Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren!

buffalo
gepost door: buffalo op 30/01/10 16:25
Hallo!

Enkele maanden geleden heb ik hier al iets over gepost. Maar mijn vriend en ik hebben een kajak gekocht, een oud model. Foto's ervan staan in m'n album. Nu de examens gedaan zijn willen we er terug invliegen om hem helemaal op punt te stellen.
We hebben alle oneffenheden (de ene al groter dan de andere) opgevuld met polyester en geschuurd.
De eerste keer dat we ermee vaarden gingen we continu 'scheef', de boot week helemaal af naar links, of rechts. En het viel niet meer te redden.
De kajak is een tweezitter trouwens. Toen we het met 1 persoon in de kajak probeerden ging het heel vlot en snel, zonder van onze lijn af te wijken.
We stelden dus vast dat onze kajak te diep in het water lag.
Nu zit er in de uiteinden van de kajak gewoon schuim.
We zijn van plan dat schuim eruit te halen en te vervangen door ander schuim maar nu met 'lucht' erin, dus ahv bussen, bidons,...
Zou dit helpen (we gaan het uiteraard wel testen)? Hebben jullie nog mogelijkheden of ideeën? Ik post wel nog foto's als de kajak helemaal af is!

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Nibla
gepost door: Nibla op 30/01/10 16:57
Hallo Buffalo,

Zo te horen heeft je boot hetzelfde probleem als iedere wildwaterboot: Geen koersvastheid. Zogauw je van je koers raakt, wil het ding nog verder uit koers, liefst compleet achterstevoren.

Je kan dat compenseren met betere techniek (boogslagen, roerslagen) of met een skeg/roer. Veranderen van dingen in de boot (zoals schuim) heeft geen enkele zin, tenzij je op grote schaal gewicht kan toevoegen of verwijderen. Denk dan niet aan schuimblokken; denk aan betonblokken.

Misschien kan je de stoelen naar achteren verzetten, zodat het totale gewicht wat meer naar achteren gaat? Of standaard een zware kampeeruitrusting achterin stoppen? Succes is niet gegarandeerd, maar het heeft een betere kans dan rommelen met schuimblokken.

Succes ermee,

Niels
buffalo
gepost door: buffalo op 30/01/10 17:28
Dag Niels,

Het schuim was sowieso aan vervanging toe. Maar meer gewicht zachterin verplaatsen hebben we al eens geprobeerd en dat was misschien wel een lichte verbetering maar zeker geen perfecte oplossing. Misschien inderdaad de techniek bijschaven...
Maar hoe verklaar je dan dat als we er alleen inzitten (80kg minder dus) het wel lukt? De kajak gaat helemaal niet uit koers, hij is zelfs heel wendbaar.

Nibla
gepost door: Nibla op 30/01/10 17:39

Maar hoe verklaar je dan dat als we er alleen inzitten (80kg minder dus) het wel lukt? De kajak gaat helemaal niet uit koers, hij is zelfs heel wendbaar.

Als je er alleen inzit, zit je dan in het midden van de boot, of op het achterste zitje? Als je in je eentje achterin zit gaat de achtersteven diep het water in, terwijl de voorsteven praktisch uit het water komt. Dat verandert het karakter van de boot behoorlijk. Kan dat het zijn?

PS: Morgenmiddag, in mijn peddelpraat-lezing, ga ik behoorlijk diep in op het hoe-en-wat van stuurslagen. Het verhaal is niet toegespitst op 2-persoons boten, maar de fysica is hetzelfde. Kom luisteren, en wie weet zijn al je problemen opgelost.

Nibla heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/01/2010 17:42
buffalo
gepost door: buffalo op 30/01/10 17:45
Wel, dat weet ik nu net niet meer... Zal wss wel het achterste geweest zijn. eigenlijk moet het achterste van onze kajak dieper komen te liggen? We gaan meer schuim in het voorste deel steken, dat heeft ook dat effect, de boot zal ook meer naar achter hellen, en eventueel beetje experimenteren met de zitjes.
Wij zijn Belgen dus uw lezing zullen we niet kunnen bijwonen, toch al bedankt voor je goede raad, en voor de goede raad die nog komt :-).
Nibla
gepost door: Nibla op 30/01/10 17:59
We gaan meer schuim in het voorste deel steken, dat heeft ook dat effect, de boot zal ook meer naar achter hellen

Ehhh... Volgens mij werkt dat alleen als je schuim BUITEN op je boot plakt, onder de waterlijn. Archimedes enzo. Je boot zit al vol met lucht: Die gaat niet hoger drijven door lucht te vervangen door schuim. Je zou hooguit lucht kunnen vervangen door helium of waterstofgas, maar dat scheelt ook maar een paar gram.
Je wilt uiteindelijk rommelen met TIENTALLEN kilo's aan drijf- of zinkvermogen; schuim is geen optie.

en voor de goede raad die nog komt :-).

Reken maar! ;-)

Probeer eens met ductape iets skeg-achtigs onder de achterkant te plakken.
Jepe
gepost door: Jepe op 30/01/10 23:32
Nibla schreef op 30/01/10 17:59:
We gaan meer schuim in het voorste deel steken, dat heeft ook dat effect, de boot zal ook meer naar achter hellen

Volgens mij werkt dat alleen als je schuim BUITEN op je boot plakt, onder de waterlijn. Archimedes enzo.

Ze schreven toch al dat ze Belg waren .

Groet, Jan.
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 31/01/10 12:56
plaatje van de boot zou helpen.
filmpje van het varen nog meer.
goed samenwerken waarschijnlijk ook. een 2 pers kayak varen is best lastig zonder roer met alleen subtiele correctieslagen. het schuim aan de binnetkans zal waarschijnlijk weinig de vaareigenschappen beïnvloeden behalve als bv de voorpunt helemaal is volgezogen met water en de anderen kant niet. pak de boot beet in het midden en weet fo de boot in evenwicht is.
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
mcprins
Venter Ache
gepost door: mcprins op 02/02/10 18:28
buffalo schreef op 30/01/10 17:45:
We gaan meer schuim in het voorste deel steken, dat heeft ook dat effect, de boot zal

je kunt beter het schuim eruit slopen en vervangen door luchtzakken, da's lichter en blijft lichter omdat het geen vocht opneemt
wild-water.nl
buffalo
gepost door: buffalo op 04/02/10 20:15
Plaatje staat bij mijn albums :-). En de voorste punt vol met water? Dan weegt die veel meer, en zakt hij toch diep in het water? Dat zal de stuurbaarheid toch niet bevorderen?
Nu ja, het oude schuim wordt inderdaad gewoon vervangen en we gaan de zitjes meer naar achter verplaatsen en kijken wat dat geeft :-).
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 04/02/10 21:01
Plaatje staat bij mijn albums :-).
oke, gezien, ziet er op het 1e gezicht niet uit als een boot waarbij het aan de boot ligt. een plakskeg kan helpen.

En de voorste punt vol met water? Dan weegt die veel meer, en zakt hij toch diep in het water? ja
Dat zal de stuurbaarheid toch niet bevorderen?
klopt het word er slechter van.

Nu ja, het oude schuim wordt inderdaad gewoon vervangen en we gaan de zitjes meer naar achter verplaatsen en kijken wat dat geeft :-).

zorg dat de boot gelijk getrimt is dus niet naar voren en niet naar achteren. dan kan je trimmen met je bagage.

succes
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl

Advertentie:
© 2010 Kanoforum.
Advertentie:
Handige sites:
Kanoforum Leden
Zoek leden op NickName: