Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren!

Erwin
gepost door: Erwin op 27/12/09 04:44
Hoi,

Dit voorjaar ga ik met mijn oom en neefje een kanotocht in Zweden doen. We willen graag gebruik maken van een uitgestippelde route van een kanoverhuurder, aangezien we geen ervaring hebben. Ik ben nu op zoek naar een tocht die aan de volgende criteria voldoet: Ver van de bewoonde wereld, ongeveer 5 dagen lang en geen lange landtransporten. Vooral die eerste is belangrijk: we gaan in Zweden kanoën om mooie natuur te zien en sluizen, bebouwde oevers e.d. zijn dus uit den boze. Kan iemand een mooie tocht aanraden?

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Nico B
gepost door: Nico B op 27/12/09 10:29
Hoi Erwin,

Om vaarwater uit te zoeken in Zweden bestaat de fantastische website www.kanotguiden.se. Er verschijnt ook informatie over kanocentrales. En je kan je ook orienteren met Google Earth voor wat betreft bebouwing. Alleen is de resolutie niet zo hoog in Zweden.

Zelf heb ik goede ervarigen met tochten vanuit het kanocentrum in Arvika. Goede service, mooie spullen en heel mooie tochten. Voor komend jaar staat de Glaskogen-tour op het programma. We hebben de Jösse Älv en de Rinnentocht hiervoor gevaren. 2 totaal verschillende tochten. Hoewel niet geheel vrij van bebouwing hebben we daar nooit een probleem mee gehad. Het overdragen is vooral een kwestie van vooraf goed organiseren door slim in te pakken. Ik vind overdragen wel leuk maar niet iedereen zal de gein ervan inzien, denk ik.

Voor ons zijn de belangrijkste redenen om gebruik te maken van deze kanoverhuurder: de logistiek en de mogelijkheid om te bellen als er wat is. Niet dat we het nodig gehad hebben; het gaat om het idee. De huur van de boot met toebehoren is erg schappelijk te noemen, zeker voor wat je ervoor krijgt.

Overigens hebben wij na de eerste keer geinvesteerd in een peddelcursus. Maakte het leven net een stukje prettiger de tweede keer.
Kanoritus; je zult er maar last van hebben!
Tyrr
gepost door: Tyrr op 28/12/09 15:14
ik heb er een jaar terug ook eens een vraag over gesteld, en daar nogal veel antwoorden op gekregen. Uiteindelijk door er te laat aan te beginnen en te weinig tijd niet gegaan, maar misschien dat er nog wel wat nuttigs instaat.
Ik zal eens gaan zoeken naar de link
Rain is liquid sunshine.
bjorri
gepost door: bjorri op 28/12/09 17:12
http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/1589

En inderdaad de moeite nemen om een introdag te volgen of zo en oefenen! Daar ga je heel veel plezier van beleven.
Nico B
gepost door: Nico B op 28/12/09 19:40
Het genoemde draadje van Bjorri bevat veel info. Alleen voor de taal ben je niet aangewezen op de grote Nederlandse gemeenschap. Je kunt uitstekend terecht met Engels is onze ervaring. Al zullen een paar woorden Zweeds je geen kwaad doen, denk ik.

jakke
Open Canoe
gepost door: jakke op 28/12/09 20:02
Ik weet niet wanner in het voorjaar je plant te gaan, maar hou rekening met lange nachtvorst in Zweden. De nachtvorst (én sneeuw) blijft relatief lang, en komt vanaf september (de nachtvorst dan) op veel plaatsen al terug.

In ieder geval veel plezier.

kanotguiden.se is idd een goeie startplaats.
http://www.open-canoe.eu
Jepe
gepost door: Jepe op 28/12/09 20:05
Nico B schreef op 28/12/09 19:40:Al zullen een paar woorden Zweeds je geen kwaad doen, denk ik.

Met het oog hierop zou ik een aantal afleveringen van de Muppet-show willen aanbevelen; die met de Zweedse kok. Als je daar een paar keer naar kijkt spreekt je vloeiend Zweeds, niemand die het begrijpt, maar het gaat om het idee .

Groet, Jan.
steven1975
gepost door: steven1975 op 29/12/09 19:22
Wij zijn in mei dit jaar naar Glaskogen geweest, vertrokken vanuit Lenungshammar.
foto'shttp://picasaweb.google.nl/scagarch/ZwedenMei2009#

Zeer rustig, en goede voorzieningen voor wildkampeerders (hout, shelters zelfs hutten).
De camping in Lenungshammar (=10 houten gebouwtjes.....) was compleet leeg. Zeer kalm en een aanrader.
Ze verhuren daar ook kano's.

Ik heb de zeer gedetailleerde kaart hier nog liggen met de kanoroutes. Omwille van de centrale ligging, kun je eigenlijk makkelijk improviseren naargelang de weersomstandigheden. 5 dagen is ideaal om een redelijk deel van het reservaat te doen. Bijvoorbeeld 2 dagen de grote meren, en 3 dagen de kleinere langwerpige meren (af en toe overdragen, de moeilijkheidsgraad staat op de kaart aangegeven).
De kaart is te koop in het bezoekerscentrum (ahum...) in Lenungshammar.

O ja, geen enkele mug tegengekomen.

steven1975 heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 29/12/2009 19:26
Nico B
gepost door: Nico B op 29/12/09 19:29
Leuke foto's!

Heb er weer zin in.

Nico
SUPHolland
All4SUP. Only Stand UP
gepost door: SUPHolland op 06/01/10 12:30
Ik ben ooit ook in Glaskogen geweest en heb daar zeer plezierige herinneringen aan. In Arvika zat toen ook al een club die kano's verhuurt. Toen aluminium open kano's. Wij hadden toen onze eigen Wenonah Jensen 18 mee.

Qua muggen zijn wij toen in juni geweest wat relatief mee viel. Toch was het 's avonds met de broek in de sokken en een pet op bij de tent zitten. Oja, en het licht ging 's avonds pas om ca 23.30 uur uit. Dat was wel even wennen

Enjoy want het was een fantastische trip en zo mooi!!
SUPHolland.nl
Erwin
gepost door: Erwin op 10/01/10 02:20
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik ben al een hoop nuttige informatie rijker.

Ik heb nog eens overlegd met mijn oom en hij ziet het kamperen in tentjes niet echt zitten. Het zal dus een huisje/hutje moeten worden. De foto's hierboven vond ik prachtig, dus ik ben eens gaan kijken naar Glaskogen en ik vond de volgende camping:

http://www.glaskogen.se/engcamping.htm

Is dat waar jij ook bent geweest steven1975?

Erwin heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 10/01/2010 02:35
Erwin
gepost door: Erwin op 10/01/10 23:17
Overigens leek het ons misschien ook leuk om in plaats van in één huisje te blijven, juist een tocht te maken waarbij je van huisje naar huisje vaart. Weet iemand of er ook zoiets bestaat?
Nico B
gepost door: Nico B op 11/01/10 09:40
Erwin,

Kijk eens op:http://www.klaralvenkajak.com/NL/Tochten-NL.htm

De KlarAlven is een langzaam stromende rivier. Je hoeft niet over te dragen en kies je voor 3-4 dagen dan kun je van camping naar camping, volgens de tekst. Het moet raar lopen wil er geen stuga te huur zijn op zo'n camping. Maar dat zal Alex Wedzinga wel weten.

Wil je in NL eens oefenen dan kan je goed terecht in de prov Groningen. Informeer eens naar de kanokaart van Groningen. Veel campings doen mee en hebben hutjes.

Groet,
Nico
steven1975
gepost door: steven1975 op 20/01/10 19:55
Erwin,

Dat lijkt me idd de bewuste "camping". Maar stel je daar niks van voor! De zone voor de campers was volledig leeg eind Mei. En de zone voor de tenten ook. Beide zones liggen een km of 2 van elkaar verwijderd. De zone voor de campers bestaat uit een kronkelende weg met af en toe een genummerde 'parkeerplaats', alles in grind. De zone voor de tenten bestaat uit mooie grasperkjes tussen de bomen, met enkele vuurplaatsen, een waterpomp en een "toilet" (latrine). Je hebt m.a.w. nooit het gevoel dat je op een camping zit. Verre van.

In Glaskogen kan je perfect van hutje naar hutje varen. De kaart van het reservaat is dan van goudwaarde. Je zou zo'n kaart moeten proberen bestellen, dan kan je perfect de trip plannen. Ik zou de mijne kunnen inscannen, maar dat is veel werk...(heb enkel een A4 scanner). Een foto grote resolutie wil ik wel eens proberen doormailen.
Op die kaart staan onder meer kanoroutes, shelters en hutten. De shelters maar ook de hutten mag je gratis gebruiken als je een steunkaart koopt in het bezoekerscentrum. Er ligt overal droog brandhout.

De hutten zijn propere houten constructies met verwarming (houtkachel of elektrisch) en bedden zonder beddegoed. Het aantal personen varieert van 4 tot 10 geloof ik. In sommige hutten is zelfs een keukentje. In mei hebben we geen enkele hut tegengekomen waar bezoekers waren. Maar toch adviseert men om een tent als backup te hebben, mocht de hut reeds volzet zijn. Algemeen zou ik adviseren dat je rond 15u telkens de slaapplaats opzoekt. Zo heb je veel tijd en reserve, en heb je veel kans dat je "eerst" bent.

Op dezelfde link als eerder heb ik nog enkele terzake doende foto's bijgezet + commentaar.

steven1975 heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 20/01/2010 20:15
Erwin
gepost door: Erwin op 24/01/10 02:35
Hoi Steven,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De kaart was ik inderdaad al van plan te bestellen. Over de hutjes, je bedoelt de hutjes in deze folder?

http://www.glaskogen.se/stugor.pdf

(Op het moment van schrijven werkt de website niet, maar hopelijk straks wel weer). Ik snap niet helemaal hoe dat werkt dan. Je betaald namelijk wel voor die hutjes en ik neem aan dat je dan een sleutel meekrijgt om er in te kunnen. Dan is het een beetje raar als er al iemand anders in zit toch? Misschien dat het anders werkt dan ik denk, maar daar ben ik toch wel benieuwd naar.
steven1975
gepost door: steven1975 op 28/01/10 07:44
Neen, de huisjes op uw link zijn de stuga zoals je ze moet huren, net als een vakantiehuisje hier in de lage landen.

De hutjes waar ik het over heb zijn leeg, op enkele bedden, tafel en kachel na (geen luxe, wel basiscomfort). Geen van die hutjes zijn slotvast. Dus als je wil kun je er makkelijk gebruik van maken zonder de steunkaart te kopen. Maar dat is not done, uiteraard.
Er staan er een tweetal op mijn fotolink van eerder.
Erwin
gepost door: Erwin op 31/01/10 04:07
Dat is duidelijk, bedankt. Ik heb de hutjes op je foto's bekeken en die zijn meer dan prima. Worden die onderhouden door de camping? Mochten ze trouwens al bezet zijn als je daar halverwege de middag aankomt, heb je dan nog genoeg tijd om door te gaan naar een volgende of staan ze daarvoor te ver uit elkaar? Met de rug van mijn oom is een tent eigenlijk uitgesloten, dus dan nemen we wel een risico door op die hutjes te gokken natuurlijk...
steven1975
gepost door: steven1975 op 31/01/10 12:03
Goh, ik zou niet teveel wakker liggen van de bezetting van die hutten. In welke periode wil je gaan?

Belangrijkste tip blijft: stop met varen vroeg na de middag. Gebruik de namiddag om het kamp in te richten, en maak eventueel ter compensatie een avondtochtje met de kano.

Ochtend en avond zijn magisch, namiddag is eigenlijk de minst interessante periode om van de natuur te genieten.

Als je een beetje kunt plannen, moet het mogelijk zijn om steeds een 2e hut als backup te bereiken binnen 2-tal u. Verder moet het natuurlijk wat avontuur blijven ;-) Want als die 2e hut dan ook vol zit....

Ik zou me niet ongerust maken, maar in het piekseizoen zou ik toch een backup meenemen. Er bestaan zeer compacte slaapmatten (+/- 30x10 cm opgerold) die een ingebouwd pompje hebben en die je kunt opblazen tot een volwaardige luchtmatras. Zeer comfortabel! Het merk ontsnapt me (ze ligt hier op zolder ;-)

Er kan niet veel mis gaan. Als je maar niet teveel hooi op je vork neemt.

Als ik zo even herlees: je wil weg van de bewoonde wereld, maar er moeten slaapvoorzieningen/hutten zijn (lees: comfort). Dan is zoiets als Glaskogen echt perfect.
BASIC DREAMS
BASIC DREAMS
gepost door: BASIC DREAMS op 03/02/10 11:30
Ha Erwin,

Ver van de bewoonde wereld, een dag of vijf in de wildernis, mooie natuur en geen lange landtransporten... Mocht je in Zweden niet kunnen vinden wat je zoekt, surf dan eens naar BASIC DREAMS; Wilderness Experience & Adventure Treks. De banner aan de rechterkant van deze pagina leidt je regelrecht naar een website vol kano-, wandel-, klim- en kampeeravonturen. Als je geinteresseerd bent stuur ik je graag ons programma voor 2010 toe.
Willem
bjorri
gepost door: bjorri op 03/02/10 17:52
steven1975 schreef op 31/01/10 12:03:Er bestaan zeer compacte slaapmatten (+/- 30x10 cm opgerold) die een ingebouwd pompje hebben en die je kunt opblazen tot een volwaardige luchtmatras. Zeer comfortabel! Het merk ontsnapt me

Exped waarschijnlijk. Een donsgevuld luchtbed met ingebouwd handpompje. Zeker warm en zacht maar ook kwetsbaar, duur, rumoerig tijdens omdraaien en en persoonlijk vind ik het niet prettig om tijdens omdraaien zo vewr omhoog te moeten komen, vergelijk met waterbed.

@Steven: wederom mijn eerste poging dit te posten mislukt.
Nico B
gepost door: Nico B op 03/02/10 18:11
Wij hebben Exped-slaapmatten en vinden ze ideaal. Als zijslaper is een Thermarest ongeschikt en zo'n donsmat kan wel. Mogelijk zijn ze wat kwetsbaar en lawaaierig. Dat hebben wij opgelost met een lakenzak om het matras heen. Moeders heeft er kussenslopen aangestikt zodat je kussen op z'n plek blijft.

Verder is een zeer groot voordeel het pakvolume. Deze is ongeveer de helft van een vergelijkbare Thermarest.
Erwin
gepost door: Erwin op 08/02/10 01:15
@basic dreams: Bedankt voor de tip, maar we hebben voor dit jaar onze zinnen gezet op Zweden. Wellicht in de toekomst!

@steven1975: Ik heb deze week de kaart binnengekregen. De kaart is ongeveer van A3 formaat, ingedeeld in hokjes van 1 bij 1 km. Is dit de kaart die je bedoelde? Er staan erg veel windbreaks op, maar de overnight cabins zijn wat dunner gezaaid. Ik telde er ongeveer 6-7 op de hele kaart. Kan dit kloppen? Ik probeer nog een beetje te kijken of het mogelijk is om vijf dagen lang van hutje naar hutje te varen. Zou je bijvoorbeeld ook twee dagen in zo'n hutje mogen blijven of is het echt de bedoeling dat je er de volgende dag weer uit bent?
BASIC DREAMS
BASIC DREAMS
gepost door: BASIC DREAMS op 09/02/10 09:24
Beste Erwin, Veel plezier in Zweden. En Schotland komt vanzelf nog wel een keer...!

BASIC DREAMS heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 09/02/2010 09:25
Willem

Advertentie:
© 2010 Kanoforum.
Advertentie:
Handige sites:
Kanoforum Leden
Zoek leden op NickName: