Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
spikey
gepost door: spikey op 05/11/04 10:58
Kan ik ergens nagaan op internet of op bepaalde stukken aan zee (Hoek v. Holland, Ter Heijde, elders) een gevaarlijke branding bestaat?

Dit omdat ik soms alleen vaar, zij het dan met meer voorzichtigheid en minder ver uit de kust. Ik weet wel wat van de gevaren (muilen etc) maar hoe dit te herkennen als je zelf in de branding bevind?

Ik heb me tot voor kort niet veel zorgen gemaakt aangezien mijn rol zeker is. Maar aangezien ik het ook leuk zo vinden als ik alleen ben voor wat grotere golven te gaan, zonder mezelf daarbij in gevaarlijke positie te manouvreren, vroeg ik me af wat jullie (alleenvaarders if any:)) ervaringen zijn of tips hebben.

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 05/11/04 11:45
Weet niet of er bepaalde stranden zijn die meer stroming hebben dan de anderen. Zal altijd van getij en wind afhangen en dan zal elk strand wel zijn "gevaarlijke" plekken hebben.

Alhoewel, er is er zeker een:
Op scheveningen heb je langs de pier een heel mooi keerwater wat je bij ZW lekker door de branding brengt. Heel leuk als je in de boot zit, ga je er echter zwemmen dan heb je een vet probleem!!!

Ze hebben daar ooit een boot vd Stena Line moeten tegenhouden omdat er twee surfers voor de haveningang dobberden. Gevolg van deze mooie stroming....

Probleem aan de NL kust is dat je voor grote golven ook harde wind nodig hebt en dat geeft vaak sterke stromingen. \
Daarom is t niet verstandig om op de doorsnee grote dag in je eentje te gaan varen.

Is natuurlijk nooit verstandig maar ik heb t ook al gedaan (zelfs in mijn uppie alleen gerodeoot in t donker) en het kan leuk zijn.
Denk echter altijd aan de mogelijke consequenties van een zwempartij of verwonding !!!
Een schouder uit de kom of peddel in je gezicht; wie brengt je naar t ziekenhuis?

Komt er op neer je gezond verstand te gebruiken:
- goede plek
- normale branding
- kleed je voor een lange zwempartij!!! (dress for the worst)
- goede jaargetijde, in de zomer heb je meer andere watersporters in de wionter is t een echte NO GO

Ralph

http://rocky-kayaka.mybrute.com
Stephen
Admin
gepost door: Stephen op 05/11/04 11:57
Ik heb er geen idee van hoe goed je bent, maar ik waag het gewoon niet om in mijn uppie te gaan varen op wildwater of branding.. Ik heb dat alleen in frankrijk gedaan aan de atlantische oceaan. Daar surf ik ook vaak in mijn eentje maar dat doe ik ook alleen als de zee het toe laat. En dan zijn er altijd mensen in de buurt die je bezig zien en dus ook zien als het fout gaat.. De strandwacht is dichtbij. Mijn laatste zwempartij was 2 jaar geleden toen ik mijzelf niet vast had gezet in mijn boot..

Als je nog een beginner bent doe het dan zeker niet! en zorg voor een kanomaatje. Er kan zoveel fout gaan waarin je jezelf niet meer kan redden. En nu het strand verlaten word, de zee kouder, etc is de kans op gered te worden veel kleiner.

Kanoforummer
spikey
gepost door: spikey op 05/11/04 12:17
Thnx voor je tips..

Alleen varen blijft altijd een risico i.d.d. Maar om nou thuis te blijven met een mooie branding:)

maandje terug wel even geschrokken: Besloot impulsief op een maandagavond naar HvH te rijden aangezien er al tijdje westerstorm stond en net die avond het zonnetje doorkwam. Eenmaal op het water bleken de golven de eerste 20 meter net iets te vlak te zijn om goed te kunnen surfen en verder uit de kust waar ze beter braken leek me gezien de omstandigheden niet zon goed plan. Na half uurtje te hebben aangekloot maar uit het water. 2 dagen later hoor ik op het nieuws dat er vanwege die storm een levensgevaarlijke aflandige stroming te zijn onstaan waar al meerdere zwemmers in ernstige problemen zijn gekomen met resultaat dat de strandwacht is extra gaan controleren die periode.

Het probleem in je eentje is dat mocht je moeten zwemmen ik wel het vertrouwen heb terug te kunnen komen, maar met een volle boot wordt dit een stuk lastiger. En om nou een bootje achter te laten..:)

spikey
gepost door: spikey op 05/11/04 12:35
Ik ga al een tijdje mee in het kajakken dus wat betreft ervaring zit het goed. Mn rol is ook zeker dus de kans dat ik zou moeten zwemmen is ook niet zo groot, maar het risico blijft wel aanwezig (ook gezien blessure of verwonding ofzo)..
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.