Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
keltja
gepost door: keltja op 23/08/10 13:18
Hallo,

Als beginnend zeekajakvaarder ben ik op zoek naar een eigen boot. Tijdens zeekajakweekenden heb ik al diverse boten geprobeerd (o.a. NDK Romany Surf & Northshore Shoreline).

Op internet ben ik nu een P&H Umnak tegen gekomen. Ik ken de boot zelf niet. Kan iemand mij vertellen wat voor soort kajak dit is, en of dit een geschikte boot is om mee te beginnen?

Verder heb ik een Meridian gezien. Welk van de twee kajaks zou het meest geschikt zijn? En wat zijn de verschillen tussen beide kajaks?

Alvast bedankt!

keltja heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 23/08/2010 18:45

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
JB-NL
gepost door: JB-NL op 23/08/10 14:22
De P&H Umnak zoals op MP is een van de eerst P&H modellen zeekayak. Dit is een kleine boot en voorloper van de latere modellen zoals de Umnak Icefloe en Fjord.

Een stabiele, wendbare niet te snelle zeekayak. Een prima allround boot voor niet te grote/zware mensen.
Momenteel zijn er ook andere boten die geschikt zijn voor kleinere mensen waarbij de prestatie (lees snelheid) beter ontwikkeld zijn dan de originele Unmnak
Ik zou zeggen maak er een proefvaart in en vergelijk met je ervaringen met de NDK en Shoreline.

Een vd boten op MP heeft nog de dek-hand pomp, en al wel rubber luiken en variabele skeg, maar die kan er ook later in gezet zijn. Zou vragen naar het bouwjaar (eind 80-er jaren?).
Koste inderderijd ca 1400,- gulden bij Harry Tieken in Nibbixwoud.
De € 400,- is prettiger geprijsd.
Suc6

JB-NL heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 23/08/2010 17:25
keltja
gepost door: keltja op 23/08/10 18:48
Bedankt voor de snelle reactie. Wat is de definitie van kleinere vaarder? Tot welke lengte/gewicht is de Umnak geschikt?

En weet er iemand toevallig ook wat meer over de Meridian (en de verschillen met de Umnak)?

Alvast bedankt!
JB-NL
gepost door: JB-NL op 28/08/10 11:26
De Meridian als zeekayak werd oa gemaakt door Kirton en (weer) Harry Tieken.
Misschien wel de eerste zeekayak met een keyhole cockpit incl dijbeen steunen.
Kenmerkend is de relatief rechte boeg met hoog en rond voordek en een smal en laag achterschip. Niet echt een klassiek kayak model maar in zijn ontwerp wel vooruitstrevend.

Een aantal versies hadden een open skegkast bendiend met een lijn en elastiek. erg full-proof.
Nadeel van het kleine achterschip is dat relatief veel bagage voorin geladen moet worden, wat de vaareigenschappen (branding) niet altijd ten goede komt.
Verder een relatief snelle, stabiele en wendbare boot (door de mogelijkheid van het optrekken van de skeg)
Suc6
JB
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.