Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 06/10/09 20:58
Hoi,

Voor de regelmatige Discovery kijker zijn de titel "A car/chopper/etc. is (re)born" en presentator Mark Evans (en Pete Mate natuurlijk) oude bekenden maar ik heb ook nooit gezegd dat ik zo verschrikkelijk origineel ben

Bij gebrek aan een forum over het bouwen van boten maar in algemeen, hopelijk is het een begin van mooie verhalen voor in het haardvuur. Ohja, dit is een vervolgverhaal want vandaag is bootje niet helemaal af gekomen

Zoals jullie hier wellicht gezien hebben was ik kortgeleden op zoek naar een goedkope bloembak om om te bouwen naar een C1 zodat ik deze winter hopelijk die techniek kon leren. Op marktplaats vond ik een oud barrel voor weinig wat op het oog leek op een RIS-achtig model, platte bodem enz. De afspraak om het ding op te halen was snel gemaakt en ondanks de afsluiting van de A13 kon ik binnendoor toch makkelijk bij Boskoop, waar de boot lag, komen.

Het bleek een iets andere boot te zijn, korter, breder, een ronde bodem en loeizwaar. Bugger, maar goed, toch gedaan, ik was er toch en ergens had die boot wel wat. Thuis gekomen heb ik nog eens goed naar dat ding gekeken en het onderschip zag er wel okay uit. En met 4,20 lengte was de boot toch een goed stuk langer dan een poloboot. Het bovendek zag eruit als een plaat multiplex die op een kleine open kano geplakt was. Hmm, als ik dat hele dek er eens af zou halen, zou dat waarschijnlijk flink in gewicht schelen. Mooier zou de boot in ieder geval wel worden. En hoewel de boot iets te breed was voor mijn idee was hij toch 10 cm smaller dan bijvoorbeeld een Yoho 1 en nogal rond van vorm, een beetje vergelijkbaar met een SK. Dit zou dus best een bruikbare oefenboot op kunnen leveren.

Vandaag, dinsdag is mijn vaste parttime dag, kon ik tijdens Stijn zijn slaapje een begin maken met slopen van het dek . Met de moker was de afgrijselijk lompe kuiprand snel verleden tijd en na wat kijken en een heel klein beetje meten lag ook het dek er snel af. Het dek bleek gemaakt van glasvezel met polyesterhars. Op zich prima maar niet handig gemaakt: veel hars, weinig mat dus zwaar maar niet sterk. Je kon een stuk zo dubbelvouwen met 1 hand. De zitjes bleken ook van glasvezel/polyester te zijn en na een paar flinke tikken met een hamer en schroevendraaier lagen die ook los. Inmiddels was Stijn wakker geworden dus het was einde werkzaamheden voor vandaag.

Er zit inmiddels wel een klein gaatje in de bodem, het verwijderen van grote plakken glasvezel ging niet zonder slag of stoot . Maar het scheelt wel een hoop in gewicht. Er komt nog een boord aan de binnenkant (ik denk van triplex, op zich is de rand wel redelijk stevig met de boord aan de buitenkant), twee dwarsbalkjes om de boot in model te houden en natuurlijk wordt het hele spulletje flink opgeschuurd en opnieuw in de verf gezet

Jammer dat je hier op het KF geen polls kunt aan maken maar bij deze: wie weet een mooie kleur? Creme/wit is natuurlijk altijd goed maar noem gerust eens wat. Als het maar niet te bewerkelijk is dus de nachtwacht ga ik er niet op schilderen

Edit: plaatjes staan in het fotoalbum

michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 06/10/2009 21:02
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Nico B
www.hobomaasafvaart.be
gepost door: Nico B op 06/10/09 21:45
Crème met houttrim vind ik altijd wel mooi. Wellicht een beetje over done.

Ga je nog dwarsverbindingen aanbrengen voor de stijfheid? Als knielmat kun je een oude leger slaapmat uit een dumpzaak scoren. Ben nieuwsgierig of het ook een beetje vaart.

Groet,
Nico
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 06/10/09 22:37
Al iets van een bouwer kunnen ontdekken?
je blijft me verbazen
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
michielv
gepost door: michielv op 07/10/09 08:05
@Nico: die kleurcombinatie vind ik inderdaad eigenlijk erg mooi. Maar misschien was het wat afgezaagd dus ik dacht, ik gooi het in de groep . Dwarsliggers wil ik nog aanbrengen want de schaal is niet helemaal stijf genoeg.

@Lennart: helaas, nog geen bouwer gevonden. Maar de binnenkant is compleet overgekalkt met grijze verf dus wie weet vind ik nog wat. Ik zit er over te denken om de binnenkant ook maar schoon te schuren. Qua verbazen: hopelijk in goede zin?

@Kleuren: eventueel zat ik ook te denken aan licht-mosgroen oid. Maar creme is wel heel erg chique, dat weer wel. Ik kan niet wachten tot het weekend is

kanoniem
gepost door: kanoniem op 07/10/09 12:18
nb01 schreef op 06/10/09 21:45:
[...] Ben nieuwsgierig of het ook een beetje vaart.

Ben ik ook benieuwd naar. Goed genoeg om de hoge knielstand in te oefenen, denk ik. Een van de eerste solo vlakwaterwedstrijdkano's, de Peanut uit de jaren 1920(?) was schat ik zelfs breder dan deze kano.
Mijn Mad River Pearl solo kano was 409*67 cm en daar ging het goed genoeg mee om niet alleen de hoge knielstand te oefenen maar ook voor je steuntechniek was het een goede zaak Zodra ik weer een geschikte peddel daarvoor heb, wil ik zelf ook weer regelmatig met de hoge knielstand in mijn nieuwe solo kano (457*76 cm) gaan varen, ook om op die manier wat FreeStyle bewegingen te oefenen. Een van de beste FreeStyle kanovaarders, Pat Moore, was van oorsprong ook een Sprint kanovaarder!

Officiele Sprintwedstrijden zul je er echter niet mee winnen, maar dat komt ook omdat er _helaas_ geen aparte klasse voor 'gebruiksvriendelijkere' boten is bij de vlakwater Sprint kanosport. Mogelijk dat dit ook een van de grootste belemmeringen is voor de ontwikkeling en populariteit van vlakwaterwedstrijdkanosport in een land als Nederland en misschien wel Europa? In Amerika hebben ze dat in zekere zin anders aangepakt door het marathonvaren met kano's waarin je zittend vaart te ontwikkelen.
michielv
gepost door: michielv op 07/10/09 12:41
kanoniem schreef op 07/10/09 12:18:
nb01 schreef op 06/10/09 21:45:
[...] Ben nieuwsgierig of het ook een beetje vaart.

Ben ik ook benieuwd naar. Goed genoeg om de hoge knielstand in te oefenen, denk ik. Een van de eerste solo vlakwaterwedstrijdkano's, de Peanut uit de jaren 1920(?) was schat ik zelfs breder dan deze kano.
Mijn Mad River Pearl solo kano was 409*67 cm en daar ging het goed genoeg mee om niet alleen de hoge knielstand te oefenen maar ook voor je steuntechniek was het een goede zaak Zodra ik weer een geschikte peddel daarvoor heb, wil ik zelf ook weer regelmatig met de hoge knielstand in mijn nieuwe solo kano (457*76 cm) gaan varen, ook om op die manier wat FreeStyle bewegingen te oefenen. Een van de beste FreeStyle kanovaarders, Pat Moore, was van oorsprong ook een Sprint kanovaarder!

Ik denk dat ook voor open kanovaren hetzelfde geldt als voor kajakvaren: als je in een wankele
sprint/wedstrijd boot uit de voeten kunt beheers je de techniek om ook in een vriendelijker boot te kunnen varen.

Officiele Sprintwedstrijden zul je er echter niet mee winnen, maar dat komt ook omdat er _helaas_ geen aparte klasse voor 'gebruiksvriendelijkere' boten is bij de vlakwater Sprint kanosport. Mogelijk dat dit ook een van de grootste belemmeringen is voor de ontwikkeling en populariteit van vlakwaterwedstrijdkanosport in een land als Nederland en misschien wel Europa? In Amerika hebben ze dat in zekere zin anders aangepakt door het marathonvaren met kano's waarin je zittend vaart te ontwikkelen.

Klopt, dat was ook niet de bedoeling trouwens. Ik heb daarvoor een Delta (ex-Bart Pijpers, ook KF) maar daar maak ik nog niets in klaar. Wat is dat moeilijk zeg!

Een tijdje terug heb ik veel gecorrespondeerd met de Canadees Pat Jolimore, ontwerper van de Vela ( http://www.simonriversports.ca/english/products/canoes/vela.html ). Interessante man met goede ideeen .

Eigenlijk wilde ik zo'n soort boot hebben maar die zijn helaas niet te krijgen hier . Maar als je zulk soort boten zou kunnen varen is het ineens een stuk makkelijker om eens mee te doen met een avondmarathon oid. Wie weet komt dat nog eens, als ik de smaak te pakken heb .

Geinig genoeg heb ik van Pat wel de nodige tips gehad om de Delta om te bouwen, dan krijg je een soort Lynx ( http://www.simonriversports.ca/english/products/canoes/lynx.html ). De breedte op de waterlijn verandert niet dus qua stabiliteit gaat de boot er niet op achteruit, ook al wordt hij veel smaller. Maar het scheelt wel in de stallingsruimte natuurlijk .

Eerst deze solo kano afmaken en de hoge knielstand leren. Ondertussen kan ik dan eens nadenken over hoe een Vela-achtige boot te kunnen regelen .
kanoniem
gepost door: kanoniem op 07/10/09 13:01
michielv schreef op 07/10/09 12:41:
[...]
Een tijdje terug heb ik veel gecorrespondeerd met de Canadees Pat Jolimore, ontwerper van de Vela (http://www.simonriversports.ca/english/products/canoes/vela.html ). Interessante man met goede ideeen .
[...]

Heel interessant inderdaad,
ik wist niet eens dat er daadwerkelijk zulke boten gebouwd werden...
Ben benieuwd of er in de Vlawater Sprintkanowereld serieus over deze ontwikkeling nagedacht wordt.
roosmcd
Gennepermolen
gepost door: roosmcd op 07/10/09 19:27
michielv schreef op 06/10/09 20:58:
Bij gebrek aan een forum over het bouwen van boten maar in algemeen, hopelijk is het een begin van mooie verhalen voor in het haardvuur.

Ja, dat is inderdaad wel een voordeel van een houten boot als het ombouwen niets wordt

Ik was laatst ergens gaan kijken na een tip van een collega dat ergens nog twee boten zouden liggen, waren dat ook van die houten bakken zoals op jouw foto. Volgens de verkoper was het niet echt stabiel om te varen, maar ik had niet echt het idee dat hij veel voer. Ik ben ook dus wel benieuwd of het een beetje vaart.

Qua kleur zou ik voor beton-effect verf gaan. Ik heb zitten twijfelen om mijn C2 daarmee te beschilderen en ik wil eigenlijk wel zien of dat een beetje goed eruit ziet op een boot.
Manos esto var a lastimar
michielv
gepost door: michielv op 07/10/09 20:10
roosmcd schreef op 07/10/09 19:27:
michielv schreef op 06/10/09 20:58:
Bij gebrek aan een forum over het bouwen van boten maar in algemeen, hopelijk is het een begin van mooie verhalen voor in het haardvuur.

Ja, dat is inderdaad wel een voordeel van een houten boot als het ombouwen niets wordt

Ik was laatst ergens gaan kijken na een tip van een collega dat ergens nog twee boten zouden liggen, waren dat ook van die houten bakken zoals op jouw foto. Volgens de verkoper was het niet echt stabiel om te varen, maar ik had niet echt het idee dat hij veel voer. Ik ben ook dus wel benieuwd of het een beetje vaart.

Qua kleur zou ik voor beton-effect verf gaan. Ik heb zitten twijfelen om mijn C2 daarmee te beschilderen en ik wil eigenlijk wel zien of dat een beetje goed eruit ziet op een boot.

Mijn boot is van polyester, het bovendek zou van hout zijn maar dat bleek ook polyester. Evengoed, dat spul brandt ook wel hoor

Hmm, beton, ik woon in een nieuwbouwwijk, dat spul zie ik al genoeg overdag.

kanoniem schreef op 07/10/09 13:01:
michielv schreef op 07/10/09 12:41:
[...]
Een tijdje terug heb ik veel gecorrespondeerd met de Canadees Pat Jolimore, ontwerper van de Vela (http://www.simonriversports.ca/english/products/canoes/vela.html ). Interessante man met goede ideeen .
[...]

Heel interessant inderdaad,
ik wist niet eens dat er daadwerkelijk zulke boten gebouwd werden...
Ben benieuwd of er in de Vlawater Sprintkanowereld serieus over deze ontwikkeling nagedacht wordt.

Het verschil is denk ik dat in Canada de kano meer als wedstrijd boot gezien wordt. Zowiezo is het varen in "war canoes" (soort C10) daar veel populairder als veteranen en nieuwelingen sport. Mensen als Steve Giles (voormalig wereldkampioen C1, zie ook http://www.snappyexit.com/ ) varen regelmatig met zoiets mee, ook al zijn ze niet meer echt actief als wedstrijdvaarder.

Eigenlijk moet je een boot als de Vela meer in de klasse SK plaatsen: snel maar toch stabiel genoeg om als minder ervaren vaarder mee uit de voeten te kunnen.

De vlakwaterwedstrijd kanowereld is in Nederland denk ik zo goed als dood/niet bestaand. Best jammer maar hier is de kajak populairder (in Canada ook, maar de verhoudingen liggen toch anders). Maar als er toegankelijker boten komen, wie weet zijn er dan ook meer mensen die het eens willen proberen? Stille hint voor die winkeliers die hun budget (wedstrijd)boten uit Oost Europa laten komen

Qua voortgang van de solo kano: dankzij de harde regen hier is een groot deel van de aanslag eraf gespoeld! Er zit nog een hoop op maar er komen rode plekjes doorheen...

michielv
gepost door: michielv op 11/10/09 14:20
Jammer genoeg zijn we dit weekend allemaal grieperig hier in huis dus er is niet veel van aan de kano werken gekomen. Wel heb ik de bruine aanslag eraf geschuurd met jif en een schuursponsje. Zo geheel rood valt het nog best mee dus ik denk dat ik de boot maar rood laat (wel overlakken, het moet er toch een beetje goed uit zien). Het heeft wel als voordeel dat eventuele gemiste/minder goed dekkende plekjes niet zo heel erg opvallen . De gunwales worden dan zwart, dat lijkt me het beste erbij passen.

Bovendien, dan hou ik mijn kajaks wit en kano's rood/oranje. Dat houdt de wereld wel overzichtelijk

michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 11/10/2009 17:13
michielv
gepost door: michielv op 11/10/09 17:13
En dan gaat de paracetamol werken en het zonnetje schijnen! Oftewel, ik kon het niet laten en heb met de haakse slijper de resten van de zitjes en wat klonten plamuur weggehaald. Omdat ik toch bezig was en alles net lekker schoon was heb ik meteen maar een matje over het gat gelegd. Dinsdag aan de buitenkant het gat dicht plamuren en misschien de rest van de plamuur aan de binnenkant eraf halen. Wie weet ga ik dat ook maar eens opknappen. Eigenlijk wordt dit project groter dan de bedoeling was maar het is wel heel leuk

Zie de nieuwe foto's in de galerij.
michielv
gepost door: michielv op 31/01/10 09:53
Het weer werkt al een tijdje niet mee helaas dus weinig vorderingen maar vanochtend kwam ik dit tegen: http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?f=11&t=52136

Ziet er best okay uit eerlijk gezegd en ik heb goede hoop dat mijn bootje ook nog wat gaat worden

Enniewee, ik ga maar eens nadenken over een vervolgproject. Niet dat ik niets te doen heb hoor, integendeel. Maar het heeft wel iets
prijon for life
gepost door: prijon for life op 31/01/10 18:59
Dat bootje waar "oldnick" in vaart(met blauw petje,is dat die afvaartboot?
Lijkt langer dan 4.50m.Natuurlijk wel super dat ie nog zo'n 2e leven krijgt
michielv
gepost door: michielv op 31/01/10 20:01
Als ik het verhaal goed begrepen heb heeft OldNick een drietal boten omgebouwd: een toerbootje, een afvaartboot en een K2. Aan het einde heeft hij nog een nieuwe bodem van een K1 op de kop getikt bij een bouwer (exemplaar met een foutje oid) en daarvan heeft hij de boot gemaakt die hij nu net geprobeerd heeft. Ik denk dat je die boot bedoelt. Maar inderdaad, zo zie je maar dat je met een beetje liefde en aandacht nog heel leuke boten kunt maken van dingen die al bijna niet meer op marktplaats komen en naar de stort gaan.

Zelf zit ik als vervolg te denken aan het ombouwen van een SK oid. Maar eerst de solo canadees afmaken en kijken hoe dat vaart. Een voordeel van het feit dat ik er nu geen tijd aan kan besteden: tegen de tijd dat de boot af is is het ijs hier ook wel weg..

Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.