Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 16/11/04 11:10
Hoi allemaal,

Een collega van me gaat hier binnenkort heen:
http://www.centerparcs.com/servlet/ContentServer?pagename=CPE/Village&c=CP_Village&cid=100000000058&t=VillageFullOriginal&Regionid=1000304763685&Countryid=1000304763410&lang=NL&showcat=true

En dan ongeveer midden op de pagina klikken op "Aqua Mundo met Flow Rider". Volgens mij is dit een soort betonnen golf waar met hoge snelheid water overheen gejaagd wordt. De vorm van de golf wordt dus (grotendeels) bepaald door de vorm van de betonnen baan maar dit zou je ook variabel kunnen maken natuurlijk.

Voor bodyboarden kan dit prima maar zou je zoiets ook kunnen maken voor kanovaarders? Als je water van zeg een halve meter diep hebt kom je al vrij ver, hoewel een metertje misschien iets prettiger is voor als je omvalt :P

Scheelt ook een hoop gekloot met iedere keer uitvaren

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
spikey
gepost door: spikey op 16/11/04 12:13
De link werkt helaas niet.

Echter ben ik een tijdje terug daar geweest en heb (tegen hoge betaling: toen 7.5 EURO voor bepaalde tijd, waarbij het nog eens stervens druk was) daar op gebodyboard.

het was best geinig, alleen de laag water is nu zeer ondiep (max 20 cm) en je hebt geen golfomslag waar water tegen het beton omhoog wordt gespoten en in een bak daarachter wordt opgevangen. Je kan er beetje carven en spinnen en heb wat gasten wat andere trucjes zien doen (koprollen, wel met je rug over de bodem). Ga je op je bek dan spoel je over het beton uit de golf in de opvangbak. Voor kanoevaarders tot nog toe zeer ongschikt vanwege de ondiepte en de weinige waterdruk waardoor de boot als je om zou slaan nooit meer terug omhoog wordt gespoeld en de relatief stijle helling van het beton waardoor een boot naar beneden zou duiken en in het dal blijft zonder de mogelijkheid terug omhoog te carven.

Dus idd meer water zou een oplossing zijn, echter heb je dan nodig:
- Een veel grotere 'opvangbak' , waar ook jij en je kano in opgevangen worden als je omslaat en gelanceerd wordt.
- De betonnen vorm van de golf aanpassen naar ideale golfsituatie
- uiteraard krachtigere pompen

De centerparcs constructie is omwille bovenstaande redenen hoogstwaarschijnlijk niet aanpasbaar voor kajakkers. Verder dan heb je vooralsnog geen omslag van de golf, de vraag is ook of die wel nodig is..

Ik heb tijdje terug op tv indoor golfsurf wedstrijden gezien met een ander soortige constructie waarbij ze wel een omslaande golf hadden gecreeerd. Alleen zag het er nog redelijk ondiep uit. Zal het internet eens naspeuren of er fotos van zijn.

spikey
gepost door: spikey op 16/11/04 12:23
Het principe heet: flowboarden
Mooie site met veel fotos en filmpjes over flowboarden met heel veel soorten kunstamtige indoor golven. Ook grote! Wellicht ook surfbaar met kajak:

http://www.wavetheplanet.com/index.asp

En check deze site:
http://www.waveloch.com/flash/index.htm

Ze verkopen zelfs een bewegende golf, jammer dat het filmpje niet echt duidelijk is.
michielv
gepost door: michielv op 16/11/04 12:24
"egwel", als ik op die link klik krijg ik de site van het bungalow parkje te zien?

Nou ja, voor degenen die niet weten wat ik bedoel: www.eemhof.nl, even het form rechts invullen (bv Nederland, Nederlands) en dan in het volgende rechter menu (Welk Park?) De Eemhof.

Humm, het zag er zo leuk uit, als je eea. nou een factor 5 zou kunnen vergroten
spikey
gepost door: spikey op 16/11/04 15:03
Voor de geintereseerde in dit onderwerp het volgende artikel:

Man-made waves have formed a hot topic on many discussion boards lately. Mostly the question is how to adopt a river feature to get a better wave than before. The surfers are one step ahead of the kayakers and are now able to play without any natural feature at all. They use the big, totally artificial waves from WaveLoch (eg the Swatch wave) for this. In our continuous search for the perfect kayak playspot, we couldn't help wondering how well such systems might be adjusted for paddlers. Whom better to ask than the only person who has used them with a paddle already in 1999, and who is in close contact with the inventors of the system, Waveloch, to make our dream come true, Arnd Schaeftlein? Read below what Arnd has planned for the good of all playboaters.

Imagine 5 cms of water rushing over a padded construction in the form of a wave with almost 50 kmh. Surfers and boogieboarders flowboarding on a Waveloch using specially designed foam boards without fins. That means that you cannot take your ordinary kayak and paddle on a Waveloch wave, as that would destroy the fragile surface!

To be able to surf the flowrider during the opening event of the Swatch-Wave tour in Munich last year, I made a tiny sit-on-top foamboard with foot- and thigh straps and padded a very short eskimo acrobat paddel with foam. I had a few rides, did a bunch of flatspins, blunts and even got a few tuberides! The best move I got was when Kelly Slater started to give me shit about my surfing on the butt and I stuck a big old airborn barrel roll coming out of a tuberide... There is a lot of potential to do some very radical moves due to the shape of the wave and the speed of the water.

To have a chance to introduce kayaking on existing waves, a hand paddle glove out of neopren instead of a paddle and a custom made sit-on-top out of the same material as the boards, will make it easier to convince waterpark owners with a Waveloch sytem to allow paddlers on the wave.

There is a huge potential for kayaking on an artificial wave designed by Waveloch, if not so much on the existing ones, more for the ones to come in the future. Waveloch is working on a wave which can be surfed in a normal kayak. They already advertise these 'options' with juicy names like 'Deep Flow Channel', 'Action River' and 'Tidal Wave River', but none have been sold yet. The current plans are to install it below an existing dam, to have the pressure and amount of water to make it possible. The first one may be installed in France, since EDF (the French electricity company) already requested information from Waveloch about the possibilty to have a wave for this purpose.

michielv
gepost door: michielv op 17/11/04 08:17
Interessant, waar komt dit vandaan? Is er nog meer?
Martijn
gepost door: Martijn op 17/11/04 09:07
Cool..
Wat zou dat kosten zo'n golfje?
We zouden eens een lijstje moeten maken van alle plekken in Nederland waar er genoeg verval en debiet is om zoiets te realiseren..
En dan de juiste mensen weten te overtuigen..
if (!$succeed) {$try++}
michielv
gepost door: michielv op 17/11/04 09:09
Volgens mij was de gein nou juist dat dit helemaal kunstmatig is. De watersnelheid wordt bereikt door pompen. Misschien een mooi doel voor een verouderd, afgekeurd overdekt zwembad?

:lol:
Martijn
gepost door: Martijn op 17/11/04 09:21
De Golven die ze tot nu toe gebouwd hebben zijn idd wel geheel kunstmatig.. Maar zoals al in het stukje staat zijn die niet geschikt om met een gewone kano te bekanoėn.. en dat zou toch m'n voorkeur hebben.. Dus wat mij betreft toch maar achter een stuw o.i.d.
Lekker warm indoor lijkt me idd ook niet verkeerd.. maar dan ga ik denk ik ook net zolief op zo'n plankie staan.
Misschien leuk voor uitbreiding in de Eemhof.. als ik het goed begrijp hebben die Waveloch lui daar al iets gedaan. (golfslagbad? stromendwaterbaan?)
if (!$succeed) {$try++}
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 17/11/04 10:58
Yeah, voor kayaks moet de waterlaag dikker zijn dus meer vermorgen nodig.
Dit gaat met pompen vrij moeilijk worden dus daarom het idee om onder aan een dam te bouwen.
Daar heb je genoeg power om een dikke waterlaag over een helling naar boven te pushen.

Komen we in nederland meteen weer met het verval probleem; hebben we niet.
En waar we t al hebben (hoger liggende ringvaarten en kanalen) daar wordt juist als een idioot gepompt om t water op niveau te houden. Dus denk niet dat t waterschap vrolijk wordt als je voorsteld daar een gat in te slaan om t water weer naar beneden te laten vallen

Maar laatste nieuws lijkt te zijn dat er binnen een jaartje of twee een wildwaterbaan zou komen. (in Zoetermeer, als ik me niet vergis)
Voor en door kayakkers dus er zullen dan vast wel een leuke features in komen die ook voor de rodeo-ers interessant zijn.
http://rocky-kayaka.mybrute.com
spikey
gepost door: spikey op 17/11/04 11:17
Zoetermeer Nice!! wie zijn bezig met die plannen en inversteringen?? Zou wat zijn he als daar een mooie rodeogolf in kan komen:) Heb ik er eindelijk een in mn achtertuin! Vond zoetermeer maar een saaaie gemaakte stad, maar dat zou met de komst van een ww baan ineens erg veranderen!

Die kunstamtige golf van de Eemhof komt idd van Waveloch. er zijn van hun dikke golf variant maar 2 plaatsen waar ze zijn geimplementeerd (Ik meen in San diego en in Zuid afrika ergens). Zal best prijzig zijn dus:) Dat verklaard ook hoge toegangskosten bij de Eemhof.

Het artikel komt van Playak.com, zoek daar op “artificial wave“ en voila. Helaas is dat artikel het enige materiaal op die site.

Verder zag ik op die site van Waveloch dat ze met bezig zijn met een soort track waar een grote “boot“ aan weerszijden 2 golven creeerd, dat zou wellicht een optie zijn voor in Nederland. Alleen is de vraag of die golven goed surfer zijn voor ons.
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.