Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 30/01/10 21:37
Hallo,

Wie is er morgen in Nieuwegein aanwezig bij de winterbijeenkomst van Peddelpraat?

Ik ben benieuwd naar de Explorer en de Romany Surf van NDK, Nico Middelkoop zal deze namelijk meenemen.

Groetjes,

Daniël.

Reacties (1 van 2 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
bjorri
gepost door: bjorri op 31/01/10 09:05
Als mijn chaffeur het aandurft kom ik ook.
http://kanowaard.nl
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 31/01/10 09:18
Hallo Bjorri,

Volgens mij zijn de wegen goed sneuuwvrij er valt alleen een beetje in het Noorden, ik weet niet of de grens bij Heerhugowaard ligt'
In ieder geval leuk als je komt en je e.v.t. kan ontmoeten.
bjorri
gepost door: bjorri op 31/01/10 23:07
Nou, ik ben er geweest.

Heel gezellig een boel bekenden weer zien. Iedereen klagen dat er nog stees overal ijs ligt natuurlijk.

Het verhaal van Paul en Marianne over hun rondje Ierland was indrukwekkend. Hun site had ik tijdens hun tocht wel gevolgd maar nu het verhaal ondersteund met foto en film is toch wel erg indrukwwekkend.

Het betoog van Nibla vond ik erg interesant. Inderdaad is de man eigenwijs maar dat is ook zijn kracht, hij ontwikkeld zijn eigen ideen goed verder. Zijn computersimulatieprogramma van hoe een kano reageert op peddelslagen vond ik perfect, het zet je aan het denken; net als de rest van zijn betogen waar vaak zat of af te dwingen valt maar het zet je aan het denken.

Op het eind van de dag eeven in het zwembad gekeken maar niet erin geweest.
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 01/02/10 00:03
Ik ben er ook geweest.

Genoten, maar ook panieksituatie mee gemaakt.

Schitterende info ontvangen, leuke gesprekken en rondje Ierland was een openbaring.

Als beginneling wel gelukkig weer met de neus op de feiten gedrukt geworden: onderschat het kajakken niet als beginner.

In het zwembad de Romany Surf uitgeprobeerd en ik kreeg begeleiding van een jonge man die mij instrueerde met de lage steun etc. perfect. Totdat ik omging en het spatzijl niet los kreeg, paniek en beginnersfout, klem zetten, ik dacht: daar ga je dan! De lus van het spatzijl zat niet aan de buitenkant, mijn eigen fout. Ik stond te bibberen aan de kant, maar ben gelukkig wel weer ingestapt om over de ergste angst heen te komen.

Ik weet en zeg dat ook aan een ieder: ik ben een beginneling van de eerste orde en heb tot nu toe ervaren dat ik vrij grootte problemen heb met de stabiliteit en naar mijn gevoel wordt dit versterkt door een gedeelte angst om de boot niet meer te kunnen verlaten.

Ik zal doorzetten en overleven, maar ik ben gewaarschuwd dat het niet even een bootje nemen is en varen. Ik hoor velen zeggen, ook vandaag, ik ben nog nooit omgegaan en als beginneling kan je best gaan proefvaren op de Rijn!

Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat dit niet voor mij is weggelegd en dat ik gewoon heel langzaam ga opbouwen om zo, dat plezier te mogen gaan ervaren wat ik voor ogen heb, te kunnen gaan bereiken met kajak varen wat ik mij daarbij heb voorgesteld.

De angst zat er goed in, maar het is voor mij wel een duidelijke waarschuwing geweest.

Het is jammer dat wij nu in een vorstperiode zitten want ik wil zo snel mogelijk het water op om mijn zelfvertrouwen terug te vinden en dat ik met plezier aan deze sport kan gaan deelnemen.

Eenieder bedankt voor de info en de hulp en zeer zeker tot ziens.

Daniël.
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 01/02/10 06:42
Daniel,

Fijn dat je het avontuur overleefd hebt en nog steeds zin hebt om te blijven kanoen. Maar zo te horen is het voor jou misschien beter om eens te beginnen in een toerboot met een grotere kuip? Dan heb je die angst niet meer om in je boot vast te zitten.

Na verloop van tijd krijg je meer ervaring enz en komt die kleinere kuip er vanzelf wel (of niet, net waar je zin in hebt, niets moet immers).

Het is maar een idee.

Groetjes,

Michiel
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Jepe
gepost door: Jepe op 01/02/10 09:58
Totdat ik omging en het spatzijl niet los kreeg, paniek en beginnersfout, klem zetten, ik dacht: daar ga je dan! De lus van het spatzijl zat niet aan de buitenkant, mijn eigen fout.

Hallo.

Goed dat het zo is afgelopen. Wat ik je kan aanraden om van die angst af te komen (naast uiteraard altijd twee keer controleren of de lus van je spatzeil aan de buitenkant zit): in een zwembad rustig omgaan met een flinke teug lucht, en dan niet meteen de boot verlaten, maar rustig ondersteboven blijven drijven. Je zweeft dan in een oase van rust, kijkt eens om je heen, je ziet de boeg van je kajak, hoort gedempt de stemmen van de andere mensen in het zwembad, enz. Je komt dan helemaal tot rust, trekt op een bepaald moment aan de lus gaat rustig je boot uit. Wat je op die manier aan jezelf laat zien is dat niet het onder water zijn het probleem is, maar de spanning en de eventuele paniek. Nogmaals, uiteraard wel met de lus aan de goede kant van je spatzeil! Ik heb de laatste tijd ook twee keer gehad dat ik zo bezig was met eruit komen dat ik vergat eerst aan de lus te trekken, maar, er volgt dan geen paniek, maar gewoon de procedure in gedachten nalopen, dan dus naar de lus, lostrekken, enz.

En, o ja, niet te vergeten het noodsignaal: met je handen kloppen op de onderkant van je boot (die op dat moment dus de bovenkant is geworden). Het valt mij op dat dat signaal vaak niet echt expleciet genoemd wordt aan het begin van wat dan ook voor een cursus of demo in een zwembad. Uiteraard nooit dat signaal voor de lol gebruiken of zo, geldt over de hele wereld, dus zuinig mee omgaan.

Groet, Jan.

Jepe heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 01/02/2010 10:02
freeflower
gepost door: freeflower op 01/02/10 12:29
Snoopy-gouda schreef op 01/02/10 00:03:
In het zwembad de Romany Surf uitgeprobeerd en ik kreeg begeleiding van een jonge man die mij instrueerde met de lage steun etc. perfect. Totdat ik omging en het spatzijl niet los kreeg, paniek en beginnersfout, klem zetten, ik dacht: daar ga je dan! De lus van het spatzijl zat niet aan de buitenkant, mijn eigen fout. Ik stond te bibberen aan de kant, maar ben gelukkig wel weer ingestapt om over de ergste angst heen te komen.

hee,

goed dat het zo is afgelopen.

maar volgens mij niet helemaal jou eigen schuld.
de jongen die jou geholpen heeft was waarschijnlijk een ervaren kajakker.
en wist dus dat de lus aan de buitenkant hoort. op het moment dat hij jou les gaat geven kent hij jou ervaring en moet hij hier op controleren.
wat niet weg neemt dat er ook zelf controle plaats zou moeten vinden.

greets remi
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
bjorri
gepost door: bjorri op 01/02/10 18:49

En, o ja, niet te vergeten het noodsignaal: met je handen kloppen op de onderkant van je boot (die op dat moment dus de bovenkant is geworden). Het valt mij op dat dat signaal vaak niet echt expleciet genoemd wordt aan het begin van wat dan ook voor een cursus of demo in een zwembad. Uiteraard nooit dat signaal voor de lol gebruiken of zo, geldt over de hele wereld, dus zuinig mee omgaan.

Bij een introductie laat ik mensen altijd kloppen als ze omgaan. Laat het eerst maar eens een Pavlov reactie worden, ga ik ze later wel eens vertellen dat het alleen maar hoeft als je een puntje wilt hebben of in nood zit.

Daarnaast kan je prima door de schacht van je spatzeil uit je boot kruipen terwijl je spatzeil blijft zitten. Tuurlijk moet je dan wel zwemvest en kleding deels los maken maar het geeft wel een veilig gevoel dat het kan. Toch lijkt het erop dat iedereen overtuigd is dat je niet uit je spatzeil kan stappen.

Bij het zwembad in Utrecht heb ik niet geconstateerd dat er iemand was aangewezen om op te letten, vind ik bij een groep onbekenden eigenlijk toch wel verstandig.
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 01/02/10 21:03
Allemaal bedankt voor jullie reactie's en ik ben uiteraard met de neus op de feiten geduwd.
Ik had al eerder in een ander zwembad geoefend en ben ondersteboven blijven hangen, rondgekeken en daarna rustig de kajak verlaten, geheel zonder paniek. Deze keer was het gewoon Paniek en dan kan je zien wat er gebeurd. Gelukkig ben ik weer in de kajak gegaan om over de angst heen te komen.

Een bijkomende vraag is:
ben ik de enigste die zo'n problemen heeft met de beginstabiliteit of hebben de meeste beginners hier last van? Of is het raadzamer om toch maar naar bredere kajak te gaan kijken? Of is het gewoon een stukje gewenning?
Deze buitenling was tijdens het oefenen met opkanten gecombineerd met de boegslag en daarbij ben je in het zwembad steeds aan het draaien.

Groetjes,

Daniël.
Jepe
gepost door: Jepe op 02/02/10 14:28
Een bijkomende vraag is:
ben ik de enigste die zo'n problemen heeft met de beginstabiliteit of hebben de meeste beginners hier last van? Of is het raadzamer om toch maar naar bredere kajak te gaan kijken? Of is het gewoon een stukje gewenning?

Hallo.

Ligt mischien ook een beetje aan het type boot; als ik met mijn Prijon Yukon ga dan ligt hij vanaf het begin zo stabiel als een huis, maar de Greenland (smal bootje van 50 cm.) wiebelt de eerste meters wat, maar al gauw zorg de cadans van het peddelen dat dat weg is. De beste indicatie voor mij is als ik vooruit peddel en tegelijkertijd achterom kijk, als je dan gewoon kaarrecht blijft (ik bedoel dan niet overhellen naar links of rechts) dan heeft je lichaam het door. Ik weet niet of je al vaak tochten gemaakt hebt, maar normaalgesproken bereik je deze toestand al na een paar kilometer varen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.

Groet, Jan.
michielv
gepost door: michielv op 02/02/10 20:16
beuh, vanmiddag op het verkeerde knopje gedrukt.

Nou ja, wat ik wilde zeggen is dit: het ligt ook aan het model van de boot in hoeverre die stabiel is. Een hoekiger bodem zoals de meeste speelbootjes van tegenwoordig hebben een grote beginstabiliteit maar relatief lagere eindstabiliteit terwijl een rondere bodem in het begin wat wiebeliger aanvoelt maar veel gelijkmatiger is qua eindstabiliteit. De breedte heeft natuurlijk invloed maar is zeker niet eindbepalend. Plus, het is wat je gewend bent natuurlijk. Voor een ervaren K1 vaarder zal een boot van 50 centimeter al snel erg stabiel zijn terwijl iemand die meestal in zeekajaks vaart misschien grote moeite heeft om een SK (ook 50 cm maar met hele ronde bodem) overeind te houden.

Misschien kun je het beste leren varen in een toerkajak zoals een SK. Deze boot heeft een grote kuip en ronde bodem. Het is dus geen extreem gemakkelijke boot maar als je daarin goed kunt varen (en dat gaat nog verbazingwekkend snel) vaar je in bijna alles weg.
Joery
joeryradix.nl
gepost door: Joery op 03/02/10 13:42
Bjorri ,

Ga er nooit van uit dat iemand door de schacht van zijn spatzeil kruipt.
De kans dat dat lukt is zeer klein en zeker als je kijkt naar de spatzeilen die er op de markt zijn met bijv. een bandje over de schouders, verstelbaar elastiek om de middel of de cagdecks waar bij dat dus helemaal niet mogelijk is.
Het spatzeil moet gewoon losgemaakt kunnen worden met de lus aan de voor kant van het zeil, lukt dat niet dan trapt die persoon hem vaak wel met die knieen los of gaat net met het hooft bovenwater naast de boot liggen spartelen tot er hulp komt.
kanoshop.nl
bjorri
gepost door: bjorri op 03/02/10 18:07
Joery schreef op 03/02/10 13:42:
Ga er nooit van uit dat iemand door de schacht van zijn spatzeil kruipt.

Het is zeer zeker GEEN uitganspunt, dat ben ik helemaal met je eens! Het is echter wel een mogelijkheid als je de lus wel naar binnen hebt en niet met je knieen je spatzeil los krijgt, met een oceankuip kom je sowieso niet met je knieen bij je zeil.

Die bandjes knip ik dus af, ze hebben meestal toch al geen toegevoegde waarde. Mensen die met het hoofd naast de boot boven water kunnen komen zijn er niet zoveel vrees ik.

Vorig jaar hebben we hier(?) een verslag gehad van een meisje wat bijna was verdronken in het zwembad, zij had zich prima kunnen redden met uit het zeil kruipen.

Tuurlijk, controleren of de lus naar buiten zit en nog eens controleren. Met je handen op de bodem kloppen als je hulp nodig hebt. En als laatste redmiddel kan je altijd nog uit je zeiltje naar buiten kruipen na losmaken/verschuiven van wat kleding en zwemvest. De kans dat het lukt (als slachtoffer het hoofd koel houdt) is niet klein maar juist heel groot. Diverse keren getest.

bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 03/02/2010 18:08
Nibla
gepost door: Nibla op 03/02/10 18:34
Vorig jaar hebben we hier(?) een verslag gehad van een meisje wat bijna was verdronken in het zwembad, zij had zich prima kunnen redden met uit het zeil kruipen.

Dat was waarschijnlijk het verhaal van Sandra Lucas, onder mijn begeleiding. Het verscheen een jaar geleden in "Kanosport". Ik heb het hele verhaal even uit mijn mailbox gecopieerd naar mijn site:
http://www.nibla.nl/tmp/bijna-ramp.html. (Wil je het bewaren, copieer het dan: Het staat op een tijdelijk hoekje van mijn site en verdwijnt bij de volgende opruiming.) Hier is het meest relevante stuk:

Met beide handen reikte ik naar de voorrand van de kuip - maar voelden niets. Ik keek - maar de lus was nergens te bekennen. Had ik gecontroleerd of de lus naar buiten was gevouwen? Nee. Dat was het moment waarop de paniek toesloeg. Driftig probeerde ik mijn vingers onder het plastic spatzeil te krijgen. Het zeil zat zo straks om de kuip dat ik nergens een punt kon vinden om mijn vingers eronder te wurmen. Ik probeerde de voorkant, de zijkant en zelfs de achterkant, maar vond niets. Mijn vingers gleden over het oppervlak van het spatzeil. Ik hoopte ergens een stuk stof te vinden wat ik beet zou kunnen pakken. Tevergeefs. In paniek zocht ik naar andere stukken op het spatzeil om beet te pakken of mijn vingers onder te wurmen, maar ik trof niets dan strak getrokken plastic dat zich luchtdicht leek te sluiten om de kuiprand. Met mijn armen zette ik me als laatste af op de randen van de kuip maar ze waren niet lang genoeg. Ik kwam niet genoeg omhoog om het spatzeil los te krijgen. Ook kreeg ik in de kleine kuip mijn knieën niet opgetrokken. Ik keek onder water om me heen. Niemand te bekennen. Inwendig zuchtte ik, mezelf verbazend over de kalmte die over me heen kwam.

Blijkbaar HEEFT Sandra geprobeerd om zich uit het spatzeil te duwen, maar zonder succes. Volgens haarzelf omdat haar armen te kort waren - maar vergeet ook niet dat als je 30 liter aan onderlijf en benen UIT je boot trekt, dat er dan ook 30 liter aan water of lucht naar BINNEN moet om geen vacuum te trekken. Een goed sluitend spatzeil zal dat niet zomaar toelaten.
bjorri
gepost door: bjorri op 03/02/10 18:57
Nibla schreef op 03/02/10 18:34:
Blijkbaar HEEFT Sandra geprobeerd om zich uit het spatzeil te duwen,

Nee, als je goed leest staat er dat er alleen is geprobeerd het zeil los te duwen. Naar aanleiding van haar verhaal heb ik het getest. Daarna Sandra per mail gevraagd (via Nibla) waarom ze dat niet heeft geprobeerd. Het antwoord was toen dat het nooit in haar opgekomen is om door de schacht naar buiten te kruipen. Nogmaals, ik heb het met meerdere boten getest (inderdaad in het zwembad zonder anorak of zwemvest). Probeer het ook maar eens, als je de kleding opzij hebt is het geen enkel probleem meer.

ah, hier is het verhaal:http://papa.messageboard.nl/7535/viewtopic.php?t=391&highlight=kloppen

bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 03/02/2010 19:00
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 03/02/10 19:08
Nogmaals allemaal bedankt voor de tips en de reacties.
De fout met de lus aan de verkeerde kant, zal mij nooit meer gebeuren!
Ik denk wel dat ik de gevaren met kajakken wel heb onderschat en ben nu dus dubbel gewaarschuwd.
Misschien zou het wel een goede zaak zijn dat beginnende kajakkers op bepaalde zaken geattendeerd worden en zeker als zij zich aanmelden bij een vereniging.
Ik heb veel opgezocht op internet en zo,maar dit soort zaken ben ik helaas niet tegengekomen.
Nu krijg ik reactie's van: een beginneling moet je nooit met een spatzijl laten varen als hij geen ervaring hiermee heeft. Ik denk dat hier wel wat in zit, of denken jullie hier anders over?

Daniël.
michielv
gepost door: michielv op 03/02/10 19:32
Snoopy-gouda schreef op 03/02/10 19:08:
Nogmaals allemaal bedankt voor de tips en de reacties.
De fout met de lus aan de verkeerde kant, zal mij nooit meer gebeuren!
Ik denk wel dat ik de gevaren met kajakken wel heb onderschat en ben nu dus dubbel gewaarschuwd.
Misschien zou het wel een goede zaak zijn dat beginnende kajakkers op bepaalde zaken geattendeerd worden en zeker als zij zich aanmelden bij een vereniging.
Ik heb veel opgezocht op internet en zo,maar dit soort zaken ben ik helaas niet tegengekomen.
Nu krijg ik reactie's van: een beginneling moet je nooit met een spatzijl laten varen als hij geen ervaring hiermee heeft. Ik denk dat hier wel wat in zit, of denken jullie hier anders over?

Daniël.

Absoluut waar en eigenlijk geldt dat ook voor varen in een boot met een kleine kuip. Bij goede instructie wordt ook gehamerd op dit soort dingen en zullen ze je eerst zonder spatzeil laten uitstappen en als je met spatzeil gaat varen erop letten dat de lus buiten zit enz.

Maar nogmaals, ik zou als ik jou was beginnen met een boot met grote kuip. Zonder spatzeil, lekker met mooi weer en aan het eind van je eerste les verplicht omslaan (zeker als je nog niet eerder omgeslagen bent). Dit zijn de basisdingen die je moet kunnen, de rest komt later wel.
Nibla
gepost door: Nibla op 03/02/10 19:49
bjorri schreef op 03/02/10 18:57:
Daarna Sandra per mail gevraagd (via Nibla) waarom ze dat niet heeft geprobeerd. Het antwoord was toen dat het nooit in haar opgekomen is om door de schacht naar buiten te kruipen.

Oeps! Mijn geheugen is niet zo goed als ik graag zou willen...

snoopy schreef op 03/02/10 18:57:

Bij mijn eigen instructie is "spatzeil verdienen" een verplichte oefening. Iedere beginner moet (in ondiep water naast een in-het-water-staande instructeur) omslaan, zonder paniek een spatzeil losmaken en uit de boot komen. Zolang iemand dat niet gedaan heeft mag hij niet met een spatzeil varen bij onze club.
Jepe
gepost door: Jepe op 03/02/10 19:56
bjorri schreef op 03/02/10 18:07:
Die bandjes knip ik dus af, ze hebben meestal toch al geen toegevoegde waarde.

Waar ze mij wel handig voor lijken is als je om welke reden dan ook je kajak uit gegaan bent op (groot) water, en je vervolgens een stukkie moet gaan zwemmen; als je spatzeil dan langzaam langs je lijf omlaag kruipt en rond je benen blijft steken heb je dát weer.

Groet, Jan.
bjorri
gepost door: bjorri op 04/02/10 17:33
Bij mijn eigen instructie is "spatzeil verdienen" een verplichte oefening. Iedere beginner moet (in ondiep water naast een in-het-water-staande instructeur) omslaan, zonder paniek een spatzeil losmaken en uit de boot komen. Zolang iemand dat niet gedaan heeft mag hij niet met een spatzeil varen bij onze club.

Ook bij ons is dat de regel, normaal wordt het pas aangeboden in de eerste zwembadles maar een enthousiaste beginner willen we dat in de zomer ook wel aanleren.

Die bandjes knip ik dus af, ze hebben meestal toch al geen toegevoegde waarde.

Waar ze mij wel handig voor lijken is als je om welke reden dan ook je kajak uit gegaan bent op (groot) water, en je vervolgens een stukkie moet gaan zwemmen; als je spatzeil dan langzaam langs je lijf omlaag kruipt en rond je benen blijft steken heb je dát weer.

Als een spatzeil al afzakt blijft het bij een normale lichaamsbouw wel hangen op je heupen, dan hangt het wel om je kont maar is het niet hinderlijker bij zwemmen dan het toch al is.
Smitty
gepost door: Smitty op 09/02/10 12:44
Snoopy-gouda schreef op 01/02/10 00:03:

Ik weet en zeg dat ook aan een ieder: ik ben een beginneling van de eerste orde en heb tot nu toe ervaren dat ik vrij grootte problemen heb met de stabiliteit en naar mijn gevoel wordt dit versterkt door een gedeelte angst om de boot niet meer te kunnen verlaten.

Daniël.

Hoi Daniel,

Hier een berichtje (mijn eerste )van die andere beginneling, die op de Winterbijeenkomst rondliep; we hebben toen samen bij NDK gestaan en ik heb je geholpen met het sjouwen van een Romany naar het zwembad.

Je zag inderdaad wat bleek toen je me vertelde dat je het spatzeil niet los kreeg. Ik heb zelf ook nog een tijdje in de Romany Surf gezeten. Vond hem in het begin ook wat wiebelig maar uiteindelijk niet moeilijker dat een C-Kayak (60cm brede PE huurbak in Vietnam), mijn enige andere ervaring in een kayak.

Maar goed, om wat onwennigheid (lees: angst )met de Surf weg te nemen, heb ik me een paar keer expres laten omslaan; ook met spat zeil en dan bij ze zijrand van de kuip los trekken, niet de lus. Daarna zat ik een stuk rustiger.

De Surf vaart lekker (in een zwembad...), reageert veel sneller dan een C-Kayak, die hierbij vergeleken meer op een mammoettanker lijkt. Wat mee opviel is dat de kuip van de Surf (34cm) lekker ruim zit vergeleken met een standaard Romany (32,5cm) of LV (30cm); ben zelf 1.90m en mt45 voeten. Benieuwd hoe dat dan in een Explorer HV zit met een diepte van 35cm. Heb jij inmiddels al in een Explorer (HV) gezeten?

Groetjes,
Maarten

PS: Wat over mezelf: heb jaren lang tijdens vakanties op de fiets/motor met kampeeruitrusting door Europa en Noord-africa gezworven; en recentelijk Vietnam; daar ook in die bewuste C-Kayak met een gids een tocht van 18km door Halong Bay gemaakt; mijn eerste kayak ervaring; door kramp en slapende benen om het uur uit de boot; kuip was veel te klein; maar dat mocht te pret niet drukken; een meerdaagse tocht in Zweden/Finland, waar ik veel gefietst heb, lijkt mee geweldig; vroeger veel op (open)zee gezeild en genavigeerd en ook die aspecten trekken me aan

Smitty heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 09/02/2010 12:49
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 09/02/10 14:07
Hallo Maarten,

Leuk van je om te reageren.
Bij de zwembadoefening van de vereniging ben ik ook diverse keren 'om ' geweest en ben ik rustig onder water gaan kijken en toen ik echt lucht nodig had ben ik er pas uit gegaan.

In Nieuwegein was het een ander geval, tijdens het kanten en boordslag ging ik om en probeerde ik te eskimoteren, wat uiteraard niet lukte en toen zocht ik naar de lus van het spatzijl, terwijl mijn zuurstof op was..........en toen was het paniek.
Mijn eigen grote fout om te proberen te eskimoteren.
Iedereen 'geilt' op eskimoteren, maar beginners moeten daar de eerste tijd helemaal niet aan denken, dit is gewoon een brug te ver!

Ik heb de Explorer nog niet uitgeprobeerd en ben aan het wachten op de dooi zodat ik in Wormer en bij Klaas in Wirdum kan gaan proefvaren met mijn selectie:

- Wadloper 520
- Cetus 543
- Atlantis North Shore
- Aquanaut

Ik kan niet wachten, laten ze de Elfsteden maar rijden en dan zijn wij Kajakkers weer aan de beurt

Ik hou jullie op de hoogte en als er Forumleden zijn die tips voor mij hebben wat betreft bovenvernoemde boten, GRAAG.

Daniël.

Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 09/02/2010 14:09
michielv
gepost door: michielv op 09/02/10 14:27
Snoopy-gouda schreef op 09/02/10 14:07:

Mijn eigen grote fout om te proberen te eskimoteren.
Iedereen 'geilt' op eskimoteren, maar beginners moeten daar de eerste tijd helemaal niet aan denken, dit is gewoon een brug te ver!

Als je nog niet kunt eskimoteren is het verstandiger iemand naast de boot te hebben die je in geval van nood weer rechtop kan zetten.

Eskimoteren is niet zo moeilijk maar het helpt als je eerst kunt steunen ed. Uiteindelijk kun je eskimoteren zien als een extreme vorm van een hoge steun.

Maar nogmaals, als je niet zeker weet dat je de boot weer rechtop krijgt , vraag gewoon of er iemand bij gaat staan. Eigenlijk ook als je het wel zeker weet is dat niet onverstandig, zeker bij een onbekende boot.
Smitty
gepost door: Smitty op 11/02/10 11:45
Snoopy-gouda schreef op 09/02/10 14:07:
Ik heb de Explorer nog niet uitgeprobeerd en ben aan het wachten op de dooi zodat ik in Wormer en bij Klaas in Wirdum kan gaan proefvaren met mijn selectie:

- Wadloper 520
- Cetus 543
- Atlantis North Shore
- Aquanaut

Ik hou jullie op de hoogte en als er Forumleden zijn die tips voor mij hebben wat betreft bovenvernoemde boten, GRAAG.

Daniël.

Hoi Daniel,

Ik ben laatst bij Arend Bloem geweest en daar werd mij aangeraden een proefvaart te maken in de Wadloper 520, Atlantic en Aquanaut; maar omdat er nog ijs lag, was dat wat moeilijk; heb wel even proef gezeten en vond met mijn postuur de kuipen wat krap; de Cetus is een stuk ruimer, vergelijkbaar met de Romany Surf maar weegt in polyester wel 29kg.

Overigens is er ook een Aquanaut HV; bij AB zei men dat dit model in april waarschijnlijk weer binnen komt; hij ligt wel in Wirdum.

Bij AB is trouwens geen leen-kleding/PDF aanwezig om een proefvaart mee te maken; en aangezien ik geen long-john heb moet ik maar even wachten tot het warmer wordt ; PDF is verplicht bij een proefvaart, zeer verstandig, maar heb ik ook niet; nog wel een oude binnenband

Maarten

Smitty heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 11/02/2010 12:04
Snoopy-gouda
gepost door: Snoopy-gouda op 11/02/10 12:09
Hallo Maarten,

Vorige keer bij AB gewoon LJ en annorak gekregen voor de proefvaart.
Als de dooi straks een beetje meezit ben ik van 4 t/m 7 maart in Wirnum om proef te varen met vermelde boten.

Dus als je zin hebt kunnen wij samen gaan proefvaren

Mocht je interesse hebben dan moet je maar even contact opnemen met Klaas en vragen of hij wel kleding heeft om in dit jaargetijde proef te varen. Bij Klaas ben je niet duurder uit dan bij AB.

www.wirdumerklap.nl

Groetjes,

Daniël.
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.