Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren!

bjorri
gepost door: bjorri op 09/09/08 09:18
Een droogpak lijkt me een juiste investering voor grootwater varen in de winter, comfortableler en vooral veiliger. Nu nog de vraag welke?

De drie die ik in overweging heb zijn:
Kokatak expedition http://www.kokatat.com/product_detail.asp?code=exp
Palm Aleutian EXP Immersion Suit http://www.palmequipmenteurope.com/gear/immersion_suits.html
Palm Sidewinder Torrent (zelfde url)

De Sidewinder omdat ik het nut van een capuchon betwijfel, het beperkt de beweging veel meer dan een neopreen badmuts of bivakmuts. Daarnaast krijg je weer meer lagen stof waar allemaal water gaat zitten waardoor het drogen van het pak een echte klus gaat worden. Het voordeel is wel dat je de nek sowieso uit de wind kunt houden. Allerlei zakjes en andere tierelantijn lijken mij volkomen overbodig, daar voorziet het zwemvest al in. Een echt droge (binnen)zak zou wel handig zijn
Latex seals, aangenaaide sokken en relief zipper zie ik het nut wel van in.

De vragen:
- Kloppen mijn bovenstaande redenaties?
- Hoe lastig is het drogen, ook de dubbelle laag waar het spatzeil tussen gaat?
- Zit er verschil tussen XP200 en Goretex? Met name waterdichtheid op termijn, ademend vermogen en sterkte/slijtvastheid? (onderbouwd aub)
- Zijn er meer merken en typen waar ik eens naar moet kijken?

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Emergo
gepost door: Emergo op 09/09/08 16:48
Kokatat is het topmerk onder de droogpakken. Je betaalt meer voor hetzelfde maar het is bewezen qualiteit en de service schijnt erg goed te zijn.

Mijn dry-top droogt langzaam, wellicht door de dubbele tunnel. Jammer, maar de dubbele tunnel is erg fijn.

Er zijn vele andere merken. NRS is populair in de VS en heeft een dealer in Belgie, mijn dry-top is van IR en bevalt goed.

Gore-tex bestaat al heel lang en heeft zich bewezen. De andere materialen zijn nieuwer, ik denk net zo goed, maar ze moeten zich nog bewijzen.

Capuchons zie je alleen bij vlakwaterdroogpakken? iig niet bij wildwater waarop ik actief ben. Ik vermoed dat dat tegen de regen is.

bjorri
gepost door: bjorri op 09/09/08 20:15
Kokatat is in ieder geval duurder, maar ik wil eerst wel eens onderbouwd zien dat het materiaal zoals Goretex en de ritsen werkelijk beter is. Liep er hier niet zo'n 'kunststofboer' rond?

Bij wildwater varen zal het vast wel net zo vaak regenen als op zee en in beide gevallen zul je regelmatig spray over je heen krijgen. Headdips zijn op zee minder frequent, meestal alleen een oefenrol aan het eind van de tocht. Daarnaast is een zeetocht vaak vier uur of (veel) langer aaneengesloten in weer in wind, ik neem aan dat een ww sessie korter is. Op zee kan een capuchon wel een hoop wind en dus kou weghouden, bij ww waait het meestal niet. De beperking van beweging en zicht zal voor 'jullie' nog vervelender zijn, toch heb ik daar ook een gruwelijke hekel aan.

De merken die je noemt vind ik niet terug via google.
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 09/09/08 21:26
er zijn veel mereken die droogpakken maken,

afgezien van de al genoemde merken
nrs
http://www.nrsweb.com/shop/product.asp?pfid=22514&deptid=1174

kan je kijken naar: hiko, stohlquist, level six, artistic.
voor zover ik weet is dit alles in nl te koop

zeekajak
kokatat

Arend bloem
palm hiko reed

kanoshop
nrs, level six, artistic.
zoek en gij zult vinden. ik heb helaas nog nergens ervaring mee. ophttp://www.ukriversguidebook.co.uk/forumkomt de vraag vaak voorbij. het simpele antwoord luid meestal , meer geld is (helaas) beter.
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
jakke
Open Canoe
gepost door: jakke op 10/09/08 07:41
Ik heb er zelf eentje van hiko. De kayak of zoiets, hoewel ik kano vaar. Ademend, maar je zweet er toch nog in hoor. Na een dag varen is mijn kleding meestal ook klam van het zweet. Een laagje thermisch ondergoed en daarover een laagje lichte fleece houdt je lichaam droog. In mijn gore-tex regenjas ben ik trouwens ook klam van het zweet bij inspanning hoor, dus ademend is relatief.
Ik vind wel dat een droogpak veel "stroever" vaart. Welliswaar als we spreken over die modellen met een schuine rits.
Het feit dat je sokken eraan wil, zou ik toch nog eens goed overwegen. OK, je voeten blijven droog, maar als de sokken niet op maat gemaakt zijn en je zit onderaan het maatbereik (meestal iets à la 39-43, ...) waar ga je dan met de overschot van de sokken blijven? Om die reden heb ik geen sokken aan mijn pak.
relief zipper is zeker aan te raden ;-).
Mijn droogpak heeft binnenin bretellen en daarmee heb ik binnenin ook een zakje met rits op de onderbuik.

De pakken van hiko en artistic zijn volgens mij redelijk gelijkwaardig.

Bekijk camaro ook eens. Die hebben een surf droogpak. Misschien is dat iets minder interessant voor kayak ivm het spatzeil. Maar dat droogpak heeft een horizontale rits op de buik en is zeer soepel. Het mist versteviging op het zitvlak en neopreen over de latex ter bescherming.
Camaro heeft trouwens ook semi-dry pakken: 93% waterdicht ofzo. Die kosten maar een 300€, terwijl een deftig droogpak toch al snel 500-600€ kost, en voor een gore-tex kokatat denk ik eerder in de richting van 800€.

Veel succes met je zoektocht!
http://www.open-canoe.eu
bjorri
gepost door: bjorri op 10/09/08 22:48
Mijn bedoeling van posten is dat ik beter ga weten wat ik wil, helaas blijkt dat ik mn huiswerk niet goed gedaan had want ik krijg alleen maar meer opties.

Die link naar het Engelse forum is erg nuttig. Serieuze kandidaat is nu ook de Lomo Renegade http://www.ewetsuits.com/. Maar dan voornamelijk vanwege de prijs. Nadeel is dat ze niet op voorraad zijn en ik ze niet eerst kan zien voor de aanschaf.

Kokatat heeft als voordeel dat ze het op maat maken, dus niet te grote sokken enzo, aan de andere kant ben ik toch een gemiddeld mannetje. Van gebruikers van Kokatat begrijp ik dat ze redelijk droog blijven/worden bij beperkte inspanning. Duur zijn ze zeker.

Nog nergens vind ik een vergelijking van materialen in ademen en duurzaamheid. Zowel de stof als de ritsen.
jakke
Open Canoe
gepost door: jakke op 11/09/08 08:19
Zoveel merken zoveel keuze ;-).

Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een deftig droogpak. Maar ik denk ook dat de meeste wel in elkaars buurt liggen qua kwaliteit: hiko, artistic, palm, ... . In dat geval zou ik zeggen: kijk naar hoe gemakkelijk je eraan geraakt en hoe gemakklijk je kan passen om de juiste maat te vinden.

Ga je voor een op maat gemaakt pak, dan is het verhaal natuurlijk weer anders. Reed maakt trouwens ook pakken op maat, met of zonder sokken. (de stof is wel niet heel robuust, wel zeer soepel). Met maatgeving moet je ook wat oppassen. Ik heb een thermo top van reed. Volgens de maatvoering zou een L mij als gegoten moeten zitten, maar ik krijg hem niet over mijn schouders.

Heel kort door de bocht over de materialen:
- minder lagen betekent vaak soepeler en als ze ademen beter ademend
- meer lagen betekent robustere stof.
Voor een beetje robuuste stof en toch nog ademend denk ik aan een 2.5 laags.

De meeste pakken gebruiken dezelfde ritsen in hun pakken, dus ik denk niet dat dat echt een probleem is.

TIP: als het niet super dringend is, zoek dan eens op wanneer er boat shows zijn in duitsland. Ik denk bvb aan die in duisburg. Daar heb ik droogpakken zien hangen van 200€ tot 1000€ vorig jaar.
http://www.open-canoe.eu
mcprins
Venter Ache
gepost door: mcprins op 11/09/08 14:13
alle professionele dompelpakken (zoals die in de offshore luchtvaart worden gebruikt); zijn van Goretex (vanwege de duurzaamheid en waterdichtheid);
hebben aangenaaide sokken voor droge/warme voeten
latex manchetten + klitteband manchet eroverheen (omdat dat de enige manier is om een beetje droog te blijven),
YKK waterdichte ritsen (de enige die het blijven doen).

verder is het handig als er bretels _in_ het pak zitten en de rits diagonaal van voren (shouder-heup) zit ipv. over de schouders (scheelt ook de relief zipper).
Verder letten op de plaats van ontluchtingsventiel.
Bij voorkeur passen met zwemvest aan...
Soms kun je afgekeurde dompelpakken voor een prikkie kopen; ik dacht dat er vroeger bij het vliegveld in Den Helder een reparateur zat.. en anders weten ze het daar wel.

Kanumagazin heef verleden jaar of t jaar ervoor een paar pakken getest als ik me goed herinner..
http://www.kanumagazin.de/test/trockenanzuege.115618.4.htm

verwacht niet teveel van het ademen... een pak "ademt" vooral als de stof droog is; het vocht moet immers aan de buitenkant "verdampen"
wild-water.nl
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 11/09/08 15:41
mcprins schreef op 11/09/08 14:13:
Soms kun je afgekeurde dompelpakken voor een prikkie kopen; ik dacht dat er vroeger bij het vliegveld in Den Helder een reparateur zat.. en anders weten ze het daar wel.

Sommige (leger-)dumpzaken verkopen ze ook.
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
bjorri
gepost door: bjorri op 11/09/08 20:00
Goede info, hoewel mijn duits minimaal is heb ik een geleerd uit die link. Uiteraard ga ik voor een kajakpak en niet voor een dumppak wat voor een ander doel ontworpen is.

Ik neem nog een dagje bedenktijd. De uitkomst zal ik hier mededelen.

Iedereen bedankt voor het helpen bij mijn beslissingsproces.
mcprins
Venter Ache
gepost door: mcprins op 16/09/08 17:50
de dompelpakken zijn ontworpen om in te _zitten_; volgens mij de basishouding voor de meeste kajakkers
wild-water.nl
bjorri
gepost door: bjorri op 17/09/08 06:25
mcprins schreef op 16/09/08 17:50:
de dompelpakken zijn ontworpen om in te _zitten_; volgens mij de basishouding voor de meeste kajakkers
Met alleen zitten ga ik het niet redden, ik moet meestal ook nog (langdurig) bewegen, naden onder de oksels wil ik absoluut niet natuurlijk. Daarnaast is het wel prettig als er extra verstevingingen op de knieen zitten om nog maar wat op te noemen.

Maar ga gerust je gang en ga zelf in zo'n pak varen.
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 17/09/08 10:17
bjorri schreef op 17/09/08 06:25:
mcprins schreef op 16/09/08 17:50:
Met alleen zitten ga ik het niet redden, ik moet meestal ook nog (langdurig) bewegen, naden onder de oksels wil ik absoluut niet natuurlijk. Daarnaast is het wel prettig als er extra verstevingingen op de knieen zitten om nog maar wat op te noemen.

Maar ga gerust je gang en ga zelf in zo'n pak varen.

Bjorri, ik krijg de indruk dat je beren op de weg ziet die er niet zijn.

Als je een bang bent voor naden onder je oksels, dan is het misschien zinnig om je af te vragen hoeveel last je daar van hebt met een dik pak kleding onder je droogpak. Natuurlijk zal het iets meer slijtage geven op de naad, maar wil je daarom x keer zoveel betalen?

Ik heb zelf een zeil-droogpak gekocht. Ondanks mijn afmetingen (twee meter, 100kg) kan ik daar makkelijk in bewegen, en zit het ook niet in de weg als je er in zithouding in moet bewegen. Verder is het spul ademend en heb ik er bij Hiko nieuwe manchetten op laten zetten (voor weinig geld). Er zit aan de voorkant een lange rits die ook functioneert als gulp. Dat alles nieuw voor minder dan de prijs van een goedkope semi-droog anorak.

Dat dit misschien niet het meest ideale kano-droogpak is dat je van kokotat o.i.d. kunt kopen staat hier niet ter discussie, ga vooral je gang als je daar je zinnen op hebt gezet! Als je echter minder dan de hoofdprijs wilt betalen zijn er goedkopere alternatieven. Dat was tenminste het punt dat ik probeerde te maken, en dat lees ik ook uit de woorden van mcprins. We dragen alleen maar alternatieven aan, de keuze ligt vanzelfsprekend bij jou. Als je die al hebt genomen, dan kun je dat gewoon zeggen, dan weten anderen dat het geen zin heeft om nog met andere alternatieven aan te komen.
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
bjorri
gepost door: bjorri op 17/09/08 23:28
Tot het laatst twijfelde ik tussen twee mogelijkheden. De Kokatat GMER leek me het beste pak maar inderdaad ontzettend duur. Voor ongeveer een derde van die prijs heb ik toch gekozen voor de LOMO Renegade, op Engelse forums is iedereen erg enthousiast over dit product. Vanavond besteld dus, levering pas begin november maar tot die tijd vaar ik nauwelijks ivm lichamelijke klachten en ook is tot die tijd het zeewater nog niet ontzettend koud en volstaat neopreen prima.

Iedereen bedankt voor de suggesties en het meedenken. De bevalling moet nog komen maar de conceptie viel me al zwaar...

Nico B
gepost door: Nico B op 08/10/08 11:31
Schopje

In voorgaande berichten veel voors en tegens van bepaalde materialen en merken. Ikzelf heb ooit eens gegokt op een militair droogpak uit de dump. Hiervan waren de manchetten stuk maar deze heb ik laten vervangen bij een lokale duikshop. In totaal heeft het mij nog geen €140,- gekost.

Ok, ik zie er niet blits uit. Maar hij werkt wel.

Hier heb ik hem weg:

http://www.camonet.eu/droogpak-militair-cq651-13/

Nico
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!
Squash0001
gepost door: Squash0001 op 08/02/10 19:26
Bjorri,

Zojuist deze posts even bekeken en ook op de LOMO site gegekeken.

Ziet er idd. goed uit die Renegade.

Kun je misschien je gebruikservaringen samenvatten met dit droogpak,

ben nl. ook wel ge-interesseerd.

( Hoop tenminste dat je goed droog en warm bent gebleven de afgelopen maanden)

Laat maar eens horen,..!

Squash0001
bjorri
gepost door: bjorri op 08/02/10 20:10
De Lomo doet het op zich goed, voldoende stevige stof, absoluut waterdicht (wel je hals scheren) en niet ingewikkeld met aantrekken hoewel je zelf de rits niet dicht krijgt. De ritsen gaan moeizaam maar na een aantal keren gebruik gaat dat beter. De rits zit op de rug en je hebt dus altijd hulp nodig bij aantrekken; alleen varen op groot water doe ik toch niet dus dat nadeel is betrekkelijk.

Mn maatjes hebben de bijna drie keer duurdere Kokatak. De toekomst moet uitwijzen of dat het prijsverschil waard is.

In het algemeen vind ik het nadeel van een droogpak de knellende halsmanchet, is heel persoonlijk natuurlijk maar ik mag graag ruimte in de nek hebben. Ook een nadeel is dat je niet even iets open kan zetten onderweg, je krijgt het snel te warm of te koud, regelen lukt niet of nauwelijks.

Na het varen moet je het pak spoelen (doe ik niet elke keer) en natuurlijk drogen, dat laatste is bewerkelijk omdat er een aantal dubbelle lagen in zitten, dus ophangen en een dagje later wat plooien omtrekken om verder te laten drogen.

Het pak gebruik ik dus uitsluitend in de winter op groot water, helaas niet zo heel vaak maar dan geeft het wel een veel veiliger gevoel dan neopreen.

En tja, echt vergelijk tussen merken heb ik niet. Indertijd zat de Palm Torrent ook in de opties, na mijn aanschaf is die redelijk in prijs gezakt, die had anders ook een goede kans gemaakt.
wendy
Brandingkajakken.nl ~ Just2kayak.nl
gepost door: wendy op 08/02/10 22:02
Vergeet niet om ook eens wat pakken te gaan passen. Mijn ervaring is dat vele mensen bij het passen al diverse modellen kunnen onderscheiden in wel of niet een optie. Denk aan ritsen en toepassingen die bij het passen toch helemaal niet lekker aanvoelen/knellen/ in de weg zitten e.d. Prijs/kwaliteit verschil is er zeker, alleen al het aantal toepassingen als ritsen maakt een pak duurder. De wat duurdere pakken hebben meestal betere manchet verlijmingen, en betere waterdichte stoffen (laminaten zoals Gore Tex of eigen merk laminaten, die doorgaans beter ademenen dan gecoate stoffen). Ook kunststof ritsen zijn bijvoorbeeld erg vatbaar voor zand en vuil, ritsen met messing spoelen zijn veel duurzamer. Is natuurlijk jammer als je voor een goedkoper pak kiest, en de rits ineens niet meer goed sluit. Natuurlijk is het ieders eigen afweging, maar verschil is er zeker.

Daarnaast is testen ook zeker een aanrader, dat is beperkt mogelijk bij in ieder geval 1 van de 2 grotere winkels in NL. Het water is nog niet altijd toegankelijk, maar een wak is zo gemaakt

Succes en Gr!, Wendy

Advertentie:
© 2010 Kanoforum.
Advertentie:
Handige sites:
Kanoforum Leden
Zoek leden op NickName: