Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
idefix
gepost door: idefix op 26/05/10 16:37
Zijn er hier nog mensen die een marifoon gebruiken als ze op zee gaan? Of voldoet een gsm?

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
maza
gepost door: maza op 26/05/10 17:01
als ik op open zee ga varen zal ik een marifoon kopen...
redenen zijn bvb hier genoeg uitgelegd:http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=10262

bjorri
gepost door: bjorri op 26/05/10 18:26
Een gsm op zee is erg kwetsbaar, ook de waterdichte exemplaren hebben in de gebruiksaanwijzing staan dat ze niet geschikt zijn voor gebruik waarbij ze regelmatig nat worden.

Een marifoon heeft ook als voordeel dat je hoort wat er om je heen gebeurd. De communicatie met de verkeerscentrale is best wel fijn om te volgen. Ook bij nood kunnen schepen in de buurt alert reageren en met gsm niet of op zn best veel trager.

Vaar je waar weinig verkeer is dan is GSM in een plastik zak een optie voor noodgevallen, hij hoeft het na uitpakken slechts een keer te doen natuurlijk.
http://kanowaard.nl
idefix
gepost door: idefix op 26/05/10 18:34
Dank je wel voor de info, allebei. Dat wordt dus een cursus marifoon.
roosmcd
Gennepermolen
gepost door: roosmcd op 26/05/10 21:03
bjorri schreef op 26/05/10 18:26:
Een gsm op zee is erg kwetsbaar, ook de waterdichte exemplaren hebben in de gebruiksaanwijzing staan dat ze niet geschikt zijn voor gebruik waarbij ze regelmatig nat worden.

Onzin, je kunt daarvoor gewoon een hoesje halen van Boxit (volgens mij is dit ook bij een kanowinkel te koop) voor je gewone GSM. Eskimoteren en bellen/SMS'en tegelijk .

Maar dan heb je inderdaad geen marifoon. Trouwens als ik ze die zie gebruiken, hebben ze daar een waterdichte plastic zak omheen zitten die ze er tijdens gebruik ook niet vanaf halen?
Manos esto var a lastimar
bjorri
gepost door: bjorri op 26/05/10 22:55
Met een hoesje erom versta ik geen telefoon en de ander verstaatje ook niet of slecht. Een hoes voor marifoon heb ik ook wel eens getest maar dan is de bediening uiterst lastig en soms lukt dat helemaal niet. Ook al niet bevordelijk voor de verstaanbaarheid. Ik ken slechts één echtpaar die inderdaad hoesjes om de Marifoon gebruiken, de rest (die ik ken) heeft het apparaat toch echt zonder bescherming in het zwemvest.
http://kanowaard.nl
corkayak
gepost door: corkayak op 06/06/10 19:59
Er zijn waterdichte hoesjes voor marifoon, GPS en GSM van het merk Aquapac. Ik heb ze alledrie (aangelijnd) zwemles gegeven, kijk even naar de foto's :
wewewe.mijnalbum.nl/Album=NYLVXCQT
wel even drie e's weghalen om er een URL van te maken.

Praten door de hoezen heen gaat prima, hoewel ik zelden met m'n GPS praat , zelfs de volumeregelaar van de marifoon is nog bedienbaar. Voor een GPS van 270 euro vind ik een hoes van 30 euro niet overdreven duur, de draaglus kun je aan de deklijnen of aan je zwemvest vastknopen dus hij zal niet van je dek spoelen. En apparaten die 'solo'niet blijven drijven doen dat in een hoes wel.

Importeur Amcom zit in Nieuw Vennep, nee, ik heb geen aandelen.

C or kayak
MarcoL
gepost door: MarcoL op 13/06/10 23:41
Hebben jullie als Marifoon eigenaren ook examen gedaan?

Ik zit net eens wat rond te kijken en een cursus kost al snel 400 a 500 euro voor een paar uurtjes theorie en een uurtje praktijk. Of luisteren jullie alleen uit en weet je hoe je hem in een echte nood situatie moet gebruiken (de reddingsdiensten komen vast ook wel als je geen zend vergunning hebt).
maza
gepost door: maza op 14/06/10 07:47
In België is een cursus niet verplicht voor de gewone marifoon. Een examen daarentegen afleggen wel, dat kost €20 bij het BIPT. Cursussen zijn er ook (bij erkende organisaties) en vallen goed mee qua kostprijs, alleszins geen €400 à €500.
Er zijn in de scheepvaart ook speciale toestellen die een uitgebreide cursus vergen, maar die hebben we als kayaker niet nodig...

Ik heb me de cursus van het BIPT afgedrukt en ga het via zelfstudie proberen.

Wat me niet duidelijk is, is of we ook een exploitatievergunning nodig hebben voor onze "installatie". Lijkt me overbodig, maar op grote schepen is het verplicht...
idefix
gepost door: idefix op 14/06/10 08:07
Hallo, ik heb een cursus gedaan, en die heeft me 60 EUR gekost. Op de site van de organisatie staan vier simulatie-examens, die je mits ingeven van paswoord kan invullen. Ik heb de cursus meegekregen, maar idd kun je op de site van het BIPT een cursus downloaden.
Wat ik ook onthouden heb: de kanaalnummers moet je kennen (ze vragen er altijd); van het spelalfabet wordt ook altijd een letter en een cijfer gevraagd.

Maza, als je slaagt in het examen, krijg je het certificaat om het toestel te mogen bedienen. Om er een te mogen hebben, heb je ook nog een vergunning nodig. Die is niet moeilijk te bekomen. je moet eerst je toestel kopen en dan de gegevens ervan (merk, type) doorsturen aan het BIPT met je vergunningsaanvraag. Ik ga op 1 juli om 09.00 uur. Jij toevallig ook niet dan?
maza
gepost door: maza op 14/06/10 09:23
Nee, 1 juli zit ik in zuid frankrijk... (mèt kayak) Ik zal op een ander moment moeten gaan, heb nog geen afspraak.
JB-NL
gepost door: JB-NL op 14/06/10 12:10
Als je de keuze hebt, heeft een waterdichte de voorkeur;
De Kustwacht kan je bij een noodoproep op kanaal 16 uitpijlen;
andere zeevarenden in de omgevingen kunnen direct *ssisteren of
zonodig je bericht doorzetten ( een kajak is laag en heeft alleen zendbereik tot de horizon);
Huidige waerdichte marifoons zijn van fatsoenlijke kwaliteit.

mobiel is aleen 1:1, niemand kan meeluisten, is kwetsbaar en 112 duurt lang om je door te zetten naar juiste in stantie, dan moet je het watersport nummer bellen
KNRM adviseer ook marifoon
Daarbij kun je ook met ander verkeer communiceren met een marifoon, denk aan naderdend schip sluizen, haven veerboot.

Zelfs een marifoon zonder ATIS wordt hulpverleend op kanaal 16...

SUC6, jb
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 14/06/10 15:26
beide.
marifoon aan tijdens het varen.
mobiel voor aan en afmelden van de kustwacht. Das hading voor als het fout gaat dan weten ze al van te voren wie er aan eht varen zijn.
aanmelden is : je belt , meestal willen ze weten: van waar naar waar. wanneer denk je klaar te zijn. hoe ben je bereikbaar.
hoeveel mensen doen mee
kleur kano.

afmelden niet vergeten..;)

marifoon is handig voor het weer. luisteren naar wat er gebeurt. Zeker in havengebieden kan je horen van boten gaan doen en daar kan je dan op anticiperen. Ik heb de marifoon alleen gebruikt om te luisteren. verder niet.

tikken dat kan ik niet.
idefix
gepost door: idefix op 01/07/10 13:58
We zijn ons examen gaan afleggen: 19/20 voor mn maatje en 20/20 voor mezelf...

Als wij geen streverkes zijn...
Volgende week krijgen we onze vergunning en bedieningscertificaat...
JB-NL
gepost door: JB-NL op 03/07/10 14:17

JB-NL heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 03/07/2010 14:18
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2013 Kanoforum.