Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Tyrr
http://www.tyrr.be
gepost door: Tyrr op 26/01/10 22:52
Ik ben nogal wat bezig met fotografie en ik zou dus ook graag foto's maken op het water.
Nu kost een echte onderwaterbehuizing voor mijn camera (fuji S5pro) nogal veel (ik dacht richting 3000euro) en maakt dat een vrij groot gevaarte.

Heeft er iemand ervaring met goedkopere alternatieven? liefst fotocamera, maar een videocamera kan ook.
In het ideale geval een soort van fotocamera op de helm waar ik dan op de een of andere manier mee kan zien wat ik schiet en die in RAW kan afleveren.

Als het niet te gek doet:
RAW files mogelijk als output op kaartje
CF kaartjes
min 6MP, 10 is ruim voldoende
optische zoom niet nodig, maar kan handig zijn
klein
waterdicht
handig in de bediening (goeie auto stand, op het water heb ik geen behoefte aan een manueel, halfautomaat zou ideaal zijn)

een andere optie is een ewa marine zak, maar daar heb ik nog niet zoveel goeds over gehoord. Nu ging dat wel vooral over duiken en dat ga ik niet doen. Als iemand dat gebruikt en dat voor kajak/kano erg handig vindt, shoot (kost me een 300 euro en dan heb ik reflex camera mee )!!
http://kajak.tyrr.be

Reacties (2 van 2 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
amigob
bekeerd ;-)
gepost door: amigob op 30/05/10 17:17
lees net dat er weer een nieuw speeltje uit komt

Sanyo heeft een waterdichte camcorder uitgebracht die tot 3 meter diepte gebruikt kan worden. De Xacti DMX-CA100 schiet beelden in maximaal 1080p-kwaliteit en beschikt tevens over een fotofunctie voor foto's van 14 megapixel

http://tweakers.net/nieuws/67588/sanyo-komt-met-waterdichte-camcorder-met-full-hd-resolutie.html

Kan alleen nog geen prijzen vinden, lijkt me een aardig vervanger voor mijn Olympus 720.

Bart,

Thijssie
gepost door: Thijssie op 30/05/10 22:56
Ik overweeg al een tijdje een waterdicht compactje aan te schaffen voor gebruik tijdens het kajakken. Ik ben al sinds mijn jeugd altijd veel aan het fotograferen geweest en mag denk ik wel zeggen dat ik aardig wat ervaring en een mooie collectie heb. Sinds een jaar of drie, vier ben ik bezig met kajakken en telkens weer opnieuw baal ik ervan dat ik al die mooie plaatjes die ik onderweg zie niet kan vastleggen. De kajak geeft zo'n ander (en mooi!) perspectief op de natuur dat ik graag af en toe een serietje zou willen maken op die manier.

Nu is mijn Pentax K10D wel voorzien van afdichtingen (een golfje over de boot overleeft hij prima, mits voorzien van het juiste glas; fotograferen in hevige regen en sneeuw is ook geen enkel probleem) maar ik vrees dat een duik met een omgeslagen boot toch iets teveel van het goede is. Bovendien is het een vrij lomp toestel en de enige lens met afdichtingen in mijn fototas is een 50-135, die ook zeker het predikaat lomp verdient. Dat is dus niet echt een optie.

Mijn enige optie tot nu toe is dus dat waterdichte compactje. Na wat vergelijken en wikken en wegen kom ik dan op de Pentax Optio W90. Prima prijs/kwaliteit verhouding en voldoet aan mijn wensen op alle manieren die je redelijkerwijs van een compactcameraatje mag verwachten. Bijkomend voordeel is dat hij gewoon in de zak van mijn zwemvest past. Dat wordt een dilemma; wat moet er dan plaatsmaken, de Sultana's of de muggenspray?

Ergens eind juni wil ik de knoop doorhakken.
maza
gepost door: maza op 31/05/10 09:26
Een beetje aan de onderkant van het spectrum, maar voldoet perfect voor mij: de AgfaPhoto DC-600uw

http://www.agfaphoto.com/appc/content_manager/page.php?ID=208484&dbc=005ebc8fa347f6bae7302df436a012bb

Fixed focus, geen zoom, dus geen bewegende onderdelen en dus heel stevig. Gewoon snel foto trekken. Mits genoeg licht geeft dat behoorlijke resultaten. Filmen kan ie ook. Tot 10m waterdicht.
Ik gebruik hem zo op zee, nog geen tekenen van corrosie.
Kost ook maar €150 en werkt met standaard AA batterijen.
Smitty
gepost door: Smitty op 17/06/10 10:38
Alleen vandaag in de aanbieding voor € 39,= via de webshop van Media Markt:

http://www.mediamarkt.nl/webapp/wcs/stores/servlet/MultiChannelHome?storeId=10101

ROLLEI SPORTSLINE 50 ORANGE
(waterproof tot 3 meter)

Type camera: Compact
Fotoresolutie: 2592 x 1944
Opslagmedium: microSD
Zoomgebied: 40 mm
Optische zoom: -
Digitale zoom: 8x
Mogelijke bestandformaten: JPEG
Type zoeker: Geen
Beeldscherm diagonaal: 2.4 inch
Geïntegreerde flits: Ja
Tyrr
gepost door: Tyrr op 17/06/10 11:55
voor dat ding in mediamarkt zou ik sowieso niet veel meer betalen :p
5MP (ruwweg)
40mm vast (digitale zoom jaja, ik kan op mijn pc ook zoomen. 16 keer, maar dan zie je wel stenen dat het niet meer herkenbaar is hoor)

maar goed, voor 40 euro mag je niet teveel verwachten zeker :p
Thijssie
gepost door: Thijssie op 20/06/10 01:10
Dat Rollei, toch een legendarisch merk in de fotografie, zijn naam durft te verbinden aan een product van dit niveau zeg...

Nee, dank voor de tip, maar als ik een camera koop wil ik er ook mee kunnen fotograferen, dit ding is alleen geschikt voor lomografie (Google is je vriend).
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 20/06/10 09:26
Thijssie schreef op 20/06/10 01:10:
... lomografie (Google is je vriend).

Ik heb het net even opgezocht maar daar heb je volgens mij geeneens een camera voor nodig, zo te zien kijk je later toch niet naar de foto's
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Thijssie
gepost door: Thijssie op 21/06/10 01:19
Daarom is 'ie er ook zo geschikt voor
leonardus
trotse bezitter van eddyline fathom LV
gepost door: leonardus op 21/06/10 12:50
ik heb zelf een video camara gekocht wist nog niet dat ik ging kajakken is een jvc everio is full hd

daarna waterdicht huis gekocht kosten 680 euro

maar een plezier wat ik erbij heb om allesnog is eventjes terug te bekijken

waterdichte cammara's hebben niet zoeen hoge resolutie als die ik heb dus minder beeld kwaliteit.

ik wil wel een waterdichte gps gaan kopen zit de denken aan de garmin 550 (zie mij verslag in de biesdos)
blub
gepost door: blub op 21/06/10 18:41
Hoi Tyrr,
Mijn ervaring met een waterdicht huis (van de casio exilm) is dat je door de druppels op de (waterdichte) lens allemaal vage vlekken ziet. Die dingen zijn toch gemaakt om voortdurend onderwater te houden. Met kanoén zit je elke keer naar een droog doekje te zoeken om de lens te poetsen.
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 21/06/10 18:58
blub schreef op 21/06/10 18:41:
Hoi Tyrr,
Mijn ervaring met een waterdicht huis (van de casio exilm) is dat je door de druppels op de (waterdichte) lens allemaal vage vlekken ziet. Die dingen zijn toch gemaakt om voortdurend onderwater te houden. Met kanoén zit je elke keer naar een droog doekje te zoeken om de lens te poetsen.

Tja, ik heb een waterdichte behuizing voor mijn contour-HD, en op zowel die videocamera als op mijn Olympus 1030SW heb ik het probleem van druppels al lang gelwden opgelost. Dat doe je heel simpel door er een beetje afwasmiddel op te doen en daarna de camera of behuizing even kort af te spoelen. Zelfs bij wildwatervaren hoef ik op een normale vaardag hooguit 1 keer opnieuw afwasmiddel op de lens te doen.
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
blub
gepost door: blub op 21/06/10 23:43
Ha, dat is een gouden tip, dank je wel Wilko.
Wilko
gepost door: Wilko op 21/06/10 23:53
Nog een tip: als je zo'n klein hotelflesje met shampoo even leeg maakt en dan gedeeltelijk vult met afwasmiddel, dan heb je voor jaren genoeg afwasmiddel bij je. (mijn flesje dat normaal in mijn zwemvest zit pas geleden voor het eerst in 11 jaar of zo weer eens bijgevuld).
Thijssie
gepost door: Thijssie op 23/06/10 02:24
Leonardus, je betoog klopt niet helemaal.

Ten eerste is beeldkwaliteit slechts voor een klein deel afhankelijk van de resolutie. De kwaliteit van de sensor en het optiek is van veel groter belang.

Daarnaast hebben videocamera's meestal juist een veel lagere resolutie dan fotocamera's; jouw voorbeeld is daarbij treffend. Full HD is 1920*1080 px als ik me niet vergis, dus zegmaar 2 MP. Waterdichte compactjes heb je van ongeveer 5 tot 15 MP, dus een veel hogere resolutie. Of de beeldkwaliteit daarmee beter is is de volgende vraag natuurlijk, maar vermoedelijk is dat wel zo.

Full HD is voor serieuze fotografie echt een veel te lage resolutie. Voor video is het natuurlijk helemaal prima en daar is je videocamera tenslotte voor gemaakt. Voor fotografie is 5 à 6 MP toch wel erg fijn.

Naast de Pentax Optio W90 overweeg ik naar aanleiding van een test in het blad Focus nu ook de Sony DSC-TX5. Kent iemand dat toestel?
Tyrr
gepost door: Tyrr op 23/06/10 14:35
afwas middel is goei spul
werkt ook goed op brillen :p
ondertussen nog altijd de knoop niet kunnen doorhakken, maar deze zomer eerst eens gaan werken en kijken wat er ondertussen nog bijkomt. echt onderwaterhuis zit ik niet meteen zitten wegens nogal groot. Langs de andere kant weet ik niet of ik tevreden ga zijn met wat er uit een compactje gaat komen. tzal dus waarschijnlijk een filmcamera'tje worden.
georgesH
gepost door: georgesH op 23/06/10 16:35
Een goed alternatief is de panasonic lumix ft2, 10 m waterproof, 2m shockproof. Deze camera maakt, naast prima foto's, filmpjes in AVCHD, een slimme verliesloze compressie in HD-ready kwaliteit.
Ik heb nog € 300 voor de mijne betaald, ze zijn nu verkrijgbaar voor € 250, shit.
Wilko
gepost door: Wilko op 23/06/10 16:41
Tyrr schreef op 23/06/10 14:35:
echt onderwaterhuis zit ik niet meteen zitten wegens nogal groot. Langs de andere kant weet ik niet of ik tevreden ga zijn met wat er uit een compactje gaat komen. tzal dus waarschijnlijk een filmcamera'tje worden.

Hier mijn Contour-HD (was nieuw 185 euro) en de onderwaterbehuizing (kostte ongeveer 45 euro):

Is echt geen grote behuizing (4,5 bij 7,5 bij 11,5 cm groot) en de camera zelf weegt ook maar 125 gram.
Thijssie
gepost door: Thijssie op 24/06/10 12:10
GeorgesH, dat is inderdaad een mooi alternatief, maar kost bij de goedkoopste zaak die ik heb kunnen vinden €323. Als jij 'm voor €250 weet te vinden is bij deze de knoop voor mij doorgehakt, maar ik vermoed dat je het over z'n voorganger hebt; de ft1. De Pentax kost €264 bij Apollo in Almere, op loopafstand van mijn werk.

Thijssie heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 24/06/2010 12:11
georgesH
gepost door: georgesH op 24/06/10 15:31
kamera-express.nl
succes ermee
georgesH
gepost door: georgesH op 24/06/10 15:43
Tenminste, dat was gisteren, vandaag zie ik die aanbieding ook niet meer. Misschien heeft het zin ze te bellen en het na te vragen.
De grote voordelen van de panasonic zijn het videoformaat, de uitstekende stabilisatie, leica lens en het gebruik van SDHC kaarten. De Optio W90 heeft een vast intern geheugen, zodat je tijdens vakantie via de laptop moet uitlezen omdat het geheugen (bij filmen) erg snel vol is.
Ik had vroeger een optio w60, die ook behoorlijk beeld leverde, maar na 3 weken Nijl niet helemaal meer waterdicht was....
Mijn vaarmaatjes hadden toen een mju5000? bij zich die het bijna een week langer uithield, maar een veel slechter beeld gaf.
Thijssie
gepost door: Thijssie op 29/06/10 00:51
Georgesh, dat was volgens mij het optionele onderwaterhuis. De camera zelf kost er €337. Zelf ga ik meestal naar Konijn (foto Konijnenberg in Den Ham, even ten noorden van Almelo) of Digital Street in Beuningen, maar Apollo kwam nu wel heel handig uit.

Inmiddels is de Pentax aangeschaft. Er gaan gewoon SD-kaartjes in hoor, ik heb vandaag mijn eerste foto's en filmpjes gemaakt op een SDHC kaartje en dat werkt uitstekend. Het zou inderdaad te gek voor woorden zijn als het toestel geen geheugenkaartjes zou slikken. Daarbij is Pentax altijd al van het gebruiken van SD-kaartjes geweest.

Mijn TV wilde alleen de filmpjes niet afspelen (had een USB-kaartlezertje in de USB-poort van de TV gestopt; foto's werkten wel) omdat het formaat niet geschikt was. Jammer. De computer speelt de filmpjes prima dus ik heb alweer even kunnen nagenieten van bloeiende waterlelies en die agressieve zwaan die de hele tijd achter een gans aanzat die ook een nest jongen bij zich had en dus niet uit de buurt wilde. En dat terwijl ik alleen maar even.. uh.. "bootschappen" ging doen

Dank aan allen voor het meedenken en ik hoop voor Tyrr dat ik niet teveel zijn topic gekaapt heb
Koert
gepost door: Koert op 01/07/10 10:32
Hey,

wij hadden in Chili verschillende camera's en fototoestellen bij die allemaal betaalbaar waren.

1 helmcamera - GoPro
3 handhelds - Sanyo VPC-WH1EX
En verschillende fototoestellen Olympus type SW (850 - 1030 - 1050) persoonlijk vind ik de 1030 het beste hoewel ik hem niet zelf heb. Tegenwoordig hebben ze een opvolger, de TOUGH reeks.

grtz,

koert
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.