eindelijk, mag ik ook sturen met vervoermiddelen waarop/in het makkelijk kano's verveoren is.
Voor iedereen waar ik ooit ben meegereden bedankt. en ik nak nu afwisselen mochten jullie dat willen. nu op de vraag, moet ik een auto en zo ja wat en hoe....
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
Gefeliciteerd, ik had alleen wel een foto verwacht . Of ga je hem nog opleuken met tribals oid?
Qua uitrusting heb ik ook de kaarten erin liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds het navigatiesysteem. Spanbanden en dakdragers spreekt voor zich, eventueel nog wat extra gereedschap. En ik had ook nog het idee dat het in Duitsland verplicht was om 5 liter reservebrandstof bij te hebben, zie bijvoorbeeld:
Is het verplicht... bij pech langs de weg een veiligheidshesje / een gevarendriehoek/ een jerrycan benzine / een verbanddoos bij me te hebben?
Een hesje is in Duitsland niet verplicht, maar uiteraard wel zo veilig. Gebruik maken van de vluchtstrook omdat u zonder benzine staat is strafbaar, u kunt hier een boete voor krijgen. Het is verplicht een verbandtrommel en een gevarendriehoek in uw wagen te hebben.
Stephen schreef op 17/01/10 23:26:
5 liter reserve brandstof ???
Nog nooit iemand zien doen.. Die is nieuw voor mij.
Staat volgens mij ook niet in de ANWB gids
Ik heb net even met zowel de ANWB als met de ADAC gebeld. Het is volgens beide organisaties niet verplicht! Sterker nog, als regelmatige bezoeker van Duitsland kan ik me nog wel een situatie herinneren waarin ik door een Duitse agent tijdens een grote controle er op werd gewezen dat het niet verstandig was om (vier) jerrycans met brandstof in mijn auto te hebben, voor het geval ik een aanrijding zou krijgen. Daar ik alleen in NL "gratis" mocht tanken met mijn leaseauto, en ik op diesel reed heb ik dat naast me neergelegd. Overigens staat het op sites als Duitsland.nl inderdaad als "verplicht"... Daar worden overigens ook die reflecterende hesjes als verplicht gesteld:http://www.duitsland.nl/site/praktisch/Auto/Verkeersregels.html?IS4SSN=21325201&IS4BOOT=1263810637129
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
roosmcd schreef op 17/01/10 15:58:
Gefeliciteerd, ik had alleen wel een foto verwacht . Of ga je hem nog opleuken met tribals oid?
Qua uitrusting heb ik ook de kaarten erin liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds het navigatiesysteem. Spanbanden en dakdragers spreekt voor zich, eventueel nog wat extra gereedschap. En ik had ook nog het idee dat het in Duitsland verplicht was om 5 liter reservebrandstof bij te hebben, zie bijvoorbeeld:
Net met die lui gemaild, en krijg nu deze reactie:
"In duitsland is de vluchtstrook taboe voor auto's zonder brandstof.
Om dit te voorkomen adviseren wij een jerrycan meete nemen en bij eventuele calamiteiten is het altijd handig om extra brandstof te hebben.
Bv bij hevige sneeuwval komt het voor dat u vele uren in de file staat en de kans bestaat dat u benzine opraakt( dan is het toch handig om een jerrycan te hebben)
Indien u meer info wenst hoor ik het graag. "
Lijkt me toch even wat anders dan dat het *verplicht* is om een jerrycan met 5L brandstof bij je te hebben in Duitsland. :-)
Edit: Lees net dat ze de tekst aangepast hebben: "Ook adviseren wij om een jerrycan met enkele liters brandstof in het voertuig bij te hebben." :-)
Daarnaast heb ik al regelmatig lange (meer dan 50km) files in Duitsland mee gemaakt (op 2 januari nog eentje van 40km), zonder uren in de file te staan. Een goede planning van het tijdstip dat je vertrekt, goed luisteren naar de fileberichten, kennis van de U-routes (umleitung) en een beetje helder nadenken kan je dan uren stilstaan in de file besparen. Wij zijn over b-wegen om die file van 40km gereden, dat kostte welgeteld een half uur meer aan reistijd dan een vrije snelweg op levert.
Edit2:Ik heb net een Duitse vriend gevraagd hoe het zat met die Jerrycan. Hij weet ook van niks... Klinkt dus steeds meer als een broodje aap.
Wilko heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 19/01/2010 15:43
Ik weet ook niet meer van wie ik dit origineel gehoord had, ik heb het mij in ieder geval niet voldoende aangetrokken om ook die 5l mee te gaan nemen. Net zoals een paspoort trouwens . Dat verhaal van die 5 liter staat/stond ook wel op meer sites.
roosmcd schreef op 19/01/10 18:41:
Ik weet ook niet meer van wie ik dit origineel gehoord had, ik heb het mij in ieder geval niet voldoende aangetrokken om ook die 5l mee te gaan nemen. Net zoals een paspoort trouwens . Dat verhaal van die 5 liter staat/stond ook wel op meer sites.
Ik weet het, ik heb diverse sites aangeschreven met de vraag waar ze dat op baseerden... :-)
In Duitsland heb je volgens mij ook genoeg aan een andere vorm van identificatie. Overigens zijn er nog wel een paar landen in Europa waar je maar beter je paspoort bij je kunt hebben. Dat geldt overigens ook voor een orginele set autopapieren (kopie wordt niet overal geacepteerd).
lennart schreef op 20/01/10 09:50:
en @ stephen ijs in de sloot, droge wildwaterbeken en geen zoutwatergolfen kan ermee te maken hebben....
Ik neem aan dat er binnenkort toch wel weer een hele golf water door de Rur naar beneden komt? Vrijdag, zaterdag en zondag wordt het daar boven het vriespunt.
roosmcd schreef op 17/01/10 15:58:
En ik had ook nog het idee dat het in Duitsland verplicht was om 5 liter reservebrandstof bij te hebben, zie bijvoorbeeld:
Net een mailtje gehad van Peter, de eigenaar van die site. Hij heeft de Duitse Ambassade gemaild. Hun reactie: er is niks verplicht, maar er is wel een maximum aan hoeveel je met een jerrycan in de auto mag meeneemen. Het is dus ook op die site aangepast. :-)
Overigens hoop ik ook op een nat weekend in de Eifel, maar de weersverwachting van de Eifel laat zien dat ze geen flinke temperatuursteiging verwachten, en dat het vanaf zondag zelfs nog een paar dagen kan gaan sneeuwen. Wordt niks dit weekend, ben ik bang. :-(
De rur doet het dan nog niet, maar er worden al redelijk wat meer riviertjes groen op de waterstandenpagina. De Rur zal wel volgend weekend worden, dan heb ik dus uiteraard weer geen tijd .