Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
kolibrie
gepost door: kolibrie op 08/06/08 16:44
Heb sinds eergisteren een vouwkano met zeil gekocht. Heeft iemand in *ssen en omgeving er mischien ook een? Die van mij is een stern uit leibzig en ik heb hem ook al in elkaar gezet. Helaas moet ik er nog wel een nieuw wagentje voor maken, en wel een die de kano zonder problemen over de weg kan vervoeren. Ik moet alles nog leren wat zeilen betreft, zal ook mischien wel een keertje nat worden, maar ik vindt het helemaal te gek dat er zulke boten bestaan. Het zou leuk zijn als ik berichten krijg van mensen die ook een vouwkano hebben en er mee zeilen. De uitdaging ligt voor mij hierin om te zeilen op kanalen en rivieren en dan zo richting groningen of meppel te sturen.

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Hulzie
gepost door: Hulzie op 08/06/08 18:25
Hee gefeliciteerd!

Komt die van Marktplaats af?
Ik zat daar ook naar te kijken n.l.

Hulzie
gepost door: Hulzie op 08/06/08 20:53
Hee je zit in de buurt?

27/28 en 29 juni wordt er gevaren in de rottige meenthe, en camperen dan op www.groepen.com in Scherpenzeel, als je zin hebt kun je erbij.

Gaat er ongeveer zo aan toe wat voor boot je hebt maakt niets uit.

5 en 6 juli weer idem, aar dan in Noorden ophttp://www.kampeerhoevekoole.nl/dar zou je heel goed zeilen kunnen leren we varen daar op de reewijkse plassen

Hulzie heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 08/06/2008 20:54
kolibrie
gepost door: kolibrie op 20/06/08 19:01
Heb vandaag geprobeerd te zeilen met de twee persoons lfb stern vouwkano en het was haast meer een onderwatergebeuren geworden. Ik moet het dus nog leren. Op het water hier in Drenthe heb je veel bekijks als je in je eentje probeert te zeilen. Het is bovendien een heel ander verhaal als je bij sterke wind, zoals die vandaag er is, probeert het allemaal jezelf te leren en zonder aanwijzingen met zeiltuig en al het kanaal op gaat. Mee gaan in een groep zit er voor mij echt nog niet in omdat ik eerst alles zelf wil ontdekken. Het dek van mij boot was bovendien nog niet goed geďmpregneerd, dus dat heb ik gedaan. De naden moeten nog watervast afgedicht worden, maar deze kano is zeer stabiel en fantastisch. De onderdelen die kapot gaan kan ik zelf maken en weer inbouwen.
Hij is een paar weken in mijn bezit, staat dus in mijn huiskamer en ik heb ook een karretje ervoor gemaakt met grote zwenkwielen, inklapbare delen die mee de kano in gaan en niet te veel wegen. De volgende constuctie voor een kano die volledig opgebouwd is gaat op een alluminium kar die nog veel lichter is. Hier ben ik nog even over aan het broeden. De bedoeling is dat ik deze zomer mijn kano zo uit de huiskamer naar buiten rol en dan lopend naar het kanaal ga. Van opbergen en inpakken is op dit moment nog geen sprake. Ik hoef dus echt niet op vakantie, want het juiste adres is bij mij thuis.
Hulzie
gepost door: Hulzie op 20/06/08 23:39
Hee lagge zeg!!

Je woont dicht bij

Kom volgend weekend naar de Rottige Meente, we zijn daar met wat gasten die al jaren van alles doen en meer van die gein, gewoon varen, kampvuren, BBQ feesten, en heb er iemand bij die in Polen veel ervaring heeft opgedaan met een zeil kano, die leert je dat graag. (daar komt die van jou vermoedelijk ook weg, die boot, niet die persoon, die komt uit Amsterdam)

Wat erbij hoort is,

http://www.tkbn.nl/infusions/aw_ecal_panel/view_event.php?id=168

Dit weekend is dat, ik ben de schrijver, hoef geen zielen te winnen, maar dit is lol, wel peddels meenemen, want het is eerst een paar km peddelen totdat ik een rustig meer weet om je dat te laten leren

Let wel, voor hetzelfde geld dat jij ervoor betaald hebt, neem ik um van je over!!

Sfeer zal daar ook zijn als Klik hier

Gewoon super leuk!!

Groetzels, Henk en Margje uit Staphorst

Leeftijd deelnemers is ook van 21 jaar tot 65 jaar aan toe, ik ben 45 of 46, moet ik op verzoek eerst zelf nazien.

Hulzie heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 20/06/2008 23:44
kolibrie
gepost door: kolibrie op 23/06/08 00:52
Bedankt voor de uitnodiging..... maar zoals ik al eerder schreef zeil ik eerst nog liever alleen. Ik kan het in ieder geval nu zonder om te kieperen en er liggen heel wat half opgeblazen strandballen als drijfballast in mijn voor achterkant. Het ging goed tot dat het omweer kwam en het ging regenen en heel erg hard waaien.

Het is heerlijk om helemaal alleen op het kanaal zelf te leren zeilen, de meeste blunders ongezien te kunnen maken, vooral vandaag, ineens te merken dat het zeilen beter en steed harder gaat, al is voorlopig eerst alleen met grootzeil, dus zonder fokzeil. Bij de onregelmatige windvlagen moest ik ongelovelijk uitkijken, maar het lukte.

Mijn zelfgeknutseld wagentje voor de opgebouwde kano funktioneerd nog steeds goed, en zo rol ik morgen ook mijn huiskamer weer uit richting kanaal. Ik woon ook niet echt bij jullie in de buurt. Assen is niet dicht bij Staphorst, en bovendien ben ik echt een solist die heel af en toe het gezelschap van anderen op zoekt. Voorlopig zijn de ervarings uurtjes op het kanaal hier voldoende. De beschutting van de hoge zijkanten zorgen ervoor dat mijn zeilparikelen niet al te gevaarlijk worden.
Groetjes kolobrie
Hulzie
gepost door: Hulzie op 23/06/08 19:39
Ha Kolibrie

Dat kan, ben wel benieuwd hoe je het vergaat.

Hou ons af en toe op de hoogte als je wil, ik zou ook best zo'n ding willen vandaar.

Assen is voor ons maar iets van 56 kilometer geloof ik, dat is 15 minuten met de motor, maar we zijn ook 4 daagse lopers, dus voor ons is dat om de hoek.

Bij twijfel aan de contructie van je transportkar, maak er dan even wat duidelijke foto's van, en mocht ie instorten gooi um dan niet weg, ik ben TIG-4 lasser, ik maak je zo zo'n ding na, en dat kost niks uiteraard.

kolibrie
gepost door: kolibrie op 23/06/08 23:20
De kanokar is gemaakt van een houten zijpaneel van ikea, dus de oorspronkelelijke kastconstruktie ivar. Deze zijn dus bedoeld om planken op te leggen. Dit zijpaneel heb ik in vier stukken gezaagd, ze verbonden met schaarnieren die zorgen dat je het in kunt klappen zodat het hele spul mee kan in de kano. Volgens vakmensen gaat het dus om een koude verbinding die gedeeltelijk gedragen word door zijn eigen gewicht en het gewicht van de boot,en de scharnieren houden het geheel op hun plaats. In het midden zitten ook nog scharnieren die ik aan een kant gemakkelijk uit de construktie schroef, even provisoriesch dus, om geheel te kunnen delen en inklappen. De gedeeltes met de grote zwenkwielen worden er appart opgeschroefd. Dit zijn latjes waar gaten door heen zijn geboord en de bouten met vlindermoertjes vastgedraaid woorden aan het houten gestel. Hier over leg ik nog een groene plastiek ondervloer, die heel licht is en die ik overgehouden heb van mijn vorige parketklussen.
Deze gebruik ik ook voor als het plotsling regent of het zo op te vouwen en er dan op te zitten. De onderdelen van de volgende kanokar wil ik dusdanig maken dat ze ook als zitje en steun in de rug kunnen funktioneren. Belangrijk is wel dat je op z'n minst één geremde zwenkwiel hebt aangebracht en de boot goed in balans ligt. Nog een tip: in zwolle is er een zeilkano voor twee personen te koop, voor 250 euro, en wel op marktplaats. Hetzelfde type waar ik ook een van heb. Groetjes Kolobrie
kolibrie
gepost door: kolibrie op 23/06/08 23:46
Het zeilen met het originel roer gaat redelijk, en het gaat nu af en toe heel hard, voor mijn doen dan. Omdat ik nog geen rijbewijs(ben ik wel mee bezig) heb en ook dus geen auto ben ik voorlopig hier in de buurt aan het oefenen en het is gewoon ook heerlijk om zo maar 4 uur achter elkaar op het water te gaan. Een omweersbui aan het eind van de tocht kan mijn dag dus niet meer stuk maken! Wel was ik op tijd van het water af, maar het in elkaar zetten van mijn kano kar leverde dus een zeer nat pak op omdat de bui toen losbarstte. Sommige andere vouwkano zeilers kopen een roertje van Klepper, omdat deze groter en geschikter zouden zijn.
Zeilen in een tweepersoons vouwkano vergt iets meer inzet, maar de bedoeling is dan mijn grote zonen van achtien en twintig jaar ook vaker willen mee gaan, zodra ik wat beter kan coördineren.
Ondertussen weet ik ook wat het betekend om je paddel kwijt te raken. Gelukkig kwam die toch mijn kant op drijven, terwijl ik weer met de voorkant van de kano in een rietkraag zat.... Hij was weggeschoten en de boot ging net iets sneller in het begin van het ergernisje. Met mijn handen roeide ik dus ook de kant van de peddel op
terwijl ik al haast had besloten om er achter aan te zwemmen. Ik kreeg de peddel te pakken en besloot toen toch maar de volgende keer een op reserve mee te nemen......! Hopelijk heeft dit niemand gefilmd. Groetjes Kolibrie
Hulzie
gepost door: Hulzie op 29/06/08 18:26
Hee Kolibrie,

Hier een fotoverslag van varen op de De Scheene
We camperen altijd erg lux, en hebben zelf het hoofdkamp.
We waren met 5 personen, en maandag gaan we weer naar huis.

Klik hier voor de indruk van a tot z, 2009 weer zelfde weekend.

Hulzie heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 29/06/2008 18:27
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.