|
|
gepost door: Nienke op 27/09/04 18:39 |
|
 |
... en zijn er nog verschillende ofzo?
alvast bedankt voor wie antwoordt |
 |
| |
|
WaizFisZ
-- AU !! $%#@$%#$@!! --
|
gepost door: WaizFisZ op 27/09/04 22:17 |
|
 |
Nienke,
Ga eens naar Arendbloem in Wormer (www.arendbloem.nl) die hebben een enorme collectie en kunnen je goed advies geven. Ik heb er zelf een gekocht met korte mouwen omdat ik dat prettig vind maar je vind ze in allerlei soorten materiaal en maten. Pas wel goed, een anorak moet echt goed zitten. Succes!
Lex |
 |
| --- www.waizfisz.nl --- |
|
|
|
gepost door: Stephen op 29/09/04 23:16 |
|
 |
Junior schreef:
Ja Arend Bloem te Wormer, zeker een aanrader
www.kajak.nl
Wat is de toevoeging inhoudelijk aan dit topic..? |
 |
| Kanoforummer |
|
|
|
gepost door: Thomas op 30/09/04 00:20 |
|
 |
naja misschien dat ie gesponsort word door arend bloem dohhhh |
 |
| www.thomasmaij.nl ---- www.kajak.nl ---- www.kanoforum.nl |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 30/09/04 08:00 |
|
 |
*grinnik*
Tsja, mijn fijnste anorakje heb ik ooit in .. Nieuw Zeeland gekocht. Is een Hiko (gemaakt in Tjechie) die aan de andere kant van de wereld goedkoper was dan hier in Nederland...
Het kan gek lopen |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Wilko op 30/09/04 12:43 |
|
 |
Nog een tip: maak er kanobewegingen mee en kijk of hij in de oksels wel ruim genoeg is en of de mouwen lang genoeg zijn. Doe je dat niet dan loop je het risiko dat het gaat schaven...
Sommige mensen gaan voor een drytop, maar in mijn ervaring schaaft dat latex aan de nek, en lubbert het na een jaar te ver uit om nog droog te houden. Het vervangen van zo'n nek-manchet is een rotwerk en wordt hier in de buurt niet goedkoop gedaan (in Tsjechie nog wel, bij Hiko). Ik koop dan ook al jaren alleen nog maar "semi-drytops (zegt niks over hoe goed ze het water buiten houden :-) ). Dan heb je wel latex manchetten aan de mouwen maar dubbel neopreen om de nek. Ik ben ook zeer tevreden over de dubbele tunnel, zo'n dubbele ring van neopreen om je middel waar het spatzeil tussen wordt gedragen. Scheelt een hoop water in je boot!
Let er ook op dat je bij een drytop of semi-drytop een neopreen schacht over de latex manchetten draagt. Dat scheelt in de tijd dat ze meegaan (minder last van UV straling en minder kans op krassen of erger).
Ik haal mijn anoraks daar vandaan waar ik er eentje van goede kwaliteit, met alles dat ik belangrijk vind aan een anorak, op dat moment goedkoop kan vinden. Ik heb er momenteel twee, eentje van Palm, die ik in de VS heb gekocht en eentje van kayaker.de, die ik in Duitsland heb gekocht. Als ik er binnenkort eentje zie die me past en die aan mijn voorwaarden voldoet dan koop ik die ook alvast en bewaar ik hem voor als een van de twee huidige overlijdt (zal over een jaar of zo wel raak zijn: ik vaar vrij veel).
Die laatste bevalt zo goed dat ik er ook eentje voor mijn vriendin heb gekocht.
Wilko |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
|
|
gepost door: Rocky op 30/09/04 14:51 |
|
 |
Aan deze uitgebreide en goede raad van Wilko valt niet veel meer toe te voegen...
Toch doe ik t nog even
Ik ben zelf zeer tevreden met mijn Palm drytop (dus met latex pols en nek manchetten), houdt het water echt prima buiten, hoe vaak ik ook op mijn kop lig.
Dit is natuurlijk niet alleen te danken aan de manchetten maar ook aan de kwalitiet van het stof en het sealen van de naden!
Mijn vorige drytop lekte al na een paar maandjes omdat de tape over de naden (= in principe goed!!!) de coating aan de binnenzijde van het stof lostrok...
Voor mij dus geen drytop meer met gecoat stof.
Ook was het latex nek manchet van die anorak vrij snel naar de haaien.
Spreekt voor zich dat ik van dat merk geen (semi) dry top meer zal aanschaffen.
Terug naar de Palm:
is een type zoals beschreven door Wilko; dubbele tunnel en de latex manchetten zijn beschermd door neopreen manchetten.
Latex nekmanchet kan (en zal in de branding ZEKER) wat irritatie aan hals geven. Dit doordat zand en zout er stevig door tegen je vel gedrukt worden en bij beweging dus lekker gaan schuren.
Ik heb zelf nog geen semi drytop met dubbel neopreen geprobeerd dus kan niet zeggen of die net zo droog zijn, in de branding is het echter geen garantie dat het schaaf-fenomeen 100% opgelost is (ervaring peddel maatjes).
Uitlubberen is me nog niet overkomen en vervangen (gedaan na inscheuren bij mijn 1e drytop) vond ik eigenlijk niet zo moeilijk.
Is natuurlijk wel zonde en een nieuw nekmanchetje is niet echt goedkoop.
En dan is er natuurlijk nog het kostenplaatje:
Bovengenoemde (semi) dry tops met gesealde naden, dubbele tunnel en goede manchetten kunnen zomaar 150 tot 300 (nieuwste "sterkste" "droogste" modellen) euro kosten.
Ben je een typische zomer toer vaarder dan kun je je eisen minder hoog leggen.
Ben je echter van plan de hele winter door te peddelen op ww of branding dan is een goede anorak (+ thermoshirts + long john-wetsuit) onontbeerlijk.
|
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
|
|
gepost door: Thomas op 30/09/04 15:35 |
|
 |
|
ik vaar al 2 winters lang, met een doodgewone old fashioned annorak prima hoor... gewoon een goeie warme fleesetrui eronder en koud zal je het niet hebben, mits je gaat zwemmen natuurlijk, maar dat doe ik niet meer.. |
 |
|
|
|
gepost door: Boogieman op 30/09/04 15:47 |
|
 |
Dan ga je misschien niet vergenoeg Thomas...
Luuk
|
 |
| Let's Boogie baby! |
|
|
|
gepost door: Rocky op 30/09/04 16:33 |
|
 |
Well...
is eigenlijk heel erg simpel:
Je moet je kleden op het worst case scenario.
Bijv:
- zwemmen na 100 meter en dan nog uren verder moeten.
- een van je maatjes zit klem onder een boomstam, jij gaat t water in om zijn kopje boven te houden terwijl anderen proberen de boot los te wrikken; hoe lang duurt t voordat je zelf ook problemen krijgt door onderkoeling?
En ja; ik geef t toe ik heb ook wel eens gezondigd maar ik probeer mijn leven te beteren.
Zeker nadat ik eens minutenlang tot aan mijn schouder in t water tegen een rots heb gehangen op de Claree in behoorlijk fris (understatement) water terwijl mijn medevaarder me daar weg proberden te krijgen.
Toen had ik gelukkig al mijn Palm anorak want in mijn D2-tje was ik in no time doorweekt geweest. |
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
|
|
gepost door: Wilko op 30/09/04 16:34 |
|
 |
Thomas, ik vaar nu al tien winters, en in het begin voer ik ook met een gewone regenjas, met daaronder een wolle trui.
Als je echter echt in de winterkoude vaart (zie foto's onder links beneden) dan is een goed sluitende anorak essentieel.
http://wilko.webzone.ru/galler15.html
http://wilko.webzone.ru/galler16.html
http://wilko.webzone.ru/galler19.html
Als je dan ook nog van flink spelen houd en regelmatig ondersteboven hangt, en dat geldt voor mij zeker, dan is een anorak met alleen neopreen manchetten waaronder je kleddernat wordt geen optie.
Natuurlijk kost dat wat meer, maar het comfort is niet te vergelijken, en ik wil ook niet meer terug naar die tijd.
Overigens raad ik sterk af om een fleecetrui onder een niet helemaal waterdichte anorak te dragen. Droog fleece isoleert weliswaar prima, maar niet als het goed nat wordt! Daarnaast neemt het meer ruimte in dan een paar polypro shirts en zuigt het zich vol met water en dan kan het een flink gewicht worden.
Geen slimme kledingkeuze om te gaan wildwatervaren of brandingsurfen dus. Aangezien *iedereen* wel eens gaat zwemmen, zeker mensen die denken niet meer te gaan zwemmen, is je kleden op een zwempartij veel wijzer dan denken dat het je niet zal overkomen.
Wilko |
 |
|
|
|
gepost door: Nienke op 30/09/04 20:17 |
|
 |
zo, wauw, veel info, bedankt allemaal! hier heb ik zeker wat aan.
rocky, welk merk was dat die je nooit meer zou kopen?
dan houd ik dat ik m'n achterhoofd! (of middenhoofd)
en tja, efkes naar nieuw-zeeland om een anorak te kopen, gege, ik zou het niet vervelend vinden, dat niet.... :P
ik print al jullie reacties gewoon ff uit, want al die dingen zijn nog zo onbekend voor mij dat ik het niet ga onthouden
thanks! |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Thomas op 01/10/04 00:04 |
|
 |
ik vaar ook wel al een ruim aantal winters.. ook weleens een paar overgeslagen.. wel weet ik dat ik al zeer geruime tijd niet ben wezen zwemmen op ww en al zeker niet met die trajecten die we in de winter met de vereniging opzoeken...
ik denk dat Nienke een beginnende vaarder is, dus dat ze startend niet verder zal gaan dan bijv ww 3... ik denk niet dat je dan iemand kan aanraden een annorak aan te schaffen van 200 Euro, zeker niet als deze al andere materialen moet aanschaffen.. een goedkopere anorak die wel tegen de wind beschermd, maar eventueel dus niet zo waterdicht is als... naja.. wat heeft iemand aan een drytop als hij toch gaan zwemmen.. koud krijg je het dan toch wel, en een droge flycetrui is zo mee te nemen..
zwempartijen op dit wildwater zijn vaak ook van korte duur, omdat meestal ardenneachtige riviertjes opgezocht worden.
Ik snap dat je mij niet adviseerd om te gaan varen zonder drytop, maar zoals hierboven al zeg vaar ik in de winter veel lager niveau als in het voorseizoen en hoogseizoen.
Daarnaast is mijn beheersing van het eskimoteren op hoog peil, en me geduld onder water, alhoewel ik dat liever niet toepas, ook best groot...
mm en dan heb ik onder me fleecetrui nog een pak met lange benen, nog een fleecethermoshirt, thermoondergoed (is belangrijk wil later nog.....) |
 |
|
|
|
gepost door: Wilko op 01/10/04 11:06 |
|
 |
Thomas, je reactie straalt een bepaalde zekerheid uit die ik vaker heb gezien bij vooral jongere vaarders. Dat is je goed recht, maar mijn ervaring is dat deze zekerheid een slechte fundering heeft.
Niet alleen kleed je je niet alleen maar op het zwemmen, maar ook op het in het water moeten staan om een maat in problemen te kunnen helpen. Een fleecetrui onder je anorak is dan geen slimme keuze om de redenen die ik al aangaf. Nog een droge fleecetrui meenemen verandert dat argument niet. Er zijn nog genoeg andere factoren die een rol spelen bij het koud krijgen. Omgaan en eskimoteren is een mooi voorbeeld dat je zelf al aanhaalt. Als je omdondert en het is erg koud, dan wordt de onderlaag (fleece, smelly hellies e.d.) nat met zo'n kanojack. Dat heeft diverse negatieve gevolgen. Als je eens een tijdje in de koude moet wachten omdat er bijvoorbeeld een reddingspoging aan de gang is of omdat een sukkel zijn droge kleren in de verkeerde auto heeft gelegd, dan is het dragen van natte kleding al snel meer dan oncomfortabel. Onderkoeling komt sneller op dan je denkt.
Je idee dat je in de winter minder omgaat en dat je dan op een lager nivo vaart vind ik ook een loos argument. Dat geldt misschien voor jou, maar ik zie in de winter aardig wat mensen omgaan en ook regelmatig zwempartijen. De hogere waterstanden en snellere stroming zijn hier voor een deel debet aan, daarnaast liggen er nogal eens bomen in en over het water en voelen sommige vaarders zich minder zeker in de winter (mede door de temperatuur). In de Ardennen en Eifel zijn de beste waterstanden vaak van eind december tot eind januari.
Voor aardig wat mensen is die ene week in de Alpen in de zomer al het wildwater dat ze de rest van het jaar varen, en ook al kan dat iets moeilijker zijn aan het eind van zo'n week, dat zegt weinig over de risiko's van kou en nat worden die het varen op een warme zomerdag met zich meebrengt.
Als je mijn tekst goed had gelezen dan kun je zien dat ik het niet over een drytop heb, maar over een semi-drytop. Ik adviseer niemand om een drytop te gaan kopen, om een paar redenen, zoals je in een andere post in deze thread al kunt lezen. Ik heb nog nooit meer dan 150 euro voor een semidrytop betaald, en de meesten die ik heb gekocht (en ik heb er inmiddels al een paar versleten) zijn meer rond de 100 euro.
Als je nu iemand aanraadt om een goedkoop dingetje te kopen wat enkele jaren meegaat, dan zeg je in feite dat ze over een jaar, als de ervaring navenant is, weer iets nieuws moet kopen. Vreemde redenering, twee keer geld uitgeven voor iets dat je in 1 keer goed kunt kopen en dat toch echt een paar jaar meegaat.
Wilko |
 |
|
|
varendrene
|
gepost door: varendrene op 01/10/04 22:59 |
|
 |
Hoi,
.....(niet echt van belang voor de keuze van welk soort anorak...) maar in welke week ga jij naar Slovenïe? Ook vanaf 16-10?
Groetjes René |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Nienke op 04/10/04 22:40 |
|
 |
|
jep. hoezo, jij ook? |
 |