|
spikey
|
gepost door: spikey op 28/10/04 13:01 |
|
 |
Fellow brandingkajakkers:
In de topic 'vinnen onder je boot' nam de discussie de wending over surftechnieken. Nu lijkt mij het wel interessant om hier in deze draad verder op te gaan, aangezien ik op zee altijd wel leuk vind nieuwe dingen uit te proberen.
Duzz bij deze post wat jij coole moves vind in de branding en welke je probeerd, de achterliggende techniek ervan en ideale omstandigheden. Misschien kunnen we onderscheid maken tussen
1) de -surf style- (dus parallel met de golf, carve techniek) wat daar allemaal bij komt kijken en
2) Freesstyle- (meer gericht op spinnen, loopen, blunts etc)
Ikzelf had in de vorige topic een vraagje over blunts:
hoe kan ik een blunt maken op een branding golf? Tis me nog lang niet gelukt dit op een riviergolf te doen, ken de preciese techniek ook niet zo, heb wat moeite met goed bouncen.
Maarrr op de branding daarentegen bounced mn boot zich een ongeluk als ik me laat vangen door een dikke schuimkraag. Heb verwoede pogingen gedaan om dan een blunt in te zetten maar nog zonder resultaat. Het is niet de goede uitgangsituatie weliswaar maar voelt wel vet! Mensen die het gelukt is op deze manier te blunten en hoe kan deze move het beste in de branding??
Ben benieuwd! |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Martijn op 28/10/04 14:40 |
|
 |
Ik zal ff inhaken op het uitvoeren van een blunt in de branding..
Om te beginnen geef ik geen garantie op mijn uitleg.. en ben ik alles behalve een pro.. ik heb enkele keren in de branding iets gedaan wat enigszins voelde als een (beginners)blunt, en waarschijnlijk zag het er niet ui... maar het voelde als een goed begin.
Wel heb ik een idee waar je op moet letten..
Voor een goede blunt moet je enige snelheid hebben ten opzichte van de golf. Dus als je bovenaan op de golf lig, en naar beneden begint te glijden is dit het moment om je bounce in te zetten.
Hier komt het eerste probleem naar voren. Dit lukt meestal alleen goed op een golf die nog niet (helemaal) omgerold is.. anders zit je gewoon met een dikke schuimlaag in je rug en is er weinig golf over om snelheid op te maken.
Als je wel op het goeie moment op de goeie golf zit kant je 'm enigszins naar de zijkant.. laten we even rechts nemen voor het gemak.. je glijdt van bovenan enigszins schuin naar rechts de golf naar beneden. Halverwege zet je een bounce in met tegelijkertijd een peddelslag aan de rechterkant om nog meer snelheid te krijgen (hoe meer snelheid hoe radicaler je blunt. als het lukt) . Als je naar boven bounced na je peddelslag gooi je je kano radicaal naar de andere kant.. links dus in dit geval, schouders meteen goed indraaien om de draaibeweging in te zetten.. linker peddelblad linksachter op het water... Als de inzet met je lichaam krachtig genoeg is, en je bounce hoog.. dan hoef je met je peddel bijna niks meer te doen..
draaien, landen, en evt. enkele achterwaartse slagen om mooi in de golf te blijven liggen.
Dan wil ik nog even benadrukken om misvertsnden te voorkomen dat ik deze techniek zelf zeker nog niet (goed) beheers..
suc6 |
 |
| if (!$succeed) {$try++} |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 28/10/04 14:55 |
|
 |
Als je naar boven bounced na je peddelslag gooi je je kano radicaal naar de andere kant.. links dus in dit geval, schouders meteen goed indraaien om de draaibeweging in te zetten.. linker peddelblad linksachter op het water...
Je draait dus in dit voorbeeld met je achterkant wel rechtsom als ik het goed begrijp??
En maak je met je peddelblad een drukkende beweging naar beneden op het water??
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Rocky op 28/10/04 15:57 |
|
 |
Absoluut correct.
Beide zijn compleet verschillende disciplines maar allebei heel erg leuk om te doen
Zie hiervoor ook een van mijn posts uit t verleden:
Belang van bootsvorm bij brandingvaren: Artikel 1:edges
http://www.kanoforum.nl/modules/newbb/viewtopic
Maarrr op de branding daarentegen bounced mn boot zich een ongeluk als ik me laat vangen door een dikke schuimkraag. Heb verwoede pogingen gedaan om dan een blunt in te zetten maar nog zonder resultaat. Het is niet de goede uitgangsituatie weliswaar maar voelt wel vet! Mensen die het gelukt is op deze manier te blunten en hoe kan deze move het beste in de branding??
In de branding is bouncen inderdaad de best optie omdat je niet echt een schouder hebt om tegenaan te carven en blunten zoals de ideale riviergolf.
(Tenzij die riviergolf erg groot is en je er ook op kunt bouncen; dan is een schouder niet echt meer nodig)
Als je je laat vangen door een schuimkraag zit je inderdaad niet op de goede plek. Je krijgt dan wel een knal in je rug waardoor je naar voren schiet en inderdaad wel een bounce maakt maar op deze manier is t moeilijk timen natuurlijk.
Om een mooie blunt te maken moet je ZELF beslissen wanneer je gaat bouncen, dan kun je de verschillende stappen vande blunt beter timen.
Op t moment dat je merkt dat je "per ongeluk" een bounce maakt ben je namelijk al te laat om er nog een goede move van te kunnen maken, om een move goed te kunnen uitvoeren moet je m dan ook bewust opzetten.
Daartoe moet je proberen van een goed steile golf af te schieten (dus net voordat ie begint te breken) zodat je veel snelheid opbouwt.
Op t moment dat je naar voren schiet druk je de boeg vd boot naar beneden, als reactie daarop zal de neus worden teruggekaatst (omhoog dus)
Op t monent dat de neus terug kaatst moet jij al weer bezig zijn je gewicht naar achteren te verplaatsen / je neus met je knieen omhoog te trekken om de bounce te accentueren.
De timing is een beetje zoals met schommelen; je moet de beweging accenturen door m een beetje voor te blijven.
De meeste air krijg je over t algemeen van je 1e of 2e bounce, daarna ben je al veel te ver van de golf afgeschoten en verlies je snelheid.
Als je neus t hoogste punt bereikt moet je alweer je gewicht verplaatsen; deze keer naar voren en net zo belangrijk; opzij, waarbij je de boot op zijn kant gooit en je peddel ongeveer bij je heup plaatst voor die extra oempf...
Leidt de beweging met je hoofd! Kijk naar het punt links/rechts van de boot waar je de punt naar toe zwiert; dit is normaliter het diepste punt vd golf.
Hoe radicaler de edge en gewicht transfer hoe groter de kans op succes.
Daarom is t ook iets gemakkelijker om vanuit een (lichte, voor de bouncers onder ons) carve de move in te zetten; je kunt dan veel explosiever van kant wisselen.
Voor een linker blunt begin je dus met een lichte carve / bounce combinatie vanaf je rechter edge; op te moment dat je boeg dan omhoogkaatst smijt je jezelf vol enthousiasme naar "linksvoor" waarbij je je linkerblad ongeveer bij je heup plaatst.
Wat veel mensen vergeten:
De boot aan t eind vd move uitvlakken; je wilt plat met je bodem t water raken, niet de achterpunt erin slicen zoals bij een cartwheel.
Meteen een achterwaartse slag maken na de landing; veel mensen flushen omdat ze te passief zijn
SUPERTIP van Corran
Bij een blunt probeer je niet je neus in t water te slaan; je moet proberen je achterpunt er overheen te zwieren.
Denk "up and over! " en niet "nose down"
PS: zoals je ziet weet ik "perfect hoe t moet "
vraag me echter niet om t voor te doen want ik ben een oude lullo die te laat met kayakken begonnen is om zijn lichaam de juiste timing aan te leren
I'd make a great coach though! |
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 28/10/04 16:08 |
|
 |
|
Beiden bedankt voor jullie uitvoerige beschrijving, welke goed overeenkomen. Ik snap nu de achterliggende techniek en kan de move visualiseren in mn hoofd. Nu nog oefenen, oefenen, oefenen en oefenen:) Toch erg jammer dat die mooie riviergolf niet in mijn achtertuin ligt.. zucht.. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Thomas op 28/10/04 17:25 |
|
 |
als jij die riviergolf maakt in je achtertuin kom ik em wel een keer uittesten deal? |
 |
| www.thomasmaij.nl ---- www.kajak.nl ---- www.kanoforum.nl |
|
|
|