|
spikey
|
gepost door: spikey op 07/12/04 12:12 |
|
 |
Wat me opvalt als ik terugkijk naar mn dagen op zee afgelopen maanden is dat ik het gevoel heb dat mn steunen (zowel lage als hoge) minder worden in vergelijking met de tijd dat ik er nog veel op oefende. Ik kan een aantal oorzaken bedenken hiervoor:
1. Doordat ik het laatste jaar vaker vaar dan ooit heb ik meer bootgevoel gekregen en minder snel 'fouten' maak die direct worden afgestraft (muv rodeoen dan, daar geld vaak punt 2). Hierdoor hoef ik minder snel naar een steun te grijpen dan voorheen.
2. Als je tijdens spelevaren op rivier of op zee een foutje maakt wordt dit vaak keihard afgestraft waarbij een steun toepassen vaak niet meer mogelijk is..
3. Te vaak naar hoge steun grijpen ipv lage steun als basissteun.
4. Het vertrouwen in mn rol waardoor ik soms te lui ben om te steunen.
Ik kan me nog de tijden herinerren dan ik zomers continu aan het klooien was met steunen, scullen, eskimoteren vanuit alle mogelijke posities. Maar dit alles is omgeslagen tot automatisme en misschien zelfs nu tot luiheid...
Herkenbaar??
En wat is beste manier hiermee om te gaan??
Een dagje zwembad zou me goed kunnen doen, maar laat ik nou net niet aangesloten zijn bij een kajakvereniging.. En ja, buitenwater ook: alleen als er golven in de buurt zijn weet ik wel waar ik mn tijd liver aan besteed en laat het nu net winter zijn;)
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Rocky op 07/12/04 12:59 |
|
 |
Heel herkenbaar,
gebeurd denk ik bij veel mensen.
Doordat je beter begint te varen zul je minder vaak op je bek (dreigen) te pleuren om t maar plastisch uit te drukken.
Daardoor oefen oefen je minder vaak je (steun) rol en kan ie houterig gaan worden.
Bij de rivierpeddelaar zal t m meestal in de rol zitten.
Bij het rodeovaren zal t met de rol wel goed zitten omdat die veelvuldig gemaakt wordt en kan t inderdaad de lage steun zijn die aangetast wordt.
Remedie...
Tja.. bewustwording is een goede stap en die heb je dus al gezet :-)
Rollen is redelijk gemakkelijk te oefenen in een zwembad met iemand die je techniek ff in de gaten houdt.
Met steunen heb ik dit nooit zo evident gevonden; is toch meer iets wat je pas echt kunt trainen op stromend water.
De enige oefening die ik voor de lage steun kan aanbevelen is iemand aan je achterpunt zetten en die er onverwachts een draai aan te laten geven.
Dan heb je tenminste het verassingselement waar je op moet reageren.
Verder hou ik totaal niet van hoge steunen en ik foeter mezelf dan ook altijd uit als ik er reflexmatig toch weer eens een keer een inzet.
Op wildwater een ideaal recept voor een schouderblessure ...
Helaas is t een een zeer reflexmatige beweging die daarom ook moeilijk helemaal uit te bannen is.
Zelf lijdt ik op dit moment op een waardeloze vlakwater-rol; hoogst irritant.
Kom wel boven maar mooi is t niet.
Rol veel gemakkelijker in stroming of tijdens een stevige brandingtrashing :-)
Daarom vanaaf in t zwembad maar weer aan de rol-training
|
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 07/12/04 13:01 |
|
 |
Op zich is het natuurlijk niet verkeerd dat je nu automatisch bootbewegingen met je heupen ed. kunt corrigeren waar je vroeger je peddel voor nodig had. Dit geeft aan dat je meer bootbeheersing hebt.
Als je per se met je peddel wil oefenen kun je natuurlijk altijd op vlakwater oefenen (ook al vind je het niet leuk, wie weet kun je toch ergens een uitdaging in vinden?). Voor mij is gezelligheid een behoorlijke drijfveer om dingen te doen. In mijn eentje een uur oefenen op rollen vind ik niets maar samen met wat mensen trucjes proberen en een beetje dollen is weer hartstikke leuk. Ik geef toe, een golf is leuker maar die hebben we hier niet genoeg
Wat natuurlijk een geweldige manier is om gedwongen te oefenen op je steunen is een surfbootje nemen ipv een speelbootje. Die dingen zijn veel wankeler. Anders zou je ook nog kunnen gaan kanopoloen: afhankelijk van je speelpositie wordt er flink aan je geduwd/getrokken dus dan oefen je vanzelf wel
Wat die lage steun betreft: dat is een stukje discipline. Misschien kun je het jezelf afleren door bij elke keer dat je onnodig een hoge steun pakt (waar je ook/beter een lage steun had kunnen pakken) jezelf erdoor kunt laten zakken zodat je wel moet eskimoteren? Dan leer je het vanzelf af, zeker wanneer je regelmatig een flinke opdonder krijgt.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
spikey
|
gepost door: spikey op 07/12/04 22:16 |
|
 |
Prettig te weten dat ik niet de enige ben:)
Mn rol lijdt soms ook nog onder vermoeidheid. De reflex om snel adem te happen is dan aanwezig waardoor je wel bovenkomt maar weer terugvalt of 1 mln keer moet steunen overeind te blijven. Ik moet mezelf onder waten echt toespreken om mn hoofd laag te houden.
Zo kan ik dit ook proberen met lage steun.
En michiel, ook op vlakwater kan je een uitdaging vinden (er valt nog zat te oefenen op flatwater tricks;) en zeker als je met anderen bent is dat leuk. Alleen zijn de keren dat ik met anderen vaar altijd wel op zee of in het buitenland;) Even wachten tot het wat warmer wordt en dan hier maar eens een berichtje posten.
Thnx voor de replies!! |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 08/12/04 07:47 |
|
 |
Jottum, als je weer van plan bent vlakwater trucs te gaan oefenen: laat het vooral weten, in mijn eentje ben ik het na een kwartier ook wel beu
Dat bewust rustig blijven gevoel/probleem ken ik, zeker als ik moe ben of niet lekker in mijn boot zit. |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Boogieman op 08/12/04 10:51 |
|
 |
|
Ja, dat lijkt mij ook wel leuk! Kan ik me rustig het steunen/eskimoteren bijschaven... |
 |
| Let's Boogie baby! |
|
|
|
gepost door: Stephen op 08/12/04 11:15 |
|
 |
Maar toch wel van de ZOMER een keertje.. op een warm water meertje |
 |
| Kanoforummer |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 08/12/04 11:54 |
|
 |
Absoluut Gelukkig is het water bij mij achter redelijk ondiep (wel diep genoeg ) en snel warm.
|
 |
|
|
|
gepost door: Stephen op 13/12/04 21:47 |
|
 |
En dat is normaal..
Als je onderkoelt aan het raken bent reageer je ook bijna nergens meer op! (ervaring) en dus zal je nog sneller omslaan ook waardoor je het nog kouder krijgt etc..
|
 |
| Kanoforummer |
|
|
|