michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 02/11/04 08:15 |
|
 |
1 ding wil ik in ieder geval gezegd hebben: een midden-dertiger kan best in een speelbootje hoor, ik ben 34 Sterker nog, de nummer 2 van de Nederland in C1 Freestyle is al 41!
Wat denk ik de uitdaging is is dat je een aantal totaal verschillende dingen wilt: een tochtje varen en spelen.
Persoonlijk lijkt me een zeekano in heel kleine branding niet echt leuk (kwestie van smaak) maar voor langere tochten is zo'n boot wel weer essentieel.
Om een half uurtje te varen zou je ook kunnen overwegen een slalom bootje of oudere wildwaterboot te kopen. Met een lengte van bijna 4 meter kun je toch redelijk vaart maken en de boten zijn wendbaar genoeg om wat leuks te kunnen doen met golven. Plus dat je er in kunt eskimoteren & steunen, iets wat wel prettig is op zee.
Eventueel zou een iets korter alternatief een polobootje zijn. Een wat ouder model (bv de Palm Aquabat, Felix Volta 397) kom je nog wel eens tegen voor 100 - 150 euro. In zo'n korte boot wordt een tochtje varen al wel snel aardig werken maar als je niet alteveel haast hebt kun je er toch bets lekker in varen. Eventueel kun je onder zo'n polo- of slalomboot een skegje plakken (met watervaste tape) als je een langer tichtje wilt gaan varen en voor spelevaren zou je die er weer af kunnen halen.
Mocht je echt zeetochten gaan varen raad ik je aan bij een vereniging lid te worden en van ervaren zeekayakers de kneepjes te leren. Is niet alleen gezellig maar je kunt vaak ook (club)materiaal gebruiken en zo uitvinden wat je precies wilt. Ook voor "gewoon" brandingvaren is een vereniging (of groepje zoals hier van dit forum) erg prettig.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|