|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 26/02/10 03:00 |
|
 |
Hallo Medeforumleden,
Eindelijk heeft de dooi ingezet en kan ik mijn traject voortzetten.
Het probleem met het laden, lossen en vervoeren van een kajak op mijn camper heb ik opgelost. De meeste accesoires voor het kajakken heb ik aangeschaft en nu het belangrijkste nog:
de keuze van de kajak en de peddel.
Even voor de duidelijkheid: ik ben een beginnende kajakker, ben lid van de Goudse Peddel, in april volg ik de cursus Vaardigheden kajak A. Ik ben van plan om op rievieren, meren etc. te gaan varen en later als ik over voldoende technieken beschik en beheers het ruime sop te kiezen, nadat ik hiervoor ook cursussen heb gevolgd.
Na alle adviezen en gesprekken ben ik uitgekomen op het volgende lijstje van poleyester boten waar ik volgende week mee wil gaan proefvaren:
- Aguanaut Valley
- Cetus P&H
- Wadloper 520 HD Tahe Marine
- Atlantic-Mariner Valley/North Shore
Vraag 1.
Wie heeft ervaring of tips betreffende bovenstaande boten?
Vraag 2.
Gezien mijn niet zo prettige ervaring in het zwembad tijdens Peddelpraat: wie is in de gelegenheid en heeft zin om een van deze dagen mee te gaan proefvaren en mij te begeleiden tijdens het proefvaren, zodat mijn zelfvertrouwen ook weer een beetje opgekrikt wordt?
Mijn planning is om a.s.:
- donderdag en vrijdag in Wormer te gaan proefvaren
Ik zou het schitterend vinden als iemand van jullie met ervaring een dag mee zou willen gaan en mij zou willen begeleiden!
Een hapje en een drankje staan uiteraard klaar in mijn camper.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn Topic en ik kijk uit naar jullie reacties.
Groetjes,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 02/03/2010 18:36 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 26/02/10 08:16 |
|
 |
Op vrijdag werk ik niet en AB is te bereisen voor me. 5 maart? We kunnen daar een rondje door de polder of de Zaan op, dat laatste is gegarandeerd ijsvrij. Maar eh, wat voor proeftochtjes heb je in je hoofd als je er zoveel dagen voor uittrekt.
Heb je wel winterkoudwater geschikte kleding en een zwemvest? |
 |
| http://kanowaard.nl |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 26/02/10 11:58 |
|
 |
Hallo Bjorri,
Dat vind ik super van je, er valt gewoon een heel stuk spanning bij mij weg.
Wat de proefvaarten betreft: ik maak er gewoon een leuke trip van en het was de bedoeling om met de vernoemde boten korte proefvaarten te maken, zodat er twee over zouden blijven waar ik dan iets langere proefvaart mee zou gaan maken, om dan uiteindelijk de definitieve keuze te kunnen maken.
In seizoenstaal zou ik zeggen: ik ga niet over één nacht ijs
Het mooiste zou natuurlijk zijn als er meteen één boot uit zou springen van:
Yes, that's him.
Bjorri, ik heb een Long John 4mm./een annorak /thermokleding/handschoenen/zwemvest etc.dus dat mag geen probleem zijn.
Ik vind het het super van je en plan de vrijdag in Wormer. Kan jij mij een mailtje sturen met je telefoonnummer, zodat ik je een dezer dagen even kan bellen om verder af te spreken?
Groetjes,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 26/02/2010 11:59 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 27/02/10 01:07 |
|
 |
Hallo Smitty,
Welke peddels ik ga testen is nog niet bekend.
De NDK's zijn voor mij afgevallen i.v.m. de negatieve berichten die ik van diverse kanten heb ontvangen wat betreft de afwerking en ik vond de rugband bepaald niet lekker zitten. Ik weet dat Axel en Nico hun best doen en service met grote letters schrijven en deze ook geven.
Maar uiteindelijk moet je een keuze maken.
Ik zal je zeker en de anderen ook op de hoogte houden van de proefvaarten en de uiteindelijke aanschaf.
Ik vind het super 'GAAF' dat Bjorri volgende week vrijdag naar Wormer komt en met mij gaat proefvaren.
Groetjes en een prettig weekend toegewenst,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 27/02/2010 12:47 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 06/03/10 12:20 |
|
 |
Hallo allemaal,
net terug met de camper uit Wormer en nog véél belangrijker:
met mijn eerste kayak op het dak, het is geworden de: Cetus van P&H.
Om half 10 bakje koffie gedronken met Arend en Bjorrie. Naar boven om de peddels door te spreken en omkleden. Het barre slechte weer dat ze voorspeld hadden was gelukkig op een andere plaats actief, wij hadden dus massel.
De uitgekozen boten: Aquanaut,Cetus en de mariner/Wadloper lagen al klaar. De dag ervoor had ik het gevoel: het wordt de aquanaut en de Cetus hoef ik niet te varen. Wat kan het toch anders gaan.
De Aquanaut zat gewoon niet lekker en daar heb ik verder ook niet mee proefgevaren. De Cetus zat lekker en gaf mij een goed gevoel. De Wadloper voer ook lekker maar deze vond ik iets instabieler, wat denkelijk na meerdere vaaruren zou verdwijnen. Bjorrie vond dat hij wat bewegingsvrijheid miste, maar dat de boot lekker opkante en dus ook goed de bocht om te krijgen was.
Midden op de plas kreeg ik even een paniekaanvalletje en Bjorrie stelde mij gerust en wij gingen richting de kant. Af en toe maakte Bjorrie even een sprintje om de boot te testen, maar hij zal denkelijk ook wel een verslagje maken.
Tegen de middag kwam Maarten nog even gezellig aan en bespraken wij in het kort de boten, spatzijlen en ga zo maar door.
Maarten is met zijn Aquanaut in de opslagloods aan de slag gegaan en ik heb verder nog wat accesoires gekocht en de Cetus natuurlijk. Kompas laten plaatsen en de boot werdt door Arend nog even opgepoetst.
Toen nog het spannende moment: gaat het werken de boot via de roldrager op het dak van de camper te krijgen ( er stond inmiddels een aardige wind) en zou de boot passen op de dakrailing en de steunen. Voordat ik het wist hadden wij hem op het dak, de steunen een beetje verschoven en hij lag als een Prins boven op het dak met een schitterend uitzicht over de plas.
Nog een bakkie koffie gedaan en op naar Gouda. Onderweg afwisselend blijdschap, trots en ............twijfels!
Had ik wel de goede keuze gemaakt, ben ik niet te snel geweest etc. Nu eenmaal thuis heb ik alleen maar een trots gevoel om eigenaar te mogen zijn van zo'n mooie boot en ik doop hem dan ook om naar: Snoopy.
Want dat is hij in zijn volle glorie...............nu veel vaaruren maken, kajakvaardigheid A gaan volgen en genieten maar.
Bij deze Bjorrie, nogmaals hartstikke bedankt dat je af bent gekomen en met mij gevaren hebt, TOP
Ik wens jullie allen een heel fijn vaarseizoen toe en ik houd jullie uiteraard op de hoogte van mijn vorderingen en mischien wel tot ziens op één of andere tocht.
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 06/03/2010 12:47 |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 06/03/10 14:15 |
|
 |
Daniel, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hopelijk heb je er veel plezier van. Twijfel niet teveel, ga lekker varen en als na een tijdje blijkt dat je toch liever een andere boot/peddel/spatzeil/wat-dan-ook (erbij) hebt, dat zie je dan wel weer. Je zult niet de eerste hier zijn die meer dan 1 boot heeft
Veel plezier ermee en hopelijk blijft het van dit mooie weer (liefst wel een beetje warmer).
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: bjorri op 06/03/10 19:13 |
|
 |
De keus voor de Cetus kan ik helemaal achter staan. Een boot die vergevingsgezind is als je foutjes maakt, een zee van bergruimte en prima afgewerkt. Persoonlijk vind ik de rugleuning iets te veel de beweging beperken, in eerste instantie is dat een voordeel en later zal dat wel te fine-tunen zijn. De boot is op ruime koersen zonder skeg iets zoekerig maar dat gaat ongetwijfeld dusdanig wennen dat je er op anticipeerd, skeg uitzetten zal ook helpen. Met aan de windse koersen of zijwind reageerd de boot geheel naar verwachting en vaart lekker.
Welke peddel heb je gekozen?
Mocht je de komende weken al dan niet alleen gaan varen vaar dan hooguit een paar meter van de kant en neem droge kleren en een mobieltje mee in je luik (nogmaals droog verpakt). Omvallen kan altijd namelijk maar als je er rekening mee houdt en wat spullen betreft er op voorbereid bent kan je er naderhand meestal wel om lachen. Uiteraard neopreen en zwemvest aan.
We komen elkaar vast nog wel eens tegen op het water. |
 |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 06/03/10 21:36 |
|
 |
Peddel is geworden:Werner Cascadia, Tybee, nylon/carbon recht en deelbaar. Op welke hoek kan ik hem het beste zetten om te beginnen en dan Links of Rechts?
Verder een transport- en een spatzijl gekocht van Reed Stretch Plus, aquatherm.
Ik heb de kayak vandaag naar de vereniging gebracht en ga morgen inderdaad varen op de Breedvaart die parallel loopt met de Reeuwijkse plassen.
Is niet zo breed en ik ben dus zo aan de kant mocht het mis gaan en mocht ik een vuurpijl af moeten schieten dan komt deze terecht op mijn eigen huis:lol:
Bjorri, ben niet bang ik houd de veiligheid in het oog en ik ga niet onnodige risico's lopen. Eerst de boot lekker aanvoelen en dan eventueel een beetje opkanten.
Ik heb alles al in waterdichte zakken en in de kayak zitten, zodat deze ook een beetje beladen is. Gaat helemaal goedkomen.
Geef nog even een tip wat betreft de peddel instellen, graden l/r.
Groetjes,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 06/03/2010 21:37 |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 06/03/10 22:05 |
|
 |
Ervanuitgaande dat je rechterhand de "control hand" is (dwz daar hou je de peddel mee vast) wordt je peddel rechtshandig. Dan is de holle kant van het rechterblad naar je toe gekeerd (als je je rechterarm strekt) en is de holle kant van je linkerblad naar BOVEN gericht. Om te beginnen zou ik een hoek van pakweg 70 graden nemen, iets meer mag ook. Zeker niet te klein, je gaat immers met een goede techniek op vlakwater varen
Succes en veel plezier morgen!
Edit: aangepast aan Ben zijn terechte opmerking
michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 07/03/2010 08:47 |
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Ben op 06/03/10 23:38 |
|
 |
michielv schreef op 06/03/10 22:05:
Ervanuitgaande dat je rechterhand de "control hand" is (dwz daar hou je de peddel mee vast) wordt je peddel rechtshandig. Dan is de holle kant van het rechterblad naar je toe gekeerd (als je je rechterarm strekt) en is de holle kant van je linkerblad naar beneden gericht.
Daar wil ik nog wel eens over discussieren, maar wat je hier net beschrijft is een linksgedraaide peddel ipv een rechtse.
Peddel voor je uitsteken. Rechterblad: holle kant naar je toe gericht. Linkerblad: holle kant naar BOVEN gericht (niet naar beneden). Nu kan je met rechts een peddelslag maken. Om links in te steken, geef je gas met je rechterhand (zoals je gas zou geven op een motorfiets). Het linkerblad draait naar je toe. Nu kan met links een peddelslag maken. |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 07/03/10 08:46 |
|
 |
Ben schreef op 06/03/10 23:38:
michielv schreef op 06/03/10 22:05:
Ervanuitgaande dat je rechterhand de "control hand" is (dwz daar hou je de peddel mee vast) wordt je peddel rechtshandig. Dan is de holle kant van het rechterblad naar je toe gekeerd (als je je rechterarm strekt) en is de holle kant van je linkerblad naar beneden gericht.
Daar wil ik nog wel eens over discussieren, maar wat je hier net beschrijft is een linksgedraaide peddel ipv een rechtse.
Peddel voor je uitsteken. Rechterblad: holle kant naar je toe gericht. Linkerblad: holle kant naar BOVEN gericht (niet naar beneden). Nu kan je met rechts een peddelslag maken. Om links in te steken, geef je gas met je rechterhand (zoals je gas zou geven op een motorfiets). Het linkerblad draait naar je toe. Nu kan met links een peddelslag maken.
Verd*md, je hebt gelijk. Ik twijfelde gisteren even en dacht het goed te hebben. Niet dus . Gelukkig zijn er genoeg mensen hier die me corrigeren waar nodig
Nu rijd ik geen motor (of brommer) maar volgens mij komt die gas-geef-beweging uit de pols en dat wil je met kajakvaren nou juist niet: door je hand op te tillen (dus niet je pols te knikken oid) komt je linkerblad in de goede stand.
@Daniel: hopelijk lees je het verhaal nog voor je gaat varen. Het is nu heerlijk zonnig dus ik denk haast wel dat je heerlijk kunt gaan varen vandaag. Is er niemand op de club die je een keer op sleeptouw kan nemen? Eigenlijk ken ik alleen Joery (Radix, ook op dit forum te vinden) maar het lijkt me dat er wel meer aardige mensen rondlopen daar?
Jammer dat ik vandaag een verjaardag te vieren heb (niet de mijne, dan had ik er nl. wat over te zeggen gehad ), anders had ik de Struer op de auto gegooid en was ik even bij je langs gegaan, als je dat leuk had gevonden tenminste .
|
 |
|
|
|
gepost door: bjorri op 07/03/10 11:51 |
|
 |
En als je vanavond tijd over hebt kan ik deze wel aanbevelen
http://ned.kayakpaddling.net/
Ook de instruktiefilm van Niels Blaauw op http://www.nibla.nl over het voorwaarts varen is imho erg duidelijk.
Handen naar voren, armen gestrekt is de eerste stap. |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 07/03/10 13:23 |
|
 |
bjorri schreef op 07/03/10 11:51:
En als je vanavond tijd over hebt kan ik deze wel aanbevelen
http://ned.kayakpaddling.net/
Ook de instruktiefilm van Niels Blaauw op http://www.nibla.nl over het voorwaarts varen is imho erg duidelijk.
Handen naar voren, armen gestrekt is de eerste stap.
En vooral: polsen recht en stilhouden! Knikpolsjes is vragen om een peesschede ontsteking.
|
 |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 07/03/10 16:01 |
|
 |
Hallo allemaal,
Net uit het water grapje, uit de boot.
Gaaf, super, moe, ontspannen en een gigantische ontlading.
Heel eerlijk gezegd was ik er een beetje bang voor dat de angst misschien niet zou weggaan en dat ik de kapitale investering voor niets had gedaan, gelukkig het was gewoon super.
Op de fiets naar het verenigingsgebouw, de boot uit de container gehaald, voetensteunen op maat gezet, horloge/gsm etc. in een waterdichte zak gedaan en in het voorste dagluik gedaan.
Op het droge geprobeerd het spatzeil om de kuip te krijgen, dit lukte voor geen meter ( bij AB hadden ze mij al gewaarschuwd en het advies gegeven om deze een paar dagen er op te laten, zodat deze een beetje zou oprekken) maar ik wilde vandaag varen, dus dan maar zonder spatzeil en dat leek mij ook het veiligste. Stel je gaat om en het zeil zit zo strak dat je hem niet los krijgt.moet ik even niet aan denken.
Vervolgens de peddel in elkaar gezet, luiken gecontroleerd, zwem/drijfvest om en met de boot richting steiger. Oeps, daar ligt nog een dun laagje ijs, even met de peddel…...neeeeeee niet doen, dus een stuk hout gezocht en daarmee het ijs gebroken.
Zo, de boot te water en proberen droog en wel in de boot te komen en dat ging gelukkig goed. De peddel ter hand genomen, afgezet en er was geen weg meer terug. Ik wilde de eerste slagen maken maar ik had het gevoel dat ik aan één kant door het water heen sneed. Even concentreren, wat stond er nou precies op de site en in de mail? Rechterblad holle kant naar je toe, linker blad naar beneden of boven? Ik wist het niet meer, maar zo ging het ook niet goed, dus linker deel omgezet en maar proberen en jawel dat voelde een stuk beter aan.
Nou daar ging ik dan, denkend aan de hoge slag, je elleboog niet voorbij je lichaam, bij de voorwaartse beweging handen openen en strekken. Ik was één en al concentratie en ik begon mijn benen te voelen, oh ja, ontspannen / bootcontact / fietsen……….en dan je peddeltechniek vergeten en vooral naar het kompas kijken .
Op een gegeven moment voelde ik mij zelfs ontspannen en ik voer lekker. Ter hoogte van de plas voelde ik de wind opkomen en de boot begon te loeven, oeps. Bjorri had mij tijdens het proefvaren verteld dat ik dat zou kunnen opvangen met opkanten of de skeg te gebruiken. Even de peddel stil en de skegbediening voorzichtig opzoeken en uitzetten en verder varen. Wat een verschil, ik voer weer lekker recht vooruit.
Ik wilde mijn eerste tochtje niet te ver van huis en besloot dus te draaien. Dat ging niet al te makkelijk, dus maar een beetje opkanten, peddel ver naar voren inzetten en aan de andere kant een wijde boog achterwaarts gemaakt, weer opkanten en ik was vrij snel gedraaid en trots op mijzelf.
Zo, nu eens een beetje snelheid proberen te maken en de kracht op de peddels te zetten, wouw dat ging lekker, maar oeps, wat komt daar op mij af: een roeier met de rug naar mij toe.
Ik heb geroepen, ben gaan opkanten, peddel voren bij mijn voeten ingezet en wij passeerden elkaar met de woorden: dat ging net goed en een prettige dag. Zo dat was goed gegaan en het opkanten ging prima. Nu maar rustig terug richting steiger peddelen, het was mooi geweest voor de eerste keer.
Op een gegeven moment wordt er vanaf de kant geroepen: hé Daniël, ik draai mij gedeeltelijk om en wil uit reflex zwaaien, ja had je gedacht: weg stabiliteit en maar wiebelen, dus even de lage steun erbij gehaald, diep zuchten, ontspannen en verder rustig richting steiger gevaren.
Hier aangekomen wilde ik de tocht toch wel helemaal droog afsluiten en ik zal jullie maar niet vertellen hoe acrobatisch ik aan wal ben gekomen, maar het belangrijkste is dat het me gelukt is.
Boot uit het water gehaald, een shagje gedraaid en aangestoken ( ik weet het, slechte gewoonte) en ik werd bevangen door een héérlijk super en zalig gevoel.
De spanning was compleet weg, wat een ontlading……..…..I DID IT
Jongens, jullie allemaal bedankt voor jullie inzet, tips, medeleven, gewoonweg super. Op andere Forums gaat het er vaak helaas wel anders aan toe.
Fijne dag en ik hou jullie op de hoogte van mijn kajakcarrière.
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 07/03/2010 16:52 |
 |
| |
|
Arjan
Ik wil een skippybal!
|
gepost door: Arjan op 07/03/10 17:39 |
|
 |
Ik heb dit topic met plezier gevolgd en het is leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent
Is dit forum toch nog ergens goed voor |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Stephen op 07/03/10 18:54 |
|
 |
Foto van zijn kajak op de camper:
|
 |
| Kanoforummer |
|
|
|
gepost door: bjorri op 10/03/10 22:31 |
|
 |
Hoi Maarten,
Balanceren in de boot op het droge zegt vooral veel over de vorm van de bodem maar door ook wat opzij te hangen voel je wel of je bewegingsvrijheid en bootcontakt hebt of dat je alle kanten opschuift.
Als ik me je postuur goed herinner heb je zeker geen voordeel bij een HV uitvoering van welke boot dan ook. Mn maatje van 195 cm vaart ook prima in ranke boten, soms moet ie wel wat verbouwen aan stepjes maar ruimte in de kuip lukt altijd wel. Kwestie van wennen dat je met je benen in een krappe ruimte zit. Met mn 175 cm kan ik een zwemvest voor mn voeten wegproppen zoveel ruimte heb ik over.
Een verhaaltje over de Cetus heb ik al geschreven, voor mij zou het (voor op zee) mijn *persoonlijke* keus niet zijn vanwege de te stevige zit. Vergevingsgezind is ie, de keerzijde daarvan is dat ie in andere omstandigheden dus lastiger scherp te sturen is. (Elk voordeel heb zn nadeel). Maar goed ik het er een half uurtje met rustig tempo in rondgedreven met een beetje wind en geen golven, geen uitgebreide ervaring dus. Ik hou het op een niet al te speelse maar uitstekende reiskajak.
Aquanaut voelt vergelijkbaar aan met de Nordkapp, de Aquanaut is iets korter en breder dus waarschijnlijk iets stabieler en mogelijk iets wendbaarder maar de zelfde snelheid zal je iets meer energie kosten. Ook hier geldt dat mn 'test' kort was op stervenskoud water en mn aandacht toch echt meer op Daniel gericht was dan op mn eigen verrichtingen.
Succes met je keus. |
 |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 27/04/10 02:49 |
|
 |
Hallo allemaal,
Ik zou jullie nog even op de hoogte houden, bij deze dan en met veel plezier.
Ik ben ondertussen bezig met de cursus KayakVaardigheid A onder leiding van Han en Ari Kreuk ( voor iedere beginneling zeer zeker aan te raden!).
Ik vaar elke week ongeveer drie keer en mijn eerste tocht was de openingstocht van de Goudse Peddel over de Reeuwijkse plassen. Het begon al goed dat wij onder een heel laag bruggetje door moesten varen, dat was slikken. Plat op de boot en op hoop van zegen, het is maar goed dat ik al een beetje kalend ben, was eigenlijk wel een beetje schrikken ( peddel raakte even het water en mijn balans was even weg ).
Nou verder de plas op en in het midden kwam weer even een beetje paniek op, wat lijkt het allemaal wijds op het water en wat ben je dan een klein ventje met je 5.5 mtr. boot.
Op naar de volgend plas en schuin oversteken met de wind aan de zijkant ( windkracht 4) en voor mijn gevoel aardig wat golfslag. Mijn boot begon aardig op te loeven en ik probeerde zo goed als mogelijk op te kanten. Opkanten vind ik eigenlijk geen probleem maar dan ook nog doorvaren met die korte rot golven. Ben toen maar een stukje een paar leden gaan volgen met een Canadees en wij kwamen weer in iets rustiger vaarwater.
Mijn lichte paniek kreeg ik weer onder controle en wij voeren verder, op naar de volgende plas. Wij moesten even naar een doorvaart onder een brug door en daar begon ik te stuiteren, de golven kwamen van links, rechts, achteren en voren. Het klotste tegen de kades en onze voorzitter die een tijdje bij mij had gevaren ( omdat hij zag dat ik het even moeilijk had), dacht: dit is niet leuk en ik maak dat ik hier weg kom. Nou dat was even zweten, maaaar geen nat pak gehaald! De tocht was ongeveer 12 km en ik was helemaal leeg, maar wel trots op mijzelf.
De dag erna ben ik naar een bouwmarkt gegaan: puinzakken gekocht en zand. Opgedeeld in 4 zakken en verdeeld in de boot. Dit moest via internet een vastere koers geven etc. Niet bepaald succesvol: het oploeven werd alleen maar erger.Via Zeekajaksite een reactie geplaatst op de test van de Cetus / contact gekregen met René en daarna alle ballast eruit gegooid.
Resultaat: een veel wendbaardere boot en door meer te gaan spelen met de skeg heb ik hem nu beter onder controle.
Om mijn verhaal kort te houden: afgelopen zondag mijn stoute kanoschoenen aangetrokken, kajak op het dak van de auto geladen en de Bollentocht bij de Haarlemse Kanovereniging gaan varen. Keuzemogelijkheid: 17, 27 of 34 km. Vol trots mag ik schrijven dat ik de 27 km heb gevaren en best wel totaal los ben aangekomen, maar weer voldaan en super trots op mijzelf. Het laatste stuk heeft mij wel gesloopt: wat een klojoooo’s van watersporters met vele pk’s heb je! Gigantische golven van diverse kanten en vlak langs je, ik had de neiging om mijn lichtkogels op hun kop af te schieten.
Flink moeten steunen en ik was blij toen ik de schitterende binnenhaven mocht binnenvaren van deze mooie vereniging, wat een gave accommodatie, mijn complimenten. De organisatie had de politie trouwens al gebeld i.v.m. het asociaal gedrag van de medewatersporters. Misschien is het een idee voor de bonden: om bij het vaarbewijs verplicht te stellen dat deze gasten één uur gaan varen in een kajak.
Dus alles bij elkaar: ik geniet ontzettend van deze sport en wil jullie allemaal bedanken voor jullie steun en adviezen. Speciaal wil ik Bart nog extra bedanken voor zijn inzet en om met mij mee te gaan proefvaren ( Bart, met de skeg in vind ik hem best wendbaar en nu ik het zitje heb bijgesteld/vastgeplakt etc. heb ik heel veel bewegingsvrijheid). Een super groot nadeel vind ik wel dat ik geen voetpomp kan laten inbouwen en dat was toch wel een van de grootste wensen van mij die ik kenbaar heb gemaakt bij de aanschaf).
Nog 2 dingen:
1) ik ga mij in ieder geval inzetten voor de beginnende onervaren kajakker,
zodat deze beter begeleidt gaat worden en op de gevaren gewezen zal worden.
2) En……….wat mij opgevallen is: kajakkers zijn net vissers…………..( niet boos worden)
Je verteld een ervaring.................en de reactie tot nu toe is: maar ik had golven.........,nou ik heb een tocht gemaakt van 70 km..........ik heb wel……….......
Kajakken ervaar ik als een hele mooie sport en ik ben blij dat ik ondanks alle enge ervaringen doorgezet heb, maar ik vind het ook heel belangrijk, om zeker voor de beginner, er een veilige sport/ontspanning van te maken en in ik zal in ieder geval binnen mijn vereniging hier aandacht aan gaan besteden.
Veel vaarplezier toegewenst,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 27/04/2010 03:11 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 27/04/10 18:48 |
|
 |
Snoopy-gouda schreef op 27/04/10 02:49:
De dag erna ben ik naar een bouwmarkt gegaan: puinzakken gekocht en zand.
Resultaat: een veel wendbaardere boot en door meer te gaan spelen met de skeg heb ik hem nu beter onder controle.
Gigantische golven van diverse kanten en vlak langs je,
Een super groot nadeel vind ik wel dat ik geen voetpomp kan laten inbouwen
2) En……….wat mij opgevallen is: kajakkers zijn net vissers…………..( niet boos worden)
Je verteld een ervaring.................en de reactie tot nu toe is: maar ik had golven.........,nou ik heb een tocht gemaakt van 70 km..........ik heb wel……….......
Mooi dat je er nog steds lol in hebt.
Met gewicht kan je de boot wel wat trimmen maar dan hebben we het over een paar kilo en niet over zakken puin. Door een kilo van voor naar achter te verplaatsen zal je iets minder oploeven bijvoorbeeld. Echter kan je precies hetzelfde effect bereiken door je skeg een stukje uit te doen. Dus de bagage die je mee wilt taktisch verdelen en zeker niet extra ballast meenemen.
Golven, ook die klotsdingen bij harde oevers kan je het beste gewoon onder je door laten lopen, je romp wel vertikaal houden (ontspannen) en je onderlijf met de boot mee laten dansen dus.
Waarom kan er geen vaste voetpomp in die Cetus?
Sterke verhalen heb je overal en dat maakt de sport ook leuk om over te praten. Toch ben ik van mening dat kajakkers niet vaak haantjesgedrag vertonen, men wil altijd helpen en afzeiken is echt een uitzondering.
|
 |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 28/04/10 10:08 |
|
 |
Bjorri,
Er kan geen voetpomp ingebouwd worden omdat het extra dagluik ( voorzijde kuip)in de weg zit. Dus als je met de bal van de voet vanaf de voetsteun naar het midden wil bewegen, waar normaal de voetpomp geplaatst wordt, kom je tegen het dagluik aan wat ver doorloopt naar voren.
Groetjes,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 28/04/2010 10:10 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Ben op 28/04/10 10:40 |
|
 |
Snoopy-gouda schreef op 28/04/10 10:08:
Er kan geen voetpomp ingebouwd worden omdat het extra dagluik ( voorzijde kuip)in de weg zit. Dus als je met de bal van de voet vanaf de voetsteun naar het midden wil bewegen, waar normaal de voetpomp geplaatst wordt, kom je tegen het dagluik aan wat ver doorloopt naar voren.
Foto's !!??
Zou een (dubbele)pomp, zoals die in een marathon-K1 geplaatst wordt, niks voor je zijn? Zoals hieronder afgebeeld. Dan zet je 1 deel links en 1 deel rechts tov je dagluik. Voordeel is dat je voet gewoon op zijn plaats blijft en je gaat min of meer automatisch pompen tijdens het varen.

Link naar de originele post op K124.nl: http://www.kanomarathon.info/blog/?p=208
Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 28/04/2010 10:44 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Snoopy-gouda op 28/04/10 16:44 |
|
 |
Hallo Maarten,
Leuk even wat van je te horen.
Jij hebt mij inderdaad gewaarschuwd, en ik had het ook al op de Site gelezen.
Maarten, het is goed dat je vele boten uitprobeerd: maar mijn ervaring tot nu toe is wel: dat je ook een boot moet leren kennen / dus varen en technieken toepassen.
Succes,
Daniël.
Snoopy-gouda heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 29/04/2010 12:13 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 28/04/10 18:00 |
|
 |
@Ben: Wat is de capaciteit van die pomp? Ik stel me zo voor dat je bij een K1 meestal alleen wat druipwater kwijt wilt, bij een zeeboot wil je soms liters of zelfs emmers tegelijk kwijt. Nah ja, bij een K1 moet ik ook regelmatig de hele boot legen
Als de capaciteit voldoende is lijkt het me de meest elegante oplossing voor een pomp, je kan pompen tijdens het varen en dat zonder op bootcontact in te leveren. |
 |
|
|
|