Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Ton
gepost door: Ton op 10/08/08 21:29
SBB is op veler verzoek de kanovaarders die de Biesbosch in willen tegemoet gekomen. Er is een kanosteiger gekomen in de Aakvlaai bij Hank, van waaruit je gemakkelijk de Biesbosch kunt verkennen, zonder eerst de Amer over te moeten steken.
DE nieuwe kanosteiger ligt aan de Oostkant van de Biesbosch, bij jachthaven Vissershang in Hank. Je bent nu niet meer afhankelijk van de jachhavenbeheerder, die maar liefts 5 euro vraagt voor het te water laten van een prive kajak.
Komende vanaf Hank ga je voor de slagboom van de jachhaven linksaf, en na 100 meter rechts. Je komt dan uit op een groot parkeerterrein met aan de rechterkant het restaurant (op een terp) Voor de nieuwe kanosteiger moet je links, de weg oversteken. Via een weilandje met pickniktafel, een betonnen trapje op, dan rechtdoor langs een slootje (aan je linkerhand) en daar ligt de steiger, na ca 40/50 meter.
De Aakvlaai is een kunstmatig stuk Biesbosch, aangelegd ter compensatie voor de watersport, omdat enige jaren terug hele stukken Biesbosch ontoegankelijk werden verklaard voor de recreatie. Het gebied heeft veel recreatiemogelijkheden in de vorm van strandjes, aanlegplaatsen e.d. Maar vanaf de nieuwe kanosteiger zit je ook zo op de Spijkerboor, die oversteken en je kunt vie de sloot van St.Jan de Biesbosch in.
Er is een maar. Een bord 'verboden af te meren' of 'kanosteiger'onbreekt nog. Toen ik afgelopen dinsdag de steiger wou gebruiken, was die geblokkeerd door een groot plezierjacht dat over de hele lenge van de steiger lag afgemeerd. De kajak te water laten was onmogelijk. De eigenaar van het jacht reageerde vrij onvriendelijk toen ik hem er op wees dat deze voorziening speciaal voor kanovaarders was gemaakt.

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
marcovp
gepost door: marcovp op 13/08/08 21:28
Ik heb het steigertje ook gezien toen we tijdens de vakantie met een boot in Hank lagen. We hebben ons nog af staan vragen waar het voor diende helemaal omdat hij al langzaam aan het zinken was toen mijn vrouw en ik samen op de loopbrug naar de steiger toe stonden. Tip van mijn kant: stap midden op de steiger. Als je aan een kant gaat staan kan hij kantelen en heb je meteen een nat pak.

Een bordje met een aanmeerverbod zou inderdaad mooi zijn. Je kunt, maar dan moet je willen discussiėren, bij een eventueel jacht langszij gaan. Zeker met een canadees is dit te doen. Vervolgens loop je met een lijntje in de hand via de punt van het jacht naar de andere kant en sta je alsnog op de steiger. De jachteigenaar kan je niet weigeren langszij te gaan. Het is wat omslachtig, maar uiteindelijk kun je dan wel op de kant komen.
Wenonah Champlain
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 13/08/08 23:04
Goede actie! Nou inderdaad nog een bordje en het is helemaal mooi!
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
Ton
gepost door: Ton op 21/08/08 20:59
Helaas is de steiger ook ondekt door eigenaars van jachten, en wordt daardoor nogal eens geblokeerd voor kanoavaarders waarvoor hij toch echt aangelegd is.
Een eigenaar van zo'n boot beweerde vorige week dat de steiger helemaal niet bedoeld was voor kanovaarders. Hij wist zeker dat die aangelegd op verzoek van de fam. Weterings eigenaren van het nabij gelegen restaurant Vissershang t.b.v. van hun bezoekers. En kanovaarders kunnen altijd gebruik maken van de steiger in de jachthaven wist hij erbij te vertellen. Inderdaad ja, tegen betaling van 5 euro ten bate van dezelfde fam. Weterings.
Alsof zo'n plezierjacht niet kan afmeren in de jachthaven, als ze het restuarant willen bezoeken. Zeker te beroerd om liggeld te betalen.

Ton heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 21/08/2008 21:00
roosmcd
Gennepermolen
gepost door: roosmcd op 23/08/08 19:24
Ton schreef op 10/08/08 21:29:
van waaruit je gemakkelijk de Biesbosch kunt verkennen, zonder eerst de Amer over te moeten steken.

Ik ben er vandaag geweest en de Amer oversteken vond ik na alle sterke verhalen die ik had gehoord wel meevallen. Afstand en scheepvaart vielen beide mee. Helaas dat kano steigertje dus niet gezien .
Manos esto var a lastimar
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.