Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren!

russian_nomad
gepost door: russian_nomad op 04/03/09 14:42
Hoi,

Ik wil beginnen met kayakken (opblaasbaar) en nu was mijn vraag of het goed mogelijk is om als 1 persoon in een 2persoons opblaasbare kayak te varen?

Dit omdat mijn vriendin niet altijd mee zal gaan en ik geen zin heb om 2 1persoons kayaks te kopen en dan nog een 2persoons als we wel met z'n 2-en zijn.

Daarnaast hoor ik graag wat een goede beginners opblaasbare kayak is en waar ik op moet letten bij de aanschaf.

je ziet; ik ben een totale beginner op dit gebied, maar wel enthousiast !

groeten,

russian_nomad
Twan

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
bjorri
gepost door: bjorri op 05/03/09 15:56
Als dan niemand reageert zal ik proberen iets te schrijven.

Waarom opblaasbaar? Wat is eigenlijk je doel met die boot, vlakwater of riviertjes afzakken? Voor tochtjes op zee, IJsselmeer en de grote rivieren lijkt mij een opblaasboot sowieso geen verstandige keus vanwege de onhandelbaarheid bij (opstekende) wind.

Een opblaaskano heeft meestal niet de ideale vorm en stijfheid om echte vlakwatertochten mee te maken, ook met twee personen is de afstand die je kunt afleggen erg beperkt ten opzichte van smallere en steviger boten. Ook de windgevoeligheid is erg groot natuurlijk dus met een beetje wind kom je mogelijk niet terug waar je bent begonnen. De kwetsbaarheid van het materiaal is ook een aandachtspunt, ook de koude bestendigheid. Als je doel is om in een beperkt gebied lekker rond te drijven en te recreeren dan is er nix mis met een opblaasboot. Voor riviertjes afzakken bestaan er ook stevige kano's (o.a. van Zodiac).

Vouwkanos/kajaks (b.v. Klepper) hebben al meer vorm en stijfheid waardoor ze meer geschikt zijn voor echte tochten terwijl het vervoer niet lastiger is. Evenals met een opblaasboot ben je wel een tijdje bezig aan de rand van het water.