|
maartext
|
gepost door: maartext op 10/06/07 14:32 |
|
 |
hallo,
ben een newby en zoek een kano waarmee ik in en om de stad vrolijk rond kan varen, ook met hond of met iemand of bijvoorbeeld 2 neefjes erbij. Beetje als toerboot dus.
Het ding is dat ik in Amsterdam niet graag de kano wil laten liggen aan de kade, maar ik woon wel aan een grote tuin en vlakbij water.
Voor het gebruiksgemak dacht ik aan een lichtgewicht maar wel open canades kano die ook weer niet te lang is zodat ie niet de hele tuin in de lengte bezet als ik hem daar weer stal.
Aluminium boten lijken heel geschikt. Lekker licht, en lekker open zodat je de ruimte hebt als je op het water zit. Helaas zijn ze allemaal goed duur, maar ja..
Iemand ervaring met Sportspal? Ik vind ze wel mooi en ze lijken me wel geschikt. de 12ft is misschien wel heel erg kort, 14ft square zou ook nog leuk zijn omdat er eventueel toch een motor achter te hangen is.
Grumman kan ook nog maar die moet ik van nog veel verder halen, de Sportspal hebben ze in Wormer.
Alvast bedankt voor reacties.
gr
Maarten
maartext heeft dit bericht gewijzigd |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Shtinky_puddin op 11/06/07 13:00 |
|
 |
IN vergelijkbare situatie in een andere stad ben ik gekomen tot de Wilderness Systems Rascal. Klein maar stabiel, makkelijk uit het water te tillen en past overal. Geen kano, maar kayak... Ik vaar er al tien jaar met veel plezier in. Just my $0.02 Succes met zoeken!
EDIT: oh crap, je wilt ook je neefjes meenemen. Dat wordt lastig Maar de WS Pundo is gemaakt voor het meenemen van een hond, trouwens. Check anders hun site...
Shtinky_puddin heeft dit bericht gewijzigd |
 |
| www.kayak-keerwater.nl www.carsofcoolhaven.nl |
|
|
maartext
|
gepost door: maartext op 12/06/07 00:21 |
|
 |
eey Shtinky_puddin
thanx voor je reactie. De Rascal zie ik nergens staan nog.
http://www.wildernesssystems.com/
En waar is wilderness allemaal verkrijgbaar eventueel? |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Shtinky_puddin op 12/06/07 01:11 |
|
 |
Ik heb hem gekocht bij wat toen Tiekano was, nu Outdoor Valley. Eigenlijk geen idee of ze nu nog WS voeren... Ze mikken nu wat meer op de ww hoek. Oh well, beetje enthousiast googlen en je komt een eind. Ik had inderdaad begrepen dat ze de Rascal niet meer verkopen als nieuwe boten bij WS, erg jammer, en als je een beetje op internet rondstruint zul je merken dat ze ook tweedehands nog een grote schare liefhebbers hebben. Het was een bootje met een redelijk rare verhouding, ongeveer drie meter lang en 72 cm breed, extreem stabiel, maar bewonderendwaardig genoeg nog best snel! En je draait hem op een postzegel. Oke, niet zoals een ww boot, maar voor een vlakwater bootje is hij verrassend veelzijdig. Ik heb hem zelfs mee de branding in genomen (de bodem is hetzelfde als WS sit-on-top surf bootjes) en dan blijft dat hij nog best grappig surft...
Mijn punt in ieder geval: er zijn ook een hele hoop extreem stabiele kayaks bij de wat meer degelijke merken, hou vooral je blik breed! Een kano mondt uit in ruimte aan boord, maar ook kayaks kunnen verrassend veelzijdig zijn.
Succes! |
 |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 12/06/07 08:50 |
|
 |
Stomtoevallig staat er nu eentje op marktplaats:
Rascal
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
maartext
|
gepost door: maartext op 12/06/07 20:36 |
|
 |
haha, dat is maf.
Ik had intussen inderdaad gegoogeld en had em ergens gezien.
Lijkt me leuke kayak. Maar ik zit nog steeds te stoeien met het idee van hond meenemen, en mogelijkheid van neefjes van jaar of 12, en ook het rondtoeren in de stad door de grachten.
Ervan uitgaande dat ik beginner ben en in de gracht niet om wil gaan liefst, is dan een sit-on kayak niet ook goeie optie? Ik kan me zo voorstellen dat met meer ervaring en buiten er op zeker moment alsnog een strakkere kayak kan komen.
Maar qua sit-on, zoiets als een BIC Kalao, iemand ervaring mee?
En het idee van de canadese kano laat me nog niet helemaal los |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Shtinky_puddin op 12/06/07 20:55 |
|
 |
Die Rascal is stabiel genoeg voor een beginner. Ik ben er ook mee begonnen, vaar door de watertjes van Rotterdam en kan alles doen wat ik maar wil, achterstevoren zitten, omdraaien, die boot valt echt niet om. Maar goed, het is natuurlijk een een-persoons bootje, neefjes mee gaat echt niet lukken.
Succes met de zoektocht! |
 |
|
|
DaLamaMan
|
gepost door: DaLamaMan op 12/06/07 23:09 |
|
 |
Shtinky_puddin schreef op 12/06/2007 20:55:
Die Rascal is stabiel genoeg voor een beginner. Ik ben er ook mee begonnen, vaar door de watertjes van Rotterdam en kan alles doen wat ik maar wil, achterstevoren zitten, omdraaien, die boot valt echt niet om. Maar goed, het is natuurlijk een een-persoons bootje, neefjes mee gaat echt niet lukken.
Succes met de zoektocht!
ik heb er ook wel eens tourtochtjes mee gedaan, die boten zijn echt niet om te krijgen! ze zijn echter wel een beetje log, en niet al snel, maar als beginner zal je dat niet baten..
trouwens, als je een klein formaat hond hebt past ie waarschijnlijk wel tussen je benen in een rascal (denk aan formaat jack russel en iets groter). Dan blijf je alleen zitten met je neefjes, die doe je niet zo snel tussen je benen xD |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Shtinky_puddin op 13/06/07 12:40 |
|
 |
Nou... niet om te krijgen... als je een mini- seal launch maakt vanaf de kade, kan ik je garanderen dat je
a. al je ww technieken nodig hebt om overeind te blijven,
b. je zeiknat bent en wou dat je dat spatzeil wel had gebruikt,
c. je je het schompes lacht over hoe dom die actie van je eigenlijk in retrospect was, en
d. je leuk vindt dat je het deed, maar het noooooit meer gaat herhalen...
Maar bij normaal gebruik istie inderdaad niet om te krijgen...
Shtinky_puddin heeft dit bericht gewijzigd |
 |
|
|
maartext
|
gepost door: maartext op 13/06/07 19:49 |
|
 |
trouwens Udo,
als je van de BIC Bilbao zegt: "let op, schijn berdriegt!"
wat bedoel je daar dan mee?
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Shtinky_puddin op 13/06/07 23:54 |
|
 |
Als je trouwens eens op stap wilt met mijn Rascal, laat maar weten... al vertrek ik binnenkort voor drie weken naar Scandinavië, maar goed, komen we ook wel weer uit. Vergeet ik voor het gemak wel even dat je uit amsterdam komt |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 14/06/07 07:14 |
|
 |
maartext schreef op 13/06/2007 19:12:
Sportspal dacht was om reden dat die zo lekker licht zijn, dus fijne hanteerbaar als ik snel in m'n eentje weg wil. Ik
Dan is een Coleman niet wat je zoekt: dat zijn loodzware bakken die weliswaar behoorlijk sterk zijn maar voor 1 persoon om te tillen een hele toer. Wel een goede training, maar in jouw geval zou ik dan eerder kijken of je twee verschillende bootjes kunt vinden (1 voor jezelf + hond en 1 voor de hele bups) want meestal is het toch zo dat een boot waar meer mensen in kunnen in je eentje niet lekker vaart en andersom.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 22/06/07 14:48 |
|
 |
Gefeliciteerd! Fijn dat je een lekkere boot hebt kunnen vinden.
Misschien kun je bij een lokale vereniging (KV Sloterplas oid) wat lessen nemen zodat je je techniek onder de knie kunt krijgen? Dit scheelt vaak een hoop geploeter.
Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst en laat vooral horen hoe het bevalt
|
 |
|
|
maartext
|
gepost door: maartext op 22/06/07 15:11 |
|
 |
ha Michiel, dank je
Als het goed is heb ik een enkeling in de buurt die me zou kunnen helpen. Anders inderdaad gewoon paar lessen nemen. Dat zou best wijs zijn.
Als ik wat ervaringen met de Sportspal heb zal ik het inderdaad hier plaatsen.
;)
Maarten |
 |
| |
|
|
maartext
|
gepost door: maartext op 28/06/07 00:07 |
|
 |
eerste tocht gemaakt, maar eens begonnen met iemand samen om de (on)mogelijkheden te ontdekken.
Kano makkelijk het water in (en uit) te krijgen.
En ermee kanoën ging soepel.
Het waaide begin van de avond stevig, en in m'n eentje zou ik daar wat problemen mee gehad hebben merkte ik. Maar in m'n eentje moet ik dan maar met wat mooier weer gaan. Voor nu met z'n twee was `t heerlijk. Drie uur op de grachten gepeddeld, zonder verveling, zonder moeite. Soms snel moeten corrigeren omdat bij brugdoorvaart we ineens een rondvaartboot dreigde te snijden. Ging allemaal vlotjes. Tuutlijk, alles gaat nog soepeler als ik beginner-af zou zijn, maar het was nu al groot plezier.
En oh wat was ik blij met een relatief stabiele kano. Want ik had m'n enthousiaste Beagle bij me die onverwacht van links naar rechts ging met meteen z'n poten op de rand. Met de Sportspal was dat geen enkel probleem.
Eerste indruk dus voor nu: ideale toerboot op de grachten, leuk met z'n twee en perfect om de hond mee te nemen..
maartext heeft dit bericht gewijzigd |
 |
| |
|
|
|