|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 30/10/06 09:13 |
|
 |
mijn antwoorden op je vragen:
- hier boten huren en meenemen of ter plekke huren bij onbekende
daar boten huren is simpel. Veel keuze is er echter niet:
voornamelijk Linder Inkas aluminium kano’s, soms polyester Trappers
en ook wel Old Town PE kano’s. (De OT 174 is in mijn ogen
dan de beste keuze als huurboot.)
- kano's of kajaks
Hangt er vanaf hoeveel en hoe groot je belading is en of je veel moet overdragen.
Met veel bagage en veel overdragingen zijn kano's waarschijnlijk handige
- hoe ver kan er per dag gevaren worden zodat het een rustige vakantie wordt
en we 's avonds nog wat anders kunnen doen
15 kilometer per dag is al een heel eind, zeker als je niet geoefend bent.
- zijn er beperkingen van het aantal bezoekers op het meer
Nee, maar hou er rekening mee dat populaire kanogebieden in het hoogseizoen druk bezocht zijn is: het vinden van een geschikte kampeerplek voor een groep kan dan problematisch zijn. Vroeg vertrekken en al vroeg in de middag een kampeerplek zoeken is zeker aan te raden.
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Ben op 04/11/06 20:15 |
|
 |
Tyrr schreef op 03/11/2006 12:10:
is hier mss ook iemand die al een toch heeft gedaan en mij er een kan aan / af raden, want er zijn er blijkbaar heel veel.
Ik zou is gaan babbelen met de manne van Lier [dan denk ik in eerste instantie aan de Luc (Chaveaux)]. Die hebben al meerdere trektochten gemaakt in Zweden met de Canadees.
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Alex op 23/12/06 18:58 |
|
 |
Je kan ook contact opnemen met www.KlaralvenKajak.com Zijn Nederlanders die in Zweden wonen en die kano's en kajaks verhuren voor tochten in Värmland (midden Zweden. Zij hebben Linder en Gatz kano's en wisselen elk jaar voor nieuwe boten.
Alex |
 |
| Kano-kajaktochten in Zweden? http://www.klaralvenkanot.com |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 25/12/06 10:57 |
|
 |
Tyrr schreef:
>als ik nog iets belangrijk over het hoofd gezien heb mag je dat natuurlijk ook altijd laten weten.
het is lastig om te bepalen of je iets over het hoofd ziet zonder de context van de mogelijkheden, en zonder te weten welk gebied je precies gaat bezoeken.
Uitgaande van je vraag, ga ik er in ieder geval vanuit dat je geen ervaring hebt met kanotochten in Zweden? In dat kader heb ik zo mijn twijfels over je plannen.
Er van uitgaande dat dat je toch niet zal tegenhouden, hier een aantal tips mijnerzijds voor het varen op de meren in Zweden voor mensen die amper of niet kunnen peddelen:
_ Vaar zoveel mogelijk op zwemafstand van de oever, als er een aflandige wind staat moet je zeker heel dicht bij de kant blijven. Wel oppassen voor stenen net onder het wateroppervlak!
_ Draag in principe altijd een zwemvest.
_ Plan de afstanden niet te lang: 15 kilometer per dag is een heel eind als je niet geoefend bent.
_ Gebruik geen (te) lange peddels; peddelen met lange peddels is vooral op de lange duur onnodig vermoeiend.
_ Trek de juiste kleding en schoeisel aan: wees voorbereid op nat worden en voorkom dat je daardoor te koud wordt en onderkoelt. Kies daarom voor kleren die ook nog wat isolatie bieden als ze nat zijn, en in ieder geval sneldrogend zijn (dus geen spijkerbroek maar bv. een kunststof trainingsbroek!). Het moet ook kleding zijn waar je gemakkelijk in kunt peddelen en zo nodig goed mee kunt zwemmen.
_ Hou er rekening mee dat populaire merengebieden (zoals als rond Arvika) behoorlijk druk bezocht zijn: het vinden van een geschikte kampeerplek voor een groep kan dan problematisch zijn. Vroeg vertrekken en al vroeg in de middag een kampeerplek zoeken is zeker aan te raden.
_ Neem niet teveel spullen mee als er lange overdragingen zijn, zeker als je alles moet meesjouwen heuvel op en af zul je daar dankbaar voor zijn
_ Gebruik degelijke en betrouwbare kanokarretjes als er overdragingen op het menu staan...
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Alex op 26/12/06 17:19 |
|
 |
Volgens mij moet de Klarälven dan prima zijn. Je kunt van Sysslebäck tot Edebäck een route varen van zo'n 100 km in 5 a 6 dagen. De rivier gaat een kleine 2 km per uur en is gemiddeld 80 cm diep. Dus dat zwemmen valt wel mee. Je vaart door de mooiste natuur van Zweden en hebt geen last van landtransporten.
groet,
Alex |
 |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 26/12/06 17:25 |
|
 |
Mijn tips waren niet bedoeld voor mensen die kunnen peddelen, ik zat meer te denken aan je tochtgenoten die, naar ik begreep, weing of geen ervaring met peddelen hebben?
Aflandige wind is inderdaad met name een probleem op grote meren, maar niettemin toch iets om rekening me te houden bij mensen met weinig peddeltechniek en ervaring.
Een gebied aanraden vind ik moeilijk in Zweden. Natuur vind je er wel, dat is het probleem niet. Maar als een gebied mooi, toegankelijk, niet te ver noordelijk, niet echt moeilijk, het water stroomt, het weer goed en warm is, dan moet je rekening houden met relatieve drukte. Maar wat ik druk vind, vinden anderen nog heel rustig of juist gezellig 's avonds... Laat dat je dus niet afschrikken voor een eerste keer naar Zweden. Wees alleen niet teleurgesteld als je de kampeerplekken soms moet delen met anderen.
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Alex op 29/12/06 22:50 |
|
 |
Ja, klopt! |
 |
|
|
|
gepost door: Alex op 21/01/07 18:57 |
|
 |
Beste Tyrr,
Het ging er mij niet om om reclame te maken maar meer om enkele antwoorden te geven op je vragen en je een richting te geven voor meer informatie. Wanneer dit niet kan omdat we toevallig zelf in Zweden wonen en deze tochten een aantal keren per jaar maken dan sluit je wel een "mogelijk" waardevolle ervaringsdeskundige groep uit. Wanneer ik bijvoorbeeld iets zou willen weten over Gatz kano's dan zou ik het juist heel prettig vinden als er iemand zou reageren die dagelijks met Gatz kano's zou werken. Ook al is dat dan bedrijfsmatig.
Sorry dat ik de verkeerde indruk heb gewekt en ik hoop toch dat je met de informatie wat kon.
Vriendelijke groet,
Alex |
 |
|
|
|