Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Thijssie
gepost door: Thijssie op 27/06/08 01:43
Beste mensen,

Ik ben een beginnend kayaker en heb me voor weinig geld een kayak aangeschaft om mijn techniek verder uit te bouwen. Ik wil vooral toertochtjes maken in mijn eigen omgeving (Kromme Rijn) en bijvoorbeeld de Nieuwkoopse Plassen. Op een later moment wil ik dit eventueel combineren met fotografie, maar daar ben ik nu nog niet aan toe.

Nu heb ik een probleem met mijn vers aangeschafte kayak. Het ding wil namelijk niet fatsoenlijk rechtdoor maar heeft constant de neiging om uit te breken zowel naar links als rechts, net alsof je achteruit aan het kayakken bent. Ik kreeg het niet voor elkaar om langer dan 20 meter rechtdoor te gaan, dan voelde ik 'm alweer gaan.

Het is wel zo dat ik zonder het meegeleverde roertje aan het varen was. Ik wil namelijk eerst zonder roer mijn techniek op orde krijgen en dan met roer leren varen. Maar het lijkt me dat dat niet de reden is dat dit soort uitbraken zomaar gebeuren. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?

Wat ik achteraf even had moeten proberen is wat er gebeurt als ik met deze kayak achteruit peddel. Niet aan gedacht.

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 27/06/08 10:45
Hallo Thijssie,

Zie deze topic:
http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/1284/0

Ik wil niet vervelend klinken, maar ligt hoogstwaarschijnlijk aan je techniek. Ik spreek uit ervaring, want ik had precies hetzelfde toen ik met kayakken begon.

Mvrgr,
Timo

HarrieMuis heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 27/06/2008 10:46
Gr, Timo
freeflower
gepost door: freeflower op 27/06/08 10:50
hee,

het probleem wat jij heb is veel voor komend bij beginnende kajakkers.
het gaat er om dat als je voelt dat de punt naar links gaat je een boogslagmaakt waardoor hij naar rechts draait en vaak door draait aan de rechterkant.
dus moet je dan een boogslag rechts maken. waardoor je te veel naar links draait.
eigenlijk is dit probleem alleen op te lossen door ervaring.

maar je kunt wel probeeren om je boot recht te houden door je peddel soms iets verder van je boot weg te zetten. of iets harder aan je peddel te trekken.

maar de komende tijd zal je er zeker nog wel last van hebben.
dit gaat over. dus een mooi moment om te laten zien dat je een doorzetter bent

greets remi
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
Thijssie
gepost door: Thijssie op 27/06/08 16:12
Dank voor jullie reacties. Klinkt niet vervelend hoor, ik moet gewoon nog veel leren en ervaring opdoen. En ergens wel fijn om te horen dat ik in elk geval geen brakke boot heb

Het vervelende is dat ik weliswaar een beginnerscursus heb gedaan maar ik nu al vier zaterdagen niet met allerlei tochtjes mee heb kunnen doen omdat ik op die tijden gewoonweg niet kon. Ik had gehoopt daar wat meer ervaring op te doen en ook wat meer hulp te krijgen bij het ontwikkelen van de techniek maarja als ik zelf niet kan op de juiste tijden houdt het al snel op natuurlijk.

Maar wel opvallend dan, hoe groot het verschil is tussen de ene kayak en de andere. Het was me opgevallen dat mijn nieuwe kayak een stuk smaller en ronder was dus ik verwachtte een minder stabiele kayak. Dat was ook zo, maar dat uitbreken had ik echt gewoon niet verwacht. Goed. Blijven oefenen is het devies dus Nog maar eens wat middagjes op en neer peddelen op het Gravenbol dan!

Groet,
Matthijs
bjorri
gepost door: bjorri op 27/06/08 23:24
Je probleem klinkt bekend en met een roertje is het inderdaad op te lossen maar dan heb je dik kans dat je de techniek NIET onder de knie krijgt. Het is inderdaad een beetje aanvoelen hoever je de peddel van de boot insteekt en hoe hard je er aan trekt.

Op een goed moment gaat dat vanzelf, vooral kijken waar je heen wilt (net als bij motorrijden, fietsen, paardrijden en vast wel meer).

Opkanten kan ook erg helpen, dat is dus UIT de bocht hangen (in tegenstelling tot motorrijden, fietsen, paardrijden en vast wel meer waarbij je IN de bocht hangt)

Verder bestaat het dilemma dat een kano die goed op koers blijft moeilijker een bocht om gaat en omgekeerd een kano die makkelijk bochten vaart is lastig rechtuit te varen. Kort door de bocht wil een zeekano geen bocht om en is een polokano of wildwaterkano niet rechtuit te varen (zonder enige ervaring).

Wat heb je gekocht? merk? type?

Oja, als er ook maar ietsje van skegvorm onder je boot zit maakt dat achteruit varen nog veel moeilijker dan vooruit. Wel een goede oefening trouwens, snel achteruitvaren is nauwelijks mogelijk.

Naast aan je techniek werken moet je vooral genieten, dus een tochtje varen met roertje kan best leuk zijn maar juiste de techniek leren is ook leuk en heeft later vele voordelen.
http://kanowaard.nl
Thijssie
gepost door: Thijssie op 28/06/08 20:11
Ik heb een Lettmann Atlantik. Er zit geen skeg onder maar door de lange smalle vorm van de kano verwachtte ik dat die ook niet zo nodig zou zijn. Niets is minder waar zo blijkt

Afijn ik heb hier ook nog een brede superstabiele kajak liggen waarmee je zo ongeveer niets fout kan doen. Daar heb ik een skegje bij maar ik weet niet hoe ik die vast moet maken (plakken met PE-hars heb ik al vernomen, ik moet alleen nog uitvinden hoe dat in z'n werk gaat maar dat vraag ik degene wel van wie ik de hars koop). Daar kan ik altijd nog tochtjes mee maken maar mijn vriend en ik willen ook wel samen tochtjes gaan maken en hij weet nog helemaal niets van kanoën dus die kano wordt dan voor hem :P

Boogslagen en opkanten heb ik bij de cursus wel geoefend, net als een bepaald punt in de verte in het oog nemen en daarheen varen. Maar dat deed ik met een kano waarin dat allemaal heel makkelijk ging. Ik moet nu dus die oefeningen gewoon weer opnieuw gaan doen Gelukkig is het volop zomer en hoef ik niet bang te zijn om nat te worden
HarrieMuis
4 meter naar benee
gepost door: HarrieMuis op 28/06/08 23:37
Dat is de juiste instelling inderdaad, gewoon lekker 't water op en dan komt 't vanzelf.
Ik heb zelf ook een schegje onder m'n PE kayak geplakt. Helpt enorm! Ik doe het gewoon met duct-tape. Mocht je dan 's een keer wel makkelijk willen sturen, haal je 'm er gewoon vanaf
Gr, Timo
Maya
gepost door: Maya op 29/06/08 15:21
"Alle beginners varen met kromme boten" zeggen ze bij ons wel eens in de club.
Het is inderdaad gewoon oefenen, komt wel in orde.
Mijn vriend vaart met een Mendesta Isere, er plakte een schegje onder toen die hem 2de hands op de kop tikte maar hij heeft die er gewoon afgedaan en vaart nu al 2 jaar zonder problemen.

Maya heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 29/06/2008 15:24
bjorri
gepost door: bjorri op 29/06/08 21:49
Lettmann maakt mooie, goed afgewerkte kajaks. De Altlantik ken ik niet maar als ik zo naar de specificaties en de plaatjes kijk is het een niet al te lange maar zeker ook niet te korte toerboot met relatief veel drijfvermogen voorin, naar mijn idee duidelijk ontworpen om met bagage te varen.

Om kort te gaan: probeer eens met een paar flessen water (of Beerenburg) voorin de punt te varen, misschien ook nog iets gewicht achterin. Probeer maar eens iets uit.

Mocht je toch een skegje vastplakken, inderdaad altijd met ducktape, dat blijft best wel een seizoen zitten en kan er zonder schade weer van af. Geloof me, na enige tijd merk je dat zo'n skeg alleen maar in de weg zit.

Maar vooral plezier hebben in het varen en de blik op waar je heen wilt. Gaat vanzelf makkelijker op den duur.

Succes.
Thijssie
gepost door: Thijssie op 04/07/08 17:53
Dank voor alle tips en reacties. Vandaag heb ik het even met roertje geprobeerd. Er stond een behoorlijke wind maar het lukte me toch verrassend eenvoudig om op koers te blijven en in het wat ruimere water had ik ook wat meer gelegenheid om wat uit te proberen. Stukje achteruit gaat prima, boogslagen icm roertje zorgt ervoor dat ik vrij kort door bochtjes heen kan. Hij's 4,85 meter lang en da's aangenaam vind ik.

Volgende keer zal ik eens proberen om wat spullen mee te nemen. De kano steekt inderdaad behoorlijk ver boven het water uit en schijnt een ronduit lomp gewicht aan bagage mee te kunnen nemen... heerlijk om eens een heel weekend mee op pad te gaan dus.

Voelt goed, ik had vandaag het idee dat deze Lettmann en ik wel eens vriendjes zouden kunnen gaan worden

Misschien had mijn stuurloosheid van de vorige keer ook wel iets te maken met de stroming van de Kromme Rijn..?

Thijssie heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 04/07/2008 17:55
Thijssie
gepost door: Thijssie op 30/08/10 22:10
Twee jaar later, en ik kwam mijn eigen topic weer tegen

Ik vaar nog lekker door in mijn Lettmann. Het is al een wat oudere boot en de vorige eigenaar heeft er best wel wat aan versleuteld. Het roertje dat erop zit is ook eigen makelij. Helaas niet echt heel doordacht, waardoor ik er nog wel eens problemen mee heb. Vooral met de doorvoer van het touw door de romp, net achter de kuip, en met takjes en andere pruttel die achter het roertje blijft hangen tijdens het varen.

Rechtuit varen zonder roertje is met deze boot nog steeds een ramp. Ik oefen het wel eens, puur voor de techniek, en het lukt me wel maar alleen met zeer veel concentratie en moeite. Alle andere boten waar ik in gevaren heb (toegegeven: dat zijn er niet zo veel) waren veel makkelijker rechtuit te varen.

Wel is de boot inderdaad heerlijk om met veel bagage te varen. Je merkt haast niet dat je zwaar beladen bent. Ik heb hem nu een aantal keer goed volgepakt met kampeerspullen. Paar keer in de Biesbosch, een keer in de Weerribben. Ik doe er ook wel eens de boodschappen ('bootschappen') mee sinds mijn verhuizing vorig jaar; ik woon op zo'n 200 meter van de Angstel in Baambrugge dus ik vaar zo even heen en weer naar de Appie in Abcoude.
bjorri
gepost door: bjorri op 31/08/10 11:25
Thijssie schreef op 30/08/10 22:10:
Twee jaar later, en ik kwam mijn eigen topic weer tegen

Leuk zo'n terugkoppeling. Met veel genoegen terug gelezen. Waarom ik Beerenburg adviseerde weet ik niet meer, moet haast wel een aanleiding voor zijn geweest.

Het verbaasd me dat je na twee jaar nog steeds koersproblemen hebt zonder roer, dat moet dus toch wel een erg niet-koersvaste boot zijn.
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 31/08/10 12:54
Thijssie schreef op 30/08/10 22:10:
Rechtuit varen zonder roertje is met deze boot nog steeds een ramp. Ik oefen het wel eens, puur voor de techniek, en het lukt me wel maar alleen met zeer veel concentratie en moeite. Alle andere boten waar ik in gevaren heb (toegegeven: dat zijn er niet zo veel) waren veel makkelijker rechtuit te varen.

Aangezien je toch niet helemaal tevreden bent over het roertje, is het wat om eens te experimenteren met een klein skegje?

Als je dat niet wilt: hoe probeer je de boot op koers te houden? Alleen met de peddel of ook met opkanten ed?

Want ik kan me niet voorstellen dat die boot niet op koers te houden is. Vraag een willekeurige kanopolospeler of slalomvaarder hoe dat moet want die boten draaien als een tolletje rond en toch varen ze daar "gewoon" mee rechtuit. Zelfs zonder te moeten opkanten.
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Jepe
gepost door: Jepe op 31/08/10 21:31
Want ik kan me niet voorstellen dat die boot niet op koers te houden is.

Nee, zoiets is ook moeilijk voor te stellen, totdat je het zelf meemaakt. Mijn ervaring: ik kocht in 1994 een Prijon Yukon van PE, en je kunt daar als accessoire aan de voorzijde een ramkap op kopen, en aan de achterzijde ook zo'n beschermkap, maar dan met geïntegreerde skeg. Welnu, ik koop dat ding dus, zonder die kappen en ga er voor het eerst mee varen. Vanaf de eerste meter kon ik er nog geen 10 seconden mee rechtuit varen, boogslag, opkanten, alleen maar aan een zijde peddelen (Canadees-varen noem ik dat wel eens gekscherend), letterlijk niets hielp, hoe ik het ook probeerde. Om je een voorbeeld te geven: ik zat op een redelijk smal water, begon aan de linker-oever, ging varen waarbij hij meteen naar rechts begon te trekken, waarop ik alleen nog aan de rechterkant peddelslagen maakte, maar hij bleef gewoonweg naar rechts wegtrekken (dus, tégen de peddelslagen in!)totdat ik omgekeerd aan de andere oever aankwam, dus met andere woorden, hij had over de breedte van het water een volledige bocht van 180 graden gemaakt, terwijl ik alleen maar "tegensturende" peddelslagen had gemaakt. Ik heb kort daarop die achterste kap-met-skeg gekocht en gemonteerd, en nooit meer last gehad. Alhoewel, ik kan vandaagdedag hetzelfde verschijnsel nog steeds oproepen, mét skeg, maar dan achteruitvarend; hetzelfde verhaal, ik begin met achteruitvaren, niet voorzichtig of zo, gewoon flink de vaart erin, en op een bepaald moment gaat hij uit koers, en hou je er niks meer aan, wát je ook doet. Voor de duidelijkheid, ik heb ook een Greenland, en als het moet vaar ik daar een uur achter elkaar mee achteruit, reageert op de kleinste correctie.
Dus, ik wil maar zeggen, die Yukon (is nu, na 16 jaar nog steeds mij favoriete boot) met mij erin (70 kg) was echt met geen mógelijkheid in het spoor te houden, zonder skeg dan.

Groet, Jan.
michielv
gepost door: michielv op 01/09/10 06:39
Hoi JePe,

Ik ken de Yukon niet maar als dat deze boot is: het lijkt een beetje op een vlakwater versie van de T-Slalom.

Als oud-kanopoloer kan ik het eigenlijk ng steeds niet geloven en ik zou bijna zeggen, waar woon je? Ik zou heel graag eens kijken of dat echt bestaat, een boot waarin je niet rechtuit kunt varen zonder skeg.

Groetjes,

Michiel
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 01/09/10 09:45
@ MichielV
schroef het roer eens uit een k1 en laat ff weten wat je er van vind. :-).
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
michielv
gepost door: michielv op 01/09/10 19:18
lennart schreef op 01/09/10 09:45:
@ MichielV
schroef het roer eens uit een k1 en laat ff weten wat je er van vind. :-).

Dat gaat best goed hoor. In 2008 heb ik een paar keer met een Ranger zonder roer gevaren. Maar het maakt wel uit of je met je benen je boot kunt sturen door op te kanten of niet. Als die boot van die link inderdaad de Yukon is is dat vele malen makkelijker dan in een K1 zonder roer rechtuit varen.

En ik denk dat zonder roer makkelijker gaat dan met een roer wat niet reageert. Dat werkte bij een K2 ook niet zo goed .
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.