieve rodeoboot met vinnen aan de zijkanten:
De vin die in het water gedrukt zit geeft je extra grip.
Riot Trickster, Dominatrix, Glide, Tekno hebben al vijf jaar vinnen
De andere fabrikanten pas sinds een jaartje en dus alleen in de korte (langzame) boten

4 surfkayak met vinnen:
De vin(nen) die in het water gedrukt zit(ten) geven je extra grip.

Dit is dus de situatie die ik met het plaatje probeer te schetsen; de boot beweegt zich parallel aan de golf:
image not available

Hier nog een artikeltje over t verschil tussen ww kayaks en en surfkayaks (vanuit surfers-perspectief bezien)
Link naar artikel

Zo... en dan hebben we het alleen nog maar over de edges van de boot gehad
Lengte, rockerprofiel en materiaal komen een andere keer wel aan de orde; deze jongen gaat nu naar huis om te eten.

Cheers!
Rocky
http://rocky-kayaka.mybrute.com

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 18/08/04 09:44
Wow Rocky, geweldig verhaal! Zo leer je nog eens wat
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Boogieman
Riot - Boogie
gepost door: Boogieman op 18/08/04 12:21
Thnx!

Erg leerzaam.

Ik kijk uit naan je volgende artikel!

Luuk
Let's Boogie baby!
henk_riot
gepost door: henk_riot op 18/08/04 23:11
wat dacht je van elke week een artikel waarin les geeft in brandingkayakken en of surfen??

vet plaatje trouwens die gast lijkt gewoon even rustig zijn hand in het water te houden terwijl het lijkt dat je moet peddelen voor je leven vanuit mij dan he
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 19/08/04 11:59
Hij zit dan ook in een surfkayak met vinnen die heel stabiel in de golf bijt.

Door de grote snelheid van dit soort boot hoeft hij niet te peddelen om de krul voor te blijven.

Deze snelheid komt mede door een tweetal andere designprincipes waarin ze verschillen van de ww of rodeoboten.

Dit zijn respectievelijk rockerprofiel en materiaalkeuze.
Meer hierover in een volgend artikel.
http://rocky-kayaka.mybrute.com
michielv
gepost door: michielv op 19/08/04 12:16
Verder zal het gewicht van de man ook helpen: Randy Phillips heeft nou niet bepaald het figuur van een marathon-loper

sidney
gepost door: sidney op 19/08/04 14:15
Good stuff Rocky.

Alle info is welkom. Misschien kunnen we een artikel forum oprichten met meerder dingen als dit.
Wat theorie over eskimoteren kan ook geen kwaad voor mij.
henk_riot
gepost door: henk_riot op 20/08/04 17:43
dan zou ik tog mar bij een vereniging ofzo gaan om eskimoteren en andere technieken want daar leer je het goed en (vaak) door gediplomeerde mensen

en rocky ik kijk uit naar je volgende artikel
Boogieman
Riot - Boogie
gepost door: Boogieman op 21/08/04 12:00
Rocky (of iemand die het andwoort ook weet)

- Als je van die vinnen onder je boot hebt zitten, hoe kom je dan eigenlijk van het strand het water in??? Is dat niet een onweis gedoe of is daar gewoon een truukje voor?

- En zijn die finnen niet heel kwetsbaar als je het strand "op" vaart?

Luuk
Let's Boogie baby!
michielv
gepost door: michielv op 21/08/04 16:48
Ik weet het niet uit ervaring maar het lijkt me dat je dan in het water in en uit moet stappen. Als je in de lengte richting het strand op vaart zal het wel meevallen denk ik, die dingen zien er best wel stevig uit. Alleen als je zijwaarts het strand op klapt breken de vinnen denk ik wel af.
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.