Sioux
As long as it floats... you won\\\'t sin
|
gepost door: Sioux op 27/01/10 02:50 |
|
 |
Hey folks!,

Ik heb onlangs deze kano gekocht. Het is een canadese kano van c.a 4.50m met dubbelwandige bodem. De kano is relatief breed en heeft een platte bodem met 3 rillen op de onderkant. Op de boeg zitten aan weerszijden twee verzonken cirkels die ik erg opvallend vind.
De kano is zeer stabiel en heel solide. Hij is oospronkelijk groen geweest.
Ik wil m opnieuw gaan gelcoaten en epoxeren en probeer dus het merk/type te achterhalen voor de juiste kleurstelling.
Ik heb al flink wat plaatjes zitten kijken op t i-net maar heb geen overeenkomstige kano kunnen vinden.
Weet iemand wellicht wat het voor merk/type is?
Thanks. |
 |
| |
|
|
lennart
www.kanoshop.nl
|
gepost door: lennart op 27/01/10 08:23 |
|
 |
|
geen idee, het zou me niet verbazen als je er niet achter komt. MIsschien dat kanomien het weet. Maar verder zijn er denk ik hier niet veel die het zouden weten. maar je weet nooit. Ik zou me er niet druk over maken en het een kleurtje geven. Zeer waarschijnlijk is het een gewone polyester boot met glasmat. |
 |
| tikken dat kan ik niet. |
|
michielv
kanojogger @ www.start2paddle.nl
|
gepost door: michielv op 27/01/10 08:52 |
|
 |
Sioux schreef op 27/01/10 02:50:
Ik wil m opnieuw gaan gelcoaten en epoxeren
Net als Lennart heb ik ook geen idee. Een 20-25 jaar geleden waren er veel bouwers van alles wat van polyester was: douchebakken, zwembaden, kano's enz.
Maar wat ik me afvraag: wat is epoxeren? Dit is redelijk 100% zeker een polyester boot. Waarom zou je daar in vredesnaam epoxy op gaan smeren? Zowiezo, als de gelcoat nog redelijk is zou ik de boot opschuren en van een laagje mono- of doublecoat voorzien, een extra laag epoxy of polyester maakt de boel allen maar zwaar (en deze boot zal al niet te gek licht zijn denk ik?).
Die cirkels vind ik wel wat hebben, misschien kun je er nog wat leuks mee doen.
In ieder geval succes! Hopelijk kan ik over een paar maanden (als het eindelijk weer normaal weer is) verder met mijn solo canadeesje.. |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
Sioux
|
gepost door: Sioux op 27/01/10 10:25 |
|
 |
Ik denk dat ik vast niet de enige ben met dit model kano, dus er is vast wel iemand die t weet. Hé..optimist tot in de kist hè
Zeker gezien de opvallende cirkels in het polyester op de boeg moet dat ergens een paar bellen doen rinkelen.
Hij is i.d.d van glasvezel, zeker geen lichtgewicht, maar ik draag m op zn kop boven mn hoofd zonder rood aan te lopen dus t valt mee. Ik schat m ergens tussen de 30 en 35 kg
Tja, vanwege dat epoxeren ben ik niet duidelijk geweest. De kano op zich wou ik opnieuw gelcoaten omdat die hier en daar wat beschadigd is en ik m wil behoeden voor osmose. Dat heb ik vaker gedaan dus no problem there. Ik wilde de zitjes voorzien van een dun laagje hout en díe wilde ik netjes met epoxylak behandelen.
Die tip over de lak neem ik zeker mee in mn overweging! |
 |
| |
|
|
|
gepost door: hallogeert op 27/01/10 18:00 |
|
 |
ben niet zo thuis in de open kano, maar waar was je die plaatjes aan het bekijken
...Ik heb al flink wat plaatjes zitten kijken op t i-net ....
ik heb zelf ook nog een oude zeetobbe waar ik de naam van aan het zoeken ben .
geert |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 27/01/10 21:04 |
|
 |
hallogeert schreef op 27/01/10 18:00:
ben niet zo thuis in de open kano, maar waar was je die plaatjes aan het bekijken
geert
Geert, heb je ook foto's van je boot?
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: hallogeert op 27/01/10 22:00 |
|
 |
michielv , het is een oude Tiekano zeejack van +/- 30jaar oud
4.90 mtr lang met een oceaan kuipje .
ik zal eens gaan zoeken naar een foto (hij moet op de veluwe rally site staan)
wordt vervolgt
had nog een foto van voor het opknappen
hallogeert heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 28/01/2010 19:38 |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 28/01/10 12:03 |
|
 |
@Geert: ik heb even gekeken op de VR site maar dat zijn nogal wat foto's (en bootjes), wat voor kleur heeft je boot nu? Dat zoekt makkelijker
Helemaal zeker weet ik het niet maar heeft Tiekano indertijd niet een hoop modellen van P&H in licentie gebouwd? Misschien kun je daar eens kijken (tussen de "discontinued models" waarschijnlijk ).
Ik zal ook eens gaan rondneuzen op het web. Wie weet wat ik tegenkom.
|
 |
|
|
lennart
www.kanoshop.nl
|
gepost door: lennart op 28/01/10 17:34 |
|
 |
Het ziet er op het 1e gezicht uit als het "klompje" , volgends mij eigen ontwerp van Harrie Tieken zelf. Echte naam weet ik even niet meer. Ooit in gevaren op vlakwater dat deed het prima. Ik zal eens kijken of ik meer info los kan pueteren
|
 |
| tikken dat kan ik niet. |
|
|
|
gepost door: hallogeert op 28/01/10 23:52 |
|
 |
hoi michielv , de kleur van de boot is hetzelfde gebleven.
alleen door het polijsten om de lak wat beter te krijgen is hij wel een stuk lichter van kleur geworden.
als ik veel tijd overheb dit voorjaar word hij nog geheel een keer gespoten.
en Lennart alle info over deze boot is welkom ,het is zoo'n lekker rivierbootje dat hij toch wel in de actieve vloot blijft meevaren ( ben aan het orienteren voor een andere :ndk,nordkapp,of toch een greenlander)
bedankt voor de genomen moeite |
 |
| |
|
Sioux
|
gepost door: Sioux op 30/01/10 20:05 |
|
 |
hallogeert schreef op 27/01/10 18:00:
geert
hee hallogeert,
Dat zoeken naar plaatjes doe ik gewoon met de afbeeldingenzoeker van google.
Gewoon verschillende zoektermen proberen en vooral!! verschillende afbeeldingsformaten ( bijv "zeekayak" zoekterm levert verschillende resultaten op bij afbeeldingen van gemiddeld formaat dan bij afbeeldingen van groot formaat.
Ook gewoon het web googelen op forums,blogs!,verenigingen etc etc, er zitten veel fotos verstopt in allerlei hoeken (sites) waar je zo ffuh niet verwacht te zullen vinden.
Mooie boot trouwens..ben je er ook mee op zee geweest?..
Ik zit al tijden te denken aan een oversteek te wagen met aangepaste kano tussen Calais naar Dover. Met een groep van 4-8 medeplichtigen. En t hele zwikje filmen vanuit de volgboot..kan een mooie docu worden toch? |
 |
| |
|
|
kanobouwer
|
gepost door: kanobouwer op 03/02/11 17:14 |
|
 |
|
Ja, ik weet het bijna wel zeker deze kano is gebouwd in Nibbixwoud door Harrie Tieken Kanowerf Tiekano rond 1978. Als het goed is zijn er drie positieve ribbels onder het vlak en de polyester afsluitbare luchtkasten voorzien van een PVC deksel. Er zijn er ongeveer 15 van gebouwd. |
 |
| |
|
|
JB-NL
|
gepost door: JB-NL op 03/02/11 19:04 |
|
 |
Hi Geert, lijkt op een Nibix Zembla, destijds gebouwd door Harry Tieken in Nibixwoud.
Met PH had hij toen meer succes. Was leverbaar tot eind jaren 70 net voor Harry Tieken naar Canada vertrok.
Suc6, JB |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 03/02/11 20:51 |
|
 |
JB-NL schreef op 03/02/11 19:04: Was leverbaar tot eind jaren 70 net voor Harry Tieken naar Canada vertrok.
Volgens mij beweerd kanobouwer ook al zo iets. Ik vraag me alleen af hoe een gepensioneerde kanobouwer uit canada die details kan weten? |
 |
| http://kanowaard.nl |
|
|
JB-NL
|
gepost door: JB-NL op 04/02/11 17:06 |
|
 |
Mis je opmerking over een gepensioneerde bouwer...?
JB |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 04/02/11 17:54 |
|
 |
Door de best wel gedetailleerde opmerking van 'kanobouwer' keek ik even naar het profiel van de man (/vrouw). Als daar dan zie staan dat ie gepensioneerd is en in Canada woont dan 1+1=2. Kanobouwer is 99% zeker Harrie himself.
De man was ruim voor ik ging varen uit nederland vertrokken maar de naam zie ik zo nu en dan in boten ingelamineerd. Soms op knullig getypte briefjes :-). In ieder geval is de naam hier nog steeds verbonden met kwaliteitsboten. Ook ken ik een verhuurbedrijf wat indertijd samen met HT is gestart.
Vandaar. |
 |
| http://kanowaard.nl |
|
|
|
gepost door: hallogeert op 05/02/11 15:37 |
|
 |
Hoi kanobouwer en JB-NL
Ik was er al achter gekomen dat het een Nibbix Zembla was.(engels forum)
Maar veel meer niet , dus met deze info ben ik al weer een heel stuk verder.
En als ( zoals sherlock bjorri al ontdekte ) kanobouwer werkelijk harry zelf is ?
Dit toch wel heel leuk is , en ik nu toch nog wel benieuwd ben hoeveel van de 15 boten er nu nog actief op het water zijn.
Dadelijk heb ik de laatste,en dan ben ik toch ,,verplicht ,, om deze netjes in de vaart te houden.
( toch een stukje vakwerk / geschiedenis)
Nu is dat met deze boot zeker niet erg , mijn dochter begint er ook al mee om te gaan, alleen
zou zij hem graag ROZE gelakt willen zien.java script:putStr('%20:huh:')
wordt vervolgt …...
geert
hallogeert heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 05/02/2011 21:01 |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 05/02/11 16:44 |
|
 |
hallogeert schreef op 05/02/11 15:37:
Dit toch wel heel leuk is , en ik nu toch nog wel benieuwd ben hoeveel van de 15 boten er nu nog actief op het water zijn.
Begin jaren '90 zijn er in ieder geval een paar helaas verbrand toen het boten huis van de GKV in vlammen op ging. Hoeveel het er precies waren weet ik niet (in ieder geval 1 heeft het overleefd omdat die toen bij zijn eigenaar in de schuur logeerde) maar er waren er toch zeker 3 of 4 op de club.
De boten van Harry Tieken zijn vrij legendarisch. Zowiezo hebben sommige van oude Nederlandse bouwers een kwaliteit waar je van staat te kijken. Ik ben nu bezig met een oude Gans Sprint Olympus K1 en hoewel het onderschip van eenvoudige polyester en glasvezel gemaakt is is dat ding stijf! Zelfs met het dek eraf is het nog verbazingwekkend hoeveel stijfheid er in een 25+ jaar oude boot kan zitten..
Wat dat betreft is het best jammer dat er niet meer van dat soort kanowerven zijn. Natuurlijk is het best leuk om een Vajda/Epic/Plastex/Nelo etc. te varen maar het heeft ook wel wat dat iemand van soms je eigen club (zoals Peter Gans indertijd bij DKV, waar ik toen lid was) gewoon een heel goede boot kan bouwen.
|
 |
|
|
JB-NL
|
gepost door: JB-NL op 06/02/11 14:23 |
|
 |
Hi Geert,
Harrie Tieken was een kwaliteitsbouwer, ook diverse SK's ed van zijn hand zijn gerenomeerd,
Tevens was hij zeer actief in de introductie van de P&H boten samen met Derek Hutchinson. Organiseerde diverse introducties van nieuwe modellen, incl zwembad-gebruik, dia's shows etc.
Heeft ook de Meridian toen van Kirton in licensie gebouwd.
Eind jaren 80' wilde hij in NL uitbreiden, maar kreeg daar geen vergunningen voor. Kreeg toen de kans om naar Canada te gaan en heeft daar duidelijk bijgedragen aan de ontwikkeling van de zeekayaks via Wilderness Systems en de Sealution line bijv.
Tiekano heeft toen de verkoop van PH overgenomen en verplaatst naar Rottedam/ later Bergschenhoek.
Enige jaren geleden heeft hij alles van de hand gedaan en woont nu in Ontario waar hij een Bed & Breakfast runt met zijn vrouw.
Je ziet NL doet al een tijdje mee op zeekayak gebied ;-)
JB
|
 |
| |
|
|
kanobouwer
|
gepost door: kanobouwer op 11/02/11 20:51 |
|
 |
|
Dank jullie allen voor de goede commentaren over mijn "oude" productie kano's die ik lang geleden in Nederland heb gebouwd onder de naam Tiekano. Ja inderdaad woon ik nu in Canada al voor 24 jaar en ben tot 2004 in de kayak industrie werkzaam geweest. In het jaar 1989 ben ik samen gaan werken als ontwerper met Andy Zimmerman van het toen 8 man tellende Wilderness Systems bedrijf in High Point North Carolina waar ik een aantal zeekayaks heb ontworpen o.a de Sealution en Cape Horn series in fibreglass en polyethyleen. In 2000 heb ik mijn bedrijf Tieken Kayaks Inc. verkocht aan Confluence Watersports Canada en ben als director for Confluenece tot 2004 in Gananoque actief geweest. Nu run ik met mijn vrouw in Gananoque een Georgian / Victorian bed and breakfast en heb weinig of niets meer te doen met de industrie dan alleen in de zomer dan neem ik mijn Sealution uit voor een paar uur per week en dat is geweldig fijn tussen de prachtige 1000 Islands die we hier hebben. Groeten van mij aan jullie allen and Happy Paddling to all of you. Harrie Tieken Gananoque Canadae-mail: oudhorinees@gmail.com |
 |
| |
|
|
|