|
|
gepost door: Amarok op 30/07/08 17:52 |
|
 |
ik heb net een topic gestart over het varen voor beginners.
Ourthe heeft 2 waterlopen; oostelijke arm en westelijke.
tevens hebben we de ambleve, de semois (zou rustig zijn), de lesse,de our, sure, viroin...
het waterpeil volgt de regenval (regenrivieren) maar ze staan nog niet denderend hoog!
Goeie ervaringen met een tochtje op de Maas maar hier in Limburg en niet te Wallonië
Gaje voor meerdaagse tochten?
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: jakke op 30/07/08 19:13 |
|
 |
Amarok schreef op 30/07/08 17:52:
ik heb net een topic gestart over het varen voor beginners.
Ourthe heeft 2 waterlopen; oostelijke arm en westelijke.
tevens hebben we de ambleve, de semois (zou rustig zijn), de lesse,de our, sure, viroin...
het waterpeil volgt de regenval (regenrivieren) maar ze staan nog niet denderend hoog!
Goeie ervaringen met een tochtje op de Maas maar hier in Limburg en niet te Wallonië
Gaje voor meerdaagse tochten?
Je vergeet even te vermelde dat de oostelijke en westelijke arm in de zomer verboden zijn voor vaarders, dan zijn deze armen voorbehouden voor vissers en andere recreanten.
Als je op de ourthe wil varen, kan je pas vanaf Nisramont vertrekken. Het dagtrakject vanuit nisramont bevat wel een aantal versnellingkjes, en er zit verhuur op. Durbuy adventure kan ook interessant zijn, maar let wel op, op het traject zit een onbevaarbare stuw! Geen idee of dat een leuk parcours is. Ter hoogte van luik heb je dan nog een slalom parcours, maar dat is misschien een beetje overdreven .
Amblève heb ik zelf nog niet gevaren, maar naar ik gehoord heb niet echt een aanrader voor beginners wegens enorm veel overhangende bomen.
Semois is rustig kabbelend, versnellinkjes zijn eerder zeldzaam, maar wel prachtig mooi!
En dan is er natuurlijk nog de klassieke overbevolkte lesse. Bevat ook een paar versnellinkjes, maar ook niet om naar huis te schrijven (voor zover ik mij dat nog herinner).
De grensmaas in de buurt van maasmechelen is misschien ook een tip. Daar zitten ook een paar versnellinkjes op waar je best nog wat op kan spelen ook.
Hier kan je meer info vinden over in/uitstapplaatsen, waterstanden:
http://kayak.environnement.wallonie.be/index.htm
http://www.slalom.nl/peil.html
Alvast veel plezier! |
 |
| http://www.open-canoe.be |
|
|
|
gepost door: Amarok op 30/07/08 19:24 |
|
 |
ah oeps; stond foutief vermeld in een gids over de Ardennen!
Uiteraard even informeren wanneer je naar een waterloop toegaat.
De grensmaas tot in Maasmechelen bevaarde ik ook en ik vind hem een aanrader.
Er zit een verhuurfirma maar ik denk niet dak ik online de namen ervan mag doorgeven
In Durbuy is er idd een "outdoor" firma die naar wat ik zie en lees en vind me niet echt aanspreekt. Lijkt me enorm commercieel en ook duur. Tot zover ik info vond moet je er ook steeds combineren met mountainbiken (en dat zegt me helemaal niets) |
 |
| |
|
|
linde
|
gepost door: linde op 30/07/08 22:50 |
|
 |
idd, kayak over je schouder en stappen. Of zonder de juiste 'techniek' kayak per twee omdragen en dan terug voor de volgende!
Ze zullen je wel duidelijk vertellen waar je moet opletten en waar je juist aan de kant moet. Vaak staan er ook bordjes (hoewel ik niet zeker ben dat dit in belgie ook zo is), waar je juist uit het water moet.
Niet ongerust over maken hoor, het wijst zichzelf wel uit. Wieweet doe je juist het stuk waar die barage niet is!
Veel plezier en laat weten hoe het meeviel!
groetjes |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 31/07/08 08:30 |
|
 |
Amarok schreef op 30/07/08 19:24:
Er zit een verhuurfirma maar ik denk niet dak ik online de namen ervan mag doorgeven
Beetje offtopic maar dat mag best op het forum hoor. Alleen is het niet de bedoeling te pas en te onpas namen van hetzelfde-bedrijf-waar-jij-toevallig-belang-bij-hebt te gaan noemen. Maar ook de namen van de gevestigde kanowinkels mag je best noemen, als het om een normale post/informatie gaat etc.
Maar Stephen kan je de details eventueel offline haarfijn uitleggen, hij is ook degene die erover gaat
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: jakke op 31/07/08 09:16 |
|
 |
Als het gaat over de stuw in (barveaux, kan dat?), daar kan je niet naast kijken. Daar hangen grote borden boven het water, en je hebt tijd genoeg om eruit te geraken. Voor de stuw staat het water praktisch stil. Dat stuk van de ourthe is toeristisch uitgebaat, en daar zijn zeker veiligheidsmarges ingebouwd en de nodige voorzieningen en aanwijzingen aangebracht.
Gewoon lekker een dagje varen. Denk er wel aan dat je waarschijnlijk een kayak zal meekrijgen zonder spatdek, of misschien zelfs een sit-on-top. Niks mis mee, maar ik denk wel een andere manier van varen (ik vaar open kano, dus ik kan kayaks niet goed vergelijken).
Hopelijk hebben jullie mooi weer en een leuke dag! |
 |
| http://www.open-canoe.be |
|
|
shapside13
|
gepost door: shapside13 op 31/07/08 17:36 |
|
 |
ok iedereen alvast bedankt . het zal wel allemaal heel leuk worden .
als iemand een tip heeft voor een bepaald verhuurbedrijfje mag het mij altijd doorgemaild worden
groeten |
 |
| |
|
|
Johnneke
|
gepost door: Johnneke op 01/08/08 17:30 |
|
 |
|
Ik ga morgen ook op de ourthe varen als toeristische kajakker, het traject dat start vanuit durbuy is helemaal niet avontuurlijk ofzo en het traject begint achter de onbevaarbare stuw dus er dient nergens uitgestapt te worden. Je kan echter ook verhuurbedrijven vinden die starten vanuit La-Roche-en-Ardenne (Brandsport, RHM Buitensport) en deze lijken me iets avontuurlijker, maar ik kan je er morgen avond meer over vertellen. Ook ik vraag me af of er commerciele routes zijn in de ardennen of frankrijk misschien zelfs waar het toch wat spannender is als licht stromend water maar zonder al te veel gevaren. |
 |
| |
|
|
shapside13
|
gepost door: shapside13 op 02/08/08 22:48 |
|
 |
ok veel plezier met je kajaktochtje , ik hoop dat je me er morgen wat meer over kan vertellen , ik denk volgende donderdag mischien eens te gaan als het weer meevalt
groeten |
 |
| |
|
|
|