onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 13/02/10 20:27 |
|
 |
Hoi.
Ik ben Niels, nickname onelegleft. Dat staat voor het feit dat ik met
een auto ongeluk mijn rechter onderbeen ben kwijtgeraakt.
Ik heb in het verleden al eens een weekje leg gehad in kajakken, op 't Timmerholt.
dit was een cursus voor mensen met een beperking.
Nu wil ik het kajakken weer oppakken, maar zoek mensen die zelf ook kajakken, om wat vragen te stellen:
- waar let je op bij de aanschaf
- welke verenigingen hebben ervaring met gehandicapte kajakkers
- hou je de prothese aan bij het kajakken, hoe "porteer" je de boot tijdens een tocht
etc.etc.
zijn er mensen op het forum, of ken je iemand waarmee ik contact kan opnemen?
ik wacht jullie reacties af.
Onelegleft aka Niels |
 |
| onelegleft is my left |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 13/02/10 21:06 |
|
 |
onelegleft schreef op 13/02/10 20:27:
Hoi.
Ik ben Niels, nickname onelegleft. Dat staat voor het feit dat ik met
een auto ongeluk mijn rechter onderbeen ben kwijtgeraakt.
Ik heb in het verleden al eens een weekje leg gehad in kajakken, op 't Timmerholt.
dit was een cursus voor mensen met een beperking.
Nu wil ik het kajakken weer oppakken, maar zoek mensen die zelf ook kajakken, om wat vragen te stellen:
- waar let je op bij de aanschaf
- welke verenigingen hebben ervaring met gehandicapte kajakkers
- hou je de prothese aan bij het kajakken, hoe "porteer" je de boot tijdens een tocht
etc.etc.
zijn er mensen op het forum, of ken je iemand waarmee ik contact kan opnemen?
ik wacht jullie reacties af.
Onelegleft aka Niels
Hoi Niels,
In ieder geval welkom op het forum en bij de kajaksport!
Op zich hoeft een onderbeen missen geen probleem te zijn metvaren. Maar het kan afhangen van wat je wilt doen. In je profiel zie ik dat je in Dieren woont. Zo 1,2,3 ken ik geen vereniging daar, misschien Anax in Zutphen (http://www.kanovereniging-anax.nl/) of Jason in Arnhem (http://www.kvjasonarnhem.nl/) .
Het belangrijkste is dat je je boot onder controle kunt houden. Vroeger (20 jaar geleden) zat er in het poloteam van de GKV (waar ik toen voer) ook iemand met anderhalf been. Die jongen kon goed varen en zelfs eskimoteren. Nog langer geleden ben ik (en de rest van mijn jeugdteam met mij) in mijn eerste toernooi nog eens grondig afgedroogd door een team van spelers met een handicap dus varen hoeft geen probleem te zijn. Misschien moet je wat aanpassingen (laten) maken aan je boot maar dat is typisch iets wat per persoon verschilt dus daar kan ik hier niets over zeggen. Maar als je je bovenbenen goed onder dijbeenteunen kunt plaatsen en kracht kunt zetten zou de basis geen probleem moeten zijn.
Je zou eens kunnen mailen met Marianne Boer, van KV IJburg. flowcoaching@hetnet.nl . Zij heeft ervaring met het varen met gehandicapte vaarders en is van plan om daar ook echt actief gehandicapte vaarders te ondersteunen. Maar dat zit dus in de buurt van Amsterdam. http://www.kanoopijburg.nl/
Als je eventueel wedstrijden oid zou willen varen, met normale vlakwaterwedstrijden heb je geen overdragingen, bij marathons soms en bij kanopolo natuurlijk ook niet. Slalom en wildwater freestyle lijkt me in principe ook geen probleem als je voldoende aangepast materiaal zou hebben.
Open kano (canadees) zou eigenlijk ook wel moeten kunnen lijkt me, hoewel sommige zit/sta posities wat lastiger zullen zijn. Maar daar kunnen anderen beter iets over roepen, NicoB, Kanoniem, Lennart etc.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
Bart Pijpers
www.de-batavier.nl
|
gepost door: Bart Pijpers op 13/02/10 21:55 |
|
 |
Hoi Niels,
Een been hoeft echt geen probleem te zijn. Ik weet niet hoeveel je nog van je been over hebt en of je met een prothese kan lopen. Veel zal afhangen van je eigen conditie en inzet.
Wat Michiel zegt, als je in de boot zit zal het geen enkel probleem zijn. Mogelijke problemen beginnen pas bij het in en uitstappen. Veel kun je dus voorkomen met de keuze van je vaargebied en of welke wildwater rivier je kiest.
Bij veel vlakwater gebieden is het geen probleem met in en uitstappen omdat er veel steigertjes zijn.
Wildwatervaren zal helemaal afhankelijk zijn van je rest functionaliteit en hoe belastbaar je bent met je prothese. Maar als je een beetje veel bevaren rivieren kiest die ook nog eens niet te moeilijk zijn, dan hoef je tijdens de toch eigenlijk niet uit te stappen. Je zal je vaarmaten even moeten aankijken om de steile hellingen omhoog of omlaag te gaan bij instap en uitstap.
Bij het slalomvaren lopen aan aantal mensen met aangedane voeten die af en toe moeten vragen of de boot voor hen getild kan worden. Met die lichte slalombootjes is dat meestal geen probleem plus het feit dat je naast een slalombaan maar hele kleine afstandjes loopt.
Ga bij een vereniging bij jou in de buurt kijken.
Een andere tip;
Het revalidatie centrum de Hoogstraat in Utrecht gaat met o.a. revalidanten de grachten van Utrecht op. Kijk eens op hun website.
Veel plezier op het water!
|
 |
| Bart Pijpers |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 14/02/10 21:04 |
|
 |
Beste Michel, Bart en Yvette,
dank voor jullie reacties, ik ben al een keer wezen buurten bij Anax in Zutphen. Die vereniging heeft ook andere leden uit Dieren. Ik ben zelf ook aan het zoeken geweest en zag inderdaad de Hoogstraat in Utrecht langskomen. Daar ben ik al eens geweest voor een ander iets, dus wellicht kan iemand mij daar helpen.
Ook ga ik contact opnemen met de genoemde Marianne, Amsterdam is maar een klein eindje voor wat informatie ! Het artikel waar Yvette mij op wees was er leuk om te lezen. Soms kom je van die kanjers tegen, al hebben ze zelf niet in de gaten hoe knap hun prestatie is.
Ik ga verder zoeken, maar ben vanaf ong. 1 april gewoon lid van Anax en dan dus een mede kajakker!
Niels |
 |
|
|
|
gepost door: Ben op 14/02/10 21:41 |
|
 |
Varen met één been mag geen probleem zijn!!
Waarom weet ik dat zo zeker? Omdat ik het al verscheidene keren zelf gezien heb.
Op onderstaande foto's, getrokken in juli 1995, de uitstapplaats van de Jori in Noorwegen. Een voor mij tot dan toe onbekende rivier.
Samen met een duitse één-benige kajakker die we op de Lora hadden leren kennen, hebben we deze rivier gevaren bij een hoge waterstand.
De Jori is bij hoog water technisch volume varen en 11 km lang klasse IV-IV+.

Ik ben alleen die jongen zijn naam vergeten. Hij heeft zijn been, tot een eind boven de knie, verloren in een motorongeluk. Zoals je ziet vaart hij met protese. Hierdoor zit hij vaster in zijn kajak en heeft hij de mogelijkheid om te eskimoteren. Wat natuurlijk wel aan te raden is op wildwater.
Ik kan mij ook nog herinneren dat hij in zijn kajak een stuk lood had geplakt om het gewicht van zijn been te compenseren. Of dat nu daadwerkelijk veel verschil maakt, weet ik niet. Maar het is iets wat natuurlijk altijd uit te proberen valt.
Ook bij KV Trekvogels te Haarlem is er iemand actief met maar één been. Ook hier weet ik de naam niet van, maar ik kan wel proberen om deze te achterhalen via het bestuur. Hij is per slot van rekening een "ervaringsdeskundige".
Deze jongen heb ik daarentegen nog nooit met een protese gezien (hij loopt altijd met krukken) en volgens mij vaart hij dus ook (vlakwater) zonder protese.
|
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 22/02/10 10:20 |
|
 |
Hier staat een stukje van iemand met een been die blijkbaar erg actief aan wedstrijdvaren doet: http://playak.com/news.php?idd=465729813137
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
antonio
|
gepost door: antonio op 22/02/10 16:15 |
|
 |
|
Gewoon gaan poloën! Volgens mij is er vroeger zelfs een heel gehandicapten poloteam geweest. In Helmond stapt Pieter Gruijters af en toe nog in een poloboot(goud met de paralympics in Beijing). |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 22/02/10 16:57 |
|
 |
antonio schreef op 22/02/10 16:15:
Gewoon gaan poloën! Volgens mij is er vroeger zelfs een heel gehandicapten poloteam geweest. In Helmond stapt Pieter Gruijters af en toe nog in een poloboot(goud met de paralympics in Beijing).
Volgens mij was dat dat team waar ik ooit eens door afgedroogd ben, rond 1987 oid.
En we moeten Foeke niet vergeten he! Die man had epilepsie maar bleef stug doorpoloen, eerst bij de Hydronauten, later bij Ossa. Wereldgozer en hij had altijd bijzonder veel plezier in poloen (kon nog een aardig potje keepen ook trouwens).
|
 |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 25/03/10 21:06 |
|
 |
even een update,
Ik heb ondertussen contact gehad met Marianne in IJburg en heb haar weer links kunnen sturen over mensen die met 1 hand kajakken. 't Timmerholt heeft niets van zich laten horen. Ik denk dat niemand van 1987 daar nog werkt.
Wel via de email en de telefoon contact gehad met Edwin Wubbe van de trekvogels in Haarlem die zelf ook een been mist en op zee vaart. Via hem mezelf in contact gesteld met de NKB met de vraag of zij nog meer leden hebben en mij wellicht kunnen helpen met het vinden van materiaal en nog meer informatie.
gtz
Onelegleft |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 26/03/10 06:27 |
|
 |
onelegleft schreef op 25/03/10 21:06:
even een update,
Ik heb ondertussen contact gehad met Marianne in IJburg en heb haar weer links kunnen sturen over mensen die met 1 hand kajakken. 't Timmerholt heeft niets van zich laten horen. Ik denk dat niemand van 1987 daar nog werkt.
Wel via de email en de telefoon contact gehad met Edwin Wubbe van de trekvogels in Haarlem die zelf ook een been mist en op zee vaart. Via hem mezelf in contact gesteld met de NKB met de vraag of zij nog meer leden hebben en mij wellicht kunnen helpen met het vinden van materiaal en nog meer informatie.
gtz
Onelegleft
Hoi Niels,
Ik weet niet of je een keer met bijvoorbeeld Edwin Wubbe kunt afspreken maar ik zou gewoon eens gaan varen. Anders, neem contact op met een vereniging in de buurt, leg het ze uit, zowiezo wordt je meestal in het begin begeleid (als het goed is) door een ervaren peddelaar.
Materiaal hoeft geen groot probleem te zijn. Het is afhankelijk van wat je wilt maar een (ver)bouwer moet in staat zijn van een gewone boot iets voor jou te maken. Zelfs van een tweedehandsje.
Heb je al een idee van het soort varen wat je wilt gaan doen?
Groetjes,
Michiel
|
 |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 28/03/10 20:16 |
|
 |
Materiaal hoeft geen groot probleem te zijn. Het is afhankelijk van wat je wilt maar een (ver)bouwer moet in staat zijn van een gewone boot iets voor jou te maken. Zelfs van een tweedehandsje.
Heb je al een idee van het soort varen wat je wilt gaan doen?
Groetjes,
Michiel
Hoi Michiel,
ja uit de gesprekken met een aantal mensen is een het volgende lijstje gekomen:
- vaargebied: IJssel en aanliggende kanalen = zeekajak
- gewicht van 100+ en de wens om ook meerdere dagen op pad te gaan = de kajak
is minimaal 5 meter en van het type V -> High Volume
- 1 been om alles mee te doen = geen roer maar een boot met skeg en een karretje
- een peddel en allerlei andere leuke dingen als kleding etc.
De kajak die mij van het bezoek aan Arjan (Arend) Bloem is bij gebleven is dat de Valley Aquanaut. Daar gaf men aan dat zij aan de PE uitvoering dachten.
Ed Wubbe gaf aan dat die niet of nauwelijks gebruikt worden door wat geoefende kajakkers, en dat binnen zijn vereniging men eigenlijk alleen met polyester vaart.
Ik heb zelf ook via internet de Nigel Dennis Explorer gezien. er zijn er vast nog meer.
Aan de boot hoeft voor mij verder niet veel te gebeuren. Ik zal mijn stomp moeten ondersteunen omdat ik die anders de hele tocht in de kuiprand moet duwen. Daarvoor kan een stuk piepschuim of zelf wat steviger matrasschuim volstaan.
Als ik op marktplaats of via Google zoek kom ik maar weinig "leuke" kajaks tegen.
het kan zijn dat ik verkeerd zoek, maar ik meer het idee dat de serieuze aanbieder de kajak niet via dit kanaal te koop aanbied, maar mogelijk meer via de vereniging.
Anax te Zutphen begint haar seizoen op 9 april en dan ga ik langs om me aan te melden en te zien waarmee ik van de vereniging kan varen.
grtz
onelegleft |
 |
|
Bart Pijpers
www.de-batavier.nl
|
gepost door: Bart Pijpers op 28/03/10 21:11 |
|
 |
............
Als ik op marktplaats of via Google zoek kom ik maar weinig "leuke" kajaks tegen.
het kan zijn dat ik verkeerd zoek, maar ik meer het idee dat de serieuze aanbieder de kajak niet via dit kanaal te koop aanbied, maar mogelijk meer via de vereniging.
Anax te Zutphen begint haar seizoen op 9 april en dan ga ik langs om me aan te melden en te zien waarmee ik van de vereniging kan varen.
grtz
onelegleft
Hoi onelegleft,
Bij kv de Batavier uit Nijmegen gaat opruiming gehouden worden in het clubboten bestand. We hebben er veel te veel en en zijn een hoop mooie modellen bij die ook voor jou interessant zouden kunnen zijn.
Achter de volgende link staan een hoop plaatjes van een heleboel moois.
http://picasaweb.google.nl/chr.haegele/KVDeBatavierKayakverkoop02?authkey=Gv1sRgCO-N1fKp9I_IIw&feat=directlink#
KBV3, 4, 13, 14, 15, 17 en 18 zouden wel eens in jouw straatje kunnen passen.
Mail maar even als je een van die boten interessant genoeg vind on eerst eens een keer te komen kijken.
Groet
Bart
|
 |
| Bart Pijpers |
|
|
prijon for life
|
gepost door: prijon for life op 29/03/10 21:03 |
|
 |
Hallo Bart,
enkele weken geleden hebben we (NKSV)een aantal kajaks bij de Batavier gekocht,
waaronder ook de Lippe(vlakwater/toer).Lijkt heel veel op de Doolaard.Kan dat kloppen?
En wat is je email adres? Jullie materiaalman(Chris)is even de grens over. |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 29/03/10 22:14 |
|
 |
@Bart, je hebt mail over KBV13
|
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 11/04/10 08:20 |
|
 |
Deze meneer heeft afgelopen Pasen de 200 kilometer race Devizes to Westminster gevaren: plaatje. Onderaan deze pagina staan nog meer foto's, zo te zien is overdragen geen enkel probleem.
|
 |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 21/04/10 11:22 |
|
 |
Beste Bart, Vlammetje en MichielV,
bedankt weer voor jullie reacties ik neem ze weer mee.
Afgelopen vrijdag 16-04 voor het eerst weer in een kano gezeten
een Grandis Gans? Op het in en uitstappen na ging het naar mijn idee goed.
ik ben zonder prothese gegaan, omdat ik met mijn dagelijkse prothese echt het water niet op durf. Bij het uitstappen in de uiterwaarde! kom je met je knie hoger dan je heup uit en dan vraagt het erg veel kracht om overeind te komen.
maar lekker toch gelukt. Ben door de Marshaven in Zutphen gevaren. Volgende vrijdag wat slagen oefenen (booslag) en dan evt. de rivier op voor een klein tochtje.
Michiel, respect voor die kanoer, hij verdeeld de lasten en heeft zo altijd een mede drager bij zich. Ik zal mij moeten beroepen op de bereidwilligheid van mijn clubleden en die is heel groot gebleken!
Bart ik hou het aanbod in mijn achterhooft, wellicht kom ik zo maar eens langs.
Vlammetje, ik ben per email bereikbaar op info(at)huizewesterweel(punt)nl
wellicht dat Marja eens contact met me wil opnemen over haar ervaringen met kanovaren.
er volgt net als van mijn zeileavonturen (http://zeilblog.huizewesterweel.nl) een blog. ben al foto's aan het verzamelen. Heb vaker in een kano (kajak en canadees) gezeten dan ik mij kon herinneren.
Ik hou jullie op de hoogte.
onelegleft heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 21/04/2010 11:23 |
 |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 11/05/10 08:49 |
|
 |
Afgelopen vrijdag met passende kleding m'n derde vaar avond gehad onder vaarbegeleiding van Anax. Deze keer in een andere boot. Deze voer prettiger, maar zit duidelijk krapper. Ook de gelegenheid gehad om in een Buccaneer te varen, door zijn knikspant te gevoelig voor het gebrek aan gewicht aan de rechterkant. Daarna een Valley Aquanaut gevaren. Die voelde een stuk prettiger, ook qua beenruimte.
Zondag de 16e naar de opendag van de Windhappers in Den Haag om kennis te maken met Marja Stabel. Zij vaart met prothese. Eens horen hoe haar ervaringen zijn en of ik die mee kan nemen.
Niels aka Onelegleft
http://kanoblog.huizewesterweel.nl |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 11/05/10 10:32 |
|
 |
Dat klinkt goed! Zowiezo leuk dat je je ervaringen in een blog post. Als je trouwens toch in de buurt bent de 16e zou ik ook eens gaan buurten bij Kanoshop in Bergschenhoek (volgens mij zijn ze nu ook op zondag open?).
Lennart? |
 |
|
asscObra
dirtyharrytattoos.com
|
gepost door: asscObra op 14/05/10 11:00 |
|
 |
wat een reacties. zie je wel wist dat t geen probleem moest zijn. vaar zelf al jaren zonder hersens  |
 |
| www.de-batavier.nl www.nirjhara.tk |
|
onelegleft
|
gepost door: onelegleft op 09/06/10 08:45 |
|
 |
Updatje,
heb een kajak besteld het wordt de Valley Aquanaut HV in PE. lijkt heel wat die afkortingen. de kleur is afhankelijk van welke eerst geleverd wordt graniet of rood.
komende zondag de 13de naar Kano op IJburg voor de opendag. Via deze site in contact gekomen met de vereniging die aandacht heeft voor het kanoën met een handicap. Geen tocht, in de buurt, kom dan langs op het http://www.kanoopijburg.nl/openingsfeest.htm
Niels
onelegleft heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 09/06/2010 08:46 |
 |
|
|
|