Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Ernst
gepost door: Ernst op 04/08/10 11:47
Beste leden Kanoforum,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de Inuk. Ik ben nml op zoek naar deze boot, nieuw of tweedehans.
Wie heeft er eentje,wil er iets over vertellen of mag ik eens bij je komen kijken.
Ze liggen niet in de winkel dus ik zou er graag eens eentje ergens willen bezichtigen alvorens te bestellen.
Weet je er eentje te te koop dan is dat natuurlijk ook helemaal mooi.

Ik hoor het graag.

Zelf vaar ik nu Nordkapp en ben meestal te vinden bij de Razende Bol bij Den Helder.

Groet,
Ernst

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 04/08/10 19:21
Ik heb zelf geen (ervaring met de) Inuk. Maar ik heb vorig jaar met ene Arnold uit Haarlem staan praten over zijn Inuk. De goedkoopste en lichtste versie van Nelo (ca. 1000€).
Zijn achternaam weet ik niet, maar ik wel een email adres voor je (mail me, dan stuur ik je het adres wel even door).
Er staat ook een Inuk te koop op Kanubox.de, maar ze vragen er nog 2300€ voor en hij ligt aan de Bodensee.

Probeer Peter Unold (Denemarken) te contacteren, volgens mij heeft hij een Inuk (gehad) of heeft er toch alleszins ervaring mee.
Ernst
gepost door: Ernst op 05/08/10 13:45
Hoi Ben,
Dank voor de tips en e-mail adres.
Heb overigens je site even bekeken. Die Epic van je is top denk ik.
Ik heb deze ook overwogen, zijn super om te racen op zee. Probleempje leek mij het instappen op het strand met branding. Roertje zit beetje in de weg denk ik op het ondiepe.
Dit is de reden dat ik dus een Inuk overweeg.

Groet,
Ernst
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 05/08/10 18:56
Ernst schreef op 05/08/10 13:45:
Heb overigens je site even bekeken. Die Epic van je is top denk ik.
Ik heb deze ook overwogen, zijn super om te racen op zee. Probleempje leek mij het instappen op het strand met branding. Roertje zit beetje in de weg denk ik op het ondiepe.

De Epic is meer dan super. :-) Heb hem nog maar kort en ben nog bezig met het opstellen van een review. Maar hij bevalt meer dan goed.

Dat vinnetje onderaan het roer bedoel je. Nog geen ervaring met starten vanop het strand. Maar blijkbaar is het een opmerking die Epic vaker ontvangen heeft. Dit jaar introduceren ze het vernieuwde roer voor de 18X.Daarbij is de vin vervangen door een inklapbaar zwaard. Dat zou eveneens als voordeel hebben dat de 18X ook in zeer zware omstandigheden goed te besturen valt.

In dit Youtube filmpje geeft Greg Barton wat meer uitleg over dat nieuwe roer: http://www.youtube.com/watch?v=h4ag_651yLk&sns=em

Als je de 18X eens wil testen mag je mij altijd mailen. Mijn bootje ligt in Haarlem bij KV Trekvogels.

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 05/08/2010 19:22
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 05/08/10 22:08
NU varen er al een tijdje epics rond met het roer zoals Ben dat heet en die hebben voor zover ik weet geen probleem, Vanaf nu kunnen alle Epics worden uitgerust met eht intrekbare roer, dit kan ook geretrofit (lekker nederlands is anders) worden. Het ziet er erg goed uit en Freya heeft er minstens 3/4 van australie mee rondgedobberd vorig jaar dus de duurzaamheid is wel getest.

Over de Nelo weet ik helaas niks te melden.

Succes met de zoektocht.
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
Karel D
gepost door: Karel D op 20/09/10 11:26
Hallo Ernst,

Ik overweeg ook om een Nelo Inuk aan te schaffen.
Heb je er uiteindelijk een gevonden om te testvaren? Ik vraag me voornamelijk af of ik er wel in pas (ik ben 1m96).

beste groeten,
Karel
Karel
Ernst
gepost door: Ernst op 20/09/10 18:09
Hoi Karel,
Dat gaat binnenkort wel lukken. Ik zal zeker even kijken of er nog 10cm ruimte onder m'n voeten zit. Zelf ben ik 186.
Ik meld het tzt.

Grtz,
Ernst
Karel D
gepost door: Karel D op 20/09/10 21:41
Hallo Ernst,

Heb je een Nelo Inuk besteld? Laat zeker iets weten na de eerste test, ik ben sterk geinteresseerd.

beste groeten,
Karel
Karel
Ernst
gepost door: Ernst op 21/09/10 09:59
Nog niet besteld, ik twijfel nog tussen Inuk en "der Spirit" van Neumann.

Grtz
Karel D
gepost door: Karel D op 23/09/10 17:49
Hi,

Die Neumann zeekajaks zien er inderdaad ook wel leuk uit. Persoonlijk zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar de Neumann stingray.
Heb je al met een Neumann zeekajak gevaren?

Zelf ben ik ook op zoek naar een 'snelle' zeekajak (ik ben een K1 gewoon maar wil voor op zee iets snels dat toch nog stabiel is).
Ik denk dan aan Rockpool Taran, Nelo Inuk, Epic 18X, Lettmann Streamliner en nu ook aan die Neumann kajaks.
Nelo & Neumann zijn wel men favorieten, de anderen zijn direkt heel wat duurder. Over de Lettmann Streamliner vind ik helemaal geen reviews.

De Nelo Inuk krijgt heel wat goede commentaar maar ik ben niet zo enthousiast over de kleine ocean cockpit. Als je vlug wil instappen in de branding lijkt dat me niet zo handig. Wat me ook opvalt bij de Nelo Inuk is dat iedereen wat moet sleutelen aan die boot om hem goed te krijgen (roer veranderen, zit veranderen, ...)

Karel
Karel
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 23/09/10 20:01
Hoewel ik in het verleden nogal positief was over Neumann (ik heb er eens een wingpeddel van gehad, dat was een fijn ding) heb ik van een aantal Duitse kanovaarders onafhankelijk van elkaar ook wel de nodige negatieve verhalen gehoord, helaas.

Het probleem van Neumann is dat de boten ergens erg goedkoop gemaakt worden, de kwaliteit (met name de afwerking) is dan ook niet te vergelijken met de grotere merken.

Ik heb serieus nagedacht over een K1 in marathon uitvoering (8 a 9kg), die kost ongeveer net zoveel als een Plastex/Nelo/Vajda oid in basic/training uitvoering. Maar aangezien Neumann niet echt dichtbij zit en je bij problemen terug moet naar de fabriek (bij gebrek aan een dealer in de buurt), dit gecombineerd met de verhalen waar ik niet vrolijk van werd heb ik gekozen voor een (zgan) Vajda.

De Streamliner is volgens mij geen echte zeeboot toch? Meer een snelle fitness boot voor vlakwater.

Het ligt eraan natuurlijk wat je wilt doen maar als je snel wilt op zee, is een surfski misschien wat voor je? Die zijn ervoor gemaakt om hard te gaan op zee.

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Karel D
gepost door: Karel D op 24/09/10 08:56
Inderdaad: ik bedoel de Lettmann Speedliner ipv de Lettmann Streamliner
Ik heb ook al gedacht aan een surfski maar die zijn volgens mij toch iets te fris als je in de winter gaat varen.

Karel
Ernst
gepost door: Ernst op 24/09/10 08:59
Michiel,
De topic gaat over de vraag wie heeft ervaring met de Inuk.
We raken een beetje ver van het onderwerp als jij een surfski gaat adviseren.
Ernst
gepost door: Ernst op 30/09/10 10:22
Deze week gevaren in de Inuk.
Heerlijke boot en snel. Zeker stuk sneller dan mijn oude Nordkapp.
Met dank aan Ben die mij tipte over de Inuk van Arnold.
Karel, de boot lijkt mij prima voor jou lengte.
Ik ben er nog niet uit of het een Inuk of een Spirit gaat worden. Het zou goed kunnen dat de prijs de doorslag gaat geven maar eerst maar eens kijken of ik ergens een Spirit kan bekijken.

Groeten
Karel D
gepost door: Karel D op 30/09/10 10:34
Hi Ernst,

Bedankt voor de info. Kan je me ook iets zeggen over volgende punten?
- hoe stabiel is de Inuk in vergelijking met jouw Nordkapp?
- hoe bedien je het roer in de testboot (pedaal, stokje zoals in K1?) en hoe viel dat mee?
- hoe was de afwerking? Ik heb hier en daar gelezen dat er wel nog wat werk is aan de Nelo Inuk.

Nogmaals bedankt,
Karel
Karel
Karel D
gepost door: Karel D op 30/09/10 14:54
Nog iets dat ik vergeten ben:
- Valt het mee om in te stappen in de kleine ocean cockpit?

bedankt!
Karel
Karel
Ernst
gepost door: Ernst op 30/09/10 18:06
Nee, valt niet. Moet je erbij vertellen dat dit de eerste keer was dat ik vanaf een vlonder bij een kanoclub ben ingestapt. Ik vaar altijd op zee en stap dus altijd in als de boot veilig op het strand ligt. Ik denk met enige oefening dat het goed te doen is.
Groet!
ak67
gepost door: ak67 op 05/10/10 15:44
Karel D schreef op 30/09/10 10:34:
Hi Ernst,

Bedankt voor de info. Kan je me ook iets zeggen over volgende punten?
- hoe stabiel is de Inuk in vergelijking met jouw Nordkapp?
- hoe bedien je het roer in de testboot (pedaal, stokje zoals in K1?) en hoe viel dat mee?
- hoe was de afwerking? Ik heb hier en daar gelezen dat er wel nog wat werk is aan de Nelo Inuk.

Nogmaals bedankt,
Karel

Hi Karel,

Ernst heeft in mijn Inuk gevaren. Bij deze ben jij ook uitgenodigd om de boot 's te proberen.
Zal proberen je vragen te beantwoorden.
- de Inuk verschilt met de Nordkapp in beginstabileit. Die is bij de Nordkapp hoger. De Inuk daarintegen heeft een wat hogere eindstabiliet en geeft dit ook duidelijk aan. Instappen van de kant gaat door op het platte achterdek te gaan zitten om vervolgens in de kuip te schuiven, zoals met alle zeekayaks met kleine kuip. Hele volksstammen doen nog steeds niet anders. Een grote of kleine kuip maakt mij voor het instappen niet uit.
- roerbediening kan je zien op de site van Nelo:http://www.nelo.eu/shop/default/fittings/foot-rests/footrest-pedal-touring.html
Naast Nelo en Kirton wordt de Inuk ook gemaakt door CS Canoe uit italië.
- Nelo bouwt vnl snelle kayaks voor wedstrijden, dus geen boten om op te gaan staan. Voor de rest zit het dek keurig op de romp, roer werkt uitstekend. Wel zijn de geboorde dekfittingen niet afgekit, waardoor er wel's wat water in de compartimenten komt. Verder heb ik de belijning vervangen (was elastiek) en heb ik de snap-on Kajaksport luiken vervangen voor het meer flexibele standaardtype, dat ik beter waterdicht vind zijn.

In Seakayaker Magazine zijn er testverslagen verschenen van de Inuk en Nordkapp:
Issue 57, Apr. 1997, page 20: “INUK by Rob Feloy and Kirton Kayaks”
Issue 100, Jun. 2004, page 20: “Nordkapp H2O by Valley Canoe Products”

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Grt,
Arnold

ak67 heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 05/10/2010 15:44
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 05/10/10 20:04
Ernst schreef op 24/09/10 08:59:
Michiel,
De topic gaat over de vraag wie heeft ervaring met de Inuk.
We raken een beetje ver van het onderwerp als jij een surfski gaat adviseren.

@Ernst: ik reageerde op dit stukje van KarelD:

(ik ben een K1 gewoon maar wil voor op zee iets snels dat toch nog stabiel is).

Er werd door mij niets geadviseerd, hooguit aangegeven dat als je op zee snel en toch stabiel wilt varen (zonder dat je verder bagage oid mee hoeft te nemen, tenminste, daar ga ik dan vanuit, aangezien KarelD snel wilde varen) je misschien verder kunt kijken dan de aangegeven zeekajaks. In mijn opmerking stond immers ook de kanttekening "als je snel wilt op zee".

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Karel D
gepost door: Karel D op 05/10/10 20:25
Hallo Arnold,

Bedankt voor de nuttige info. Ik heb 'ergens' (http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?p=285203) gelezen dat het achterdek van de Inuk niet sterk genoeg zou zijn om erop te gaan zitten. Welke uitvoering is jouw Inuk en wat is jouw ervaring met dat achterdek?

Alvorens ik eens kom om een testje te doen wil ik eerst mijn eigen zeekajak (Valley Q-boat) verkocht krijgen... Alvast bedankt voor het aanbod.

Beste groeten,
Karel
Karel
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 06/10/10 08:12
@ak67: Hallo Arnold, welkom op het forum!

Karel D schreef op 05/10/10 20:25:
Alvorens ik eens kom om een testje te doen wil ik eerst mijn eigen zeekajak (Valley Q-boat) verkocht krijgen

Hi Karel,

Een ritje richting Haarlem lijkt mij voor jou meer dan de moeite.
We hebben hier op nog geen 5km afstand van elkaar drie boten liggen die op jou verlanglijstje staan.
- Speedliner (Lettmann), die mag ik wel een keertje lenen van mijn vaarmaatje.
- Inuk (van Arnold)
- Epic 18X (van mij)

Als je boot verkocht is, moet je eens een gil geven. Lijkt mij vrij eenvoudig om een datum te prikken en die boten op een rijtje te leggen. Dan kan je ze allemaal eens uitproberen.
Karel D
gepost door: Karel D op 06/10/10 08:51
Hallo Ben,

Dat lijkt me een schitterend idee .

tot later,
Karel
Karel
ak67
gepost door: ak67 op 08/10/10 10:46
Dag Karel,
Dat verhaal van het achterdek dat inzakt heb ik ook gelezen.
Tja, het is maar net hoé je op het dek gaat zitten, met ook plof of met beleid. Nu is het dek van de Inuk achter de kuip voorzien van een uitsparing om je peddelsteel neer te leggen en je zit daar op de hoogte van het schot. Dat moet in de lichtste bouwwijze al voldoende stevigheid geven. Het dek in de richting vanhet luik is bij mijn boot duidelijk dunner. Ik heb daar voor de zekerheid een plaat schuim ingezet, op de wijze die je ook wel bij ww-bootjes ziet.

Grtjz,

Arnold
Karel D
gepost door: Karel D op 10/10/10 20:39
Hallo Arnold en Ben,

Waarschijnlijk is mijn huidige kajak verkocht. Kunnen we eens afspreken voor een testvaart?
Misschien regelen we dit best via e-mail? Je kan me mailen via Karel_punt_Deprez_at_skynet_punt_be (vervang de _punt_ door . en de _at_ door @).

tot later,
Karel
Karel
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.