Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 23/06/08 09:13
Ik zit met een paar dingen die me onduidelijk zijn.
Ik zit er aan te denken om met roer te gaan varen, maar ik heb hier geen enkele ervaring mee. Je bestuurt een roer met je voeten toch? Is dat met een kabel naar een pedaal , of gewoon een kabel naar je voeten? En betekent dat dat je je voeten niet op de voetsteunen kan houden?
Of is een roer niet zoals bij “een echte boot” iets wat je continu moet bedienen? D.w.z. dat je ‘m voor de stroming of wind te compenseren in een bepaalde stand zet?
Ik heb zelfs nog nooit een kayak met roer In real life gezien, vandaar deze vragen.

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Mvrgr,
Timo
Gr, Timo

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 23/06/08 12:30
er zijn 2 manieren van voerroerbediening
1 een stokje tussen je voeten boven/in je voetsteun. stokje naar links boot naat links.

2 pedalen op je voetsteun. duw op links boot naar links.

1e zie je vooral bij wedstrijd boten 2e vooral bij toer/zee.

1e heeft mijn voorkeur, omdat je dan goed kan uittrappen tijdens het varen. maar das ook een kwestie van ervaring. ik heb heel veel met dit type gevaren. en denk er neit meer bij na. je blijft subtiel sturen. ik nmekr het als ik veel K1 vaar en dan weer in iets anders toer/zee. dat mijn voeten gaan bewegen als ik wil corrigeren
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 23/06/08 13:17
HarrieMuis schreef op 23/06/08 09:13:
Je bestuurt een roer met je voeten toch? Is dat met een kabel naar een pedaal , of gewoon een kabel naar je voeten? En betekent dat dat je je voeten niet op de voetsteunen kan houden?
Of is een roer niet zoals bij “een echte boot” iets wat je continu moet bedienen? D.w.z. dat je ‘m voor de stroming of wind te compenseren in een bepaalde stand zet?
Ik heb zelfs nog nooit een kayak met roer In real life gezien, vandaar deze vragen.

Ik wil eigenlijk hetzelfde vertellen als Lennart. Ik heb er alleen een paar plaatjes bijgevoegd.

Hier zie je de stuurinrichting zitten van mijn K1.
Een voetplaat met gleuf. Uit die gleuf komt de stuurstang. Die zit klem tussen je voeten en je stuurt eigenlijk continue bij (min of meer automatisch, zeker na verloop van tijd).
Verder zie je duidelijk de stuurlijnen lopen naar de achterkant van de kano waar het roer zit.

Schematische weergave van de stuurinrichting. Vaste punten zijn het centrum van het T-stuk (T-stuk: vervaardigd uit hout of aluminium) en het centrum van het "wieltje" achteraan. Stuurstang naar links. Kano ook naar links.

Schematische weergave van de variant met pedalen, zoals die meer wordt aangetroffen in toerkano's. Nadeel (vind ik): als je de ene pedaal induwt, komt de andere naar voren, waardoor je voet moet meeplooien (in de verkeerde richting).

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 23/06/2008 13:32
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 23/06/08 14:07
Nog een paar plaatjes gevonden op http://www.k124.nl.

Stuurinrichting met voetplaat (en dubbele pomp)

Stuurinrichting (T-stuk) zonder voetplaat. Rechtsonderin de bevestiging aan het roertje zelf.

Het oorspronkelijk artikel gaat over het verbreden van het T-stuk en is te lezen op http://www.kanomarathon.info/blog/?p=180

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 23/06/2008 14:09
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 24/06/08 08:07
Perfect! bedankt voor jullie reacties. Ik krijg meteen zin om te gaan knutselen

Ik zit er overigens ook aan te denken om zelf een roer te maken uit aluminium. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil dan het scharnier maken door 2 buisjes in elkaar te laten draaien. 1 aan de boot, en de andere aan het roer. En dan wil ik het roer dmv een elastiek naar beneden houden, zodat als je 's iets raakt, hij niet gelijk "knak" zegt, maar gewoon omhoog gedrukt kan worden. Dat moet toch te doen zijn?
Gr, Timo
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 24/06/08 11:32
HarrieMuis schreef op 24/06/08 08:07:
Ik wil dan het scharnier maken door 2 buisjes in elkaar te laten draaien. 1 aan de boot, en de andere aan het roer. En dan wil ik het roer dmv een elastiek naar beneden houden, zodat als je 's iets raakt, hij niet gelijk "knak" zegt, maar gewoon omhoog gedrukt kan worden. Dat moet toch te doen zijn?

Gisteren hebben we eigenlijk alleen maar gesproken over de verschillen van de stuurinrichting, maar niet over de mogelijkheden van het roer zelf.
Ook hier bestaan 2 varianten.

Een vast roer, hieronder afgebeeld, zoals op mijn K1. De volledige aanknoping van stuurlijnen naar het roer, zit weggewerkt in de kajak (onder dat zwarte deksel achteraan). Het roer hangt onderuit de kajak.

Bij toerkano's zie je vaker een "klaproer". Dat is een opbouw roer en zit aan de buitenkant van de kano.
Voordeel. Je kan er gemakkelijk bij om er aan te werken.
Het kan tijdens het varen (in ondiep water) naar boven geklapt worden.
Wanneer je over een obstakel vaart (een tak die net onder de oppervlakte drijft) klapt het roer er automatisch overheen zonder verdere schade.
Tweede voordeel. Deze systemen zijn vrij eenvoudig zelf te maken.

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 24/06/2008 11:36
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 24/06/08 16:07
Ik zie op de laatste foto ook zo'n groot verschil in breedte van het roerblad. Nu heb ik een kayak die erg graag rechtdoor wil, dus ik heb de neiging een vrij breed blad te maken.
Aan de andere kant, als ik het toch zelf maak, kan ik natuurlijk meerdere breedtes uitproberen.... Hmm, okee, ik ga 's wat tekenen....
Bedankt!!
Gr, Timo
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 24/06/08 22:07
Sjo, ff een beetje zitten prutsen, maar zo zou ik 't wel kunnen maken denk ik:
Roer

Ik heb voor het gemak even verzuimd om boutjes in te tekenen, maargoed, het gaat even om het idee...
Gr, Timo
Maya
gepost door: Maya op 29/06/08 15:30
HarryMuis, verschil in het roerblad is omdat de onderste bruine boot op de foto een tweezitter is.
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 29/06/08 16:14
Ah, okee. Ligt het dan aan de lengte of aan de waterverplaatsing?
Gr, Timo
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.