|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 11:34 |
|
 |
michielv schreef op 25/08/09 11:21:
Thomas schreef op 24/08/09 15:58:
Wilko schreef op 24/08/09 15:34:
Natuurlijk is het veel verstandiger om een model auto te kopen dat betrouwbaar is dan een rammelbak die toevallig in een bepaald land geproducerd is zodat je dan daar de boel weer kunt laten repareren! :-)
Helemaal mee eens
Absoluut, alleen is bij mij dan meteen weer de ervaring dat Franse auto's niet echt stevig en betrouwbaar zijn, tenminste, niet zodra het een populair leasemodel is (geweest). Dan zitten er net even teveel maandagmorgen modellen tussen
Nou, dat was een conclusie die ik weliswaar niet zo direct uit wilde spreken, maar wel in gedachten had. Kijk maar eens naar de betrouwbaarheidssurveys van de afgelopen jaren die ik hierboven al eerder noemde. De rode lijn is dat de onderste tien plaatsen (van pak em beet 80 modellen) van die betrouwbaarheidssurveys vrijwel altijd door Franse modellen en merken wordt gedomineerd. Een persoon die wel een goede ervaring met zo'n auto heeft doet niks af aan het feit dat er bij die merken en modellen veel meer problemen met de betrouwbaarheid zijn dan bij de merken boven aan die lijst.
Wat die populaire leasemodellen aangaat, daar kan ik me nog heel goed herinneren hoe het ging met het tweede model Renault Laguna. Bij het bedrijf waar ik werkte was een leaseforum, waar (duizenden) leaserijders hun ervaringen en problemen kwijt konden. Dat overstroomde kort na het uitkomen van die Laguna met slechte ervaringen van Laguna-rijders.
Natuurlijk zijn er ook Europese merken die het wel goed doen qua betrouwbaarheid: de Fabia en Octavia staan al jaren hoog in deze betrouwbaarheidslijsten. :-) |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
|
str03k
|
gepost door: str03k op 25/08/09 11:54 |
|
 |
www.whatcar.com
check the 'used car' box en je krijgt mooie ratings qua betrouwbaarheid obv reële gegevens.
cheers
Ivo
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 12:09 |
|
 |
str03k schreef op 25/08/09 11:54:
www.whatcar.com
check the 'used car' box en je krijgt mooie ratings qua betrouwbaarheid obv reële gegevens.
cheers
Ivo
Hmmm, daar klopt nogal wat niet op die site. Ik kijk naar de onderhoudsintervallen van de laatste vier auto's die ik heb gereden, en die zijn allemaal veel korter op die site dan in werkelijkheid (zo zie ik twee keer 16000km i.p.v. de 30000km die ze in het echt zijn). Wat de problemen zijn die ze vermelden komt ook niet overeen met de realiteit: zo vermelden ze problemen met de distributieriem die echter alleen optreden als je het ding niet vervangt volgens de fabrieksintervallen. Ik kom ook maar erg weinig details tegen over frequentie van problemen die een bepaalde auto heeft t.o.v. andere merken en modellen, en dat is m.i. nou juist wat een vergelijkende survey of site zo interessant maakt. Allemaal wat vaag dus. Tot slot hebben ze alleen de meest verkochte modellen in hun lijsten staan, en dan vooral de uitvoeringen die in GB verkocht zijn. Ook zijn de prijzen die ze vermelden voor gebruikte auto's niet overeenkomstig de prijzen hier.
Tot slot: als je een specifiek model auto zoekt dan is het aan te raden om op een gebruikersforum van dat model rond te kijken. Dan kom je de meest voorkomende problemen met dat model tegen en kun je heel goed lezen wat mensen juist zo goed vinden aan dat model (het zijn vaak de klagers en de fanboys die dergelijke foums bevolken). |
 |
|
|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 12:49 |
|
 |
nb01 schreef op 25/08/09 12:44:
Je kunt de aanschaf van een auto idd heel rationeel bekijken. Je kunt ook een warm gevoel krijgen bij een Volvo 340 automaat (binnenslaper met erg weinig km's)
Goed punt, Nico. Dat stuk emotie is inderdaad waar de meeste autverkopers en autoreclames op gokken.
Mijn afstudeeropdracht aan de hogeschool ging over het koopgedrag van ouderen. Daarbij heb ik heel wat geleerd over verkooptechnieken. De belangrijkste les was dat emotie alleen iets is dat mensen verleidt om iets te kopen waar ze op puur rationele basis nooit toe zouden besluiten. Sindsdien heb ik me niks mee aangetrokken van het uiterlijk of de emotie die aan auto's wordt toebedacht.
Dat geeft niet alleen een veel betere onderhandelingspositie t.o.v. verkopers, wat de prijs flink kan drukken, maar het voorkomt ook dat je met een onbetrouwbaar wrak komt te zitten puur vanwege de emotie. |
 |
|
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
|
gepost door: Nico B op 25/08/09 13:54 |
|
 |
nb01 heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 25/08/2009 13:56 |
 |
| Kanoritus; je zult er maar last van hebben! |
|
|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 13:58 |
|
 |
nb01 schreef op 25/08/09 13:54:
Dat is nou nog eens een origineel en veelzeggend bericht, Nico! ;-D |
 |
|
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
|
gepost door: Nico B op 25/08/09 15:40 |
|
 |
Was ik weer.
Enige vorm van rationeel denken kan geen kwaad. Maar ... niet alles is te vatten in financiële of technische termen. Want waarom varen we? Juist, omdat het leuk is. Ik denk dat autorijden ook leuk kan zijn. De balans tussen emotie en ratio laat zich al kennen in het kiezen van de kleur. Laat staan of het een ronkende Rover of een overkokende Opel wordt. We kunnen niet leven zonder emotie. Simpelweg omdat het de meest effectieve signaalgever is die we hebben meegekregen. Die is te belangrijk om te negeren.
Nico
|
 |
| Kanoritus; je zult er maar last van hebben! |
|
|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 20:39 |
|
 |
roosmcd schreef op 25/08/09 18:50:
Vond ik ook wel leuk:
http://www.marktplaza.nl/BMW-5-SERIE-525iX-Touring-8430959.php
Station, 4WD en 192pk. Nadeel is alleen het gewicht en onderhoudsgevoeligheid heb ik mij laten vertellen.
Om nog maar even te zwijgen over de kosten van het onderhoud: Voor een BMW van een paar jaar daarvoor was het al makkelijk 500 euro voor een grote beurt. Ik ben dan ook heel benieuwd wat een grote beurt hiervan kost.
Maar inderdaad wel een leuke kano-auto! :-) |
 |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 25/08/09 21:25 |
|
 |
Wilko schreef op 25/08/09 20:39:
Om nog maar even te zwijgen over de kosten van het onderhoud: Voor een BMW van een paar jaar daarvoor was het al makkelijk 500 euro voor een grote beurt. Ik ben dan ook heel benieuwd wat een grote beurt hiervan kost.
Als je op de GM-wedstrijd komt, kun je het even aan Cor vragen; die heeft een garage (en wil volgens mij nog een Daihatsu Rocky kwijt ).
Maar inderdaad wel een leuke kano-auto! :-)
Ik was mij ook al aan het orienteren voor als mijn xantia definitief op is, maar zo'n BMW gaat het niet worden. Een andere collega heeft een BMW, daar gaat inderdaad veel geld in.
http://www.speurders.nl/overzicht/fordtransit-ex-ambulance-50657837.html
Deze is dan ook wel weer leuk, maar de prijs is 3 keer zo hoog als ik voor mijn xantia heb betaald...
http://auto.marktplaats.nl/toyota/270395835-toyota-starlet-ep71-3sgte-gen2-turbo-2-0-16v-p7.html
roosmcd heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 25/08/2009 21:43 |
 |
| Manos esto var a lastimar |
|
|
|
gepost door: Thomas op 25/08/09 21:41 |
|
 |
Die prijs is inderdaad wel bizar hoog zeg. En dan die kmstand, dat is toch niet te vertrouwen...
Voor dat geld kan je een leuke opel astra station oid kopen. Onderhoud van Opel valt mij enorm mee. onderdelen en arbeidsloon zijn in vergelijking met Volkswagen audi of BMW een stuk goedkoper. |
 |
| www.thomasmaij.nl ---- www.kajak.nl ---- www.kanoforum.nl |
|
|
|
gepost door: Wilko op 25/08/09 22:14 |
|
 |
roosmcd schreef op 25/08/09 21:25:
http://www.speurders.nl/overzicht/fordtransit-ex-ambulance-50657837.html
Deze is dan ook wel weer leuk, maar de prijs is 3 keer zo hoog als ik voor mijn xantia heb betaald...
Dat ziet er uit als een ex-Duitse rode of Maltezer kruis of reddingsdienst auto. Heeft heel veel stil gestaan en het kon nog wel eens vies tegen vallen om er onderdelen voor te krijgen. Het vermogen zal ook niet zo hoog zijn, maar als het een standaard kale diesel was zou dat nog niet zoveel zeggen over hoeveel er nog in de motor zit (aan potentiele km's). Dit is echter een LPG/benzine versie, die ook nog eens makkelijk gejat kan worden omdat er in die tijd nog niet zo'n beste beveiliging op zat... :-(
Voor dat geld zou ik er dus vanaf blijven. Een minder oude bus van diverse merken kun je voor een redelijk bedrag vinden. Maar goed, onder een bepaalde grens (que prijs en leeftijd) is het wel zo dat je vaak krijgt wat je er voor betaalt. |
 |
|
|
|
gepost door: Wilko op 26/08/09 10:09 |
|
 |
michielv schreef op 26/08/09 09:32:
roosmcd schreef op 25/08/09 22:57:
Nog een poging dan:
http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/campers/257295569-nieuwe-prijs-toyota-landcruiser-met-hefdak-4x4-camper.html
Dat is volgens mij wel een leuk kanomobiel.
Maar waar laat je dan je boten? Of kunnen bovenop dat uitklapdak toch dakdragers?
Ik heb dat wel vaker gezien, op zo'n opklapdak dakdragers plaatsen. Volgens mij was het probleem dat de boten er dan wel elke keer af moesten voor het dak omhoog geklapt kon worden. Geen idee waarom dat is: of het anders misschien teveel weegt voor de constructie of dat het misschien te moeilijk is om het dak omhoog te zetten als er zoveel gewicht op leunt. |
 |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 26/08/09 13:40 |
|
 |
Maar waar laat je dan je boten?
gewoon tegen de achterkant van de auto vastbinden. |
 |
| Manos esto var a lastimar |
|
|
|
gepost door: Wilko op 26/08/09 13:44 |
|
 |
roosmcd schreef op 26/08/09 13:40:
Maar waar laat je dan je boten?
gewoon tegen de achterkant van de auto vastbinden.
Tja, als je toch de CW-waarde van een kubus hebt en niet zo snel vooruit komt, dan is dat eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee. Let alleen wel op de breedte van het voertuig. Ik ben in de bergen al eens een camper tegen gekomen waar de boten dwars achterop waren gebonden. Er leek niks aan de hand, tot ik me realiseerde dat de lengte van die boten een stuk meer was dan de breedte van die bus. Dat werd toen ineens wel wat spannender dan me lief was. |
 |
|
|
|
gepost door: Thomas op 26/08/09 14:54 |
|
 |
|
Ik heb weleens achterop een bus een stel wildwaterboten rechtop vervoerd zien worden. opzich niet eens zo'n gek idee. |
 |
| www.thomasmaij.nl ---- www.kajak.nl ---- www.kanoforum.nl |
|
|
|
gepost door: Wilko op 27/08/09 20:49 |
|
 |
prijon for life schreef op 27/08/09 19:35:
Ach franse auto's,(zucht).
Twee jaar geleden m'n laatste lelijke eend verkocht.Onverwoestbaar werktuig ! Ik was toen in het bezit van orginele kajakdragers.Lekker scheuren over de N94(Guillestre-Embrun).Een auto bestaande uit staal,rubber,glas en bakkeliet.Bouwjaar 1957.Vermogen 12pk,top 80km/pu.Analoge foto's sieren de tijd.
Mijn eerste auto was een Diane, de "luxe" Eend. Veel aan moeten knutselen (ongelofelijk wat daar allemaal aan weg kon roesten), maar daar kon je tenminste zelf nog iets aan repareren! Was ook wel leuk auto rijden, maar minder voor de echt lange afstanden. Ook minder om een aanrijding in moeten mee maken, want je bent min of meer zelf de kreukelzone. Die ging overigens wel rond de 120 km/h, als je geen tegenwind had! :-) |
 |
|
|
lennart
www.kanoshop.nl
|
gepost door: lennart op 16/01/10 11:46 |
|
 |
het is gelukt. almera geworden.
welke meuk moet erin?
hesjes voor bij de buren, krabber, kaarten, dakdragers/spanbanden, en verder?
wat ligt erin een een kano-auto wat ik ga vergeten? |
 |
| tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl |
|
|
corkayak
|
gepost door: corkayak op 16/01/10 13:05 |
|
 |
En niet te vergeten (was ik wel vergeten): reservelampen, brandblussers, lifehammer.
In Nl is bijna niets verplicht (alleen de gevarendriehoek als alarmlichten het niet doen) |
 |
| |
|
|
|