Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Plastex wing peddel (oud, vergelijkbaar met de Bracsa I, tenminste, daar lijkt het blad erg veel op). Hieperdepiep dus gelijk proberen 's middags. Voor degenen die geen ervaring hebben in het varen met een wingpeddel maar erover denken een aan te schaffen heb ik mijn eerste ervaringen maar eens op een rijtje gezet.
Laat ik beginnen met stellen dat ik niet de stabielste K1 vaarder ben en met een gewone peddel nog wel eens een soort scherende slag nodig heb om het boeltje overeind te houden. Met een wing peddel krijg je dan interessante effecten . Gisteren ben ik wel overeind gebleven maar dat kwam ook omdat ik redelijk voorzichtig was.
Zowiezo moet je met een wingpeddel geen normale lage steun maken: het blad hapt water en voor je het weet ben je aan het proberen of je ook een hoge steun kunt maken . wat wel werkt is je blad enigszins omhoogdraaien. Dan heb je niet zoveel steun als bij een gewoon blad maar het gaat.
Zoals bekend mag zijn wijkt een wingpeddel naar de zijkant uit bij het naar achteren trekken. Probeer niet een "normale" slag recht langs de boot te maken, dan heeft het blad de neiging je om te trekken. Gewoon de loop van het blad volgen en eigenlijk alleen maar kracht zetten (duwen/trekken) is het makkelijkste. Na verloop van tijd voel je waar het blad heen wil en dat is waar je arm naar toe gaat.
Een geweldig voordeel van dit uitwijken is ook dat je een stuk minder spatwater in je kuip krijgt. Vorige week nog had ik na een stukje varen met een gewone peddel een hoop water op mijn spatzeil gekregen en hoewel het wel enigszins spatwater tegen houdt is het nog steeds maar een lichtgewicht nylon zeiltje. Ook mijn anorak was altijd nat, gewoon van water wat recht boven me van de peddel af druipt. Met een wingpeddel heb je dat niet: het water kom naast je boot terecht.
Hoewel ik gisteren niet echt geprobeerd heb heel hard te varen merk je wel dat een wing een stuk effectiever is. Dat neemt niet weg dat ik nog behoorlijk zal moeten trainen maar in ieder geval scheelt het dat ik niet zowiezo al harder moet varen om mensen met een wing alleen al bij te houden.
michielv schreef op 08/05/09 10:23:
Die grotere hoek is denk ik ook beter, misschien kan die nog een tikkie groter, kwestie van proberen.
Ik heb aardig zitten spelen met die hoek, maar 85° was niet onmiddellijk mijn ding. Ik ging aardig plonsen (vooral aan de linkerkant). Met 75° graden heb ik daar bijna geen last van.
Hmm, zo te horen ga ik mijn hoek ook maar eens ietsje kleiner maken want ik plons ook nogal makkelijk. Zou wel makkelijk zijn, als we ongeveer op hetzelfde uitkomen qua peddel. Mochten we een keer de verkeerde peddel pakken
Dat zou ook best eens de reden kunnen zijn waarom ik met die Plastex nogal plons: een iets te grote hoek. Bon, eerst even uitproberen met de Rasmussen en wie weet pas ik de Plastex nog wel eens aan (deelbaar maken? Als ik kijk naar de constructie van de Rasmussen moet dat makkelijk kunnen met spullen van de bouwmarkt... ).
Ik weet het, het is al een ouder draadje maar bij mijn Struer die ik een paar weken geleden gekocht heb zat een prachtige Bracsa VI in precies de goede lengte (of andersom, bij de veel te dure peddel zat een erg mooie houten CleaverX, net hoe je het bekijkt) en de peddel heb ik vandaag voor het eerst uitgeprobeerd (de Struer had nog een paar puntjes die ik eerst even in de lak wilde zetten voor ik ga varen, anders wordt het hout misschien nat en gaat het rotten, met de winter voor de deur droogt het toch al niet al te best. Dat lakken is ook gebeurd en volgende week ga ik de boot maar eens proberen ).
Zo, wat een wereld van een verschil zeg! De VI heeft een meer druppelvormig blad, zoals een Rodeo/Polo Kinetic, dit zou de "catch" vergroten. Nou, dit vaart als een tierelier! Volgens mij hebben de Epic peddels ook ongeveer zo'n vorm maar dat weet ik niet zeker? Dit blad is in ieder geval voor mij een goede grootte: niet te gek groot (ben nog niet sterk genoeg, of ik zit al genoeg op de Speedstroke om het nu al te merken ) maar groot genoeg om genoeg grip te hebben voor stabiliteit. Ondanks de flink harde wind (meerendeels tijdens het varen van de zijkant) zat ik lekker in mijn boot. Ik heb verder niet op snelheid oid gevaren, gewoon even een half uurtje de peddel uitproberen, dus ik weet niet met welke peddel ik harder kan varen maar ik heb hier wel een heel goed gevoel bij.
Ben ik nou nog benieuwd naar die Struer, maar dat komt volgend weekend dus
Ben mij aan het oriënteren op het gebied van peddels, vandaar dat ik deze oude Topic even ophaal.
Zoals jullie weten ben ik een echte beginner en ik hoop na veel proefvaren in febr/mrt mijn boot te kunnen kopen ( zal het eerst goed moeten dooien), maar ben ook uit aan het kijken naar info peddels.
In een artikel gelezen dat een Wingpeddel of een 'modified crank' echt wennen is, maar juist voor een beginner ook voordelen biedt, daar deze nog niet beschikt over de andere techniekbeheersing van de rechte steel en dus dit niet hoeft af te leren.
Verdere voordelen die ik gevonden heb zouden kunnen zijn:
- minder kans op polsblessure
- de insteek kan verder naar voren gezet worden ( meer efficiency)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen,
Vanaf vanavond vaart Prijon for Life ook met een wingpeddel. Een Neumann, is in ieder geval Duits
Gefeliciteerd Geert, ik hoop dat je er veel plezier van hebt en wie weet doe je een keer mee met een (avond) marathon (geen idee of dat kan met een afvaartboot, anders regelen we een K1 voor je
Jaja,vandaag voor de 1e keer met de wingpeddel op pad geweest. Vroeg afgewerkt,mooie blauwe lucht en een goede temperatuur.Gauw even een uurtje het water op.
Ik had afgelopen dagen gelezen dat de 1e keer wel even wennen was.Nou viel mij dit 100% mee.Af en toe een keer "missteken" en royaal plonsen.Snelheid zat er al aardig inOpmerkelijk was ook dat m'n handen en spatzeil droog bleven.
Al met al een superpeddel
Lengte en bladen moet ik nog ondervinden hoe of wat.Ik heb wel de indruk(kan het ook fout hebben),niet in 3 verschillende kajaks te varen.I.v.m.je slag die je gaat aanleren.Wat mij ook reuze meevalt is de stijfheid van de peddel,ondanks deze deelbaar is.Ik denk niet dat deze in de garage zal blijven,ben er zeer blij mee.Benieuw hoe de andere carbonpeddel vaart na enkele weken.
Michiel bedankt
Graag gedaan, hopelijk heb je veel plezier van de peddel. ik heb er eigenlijk altijd met plezier mee gevaren maar op een gegeven moment heb je teveel spullen.
Mocht iemand trouwens nog zin hebben zijn/haar spaarpot om te keren: Epic schijnt zijn wingpeddels verbeterd te hebben. Kijk maar eens bij deze review van surfski.info.
Zo blijft er altijd wel weer wat nieuws te hebben over