Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Amarok
gepost door: Amarok op 16/10/07 09:00
Een hele goeie morgen!

Iemand van \"wenz\" sprak me aan over het versassen van kajaks in sluizen. men zoekt mogelijkheden om kajaks eindelijk toe te laten. nu is het enige \"knelpunt\" dat we ons als pleziervaarders moeten kunnen vastleggen met touwen aan hek en boeg.uiteraard moeten we rekening houden met stijgend en dalend water en kunnen we niet het risico lopen dat zo\'n touw blijft knellen en ons onder water trekt. wat zijn de opties? rondvaren in de sluis is out of question daar het bij wet verboden is \"voortstuwingsmiddelen\" (lees peddels) te gebruiken bij het schutten.

mijn ideen is heel simpel; een stuk touw vooraan, 1 achteraan en deze met een lus vastmaken aan een enkel touw (ter hoogte van de kuip)het enkel touw gaat over een sport bij van die laddertjes en kan je laten vieren vanuit je kuip. of de 2 touwen met karabiners vastmaken aan de sporten en dan los en inpikken indien nodig...

hoe gaat dit trouwens in nederland (waar schutten wel mag)

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
zaatlob
gepost door: zaatlob op 16/10/07 11:06
Blijkbaar zijn ze hier voor de uitzondering in Nederland iets makkelijker dan in Belgie.

De paar keer dat ik me heb laten schutten ben ik gewoon in de bak gaan liggen zonder iets te bevestigen. Met kleine correctieslagen in dien nodig om je positie bewaren.
Tot nu toe nooit problemen opgeleverd. Kan met peddel 1 cm achteruit varen nou niet echt aandrijving noemen

Sleepless
gepost door: Sleepless op 16/10/07 11:16
Ik herinner me anders wel een NKV toertocht hier in België waarbij we met een hele groep kajaks in de sluis mochten ( de sluis helemaal vol) en toen hielden we gewoon met de hand elkaars kajak vast. Ik geloof dat het bij de Pallietertochten in Lier was en die heb ik alleen maar in 93 meegedaan, ik weet niet of ze dat versassen nog steeds elk jaar doen.
bjorri
gepost door: bjorri op 16/10/07 11:51
Regelmatig door sluizen gegaan. Als er een laddertje is is het handig daaraan vast te houden hoewel het wel vaak vies is. Een ladder is er niet altijd en vaak ligt er al een ander.

Los liggen in de sluis kan ook, als het rustig is is het zonder meer prettig maar hou wel rekening met wegstromen, zeker als je naar boven gaat zijn er voor in de sluis wat paddestoelen.

Vasthouden of vastleggen aan een jacht is ook simpel en je komt nooit voor verassingen te staan.

Vastknopen aan de kant op welke manier dan ook lijkt me gewoon ongewenst voor een kano, het gewicht van de kano maakt dat overbodig en door de weinige flexibiliteit van jezelf ten opzichte van de kano is vastknopen aan de kant alleen maar onhandig en gevaarlijk.

Bij het uitvaren is het verstandig als eerste te vertrekken en even flink door te varen om schroefwater te vermijden. Je wilt niet tussen andere schepen alle kanten uit vliegen.

Als ze in Belgie voor regels gaan kiezen in plaats van voor pragmatisch dan is jou oplossing mogelijk een idee. Mogelijk zelfs een touwtje vanaf de dekbelijning? Echter altijd zorgen dat het snel los kan.

bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 16/10/2007 11:53
http://kanowaard.nl
Amarok
gepost door: Amarok op 16/10/07 13:46
los varen gaat niet, ale het gaat maar das bij waterwegen en zeekanalen out of question. vastmaken moet bij wet en daar zouden we ons moeten bij neerleggen.
aan de andere kant van de sluis liggen (dus niet tegen een jacht zou men liever zien bij W-EN-Z
peddels gebruiken ook niet want das weer te interpreteren als voorstuwing en die dingen die voor interpretatie zorgen belemmeren het om tot een reglementering te komen!

in groep gaat het soms wel maar mag het officieel niet, zo luidt het; omdat er bij evenementen zoveel kajakkers tegelijk passeren maakt men een uitzondering.

waar ik naar toe wil is dat de uitzondering de regel wordt en het dus zo voor eens en altijd gedaan is met weigerige sluisbedieners en profiterende kajakkers.
en als iedereen de regels dan volgt is het zoveel fijner voor iedereen; dan is het ook gedaan met uitspraken zoals "ah de kajakkers hebben geen immatriculatieplaat dus moeten wij ook niet meer opendoen".

ideaal is volgens mij 1 of meerdere verticale stangen waar 2 touwen met lus of karabiner rond hangen. zo heeft een kajak en kano vrij spel in hoogte en laagte "y-as" en ligt hij vast als het gaat over naar voor en achter varen "x-as"
voor het rammen tegen de muur zouden kleine kajakfenders (jaja ze bestaan)ideaal.

sluizen met frontale stuwing maken wel wat deining dus dat rammen is een reëel probleem
bjorri
gepost door: bjorri op 16/10/07 15:08
ideaal is volgens mij 1 of meerdere verticale stangen waar 2 touwen met lus of karabiner rond hangen.
Dan zou ik er nog steeds liever voor de stang met de hand vast te houden, eventueel een lijntje voor de show. Die vertikale stang krijgt aangroei wat het schuiven van je lijn belemerd. Alles wat kan blijven haken is een bedreiging tot omvallen en een reddingsactie demonstreren in een sluis lijkt me geen promotie voor je doel. Bovendien wil je nu een aanpassing van alle sluisen, lijkt me ingewikkelder dan een aanpassing van een regel. (althans in NL).
http://kanowaard.nl
Amarok
gepost door: Amarok op 16/10/07 16:41
hangt dat niet af van welk materiaal bjorri? welk soort metaal (voor roest ed).
ale ja nu is de regel "niet versassen" dus er moet echt iets aan gebeuren! men moet rekening houden met wat de sluiswachters willen ook. persoon lijk vind ik dat vastbinnen ook bullshit maar het is één van hun voorwaarden. nu blijken die laddertjes toch geen "bramen" te hebben, enkel modder dus daar kunnen we toch niet echt blijven hangen? zoals je zelf al gemerkt hebt; ja ze zijn glibberig en vies.
plus je kan met je handen helpen eh ruime karabinerhaak...

Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.