Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren!

russian_nomad
gepost door: russian_nomad op 04/03/09 14:42
Hoi,

Ik wil beginnen met kayakken (opblaasbaar) en nu was mijn vraag of het goed mogelijk is om als 1 persoon in een 2persoons opblaasbare kayak te varen?

Dit omdat mijn vriendin niet altijd mee zal gaan en ik geen zin heb om 2 1persoons kayaks te kopen en dan nog een 2persoons als we wel met z'n 2-en zijn.

Daarnaast hoor ik graag wat een goede beginners opblaasbare kayak is en waar ik op moet letten bij de aanschaf.

je ziet; ik ben een totale beginner op dit gebied, maar wel enthousiast !

groeten,

russian_nomad
Twan

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
bjorri
gepost door: bjorri op 05/03/09 15:56
Als dan niemand reageert zal ik proberen iets te schrijven.

Waarom opblaasbaar? Wat is eigenlijk je doel met die boot, vlakwater of riviertjes afzakken? Voor tochtjes op zee, IJsselmeer en de grote rivieren lijkt mij een opblaasboot sowieso geen verstandige keus vanwege de onhandelbaarheid bij (opstekende) wind.

Een opblaaskano heeft meestal niet de ideale vorm en stijfheid om echte vlakwatertochten mee te maken, ook met twee personen is de afstand die je kunt afleggen erg beperkt ten opzichte van smallere en steviger boten. Ook de windgevoeligheid is erg groot natuurlijk dus met een beetje wind kom je mogelijk niet terug waar je bent begonnen. De kwetsbaarheid van het materiaal is ook een aandachtspunt, ook de koude bestendigheid. Als je doel is om in een beperkt gebied lekker rond te drijven en te recreeren dan is er nix mis met een opblaasboot. Voor riviertjes afzakken bestaan er ook stevige kano's (o.a. van Zodiac).

Vouwkanos/kajaks (b.v. Klepper) hebben al meer vorm en stijfheid waardoor ze meer geschikt zijn voor echte tochten terwijl het vervoer niet lastiger is. Evenals met een opblaasboot ben je wel een tijdje bezig aan de rand van het water.

Een direct antwoord op je vraag is: In elke tweepersoonsboot kan je ook alleen wel varen maar je bent langzamer en wat moeizamer bestuurbaar, het kost je meer kracht, tijd en techniek om het zelfde stukje te varen. Wind is eerder een probleem.

Of te wel het hangt er helemaal van af wat je wilt met die boot.

bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 05/03/2009 15:57
russian_nomad
gepost door: russian_nomad op 05/03/09 16:12
Bjorri,

bedankt voor je reactie.
De reden waarom ik aan een opblaasboot dacht was dat ik deze makkelijker zou kunnen vervoeren. Ik maak veel tochten met rugzak en zou dus een trektocht kunnen combineren met een kanotocht. Het zou in eerste instantie vooral gaan om vlak water, meertjes en/of rivieren/kanalen.

maar ik begrijp dat een normale kano/kayak toch echt wel geschikter is en dat een opblaasboot een wat "gepimpt" luchtbed is wat betreft bestuurbaarheid enzo?

moeilijk dus..

groeten,

russian_nomad
Twan
michielv
kajakjogger
gepost door: michielv op 05/03/09 16:39
russian_nomad schreef op 05/03/09 16:12:
Bjorri,

bedankt voor je reactie.
De reden waarom ik aan een opblaasboot dacht was dat ik deze makkelijker zou kunnen vervoeren. Ik maak veel tochten met rugzak en zou dus een trektocht kunnen combineren met een kanotocht. Het zou in eerste instantie vooral gaan om vlak water, meertjes en/of rivieren/kanalen.

maar ik begrijp dat een normale kano/kayak toch echt wel geschikter is en dat een opblaasboot een wat "gepimpt" luchtbed is wat betreft bestuurbaarheid enzo?

moeilijk dus..

groeten,

russian_nomad
Twan

Een beetje serieuze opblaasboot weegt gauw een paar kilo. Het lijkt me niet dat je dat mee wilt zeulen tijdens een trektocht.

Als je zoiets een keer wilt proberen zou je eens een boot moeten huren en proberen af te spreken met een verhuurbedrijf dat ze de boot weer oppikken op een vast punt zodat jij van daaruit verder kunt met je trektocht oid? Of je spreekt een punt af waar je de boot oppikt om het laatste stuk te gaan varen?

Volgens mij zijn er wel georganiseerde reizen waar dit soort dingen mogelijk zijn. Misschien niet in eigen land maar zeker in Scandinavie verwacht ik dit wel eigenlijk.

http://www.kv-lekko.nl/
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 05/03/09 16:48
er zit een groot verschil in de verschillende opblaas/vouwboten. dat kan je ook wel zien aan de prijs. een opblaasboot van 200 euri vaart veel anders van 1 van 2000.

Je krijgt redelijk waar je voor betaald.

Ga ervan uit dat een opblaasboot al snel tussen de 10 en 20 kilo weegt.
dus het is een leuk relatief klein pakket. maar wegen doet het wel.
Als ik lees wat je wil is het advies van michiel goed. huur een boot daar waar je wil varen.
Dit heet een paar voordelen:
1 je loopt er niet mee te sjouwen
2 daar waar een verhuur is is het meestal ook leuk peddelen (soms een beetje druk misschien;)
3 je kan verschillende boten proberen en als eht echt leuk is weet je al een beetje wat je wil.

succes
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
Rolf
gepost door: Rolf op 06/03/09 09:49
Hallo Twan,

Als je ervoor kiest om groot water (open zee, ijsselmeer) te laten voor wat het is, zou een Puffin II van Pakboats een optie kunnen zijn. Dit is een romp van een soort vrachtwagenzeil, waarbij de bodem eruit ziet als de onderkant van een raft. De romp krijgt vorm door een aluminium frame dat je opbouwt met een soort tentstokken en losse ribben. In tegenstelling tot andere vouwboten kost dit weinig kracht. Vervolgens "zet je alles strak" door een viertal luchtkamers op te blazen.

Voordelen:
- hij is op te bouwen als 1persoons en als 2persoons (door een andere verdeling van de ribben),
- past in de kofferbak van je auto,
- hij is relatief licht (een kilo of 15 geloof ik),
- reageert erg direct,
- is verbazend stabiel,
- heeft een redelijk draagvermogen (zelf geprobeerd tot 160 kilo, zou daar niet ver overheen gaan),
- is standaard 'cabrio', maar je kunt er een dek bijkopen, hier moet je niet teveel bij voorstellen, een waterdicht doek met een gat erin en wat verstevigingen hier en daar, het dek zet je vast met klittenband rondom, dekken zijn er voor 1persoons of 2persoons,
- overstijgt het niveau van een opblaaskajak of vaste sit-on-top (hierover kunnen de meningen verschillen),
- kan tegen een stootje, romp is vaker in aanraking gekomen met basaltblokken, stenen en bomen zonder problemen,
- mag op wildwater (snelstromend met ontwijkbare obstakels), al zou ik dat gewoon met een huurboot of een echte wildwaterboot doen,
- gewoon te koop bij Bever, wel zou ik bij zo'n tentenshow eens gaan proefvaren,
- niet erg schimmelgevoelig (hoeft niet kurkdroog opgeborgen te worden),

Nadelen:
- doordat hij vrij licht is en 'op het water ligt' reageert hij erg direct, zo ook op 'niet peddelen', de boot ligt vrij snel stil, terwijl een vaste boot mooi doorloopt,
- ontwikkelen van een mooie peddeltechniek kun je vergeten, een boogslag lukt nog, opkanten niet echt, doordat je in de boot op een stoeltje zit, en buiten je kont en voeten geen bootcontact hebt,
- door de twee bovenstaande minpunten vaar je minder ver op hetzelfde aantal peddelslagen (boven de 20km wordt het echt hard werken, zelfs op een windstille dag),
- vrij windgevoelig, vanaf windkracht 4 wordt tegenwind een strijd op enigszins open water (meren en plassen),
- elke keer opbouwen en afbreken (tenzij je hem opgebouwd kunt vervoeren en daarvoor opbergruimte hebt),

Zelf heb ik een jaar of vier met veel plezier in de Puffin gevaren, waarvan 2 jaar vrij intensief (vrijwel wekelijks, voornamelijk in de Biesbosch) tot ik anderhalve week geleden een tweepersoons vaste kajak kocht. De Puffin blijft als gastenboot, of als ik eens in mijn eentje wegwil. Wel zijn een aantal onderdelen aan vervanging toe, ik hoop dat deze los te krijgen zijn:
- een luchtkamer is geknald (tijdens oppompen), deze heb ik geplakt, maar hierdoor is vervorming opgetreden waardoor hij niet meer mooi in zijn behuizing past. Daardoor wringt het ventiel door zijn opening, en lekt dan een beetje,
- de stoeltjes zijn ontzettend poreus geworden.

Ik heb geen aandelen Pakboats, maar wil graag wijzen op de veelzijdigheid van deze kajak. Voor mij was het mijn kennismaking met kajakvaren (buiten af en toe eens zo'n ding huren op vakantie). Ondanks de gele waarschuwingslabels (amerikaans) is de Puffin meer boot dan speelgoed. Daarnaast is hij best betaalbaar vergeleken met andere vouwkajaks, zeker wanneer je gaat zoeken naar vergelijkbare alternatieven die enkel én dubbel gevaren kunnen worden.

Edit: om toe te voegen dat deze vouwkajak in een (flinke) hikerugzak past, dan moet je echter geen andere dingen (kampeerspullen oid) mee willen nemen.

Succes met je zoektocht,
Groeten, Rolf.

Rolf heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 06/03/2009 10:12
Buiten is het beter!
Rein Hagenaars
gepost door: Rein Hagenaars op 05/02/10 12:15
Howel het al een oud topic is, blijft het een tijdloze vraag.

gelukkig heeft een bekende Zuid Afrikaanse kanofabrikant het antwoord op deze vraag;

google maar eens op Fluid Locomotion. Nooit meer ruzie met je vriendin in een tweepersoons kano, gewoon loskoppelen en je eigen weg gaan!
En mocht je toevallig 7 vrouwen hebben, dan kan je ze ook allemaal meenemen.No problemo.

Groeten! Rein Hagenaars.
Vloedkanosport.nl & kanoshop.nl

Advertentie:
© 2010 Kanoforum.
Advertentie:
Handige sites:
Kanoforum Leden
Zoek leden op NickName: