Stel je raakt verzeild op een mooi strandje langs een rivier. Je wilt een kampvuur maken en je verzamelt hout. Helaas kan je het niet aankrijgen want je hebt geen klere-kool. Wat nu?
Om het nu nog te regelen is lastig maar wanneer je vooraf naar Zeeman was gegaan en daar een 100% katoenen T-shirt had gescoord was je al bijna binnen. Op de bijgevoegde website is te zien hoe je een fraai T-shirt blijvend verkloot. Maar je kan dan wel een kampvuur aankrijgen:
Nico B schreef op 07/12/09 16:08:
Stel je raakt verzeild op een mooi strandje langs een rivier. Je wilt een kampvuur maken en je verzamelt hout. Helaas kan je het niet aankrijgen want je hebt geen klere-kool. Wat nu?
Er zijn een aantal hele goede vormen van tondel, waarbij watten met vaseline (katoenen watten in een zak met vaseline doen en een beetje kneden zodat ze overal goed doordrenkt zijn met vaseline) als voordeel hebben dat ze niet gevoelig zijn voor vocht.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan waterproof lucifers boven een setje om vonken te trekken, maar er zijn ook daar weer heel veel verschillende manieren om het vuur aan te krijgen, van een stuk hout met vuurboog tot 9v batterijen en staalwol aan toe.
Een tip uit de tijd dat ik nog fanatiek aan survival deed: gebruik berkenbast om je vuur mee aan te maken. Dat spul brandt zelfs als het nat is!
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
Berkenbastwerkt idd erg goed. Dennehout en denneappels willen ook wel eens helpen. Er bestaat overigens ook zoiets als Majadust. Houtvezels van een erg harsrijke boom. Maar dat moet je weer vooraf regelen.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van een vuurstaal. Daarmee krijg ik ook mijn brandertje aan de praat. Werkt altijd.
Toch lijkt het me een experiment waard om een afgedragen T-shirt flink naar de verdommenis te helpen.