Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 30/12/07 11:20
ik weet dat dit regelmatig de revu passeerd en de vraag al vaker gesteld is maar aldoende leert men en elke dag op ut water is er weer zo ééntje
ik snap dat de kleding sterk discipline afhankelijk is maar als volgt en ik hoop dat er meer een bijdrage leveren, tenslotte ist ook een heel stukje veiligheid en verantwoordelijkheid naar je kajak partners ....

ik doe tour/vlakwater en draag;

hardloop broekje, geen vervelende naden ed zoals in een OB of ZB
katoenen stretch shirt, neemt vocht op en zit lekker strak op het lichaam
long john 3mm strak zitten met voldoende ruimte in de oksels
duik laarsjes die de onderkant geheel afsluiten (met katoenen sokken)
(eventueel katoenen shirt met lange mouwen met of zonder kraag)
fleece vest, twee kanten draagbaar, extra warm of isolerend
anorak, waterdicht en ademend met neopreen heup (dubbel)en sileconen pols en nek
neopreen handschoenen met leren binnen hand (uit de zomer duik uitrusting)
fleece kolsjaal die met elastiek om nek of hoofd als muts/oorwarmer kan
fleece pet met uitklapbare oren met waterdicht, ademende tussenlaag
goedsluitende bril, met wind tegen oog bevriezing of (sneeuw)blindheid bij zon
zwemvest (of liever zwemhulp) en spatzijltje maken het compleet...

ben ik toch benieuwd hoe de andere "coldweather sharks" er warmpjes bij zitten in hun cockpit

happy peddelorus

Reacties (1 van 2 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
WaizFisZ
-- AU !! $%#@$%#$@!! --
gepost door: WaizFisZ op 30/12/07 11:31
Hey,

Daar zijn al diverse draadjes over geweest de afgelopen jaren. Als je de zoek functie gebruikt dan zul je die zeker vinden (mits met de juiste argumenten). 1 voorbeeld van zo'n post is :http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/250
--- www.waizfisz.nl ---
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 30/12/07 11:41
WaizFisZ schreef op 30/12/07 11:31:
Hey,

Daar zijn al diverse draadjes over geweest de afgelopen jaren. Als je de zoek functie gebruikt dan zul je die zeker vinden (mits met de juiste argumenten). 1 voorbeeld van zo'n post is :http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/250

ik waardeer je inbreng natuurlijk ten zeerste
maar zoals je zelf zal zien is het "draadje" dat je als voorbeeld geeft alweer enige jaren oud (2004) en de tijden staan, denk ik, ook in de Kajak/kano wereld niet stil, ik zie aan mezelf al een hele verandering in uitrusting.
vandaar weer de vraag maar ik moet toegeven dat je natuurlijk helemaal gelijk hebt

happy peddelorus
Tyrr
http://www.tyrr.be
gepost door: Tyrr op 30/12/07 12:48
Kajaklaarsjes (zonder sokken die nat een koud kunnen worden)
gewone oude zwembroek (tegen het schuren in de lies)
tribord surf short (zo een isolerend ding)
tribord truitje
longjohn (geen id hoe dik, maar ik dacht 3 mm)
daarover een ander thermisch truitje (dikker)
waterdichte jas met dubbele slijting aan machetten en spatdek
en dan zwemvest
moffen
helm (happy2b, dus als muts ook bruikbaar)
dat is het zo een beetje denk ik (om het warm te houden)
http://kajak.tyrr.be
spikey
gepost door: spikey op 30/12/07 16:14
Ik doe het op zee in de branding met:

- Langer long john (4 mm meen ik)
- Neopreen sokjes (3mm)
- Craft thermo
- Nookie Thermo langere mou
- Tribord surfshirt
- Palm drytop (dubbel)
- Peddelmoffen
- Cappie
- Happy 2b helm

Ging vandaag prima met 8c buiten, windkracht 4/5. Merk wel dat het aardig koud is onder water. Zwemmen in deze kleding moet je niet te lang willen.

spikey heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/12/2007 16:24
freeflower
gepost door: freeflower op 30/12/07 21:13
hee,

ik heb net een nieuw drysuit van palm.
bij mij blijft hij totaal droog.
en heb genoeg bewegings ruimte.
volgens mij zijn ze nu zelfs in de aanbieding.

greets remi
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
Jenii
gepost door: Jenii op 30/12/07 21:33
met kanopolo:

kort thermoshirt
lang thermoshirt
lekke lange anorak (naja hij sluit nergens af)
korte neopreenbroek of zwembroek
kniebanden
hogere schoentjes
zwemvest, spatzeil(polyester of nylon?), helm

zomaar wat varen op de vijver:

lang thermoshirt
Goede lange anorak
neopreen pak
neopreen sokken
zwemvest, spatzeil
kwark mutsje

wildwater (de vorige keer dan):

3 thermoshirtjes
neopreen pak
neopreen sokken
kniebanden
goede lange anorak
neopreen spatzeil, zwemvest, helm
kwark mutsje

dat is het denk wel

Jenii heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/12/2007 21:34
bjorri
gepost door: bjorri op 30/12/07 22:26
Gister ivm de wind dus geen IJsselmeer maar Alkmaardermeer, in de polder tijdens het wekelijkse woensdagavond rondje draag ik ongeveer hetzelfde.

Van beneden naar boven:
Mn oude neopreen surflaarsjes waar de schacht is afgeknipt, gewone sokken eronder scheelt in het zweten en stinken.

4 mm Neopreen long-john, normale onderbroek eronder, een kunstof hemd met lange mouwen. Afhankelijk van het weer een dikke fleece trui of anorak danwel beiden. Altijd een zwemvest aan.

Neopreen 'badmuts' altijd mee maar draag het zelden. Wel handschoenen zonder handpalm, vaak gaan duim en vingers door de handpalmopening zodat het polsbescherming is en alleen de direkte wind van de vingers houdt.

Vuurpijlen meenemen heeft deze tijd van het jaar weinig effect vrees ik. Natuurlijk wel heet water en oploskoffie mee maar altijd blij als er een kroeg open is met appelgebak.
http://kanowaard.nl
Amarok
gepost door: Amarok op 31/12/07 01:10
muts, veel lagen kledij (thermisch ondergoed ed)regenbroek en regenjas, neopreen handschoenen, sportschoenen, zwemvest...

niet echt speciale kledij ma in die 12u varen, viel het toch goe mee...
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 31/12/07 12:41
PeddelDul schreef op 30/12/07 11:41:
ik waardeer je inbreng natuurlijk ten zeerste
maar zoals je zelf zal zien is het "draadje" dat je als voorbeeld geeft alweer enige jaren oud (2004) en de tijden staan, denk ik, ook in de Kajak/kano wereld niet stil, ik zie aan mezelf al een hele verandering in uitrusting.

Voor mij is er sinds 2004 niks veranderd aan hoe ik me kleed. Allereerst kijk ik naar de temperatuur van het water. Dat kan zeker op rivieren die door een gletscher of door smeltende sneeuw gevoed worden nogal wat uit maken. Daar ik meestal op wild water vaar, is te warm worden een kwestie van even je handen in het water hangen, of als ik het echt warm zou krijgen, eskimoteren.

Een andere belangrijke maatstaf voor mijn kleding is dat ik er een redelijke tijd mee in het water moet kunnen staan zonder onderkoelingsverschijnselen te krijgen. Ik ken gevallen waar iemand in te weinig warme kleding het hoofd van een vriend niet meer boven water kon houden omdat hij zelf onderkoeld raakte. Dat wil ik niet meemaken!

Voor mij zit er dan ook niet zo heel veel verschil tussen de kleding op een Ardennenbeekje in de winter of een gletscherbeek in de zomer. Misschien dat ik in de winter een of twee smelly hellies meer aan doe en handschoenen draag...

Onderlaag:

microfleece of smely helly
zwembroek
goedkope kunstvezel sokken (van de Wibra of zo: houden je voeten ook warm als ze nat zijn en beperken het kano-aroma in je schoentjes aanzienlijk!)

Bovenlagen:
Wetsuit
anorak (met latex manchetten aan de mouwen en dubbele schacht)
goed bedekkend zwemvest met veel schuim
elleboogbeschermers (neopreen schacht en schuim)
Helm (zonder gaten: scheelt een hoop in koude buiten houden!)
Eventueel:
een extra laag smelly hellies tussen de anorak en wetsuit
kanowanten met open palm

Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 01/01/08 20:50
ik zie aan mezelf al een hele verandering in uitrusting.

Ook bij mij is er niets wezenlijks veranderd en eerlijk gezegd zie ik in de winkels sinds 2004 geen enorme veranderingen in uitrustingen. Dat jouw uitrusting met de tijd verandert en hopelijk beter wordt is natuurlijk alleen maar goed maar de meeste mensen hier zullen hooguit een ander merk wetsuit/anorak/drytop oid opvoeren omdat ze inmiddels een nieuw hebben gekocht.

Amarok schreef op 31/12/07 01:10:
muts, veel lagen kledij (thermisch ondergoed ed)regenbroek en regenjas, neopreen handschoenen, sportschoenen, zwemvest...

niet echt speciale kledij ma in die 12u varen, viel het toch goe mee...

Erm, op zijn minst een fatsoenlijke simpele anorak zou zo te zien al een enorme verbetering zijn. Ook de sportschoenen zou ik inruilen voor een setje neopreen schoentjes met stevige zool (zoals die van FiveTen oid, met zo'n zool waarmee je
goed op rotsen ed. kunt lopen. Sportschoenen zijn nl. koud, worden niet meer droog, hebben geen grip meer als ze nat zijn. Kortom, ze zijn niet geschikt om mee te gaan kanovaren).

Verder zou ik met dit weer een neopreen wetsuit willen aanraden: dat is toch warmer mocht je eventueel gaan zwemmen of zelfs al met uitstappen een nat been halen.

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Maya
gepost door: Maya op 02/01/08 16:47
Hm ... bij toervaren

Palm neopreen pakje
Tribord thermoshirt met lange mouwen
Tribord surfshirt
Artistic anorak met latex machetjes en dubbele schacht
Prijon schoentjes met Reed fleece sokjes in
Spatdek

Bij wildwater komt er dan nog helmpje, zwemvestje enzo bij.
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 02/01/08 19:19
michielv schreef op 01/01/08 20:50:
ik zie aan mezelf al een hele verandering in uitrusting.

Ook bij mij is er niets wezenlijks veranderd en eerlijk gezegd zie ik in de winkels sinds 2004 geen enorme veranderingen in uitrustingen. Dat jouw uitrusting met de tijd verandert en hopelijk beter wordt is natuurlijk alleen maar goed maar de meeste mensen hier zullen hooguit een ander merk wetsuit/anorak/drytop oid opvoeren omdat ze inmiddels een nieuw hebben gekocht.

[

ik geloof graag dat er in de winkels niet zo veel veranderd zal zijn, ik zie wel veschillen bij de diverse reacties en als ik al een kajakker spreek zijn er ook wel verschillen met mijzelf.
ik zie dat graag als nuttige tips en ook nu heb ik al zo mijn bedenkingen bij mijn gedragen ondergoed (veel katoen) maar dat blijkt voor mij toch nogsteeds te werken.
overigens is het strakzittende stretch en dat draagt erg fijn en neemt voldoende vocht op
toch ga ik eens kijken of andere opties zijn, al was het alleen maar om niet al te eigenwijs over te komen.
elke keer leer je toch weer wat bij....

happy peddelorus
Maya
gepost door: Maya op 02/01/08 21:00
Katoen heeft eigenlijk de eigenschap moeilijk te drogen waardoor je ook sneller kunt afkoelen.
Wilko
gepost door: Wilko op 02/01/08 23:41
Maya schreef op 02/01/08 21:00:
Katoen heeft eigenlijk de eigenschap moeilijk te drogen waardoor je ook sneller kunt afkoelen.

:-)

Katoen blijft inderdaad in de meeste gevallen gewoon kletsnat, zodat je heerlijk (onder-)koeld kunt raken waar je met een nat micro-fleeceshirt soms niet eens door hebt dat je drijfnat geworden bent. Ik heb wel eens de fout gemaakt om over mijn (kletsnatte) micro-fleeceshirt mijn droge fleecetrui aan te willen trekken. Gelukkig raakte ik onbedoeld mijn mouw aan en de straal water die daar vanaf kwam zorgde dat ik toch maar van mijn plan afzag. :-)
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 03/01/08 10:26
Wilko schreef op 02/01/08 23:41:

Katoen blijft inderdaad in de meeste gevallen gewoon kletsnat, zodat je heerlijk (onder-)koeld kunt raken waar je met een nat micro-fleeceshirt soms niet eens door hebt dat je drijfnat geworden bent. Ik heb wel eens de fout gemaakt om over mijn (kletsnatte) micro-fleeceshirt mijn droge fleecetrui aan te willen trekken. Gelukkig raakte ik onbedoeld mijn mouw aan en de straal water die daar vanaf kwam zorgde dat ik toch maar van mijn plan afzag. :-)

Maya, je hebt natuurlijk gelijk, das ook een nadeel van Katoen maar gelukkig is niet het ene katoen het andere en zijn er, zoals de shirts die ik draag, gelukkig soorten en combi's met andere stoffen die voor een draagcomfort zorgen dmv stretch en samenstelling die niet snel uitdagen tot zweten en het vocht op een goede manier afvoeren.
de polyestershirts worden niet voor niets "smelly" genoemd en hebben ondermeer om die reden niet mijn voorkeur.

Wilco, das inderdaad een nadeel van Fleece, het houd nog enigzins zijn isolerende werking maar vaak heb je niet eens door hoe nat het shirt of vest is :-)een mooi voorbeeld daarvan is als je een niet (goed) ademende bovenlaag draagt met daaronder fleece .... geloof me die fleece lijkt droog maar de buitenkant is doorweekt!

als ik helemaal zeikus ben dan heb ik natuurlijk, keurig waterdicht verpakt, een extra shirt bij me en laat ik het niet zo ver komen dat ik onderkoeld raak.
bij mijn toertochten is dat goed te doen en soms zelfs een aanrader.
ook andere shirts kunnen je laten onderkoelen, zelfs in de zomer is dat zo gebeurt met een windje erop, daar verkijkt meniggeen zich een beetje op!

maar zoals gezegd, ik ga het toch eens proberen tijdens het kajakken, heb wel van die shirts liggen maar dan meer voor het hardlopen als onder of loop shirt, ik ben beniewd hoe ik dat ga vinden

happy peddelorus
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 03/01/08 10:41
PeddelDul schreef op 03/01/08 10:26:
maar zoals gezegd, ik ga het toch eens proberen tijdens het kajakken, heb wel van die shirts liggen maar dan meer voor het hardlopen als onder of loop shirt, ik ben beniewd hoe ik dat ga vinden

Die hardloopshirts heb ik ook wel (voor het hardlopen) maar vind ik toch minder lekker voor het varen dan de thermoshirts van HellyHansen/Craft etc. Overigens draag ik in de winter bij het hardlopen twee smelly hellies over elkaar (met een windjack) en dat is perfect! In de zomer zijn die thermoshirts veel te warm. Ik heb ook het idee dat die loopshirtjes voornamelijk voor verkoeling zorgen en dat is nou net iets waar je als peddelaar in de winter meestal geen behoefte aan hebt

Laat het geurtje je niet weerhouden van een functioneel goed shirt. Als je ze regelmatig wast valt het allemaal best mee, bovendien wen je eraan
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Wilko
gepost door: Wilko op 03/01/08 10:51
PeddelDul schreef op 03/01/08 10:26:
Wilko schreef op 02/01/08 23:41:

Maya, je hebt natuurlijk gelijk, das ook een nadeel van Katoen maar gelukkig is niet het ene katoen het andere en zijn er, zoals de shirts die ik draag, gelukkig soorten en combi's met andere stoffen die voor een draagcomfort zorgen dmv stretch en samenstelling die niet snel uitdagen tot zweten en het vocht op een goede manier afvoeren.
de polyestershirts worden niet voor niets "smelly" genoemd en hebben ondermeer om die reden niet mijn voorkeur.

Wilco, das inderdaad een nadeel van Fleece, het houd nog enigzins zijn isolerende werking maar vaak heb je niet eens door hoe nat het shirt of vest is :-)een mooi voorbeeld daarvan is als je een niet (goed) ademende bovenlaag draagt met daaronder fleece .... geloof me die fleece lijkt droog maar de buitenkant is doorweekt!

als ik helemaal zeikus ben dan heb ik natuurlijk, keurig waterdicht verpakt, een extra shirt bij me en laat ik het niet zo ver komen dat ik onderkoeld raak.
bij mijn toertochten is dat goed te doen en soms zelfs een aanrader.
ook andere shirts kunnen je laten onderkoelen, zelfs in de zomer is dat zo gebeurt met een windje erop, daar verkijkt meniggeen zich een beetje op!

Hee PeddelDul, je maakt een paar aannamen die volgens mij niet kloppen, en je legt ook een link die ik niet maakte:

-Katoen neemt vocht op, dat is wat anders dan het ook van je huid afvoeren zodat het niet nat of klam aanvoelt. Daar zijn die synthetische stoffen nu wel weer goed in, dit i.t.t. katoen!

-Fleece en micro-fleece zijn twee heel verschillende materialen: bij fleece merk je al snel dat het nat is, en krijg je ook al snel het gevoel dat het zijn isolerende waarde aan het verliezen is. Micro-fleece is een heel ander verhaal!

-Niet alle synthetische materialen gaan stinken als je er in gezweet hebt. Sterker nog, naar mijn weten is de nieuwe set helly hansen thermoshirts zelfs speciaal in een versie te krijgen die dat voorkomt.
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 03/01/08 11:11
Wilko schreef op 03/01/08 10:51:

Hee PeddelDul, je maakt een paar aannamen die volgens mij niet kloppen, en je legt ook een link die ik niet maakte:

-Katoen neemt vocht op, dat is wat anders dan het ook van je huid afvoeren zodat het niet nat of klam aanvoelt. Daar zijn die synthetische stoffen nu wel weer goed in, dit i.t.t. katoen!

-Fleece en micro-fleece zijn twee heel verschillende materialen: bij fleece merk je al snel dat het nat is, en krijg je ook al snel het gevoel dat het zijn isolerende waarde aan het verliezen is. Micro-fleece is een heel ander verhaal!

-Niet alle synthetische materialen gaan stinken als je er in gezweet hebt. Sterker nog, naar mijn weten is de nieuwe set helly hansen thermoshirts zelfs speciaal in een versie te krijgen die dat voorkomt.

ha Wilco
- voor wat betreft het eerste kan ik je gedeeltelijk gelijk geven, maar zoals gezegd zijn er tegenwoordig shirts die in combi met synthetisch toch beide (voor mij ideale eigenschappen) in hun mars hebben.
- fleece en micro fleece zijn inderdaad heel verschillen, je hebt het denk ik ook bij het rechte eind al zijn mijn ervaringen met fleece als isolerend materiaal geweldig ook alst vochtig wordt
-tja stinken is niet mijn hobbie maar je hebt gelijk en met jou meerdere dat dat niet het belangrijkste mag zijn en de isowerking moet prefereren. de nieuwe shirts van HH ken ik (nog) niet dus bij deze weer wat om eens in te duiken en geleerd :-)

door mijn werkzaamheden kom ik geregeld in zeer warme of koude oorden, de daar opgedane ervaringen met (met name) onder kleding en isolerende werking tijdens (zeer) zware inspanningen zijn voor mij niet heilig maar wel tot op heden doorslaggevend.
in een kajak zitten is daar wellicht zelfs niet mee te vergelijken maar zoals gezeg, we leren elke keer weer bij

happy peddelorus
KEESVK
gepost door: KEESVK op 06/01/08 04:28
freeflower schreef op 30/12/07 21:13:
hee,

ik heb net een nieuw drysuit van palm.
bij mij blijft hij totaal droog.
en heb genoeg bewegings ruimte.
volgens mij zijn ze nu zelfs in de aanbieding.

greets remi

Bedoel je dat bij jou ZIJ altijd totaaal droog blijft??? Volgens mij wel, typfoutje heet dat!

"Nickel"
WWW.RIVERPROOF.NL
freeflower
gepost door: freeflower op 07/01/08 10:51
hee kees

dat klopt bij ME zij blijft het ook altijd droog.(typ fout je heet dat)

maar om ff on topic te blijfen.
er bestaan ook wetsuits met verwarming.
ze stonden vorig jaar op pipodekloon
werkt zelfs voor surfers.

greets remi
asscObra
dirtyharrytattoos.com
gepost door: asscObra op 07/01/08 12:36
freeflower schreef op 07/01/08 10:51:
hee kees
dat klopt bij ME zij blijft het ook altijd droog.(typ fout je heet dat)
jeez, gelukkig kan ie beter varen dan zn grammatica :P
www.de-batavier.nl www.nirjhara.tk
freeflower
gepost door: freeflower op 16/01/08 17:39
hee,

ik kom net van het water af en had vandaag de palm peddel moffen van me zusje geleend om uit te probeeren.
die dingen werken goed!
er zit een randje neopreen dat er voor zorgt dat er niet gelijk water in de moffen loopt.
dus denk dat ik maar snel bij arend bloem langs ga om ook een paar palm moffen te halen.

greets remi
criss
gepost door: criss op 16/01/08 22:26
Met die kou draag ik .... Gewoon een spijkerbroek en een dikke jas. Ben een mooi weer kayaker !

Totaal nutteloze post, werd weer eens tijd
criss
jona
gepost door: jona op 17/01/08 07:53
ik heb vorig weekend voor eerst mijn niuewe handschoenen uitgeprobeerd:

http://www.decathlon.be/NL/handschoenen-ws-700-2-mm-10710804/
Werkt goed!!!
PeddelDul
gepost door: PeddelDul op 17/01/08 17:35
jona schreef op 17/01/08 07:53:
ik heb vorig weekend voor eerst mijn niuewe handschoenen uitgeprobeerd:
Werkt goed!!!

die moffen lijkt me persoonlijk helemaal niets maar goed dat is ook persoonlijk :-0 de handschoenen met open palm lijkt me koud maar ik heb "leer" in de handpalm en als dat nat is blijft dat ook goed nat ook en das per definitie dus in de winter koud, het voelt wel heel comfortable en ik heb toch genoeg (naar mijn smaak) feeling met de peddel. ook de neopreen van de rest van de handschoen voelt prima aan.
ik blijf dus voorlopig maar bij mijn eigen handschoenen maar heb alweer gezien dat er nog zat andere mogelijkheden zijn........
de duikhandschoenen heb ik overigens in de kast gelegd, das voor mij helemaal geen optie

happy peddelorus
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.