michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 26/10/04 12:08 |
|
 |
Hoi Freek,
Op zich is de beste oplossing denk ik: koop een boot waar vinnen onder kunnen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn: de Riot vinnen. Weliswaar bedoeld om in speciale gaten (met ingebouwd schroefdraad) aan te brengen maar je zou ook een gaatje kunnen boren. Moertje (plus ringetje & rubbertje om de boel weer dicht te maken) aan de binnenkant (eventueel een alu strip ipv een moertje om de druk beter te verspreiden), boutje (+ ringetje en rubbertje) aan de buitenkant.
Enige nadeel: je hebt gereedschap nodig om de vinnen te verwijderen, het is onomkeerbaar (okay, je kunt het moertje wel "loos" monteren om te varen zonder vinnen, maar het gat zit erin) en je kunt de vinnen niet verplaatsen. Om te testen zou je de vinnen eerst met bisonkit en watervaste tape kunnen monteren (touwtje eraan om te voorkomen dat je ze kwijtraakt! ). Als je dan de ideale plaats bepaald hebt kun je ze definitief monteren.
Qua plaats ben ik wel voor ter hoogte van het stoeltje, vergelijkbaar met zoals het bij de Tekno zit en de Johnson Mako Extreme (de Byron Olson boot zeg maar).
De Riot vinnen kun je bij Arend Bloem krijgen (kosten geloof ik 29 euro per setje van 2).
Als je bij de maasvlakte vaart: ik woon in de buurt van Rotterdam dus je mag best eens mijn Riot Tekno met vinnen proberen. Weet je een beetje hoe dat voelt en of je de vinnen op die plek prettig vindt varen.
Edit: net even gekeken maar Arend Bloem heeft nog een (nieuwe!) Tekno bij de kanokoopjes staan dus als mijn boot je bevalt is dat misschien ook een optie...
Groetjes,
Michiel |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
WaizFisZ
-- AU !! $%#@$%#$@!! --
|
gepost door: WaizFisZ op 26/10/04 12:18 |
|
 |
Ik heb er geen verstand van natuurlijk maar zijn vinnen onder je kano niet lastig met van het strand starten? Lijkt mij dan de vinnen zich lekker ingraven. |
 |
| --- www.waizfisz.nl --- |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 26/10/04 12:38 |
|
 |
Klopt, ik voer niet voor niets zonder die dingen
Ik denk dat de bedoeling is dat je dan in het water start, is een beetje lastig maar met wat oefening moet dat kunnen. En op zich hoeven die vinnen niet 100% vrij te zijn natuurlijk, als ze maar niet dwars op de golven staan.
Misschien kun je zelfs achterstevoren starten, dat je voorpunt op het strand ligt. Loopt je kuip wel sneller vol (achter zit minder volume) maar is misschien beter voor je vinnen? Dit alleen als je vinnen achterop zitten zoals bij de boot van Stephen of de Mega bootjes. |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Rocky op 26/10/04 13:42 |
|
 |
Hi Freek, als voormalig waveskier hoef ik je natuurlijk niks te vertellen over de voordelen van vinnen ;-)
Om vertikaal aan een steile golf te surfen heb je inderdaad vinnen nodig maar ook snelheid en dat is waar t die korte propjes aan ontbreekt.
Dus in hoeverre de vinnen nog echt effectief zullen zijn in een superkort bootje?
Maar hoe dan ook; met vinnen heb je zeker meer grip en da's natuurlijk altijd positief.
Toch is zo'n RAD natuurlijk gemaakt om te bouncen om zo aerial moves te maken, echt harde carves zullen er zelfs met vinnen niet uit te persen zijn door het gebrek aan snelheid.
Dan is t misschien beter om voor t sufen je waveski weer uit de motteballen te trekken en de RAD te gebruiken voor t betere stuiter en aerial trick werk.
Anyway, back to the topic of installing fins:
De beste manier lijkt mij het installeren van vinboxen zoals beschreven in onderstaande link:
LINKhttp://www.harborside.com/~dchurch/projects.htm
Met een beetje geluk is het O'fishl vin systeem zelfs in nederland te verkrijgen bij de betere surfshops. Natuurlijk zijn er ook ander vinboxen op de markt.
Misschien zijn de lange boxen zelfs beter want daarin kun je de vinnen nog vooruit/acheruit schuiven.
Dit houdt dus wel in dat je twee (of drie) sleuven in je boot zaagt en daar de boxen in monteerdt In de boxen kun je vervolgends de vinnen vastklikken (O'fishl) of schroeven.
Plaatsing van de vinnen is in principe gelijk aan een board; je monteerd ze op de plek van waaruit je de boot wilt draaien; dat is dus ongeveer je gat of net iets daarachter.
Onder je gat; langzamer maar makkelijker draaibaar
Verder naar achteren; sneller maar moeilijker om de boot te draaien
Dan is er nog de toe-in; de mate waarin de vinnen naar binnen wijzen. Dit heeft een hele grote invloed op de performance van de vinnen.
Een grove guideline schijnt te zijn dat als je de denkbeeldige lijnen vd vinboxen doortrekt deze op ongeveer 6" is 15cm voor de neus van je boot elkaar zouden moeten kruisen.
Maar je hebt natuurlijk een erg kort propje dus kan het best zijn dat hij totaal buiten deze algemene stelregel valt. Ik geloof dat deze stelregel gebaseerd is op de doorsnee surfkayak die al gauw een halve meter langer is dan jouw RAD.
De ideale plek om hierover info te zoeken of gewoon te vragen in een nieuwe post) is boatertalk.com.
Je kunt de BT-zoekfunctie gebruiken of de vraag posten op het surf-forum (Surfzone).
Via de zoekfunctie kun je enorm veel info vinden; er zijn al tig vragen gesteld over het installeren van vinnen, ook op ww bootjes.
LINK http://boatertalk.com/search.php?search=fins+installation
LINK http://boatertalk.com/search.php?search=fins+position
LINK http://boatertalk.com/search.php?search=fins+placement
Probleem is natuurlijk dat je maar eens kans hebt'; zodra je de zaag erin zet zit je vast aan die locatie...
Bij mijn Trickster zitten de vinnen vlak achter mijn stoel. (twee vinnen)
Bij mijn surfkayak zitten de vinboxen onder de achterkant vd stoel en van daaruit kun je ze nog verder naar achteren schuiven.
Verdorie mensen!
Hoe vaak moet ik t nog uitleggen
Instappen met vinnen is geen problem; de vinnen snijden immers netjes door t zand.
Je moet er wel voor zorgen dat je neus mooi recht richting zee gericht is (enn naar t strand bij t uitstappen).
Bij sterke zijwaartse stroming of golven die op t strand breken moet je er goed op letten dat je niet zijwaarts op t strand wordt gekwakt want dan krijgen de vinnen ervan langs.
En dan nog kan de schade meevallen als je de boot snel genoeg weer recht draaid.
Komt er op neer dat je in principe altijd vooruit (of mooi achteruit) moet bewegen; dan snijden de vinnen overal doorheen.
Ralph
|
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 26/10/04 14:02 |
|
 |
Rocky schreef:
Bij mijn Trickster zitten de vinnen vlak achter mijn stoel. (twee vinnen)
Bij mijn surfkayak zitten de vinboxen onder de achterkant vd stoel en van daaruit kun je ze nog verder naar achteren schuiven.
Hey mensen lees ik nou goed nieuws en heeft Ralph weer een nieuwe surfboot?
8) |
 |
|
|
|
gepost door: Rocky op 26/10/04 14:52 |
|
 |
Was t maar waar...
Ben nu langzaam aan bezig nieuwe uitrusting aan te schaffen, dan nog een bus en dan ooit weer een surfkayak.
Maar die centjes he... |
 |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 14:59 |
|
 |
Jullie slaan de spijker op zn kop want zat zelf laatst ook te twijfelen om vinnen aan te schaffen. op mijn pyranha s6f is er de mogelijk om 2 vinnen te monteren dit zitten hier ter hoogt van het zitje. Het feit dat het dus niet lastig blijkt te zijn met instappen is dankzij rocky ook uit de wereld.
Heeft iemand enig idee wat een setje vinnen voor de s6f kost bij arend?
Ben wel benieuwd naar hoe ik de effecten zal ervaren bij het surfen. De enige manier hoe ik nu verticale (tov golf) snelheid kan maken is door mn peddel stevig als roer (aan de buitenkant van de golf) te gebruiken en niet te veel opkanten. Ik zie ze op filmpjes met surfkajaks vaak hun peddel aan de binnenkant houden, zou dit met een rodeobootje en vinnen ook mogelijk zijn? En kan je als je vinnen hebt nog wel spinnen?
|
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 26/10/04 15:09 |
|
 |
Wat pyranha vinnen kosten weet ik niet maar dat zal vergelijkbaar zijn als de riot vinnen. Sterker nog, volgens mij zijn die vinnen identiek (in ieder geval qua maat/bevestiging).
Ik ben geen expert maar zoals je het beschrijft doe je het op de golf precies verkeerd: vooral lekker opkanten naar de golf toe (ik heb gemerkt dat je dan veel stabieler ligt). Peddel aan de binnenkant zodat je die als roer kunt gebruiken. Wat je beschrijft klinkt meer als geweld om je boot goed te houden dan techniek en het water het werk laten doen.
Er zijn genoeg voorbeelden van spinnen met vinnen (yeah, dat rijmt ) dus dat is hooguit iets moeilijker maar zeker niet onmogelijk.
|
 |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 15:45 |
|
 |
Ik ben ook geen expert, maar dit is de techniek die ik gebruik om te carven op een golf op de rivier. In principe is het roer dan niet nodig, maar dat stelt je in staat omjezelf bovenop de golf te carven om vervolgens een naar beneden te duiken en een move in te zetten.
Als ik namenlijk flink opkant naar de golf toe dan draait mn boot heel snel horizontaal (paralal met het strand) en verlies ik snelheid en spoel je over de golf of als je voor het schuim zit blijf je sidesurfen. Op de rivier resulteert dit in een wash-out. Om dit te voorkomen gebruik ik dus mn peddel als roer aan de buitenkant om te voor komen dat mn boot horizontaal komt. Op deze manier kan je goed opkanten en snelheid opzij maken. Heb deze techniek van een video van Ken Whiting, maar begin nu enigzins te twijfelen over mijn carve stijl:))
Experts?? |
 |
| |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 15:48 |
|
 |
vergeet te zeggen bij:
"Als ik namenlijk flink opkant naar de golf toe dan draait mn boot heel snel horizontaal (paralal met het strand)"
Als je je peddel aan de binnenkant in het wat houd dan versterk je dit effect toch eigenlijk alleen maar meer?
|
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 26/10/04 16:10 |
|
 |
Het ligt eraan wat je wilt doen natuurlijk maar bij (het echte, als je sommige mensen mag geloven ) brandingvaren wil je juist parallel aan de golven komen om vervolgens snelheid te maken en over de golf heen te jakkeren.
Haaks op de golf en met de golf mee is precies datgene waar al die boardsurfers zo tegen ageren
Overigens: ook op de riviergolven moet je niet gaan remmen zoals je beschrijft. Juist met carven kant je op, als je gaat remmen loop je juist kans van de golf af te spoelen (heb ik van een stokoude video, "Retendo"). Maar misschien als je het kort genoeg doet kun je je peddel wel gebruiken om net dat beetje meer weerstand te hebben zodat je hoger op de golf komt en weer andere trucs uit kunt halen
|
 |
|
|
|
gepost door: Rocky op 26/10/04 16:13 |
|
 |
Bij het parallel aan de golf surfen kun je je roertje aan twee kanten gebruiken.
Echter: als je geen vinnen hebt is het roertje aan de strandzijde eigenlijk je enige optie om echt parallel te surfen (je geeft dan tegendruk aan de neiging tot uitbreken van je achterkant).
De meeste mensen hebben echter nogal wat moeite met het strandzijde roertje;
- als je boot eenmaal begint te spinnen ben je namelijk al te laat met het plaatsen van t roertje en kan t gebeuren dat je over t roertje "stuikeld"
- omdat we als eerste branding les leren "naar de golf toe te steunen" voelt het strandzijde roertje tegennatuurlijk.
Je kunt het een beetje vergelijken met ondersnijden; je drukt je rechter rails in de golf terwijl je met je linkerblad tegendruk geeft.
Surf je parallel aan een golf en zet je je roertje aan de kant van de golf dan breekt de achterkant vaak uit.
Ook dit komt weer door een soort gewenning;
Normaliter gebruiken de meeste mensen een roertje om van richting te veranderen; dan geef je er een duwtje tegen. Doe je dat met een vinloze boot terwijl je parallel aan de golf surft dan duw je dus je achterkant weg --> uitbreken...
En weer moet er dan iets "ontleerd" worden; roertjes zijn niet alleen bedoeld om te duwen; je kunt er ook aan "trekken"!!! Bij het roertje aan de golfzijde zul je er dus op moeten letten dat het blad dusdanig staat dat het een soort trekkracht uitoefend om je boot techt te houden.
Dit is echter vrij moeilijk
Natuurlijk blijft de golf van vorm veranderen terwijl je er parallel langs beweegt en zul je stand en kracht van het roertje dus voortdurend moeten aanpassen.
Bij een boot met een stevig paar vinnen heeft de boot minder neiging tot uitbreken en kun je dus minder kracht op het roertje zetten (hoe krachtiger hoe groter de remmende werking).
De gevinde gasten zul je dus ook vaker de peddel parallel aan de golfzijde zien houden zonder het blad daadwerkelijk in t water te houden.
Je houdt m klaar voor t geval je m ff nodig mocht hebben of voor de superstrakke turn die je van plan bent zometeen in tegaan zetten
Spinnen met vinnen is geen probleem!
Omdat de vinnen maar een klein stukje achter je zwaartepunt zitten blijft t gewoon mogelijk om je achterkant uit te laten breken. Alleen moet je het nu echt expres doen; de boot zal niet meer zo snel "uit zichzelf" een flatspin inzetten.
Ook sidesurfs zijn geen enkel probleem; je hoeft echt niet bang te zijn dat je over de vinnen "struikeld".
Zelfs met drie vinnen onde mijn surfkayak (en die zijn een stuk groter dan die van Riot en pyranha) had ik daar geen last van. |
 |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 16:36 |
|
 |
Ik ben het met je eens over het paralell aan de golf komen en snelheid maken, dat is ook een van de dingen die ik probeer na te streven met brandingvaren (net als surfers doen). De kick van snelheid is super namenlijk. Maar dit is ook wat ik probeer duidelijk te maken met mijn omschrijving!
Voor alle duidelijkheid, het is geen remmen wat je doen, maar sturen. Je hebt namenlijk je blad paralell aan je boot achteraan in het water. Door je peddelblad te draaien kan je boot meer links of rechts krijgen).
Op een riviergolf 'rem' je ook niet om op de golf te komen, maar je carved je boot met snelheid naar de schouder van de golft, trekt hem dan weer op 12 uur en je zit mooi op de golf zonder er uit te spoelen.
Helaas hebben we in Nederland niet vaak mooie brede golven zodat je lang op deze manier kan surfen. Maar ik was van de zomer aan de Franse kust van de Atlantische oceaan. En daar kon dat super goed. En daar heb ik flink kunnen experimenteren met beiden manieren en dit is wat ik er aan over heb gehouden. Ik denk dat ik de volgende keer mn peddel eens aan de binnenkant zal houden als roer maar ben nog steeds van mening dat je boot dan geneigd is tever te draaien.
Nog maar eens uitproberen dus (misschien helpt meer opkanten)!! En eens gaan varen met jou micheal:)
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Rocky op 26/10/04 16:42 |
|
 |
Ah...
we moeten nu even letten op de verschillen tussen een riviergolf en een brandinggolf.
In de branding is het dus eigenlijk het doel om parallel aan de golf te blijven plakken op t groene deel. Je surft dus voor de brekende schouder uitterwijl je omhoog/omlaag langs de golf "trimt" en in het ideale geval 180 graden bochten maakt van en naar de schouder (af) toe.
Een riviergolf is natuurlijk veel smaller en daar moet je dus voortdurend je richting aanpassen.
Maar ook hier geldt hetzelfde; op t moemnt dat je naar rechts aan het carven bent en je besluit dat t tijd is om weer naar links te gaan dan kan dat op twee manieren:
Rechts een slag maken (= bijna gelijk aan trekken aan een golfzijde roertje)
Links een roertje zetten en ff stevig wegduwen (= extreem strandzijde roertje; je houdt t uitbreken niet alleen tegen, je duwt m zelfs de andere kant op).
Een roertje en een remslag zijn eigenlijk de twee uitersten van dezelfde pedelslag:
Bij een remslag wil je eigenlijk niet dat je boot draait.
Een roertje zou eigenlijk niet moeten afremmen.
In de video van ken Whiting wordt als t goed is ook verteld dat je eens moet leren heen en weer carven terwijl je je roertje aan een kant van je boot houdt ipv van steeds te wisselen.
Je moet dan afwisselend duwen tegen en trekken aan je roertje.
In de praktijk blijken "wij kayakkers" (ikzelf ook :-()hier echter geen zout van gegeten te hebben en blijven we continu van kant wisselen waarbij we steeds het duwende roertje gebruiken... |
 |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 16:42 |
|
 |
Rocky schreef:
-------------------------------------------
"Bij het parallel aan de golf surfen kun je je roertje aan twee kanten gebruiken.
Echter: als je geen vinnen hebt is het roertje aan de strandzijde eigenlijk je enige optie om echt parallel te surfen (je geeft dan tegendruk aan de neiging tot uitbreken van je achterkant)
--------------------------------------------
Dat is precies waar ik op doelde, voor mij was dit de enige manier om met mijn bootje zonder vinnen parallel te surfen.
Met vinnen kan het roer ook aan de andere kant, wordt dan dus ff wennen:)
|
 |
| |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 16:47 |
|
 |
Quote------------------------------------------------------
In de video van ken Whiting wordt als t goed is ook verteld dat je eens moet leren heen en weer carven terwijl je je roertje aan een kant van je boot houdt ipv van steeds te wisselen.
In de praktijk blijken "wij kayakkers" (ikzelf ook :-()hier echter geen zout van gegeten te hebben en blijven we continu van kant wisselen waarbij we steeds het duwende roertje gebruiken...
----------------------------------------------------
Haha, herkenbaar: Het is mij ook nog niet gelukt en blijf ook steeds wisselen (voelt natuurlijker aan).
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Rocky op 26/10/04 17:28 |
|
 |
Ha ha,
post-overlap...
Yep, met vinnen en een snelle boot vergroot je de kans dat je zonder problemen je peddel aan de golfkant kunt zetten.
Ter illustratie voor de gluurders in deze thread die dit interessante materie vinden: je surft naar rechts paralellel aan de golf
De natuurlijke neiging van de boot is uitbreken; je achterkant zit immer wat hoger op de golf dan je neus en zal daardoor meer snelheid krijgen.
Ga je nu je roertje rechtsachter zetten dan draai je je lichaam naar rechts:
- dit zal de neiging tot uitbreken alvast versterken want je boot volgt je lichaamsbeweging
- Op het moment dat je dan nog eens tegen het roertje drukt dan is het uitbreken meestal een feit.
Dit is "toevallig" ook de manier waarop je een flatspin inzet; kijken waar je naar toe wilt, duwtje en boot uitvlakken
Ga je nu echter voor t roertje aan de strandzijde dan draai je je lichaam naar links:
- je boot wil je lichaam richting strand volgen maar tegelijkertijd is er nog de natuurlijke neiging to uitbreken dus dit heft elkaar ten dele op.
- door tegen t roertje te drukken kun je de acherkant op zijn plek houden en houdt je dus je lijn parallel aan de golf.
Roertje aan de binnenkant (golfkant) zal de draaineiging dus meestal versterken (tenzij je er echt aan trekt maar zoals gezegd; dat is erg lastig). |
 |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 26/10/04 18:24 |
|
 |
Das precies wat ik bedoelde, alleen veel helderder (en technischer) uitgelegd:) Thnx daarvoor.
Volgende topic: hoe kan ik een blunt maken op een branding golf? Tis me nog lang niet gelukt dit op een riviergolf te doen, ken de preciese techniek ook niet zo, heb wat moeite met goed bouncen.
Maarrr op de branding daarentegen bounced mn boot zich een ongeluk als ik me laat vangen door een dikke schuimkraag. Heb verwoede pogingen gedaan om dan een blunt in te zetten maar nog zonder resultaat. Het is niet de goede uitgangsituatie weliswaar maar voelt wel vet! Mensen die het gelukt is op deze manier te blunten en hoe kan deze move het beste in de branding??
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: krusty op 26/10/04 19:30 |
|
 |
Even nog over het installeren van vinnen op een boot die er niet voor voorzien is ...
Neem zeker een kijkje naar het "nieuwe" systeem van DragoRossi. volgens mij kun je die mits wat knutselwerk op eender welke andere kajak installeren.
Zijn in principe gewoon wake-board vinnen die je met 2 "discs" aan de kajak bevestigt.
Daartoe heb je gewoon per disk 2 moertjes nodig en dus 2 gaatje die je moet boren in je bootje.
Zit naar mijn mening (als ik mijn Riot met mijn Fish vergelijk) steviger vast EN je hebt meer vrijheid in de positie van je vinnen (de hoek waaronder ze staan en de positie naar voor of naar achter kun je wat bijstellen).
Greetingz,
Krusty
krusty@xackers.net
http://xackers.net |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 27/10/04 09:21 |
|
 |
spikey schreef:
Quote------------------------------------------------------
In de praktijk blijken "wij kayakkers" (ikzelf ook :-()hier echter geen zout van gegeten te hebben en blijven we continu van kant wisselen waarbij we steeds het duwende roertje gebruiken...
----------------------------------------------------
Haha, herkenbaar: Het is mij ook nog niet gelukt en blijf ook steeds wisselen (voelt natuurlijker aan).
Geinig, deze techniek wordt ook besproken in Retendo.
Waar het volgens mij bij de meeste mensen mis gaat (ook bij mij) is dat je geneigd bent je peddel ook als steun te gebruiken (zeker met sterk opkanten). Op zo'n moment is het "logisch" (in ieder geval gevoelsmatig) dat je je roer aan de kant hebt waar je naar toe leunt.
|
 |
|
WaizFisZ
-- AU !! $%#@$%#$@!! --
|
gepost door: WaizFisZ op 27/10/04 09:29 |
|
 |
|
Als je kijkt naar raften, zowel in de branding als op rivieren zie je ook dat er steeds 1 achteraan afwisselend peddelt en stuurt door z'n peddel als roer te gebruiken. Beginnende raft teams gebruiken vaak allebei de mensen achterin om te sturen, de 1 naar links en de ander naar rechts, allebei duwend dus. |
 |
| --- www.waizfisz.nl --- |
|
|
|
gepost door: Rocky op 27/10/04 12:02 |
|
 |
Geinig, deze techniek wordt ook besproken in Retendo.
Waar het volgens mij bij de meeste mensen mis gaat (ook bij mij) is dat je geneigd bent je peddel ook als steun te gebruiken (zeker met sterk opkanten). Op zo'n moment is het "logisch" (in ieder geval gevoelsmatig) dat je je roer aan de kant hebt waar je naar toe leunt.
En daaruit blijkt maar weer dat t fatsoenlijk "roeren" een fundamentele kayak-skill is die door de "moderne" kayaker vergeten lijkt te zijn.
Ik geef de schuld aan de kleine spuds!
Deze boten zijn zo langzaam dat je niet of nauwelijks hoeft te carven om je neus uit het inkomende water te houden. Moet zo'n propje kun je dan vaak ook gewoon met de neus op twaalf uur blijven frontsurfen terwijl je met die passieve vaarstijl met een langere boot meteen met je voorpunt onder water zou verdwijnen.
Wij van de "lange" rodeo-boot generatie hebben dit nog wel moeten leren voorkomen door voortdurend te blijven carven en zelfs dan nog zijn wij onkundig in het eenzijdige roertje.
Wat ik zojuist ff gedaan heb is gebrowsed door mijn eigen kayakfoto's en ik ben trots U te kunnen melden dat ik zowaar af en toe te vinden ben met roertje stroomopwaarts van de boot.
Ik heb voor de gelegenheid even mijn avatar aangepast: U ziet dat ik nog steeds mijn gewicht op de rechterrails heb maar mijn roertje zit reeds mooi links vd boot.
Het voordeel hiervan is dat je peddel al klaar ligt om de "bocht terug" te maken op t moment dat je van de golf dreigt te carven. Op t moment dat je deze bocht dan daadwerkelijk aan het maken bent komt je roertje dan achtereenvolgend automatisch parallel aan en stroomafwaarts van je boot zodat je er ff op kunt steunen.
Is de bocht voorbij dan kun je m dus alvast weer aan de stroomopwaartse kant klaarhouden /insteken voor de volgende...
Maar in de praktijk blijven wij peddelaars m dus vaak aan de stroomafwaartse kant houden met als gevolg dat als je een bocht wilt maken je eerst nog ff snel die peddel moet goedleggen.
|
 |
|
|
|
gepost door: Rocky op 27/10/04 12:37 |
|
 |
Klopt helamaal wat je zegt over draaien vh blad.
Behalve echt actief duwen of trekken kun je t blad ook stil houden en dan bepaald de positie vh blad tov de stroming in welke richting er kracht op staat.
Dit is dus een duwende of trekkende kracht; ik wilde t echter simpel houden in de beschrijving
En natuurlijk staat en valt dit alles ook met t opkanten vd boot; als dat niet klopt dan baat t roertje natuurlijk ook niet meer. |
 |
|
|
|
gepost door: Boogieman op 27/10/04 13:24 |
|
 |
Hi guys!
Verdomd interisante materie, ik kan niet wachten het eens uit te proberen. (Eerst maar eens een fatsoenlijke sitesurf leren maken natuurlijk!)
Grtz,
Luuk
|
 |
| Let's Boogie baby! |
|
|
|