Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
rubberbootje
gepost door: rubberbootje op 02/07/09 21:54
Beste Forumleden

Is dit wat ? http://www.perrysport.nl/product/outdoor/219248_navigator-1-1/4092_boten/campingaz/zoek_yes/

Het is puur om te dobberen en opblaasbaar is wel handig als je geen auto hebt en een laag budget. Ik woon op 5 minuten loopafstand van de Maas. Zien jullie vaker mensen met zo'n soort boot op rivieren ?
Bij voorbaat dank

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
bjorri
gepost door: bjorri op 02/07/09 22:26
Alle waar naar zn geld, het is geen geld eigenlijk....

Voor mn gevoel valt dit ook een beetje buiten de doelgroep van dit forum.

edit:
Ik vind mezelf een beetje kortaf en negatief, als Rubberbootje hier lol in heeft is dat zijn goed recht. Of het verstandig is om de maas op te gaan in zo iets kan ik niet over oordelen, als er beroepsvaart is danwel stroming of wind lijkt me dat erg onverstandig.

bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 02/07/2009 22:35
http://kanowaard.nl
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 03/07/09 09:13
rubberbootje schreef op 02/07/09 21:54:
Beste Forumleden

Is dit wat ? http://www.perrysport.nl/product/outdoor/219248_navigator-1-1/4092_boten/campingaz/zoek_yes/

Het is puur om te dobberen en opblaasbaar is wel handig als je geen auto hebt en een laag budget. Ik woon op 5 minuten loopafstand van de Maas. Zien jullie vaker mensen met zo'n soort boot op rivieren ?
Bij voorbaat dank

Mja, weetje, qua gewicht loop je nog aardig te zeulen met die dingen. Plus, dat je waarschijnlijk de boot thuis op wilt blazen? Anders moet je de pomp ook nog meenemen.
Weliswaar is het om puur te dobberen vast wel geschikt maar het biedt niet echt voordelen ten opzichte van een "echte" kano. Een gewone kano kun je al voor niet al te veel geld vinden op marktplaats, speurders enz.

Volgens mij zijn dit soort bootjes bedoeld voor lekker dobberen op een recreatie plas (heb er zelf vroeger als kind ook urenlang plezier mee gehad, wie niet zou ik bijna zeggen?) maar op een rivier, zeker met stroming en/of beroepsvaart is het nog behoorlijk gevaarlijk denk ik. Je kunt nl. niet makkelijk weg komen want je snelheid is nihil in die dingen. En een vrachtschip stopt echt niet, die merken het niet eens dat je er voer.

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Bart Pijpers
www.de-batavier.nl
gepost door: Bart Pijpers op 03/07/09 10:39
bjorri schreef op 02/07/09 22:26:
Alle waar naar zn geld, het is geen geld eigenlijk....

Voor mn gevoel valt dit ook een beetje buiten de doelgroep van dit forum.

edit:
Ik vind mezelf een beetje kortaf en negatief, als Rubberbootje hier lol in heeft is dat zijn goed recht. Of het verstandig is om de maas op te gaan in zo iets kan ik niet over oordelen, als er beroepsvaart is danwel stroming of wind lijkt me dat erg onverstandig.

Hoi Bjorri,

Ik geloof niet dat je kortaf bent geweest.
Mijn eerste reactie was; Een ROEIboot heeft niets te zoeken op dit forum en al helemaal geen opblaasbare.
Maar goed, ik vertegenwoordig op dit punt een hardcore afwijzende lijn dus ik vond jouw reactie eigenlijk wel heel erg diplomatiek.

Voor de rest denk ik dat het gewoon heel erg STOM is als je zo'n bootje op de Maas voor de neus van vrachtboten gaat liggen dobberen. Kun je beter gelijk een doorgeladen pistool tegen je hoofd zetten. Een vrachtboot kun je in dit geval vergelijken met een zware goederen trein. Die kan niet stoppen.
Bart Pijpers
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 03/07/09 11:25
Een beetje overtrokken reactie. Vooral ook omdat de Maas een breed begrip is. Er zijn talloze grindgaten en dode takken die ook tot de Maas worden gerekend maar waar nooit beroepsvaart komt. Daar kun je vaak enthousiast dobberen zonder dat je een vlieg kwaad doet of een vlieg jou kwaad kan doen.

Nico

nb01 heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 03/07/2009 11:28
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!
rubberbootje
gepost door: rubberbootje op 03/07/09 20:09
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Jullie hebben gelijk dat een rubberbootje in princiepe niet thuis hoort in dit forum, maar omdat jullie veel ervaring op het water hebben en ik totaal geen, leek me dit toch een goede plek. Aangezien het blijkbaar toch te gevaarlijk is, wordt het dus geen rubberbootje. Dan nu een vraag die hier wel past: hoe snel kieper je om met een kano ? Op sommige plekken is de maas hier namelijk nogal smal en wanneer een grote vrachtboot langskomt, geeft dat behoorlijk wat golven. Is het een kwetie van ervaring dat iemand dan niet omkiept of zijn kano's een stuk stabieler dan ze op het oog lijken.
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 03/07/09 20:25
Beste Rubberboot,

Het slimste is gewoon aankloppen bij een kanovereniging bij jouw in de buurt. Meestal kan je bootjes uitproberen en wellicht kan je nog instructie krijgen ook.

Ben je iemand die het liever zelf uitzoekt dan adviseer ik je om een oude combie (wild en vlakwater) op te snorren op Marktplaats. Deze vind je meestal rond de €100,- vaak met peddel en eventueel ook een spatzeil. Deze boten zijn stabiel en goed bestuurbaar mits je de slagen goed beheerst. Veel oefenen dus, maar dat is het leukste deel. Als voorbeeld zou je kunnen denken aan een MI 415 Tourer. Deze zijn vaak met verwijderbare scheg uitgevoerd. Kosten nieuw haast niks en gebruikt de helft van niks.

Zorg in elk geval voor een goed passend zwemvest en draag die ook.

Veel plezier,
Nico
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!
bjorri
gepost door: bjorri op 03/07/09 23:44
Naast eerder genoemde adviezen is het ook een stokpaardje van me dat omvallen altijd mogelijk is en dat je dan gewoon jezelf moet kunnen redden.

In de praktijk betekent dat je niet alleen vaart op 'groter' water en je eerst gaat oefenen met omvallen en er weer inklimmen met behulp van een vaarmaatje. Als je dat vlot en vooral _zeker_ beheerst kan je opeens op veel meer plaatsen varen.

Beroepsvaart ga je altijd uit de weg, nooit voorlangs en ook niet vlak in de buurt komen. Golven zijn wel leuk om in te spelen maar verder van het schip af heb je die ook nog wel.

@Bart: mee eens, maar ik wil dat inderdaad diplomatiek vertellen en zonder die edit was het een botte afwijzing geweest.
http://kanowaard.nl
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.