Mijn vriend uit Peru die actief kayakt komt in maart, april en mei naar Nederland. Graag wil ik hem meenemen naar de Ubaye rivier in Frankrijk. Ik lees dat dat een van de betere rivieren in Europa is. Klopt dat?
Maar dan... Ik heb geen vervoer, kajak en uitrusting hier. Kan iemand mij informatie geven over campings dichtbij die rivier? Zijn er spullen daar te huren bij reisbureautjes die raften en kayakken? En natuurlijk niet te vergeten, heeft iemand ervaring met die rivier? Is het mogelijk om via een reisbureau een gids mee te nemen? Hij mag dan veel ervaring hebben, maar iemand mee de rivier op die de rivier kent is niet geheel onbelangrijk
Kortom, ik ben mij aan het orienteren; Wie o wie kan mij nuttige informatie geven?
Het eerste wat in mij opkomt is: Te vroeg in het het seizoen. Rond die tijd staat alles volgens mij nog heel erg vol met smeltwater en is daar heel het zomerseizoen nog niet echt begonnen. Campings en kajakverhuurbedrijven zijn uitgestorven. Een groot contrast met wanneer je daar eind juni, juli en augustus komt.
Maar misshcien dat andere mensen meer weten.
Je kunt ook eens bij een van de instructeursbedrijven informeren wat zij voor je kunnen betekenen ivm kayakhuur, vervoer en eventueel gids:
www.zwalker.nl
www.riverproof.nl
www.europagaai.nl
De Ubaye is zeker een fijne sloot, maar er zijn nog zoveel meer goede rivieren. Het hangt heel erg af van wanneer je gaat. Over het algemeen is er voor eind april nog bijna nergens water, begin mei vaak veel regen en pas na half mei de meeste kans op mooi weer en goed water. Het hangt natuurlijk ook heel erg van het niveau van je vriend af wat voor rivieren je uit moet zoeken. Rond koninginnedag is het meestal het beste varen in Oostenrijk, check kajak.at of google Franz Puckl (heeft een kajakschool)
Een aanrader in de tweede helft van mei is zeker Val Sesia en omgeving in Italie. Hier worden elk jaar wedstrijden gehouden op de Sorba. Mocht je toch voor Zuid-Frankrijk gaan check dan ook de Verdon-kloof. In Castellane kun je een gids regelen voor de diepste kloof van Europa. Ik zou zelf niet in het dal van de Ubaye kamperen omdat het daar vaak regent. Het is beter toeven in het Durance-dal en vandaar uit naar de Ubaye en Guil rijden.
Een andere goede optie is de Soca in Slovenie. Hier zijn trajecten op alle niveau's mogelijk en kun je goed gidsen en materiaal huren. Ook kun je hier prachtige wandelingen maken langs en door allerlei grillige kloofjes.
Voor alle bestemmingen geldt wel dat je er zonder eigen vervoer eigenlijk niet kunt verblijven.
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik had inderdaad zelf ook al eind mei in mijn hoofd als we zouden gaan. Geld en vervoer zullen in de weg zitten denk ik De soca is volgens mij ook niet verkeerd nee en italie klinkt ook goed! Ik denk dat ik nog even wacht totdat hij er ook is en dan zien we wel.
Bedankt!
Bijna elk jaar komt er op dit forum wel een oproep van Euros, de studenten kanovereniging van de TU Twente. Ze zoeken dan 1 of meer ervaren instructeurs die in ruil voor "kost en inwoning" een aantal mensen willen begeleiden.
Volgens mij heeft Wilko ook wel eens met hun meegevaren, wie weet kun je zoiets eens proberen? Dan is de basis gedekt en met een beetje mazzel kun je materiaal lenen of voor weinig huren van de club oid.
Ergens staat me bij dat Okawa (studenten KV Eindhoven) ook wel eens zoiets gedaan heeft?
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe