|
|
gepost door: Wilko op 09/01/05 20:45 |
|
 |
michielv schreef op 09/01/2005 20:09:
Waarschijnlijk biedt hij zelfbouw dingen aan (waar niets mis mee hoeft te zijn) maar aangezien hij het gebruik van een werplijn duidelijk niet kent vraag ik me af of er wel de goede materialen voor gebruikt zijn. Volgens mij moet je voor een werplijn dynamisch touw gebruiken (net als met een klimtouw) zodat de klap een beetje opgevangen wordt.
In tegendeel Michiel, ik zou de voorkeur aan een spectra core met polypropyleen mantel lijn geven boven eentje die elastische eigenschappen heeft. Je wilt juist een lijn die niet uitrekt, en er komen geen klappen op, dus waarom een dynamisch touw?
Als ik een boot los trek die under een onderspoeling vast zit dan wil ik de maximale trekkracht kunnen gebruiken in bijvoorbeeld een Z-drag, en bij voorkeur geen rek en vervorming. Ook moet de lijn blijven drijven en niet zinken als je een zwemmer probeert een lijn te geven.
Ik zie geen voordelen in een dynamisch touw. Heb jij wel een voordeel gezien dat ik niet zie?
Ik heb overigens altijd een paar werplijnen achter in mijn auto liggen voor degenen die er zelf geen bij zich hebben. Ook draag ik op het water meestal een 25 m lijn in mijn boot en een 15 m lijn in salamander zak om mijn middel. Als je dan iets gaat verkennen of zelfs even een plaspauze inlast heb je altijd een lijn bij je. Ik heb nog nooit zelf een probleem meegemaakt omdat ik geen lijn bij me had, maar al wel herhaaldelijk omdat anderen geen lijn bij zich hadden, of niet wisten hoe daar me om te gaan. Als zij mij uit de penarie moeten helpen dan wil ik dat *zij* een lijn bij zich hebben, net zoals ik er eentje bij me heb voor hen!
Wilko
|
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|