Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 01/09/10 12:44
Vrijdag, 3 september, gaat het weer gebeuren. De Non-stop Elfstedentocht per zeekajak, georganiseerd door KV Onder de Wadden (http://www.onderdewadden.nl) gaat van start te Franeker. Om 9u00, om precies te zien. Voor zaterdagavond 21u00 moeten alle deelnemers terug binnen zijn.

Net als vorig jaar vaar ik mee en heb mijn GSM toestel, voorzien van ingebouwde GPS en internetverbinding aan boord van mijn kajak. Met deze items kan ik mijn locatie bepalen en doorsturen naar het internet.
Tijdens de tocht ben ik dus live te volgen op Instamapper Live Tracking

Klik op de link en je ziet waar ik ben. Het plaatje is statisch, wordt dus niet automatisch bijgewerkt als mijn GSM nieuwe data verstuurd naar de site (ca. elke 30 seconden). Als je nieuwe data wil zien, moet je de pagina vernieuwen.

De route staat ook volledig uitgetekend op Google maps: Klik hier
De kaart is interactief. Je kan inzoomen tot op straat niveau etc. De groene prikkertjes staan telkens 10 km uit elkaar; de oranje politiemannetjes duiden de controleposten aan.

Vorig jaar liepen we het record van 27u 45min met een halfuurtje mis (mede door het slechte weer).
Dit jaar zijn de verwachtingen hoog gespannen. De weersvoorspellingen zijn goed en ik beschik over een geweldige boot.

De opdracht is duidelijk: "het record van 27u 45min moet eraan".
(Altijd een beetje oppassen met dat soort uitspraken, je weet maar nooit of je toevallig wordt overvaren op het Slotermeer door een verdwaalde mammoettanker )

Maar goed, ik ga bovenal genieten van deze tocht. Ik heb er een jaar lang naar uitgekeken om weer te mogen starten in dit uniek evenement en ik ben blij dat het overmorgen zover is.

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 01/09/2010 14:33

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
idefix
gepost door: idefix op 01/09/10 15:16
Beste Ben,

Succes, kerel, dit is echt een huzarenstuk. Hopelijk mag ik 3x "Chapeau" zeggen:

1 maal omdat je de moed hebt eraan te beginnen.
1 maal omdat je hem uitvaart
en misschien 1 maal omdat je het record breekt.

Leuk dat we je kunnen volgen. Zij voorzichtig en amuseer je!
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 01/09/10 19:16
idefix schreef op 01/09/10 15:16:
Beste Ben,

Succes, kerel, dit is echt een huzarenstuk. Hopelijk mag ik 3x "Chapeau" zeggen:

1 maal omdat je de moed hebt eraan te beginnen.
1 maal omdat je hem uitvaart
en misschien 1 maal omdat je het record breekt.

Leuk dat we je kunnen volgen. Zij voorzichtig en amuseer je!

Vorig jaar heeft Ben hem ook al gevaren, samen met zijn vaarmaat Bouke was hij de eerste die toen aankwam. Vorig jaar was het echt beestenweer kan ik me nog herinneren. De weersverwachtingen zijn nu in ieder geval beter maar dan nog, het is een hele klus!

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
bjorri
gepost door: bjorri op 02/09/10 07:47
Ik vind het wel stoer hoor. Heel veel succes in ieder geval. Ik lees je verslagen wel, daar heb ik nog wel lol in, een etmaal of meer in mn boot zitten zie ik niet zo zitten. Gelukkig hebben we allemaal een eigen idee van leuk :-)
http://kanowaard.nl
Tyrr
http://www.tyrr.be
gepost door: Tyrr op 02/09/10 22:54
de polo begin ik beu gezien te geraken. misschien dat dit iets is om voor te trainen
http://kajak.tyrr.be
michielv
gepost door: michielv op 03/09/10 06:32
Tyrr schreef op 02/09/10 22:54:
de polo begin ik beu gezien te geraken. misschien dat dit iets is om voor te trainen

Volgens mij is dat een natuurlijk proces, ik ken meer poloers die na een tijdje (weer) afstanden gaan varen .

Misschien kun je beginnen met de Veluweralley?

Edit: Ben, succes jongen! Over een paar uur zit je in de boot en peddelen maar!

michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 03/09/2010 06:35
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 03/09/10 08:30
Binnen een paar minuten is er de briefing.
En om 9u00 gaan we los.

It's showtime. (Eindelijk)
bjorri
gepost door: bjorri op 03/09/10 09:29
Ben schreef op 01/09/10 12:44:
Tijdens de tocht ben ik dus live te volgen op Instamapper Live Tracking

Leuk, de eerste kilometer heeft ie gehad. En dat met een snelheid van 10 a 11 km/h.
http://kanowaard.nl
stearns
www.kajakvaren.nl
gepost door: stearns op 03/09/10 21:38
De hele dag Ben gevolgd op zijn tocht door Friesland,op het moment dat ik dit intik is Ben (in het donker) het Slotermeer overgestoken en bijna bij Sloten.
Rond deze tijd kwam je verleden jaar aan in Sneek,nu ben je al zo'n 20 km verder.
Nu nog zo'n kleine 90 km varen.
Ben onder de indruk van je prestatie ,ik heb vandaag snelheden gezien van zo'n 10 tot 12 km per uur.
Nog veel succes gewenst met deze elfstedentocht.
michielv
gepost door: michielv op 04/09/10 07:36
Zo te zien gaan die twee als een speer! Geweldig!
michielv
gepost door: michielv op 04/09/10 08:52
Volgens mij zijn ze er of in ieder geval bijna!!

Edit: nog eens gekeken en de snelheid is inderdaad 0 km/u.... Fantastisch mannen!

michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 04/09/2010 08:57
stearns
www.kajakvaren.nl
gepost door: stearns op 04/09/10 08:56
Net weer ingelogd en ik zie tot mijn verbazing dat ze al gefinished zijn!!!
Ik weet helaas niet hoe laat ze precies in Franeker aankwamen maar het streven van Ben en Bauke om het record te verbreken is zeker gelukt.
Verleden jaar deden ze er 27 uur en 45 min over ,deze keer is het ze gelukt om de tocht binnen 24 uur te varen .
Ben benieuwd naar hun verslag over deze tocht en hun ervaring met de Epic 18X.
Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 04/09/10 10:01
We zijn binnen!
Het record van 27u45min ligt aan diggelen.
Is overigens niet door ons gevestigd. Vorig jaar waren wij binnen op 28u17min.
HET NiEUWE RECORD: 23u18 min!!

Ps Epic 18x rules! De boten zijn zo ongelooflijk goed in dit soort werk. Hard varen gedurende een heel lange tijd.

Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 04/09/2010 10:05
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 04/09/10 11:36
gefeliciteerd en slaap lekker;-)
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
idefix
gepost door: idefix op 04/09/10 18:00
Proficiat !!!
3 x chapeau dus!
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 10/09/10 16:36
stearns schreef op 04/09/10 08:56:
Ben benieuwd naar hun verslag over deze tocht en hun ervaring met de Epic 18X.

Zo. Na een weekje rust eindelijk een wat uitgebreidere reactie.

Om te beginnen: de Epic 18X is “zo” ontworpen voor dit soort werk. Ik heb er van genoten. Naar het einde toe waren mijn armen toch al stilaan 2 betonblokjes, maar we konden met gemak snelheden van 8,5 tot 9,5 km/u blijven varen omdat deze boot zo goed loopt (en blijft lopen).
Ook tussen Bolsward en Arum heeft de 18X zijn waarde bewezen. Het kanaaltje draait en keert daar alle kanten uit. Door het roertje konden we ons volledig blijven focussen op de voorwaartse slag. Beetje bijsturen met de voeten, daarbij licht opkanten en er werd korte metten gemaakt met de bochten.

Vrijdag, 3 september jl. om 9u00 weerklonk het startschot. Het tempo zat er gelijk van de eerste meters flink in. Erik Compagner en Jelle Postma, houders van het 27u45min snelheidsrecord, hebben er eveneens flink de pas in. Ze willen graag hun eigen record scherper stellen. Maar Bouke trekt gelijk de gashendel en gaat op snelheid. Hij wil heel graag een tijdsmarge inbouwen om op het einde van de tocht meer speelruimte te krijgen. In het begin grijp ik meermaals naar zijn zog (zo ongeveer tot Dokkum). Ik ben bang dat we teveel hooi op onze vork nemen en later in het parcours de rekening gepresenteerd krijgen door de man met de hamer. Door het zog varen, blijven we een hoog tempo aanhouden en blijf ik fitter. Als Bouke in een later stadium (te) moe zou worden, kan hij bij mij op het zog. Misschien creëren we op deze manier een win-win situatie.
Op de terugweg van Dokkum naar Bartlehiem kruisen we Erik en Jelle. Een snelle berekening geeft aan dat we inmiddels 45 minuten op het duo zijn uitgelopen, dat moet ook wel als we de 24 uur willen halen.
16u10. Leeuwarden. Dat is 1u20min sneller dan vorig jaar
19u09 stappen we uit in Sneek. Dat is 2u20min sneller dan vorig jaar (maar dan hadden we al een extra pauze van 30 min. achter de rug om warm te eten). Met de snelheid zit het wel goed. We hebben ruim 93 km gevaren (van de 193) in 10u10min.
De man die de controlepost moet bemannen, is door Martin Mol (het zenuwcentrum in Franeker) vanachter zijn bord warm eten getrokken om ons te controleren. Hij slaat beleeft het aanbod af om wat met ons mee te eten. Maar het probleem is duidelijk. De checkpoints moeten steeds vroeger openen door onze snelheid en de controleurs moeten steeds langer op post blijven voordat iedereen gepasseerd is. Vanaf nu proberen we de controleurs extra te paaien met koffie en koek.
19u15 het traject naar Sloten. De golfjes op het Slotermeer worden langzamerhand golven en geven extra snelheid als we bijna aan de overkant zijn. Aankomst in Sloten 21u42. Maar om 21u45 zitten we alweer op het water (het is te koud in Sloten om te blijven staan). Tevens begin ik de eerste tekenen van vermoeidheid te voelen (we hebben ook al 110 km gevaren). Mijn schouders lopen niet meer zo soepel. Het duurt een paar minuten voor het stramme gevoel verdwijnt en ik terug lekker in het ritme kom.
Vanaf Balk door “De Luts” maar dat verloopt langzaam. Hij ligt vol drijvend vuil (algen, waterplanten, takken etc.) en al die vuiligheid blijft aan de stompe punt van de 18X hangen en we zijn continue aan het wiebelen om dat er terug af te krijgen.
0u45. Stavoren. Exact 3 uur na ons vertrek in Sloten en dus volledig volgens verwachting. De kilometers (ca. 135 tot nu toe) beginnen te wegen. Het kopje koffie tot aan mijn lippen brengen lukt nog, maar mijn haar kammen zou toch een heus probleem vormen. De conditie van mijn schouders gaat behoorlijk achteruit.
1u05. We zijn weer vertrokken. Als we om 5u00 Bolsward halen, liggen onze kaarten goed voor de 24u recordpoging. Maar om 4u25 zijn we al in Tjerkwerd. Dat zou willen zeggen dat we al binnen 10 tot 15 minuten in Bolsward zijn.
4u35. Bolsward. Wat koffie en koek en voor een tweede keer worden mijn schouders onder handen genomen door het volgteam. Het gaat nu echt zeer doen.
4u55 gaan we weer op pad. We hebben nog 4u05 om de laatste 28 kilometer af te leggen in theorie mag dat geen probleem zijn. In Witmarsum zwaaien we nog even naar het volgteam en tegen de tijd dat we in Arum zijn, is het licht.
7u15 Harlingen. Van hieruit nog 8,5 km. Daar hebben we 1u45min de tijd voor. Dat moet gemakkelijk kunnen. Ik bespreek de afstand en tijd met Bouke. Zijn reactie is alleszeggend: “Kat in’t bakkie.”
8u15. Het clublokaal van “KV Onder de wadden” is in zicht. Het welkomstcomité staat ons op te wachten. Het applaus weerklinkt. Ik schud Bouke de hand, peddel de laatste meters om vervolgens aan te leggen. Officiële aankomsttijd: 8u18. Ik ben blij dat we er zijn. Mijn schouders zijn nu echt op.
Na een verzorgende douche en een ontbijtje, kruip ik moe maar voldaan in mijn tentje. Ik handel de nodige e-mails en SMS berichten af en ga daarna een paar uur slapen.

Om 12u15 wordt ik wakker gemaakt door mijn vader. Erik & Jelle, de vorige recordhouders zijn in aantocht. Zij tikken af op een totaaltijd van 27u16min. Bijna een half uur sneller dan hun eigen record uit 2008.
stearns
www.kajakvaren.nl
gepost door: stearns op 10/09/10 18:48
Ben,

Bedankt voor het verslag(leuk om te lezen)het is een hele onderneming en prestatie,hoe ging het varen in het donker? hoe voorkom je dat je verkeerd vaart,heb je de route in een GPS staan?
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 10/09/10 21:28
stearns schreef op 10/09/10 18:48:
hoe ging het varen in het donker? hoe voorkom je dat je verkeerd vaart,heb je de route in een GPS staan?

De meeste deelnemers hebben een ANWB-waterkaart waar ze de route op aangegeven hebben. Zelf maak ik inderdaad gebruik van GPS.
Aangezien mijn GSM is uitgerust met GPS en internetverbinding, kan ik hem gebruiken om mijn posititie door te geven aan anderen (je hebt vorige week ook meegekeken).
Maar ik kan hem ook andersom gebruiken. Ik haal van het internet de kaart die ik zelf gemaakt heb via Google maps (link die ook bovenaan het topic staat vermeld) binnen op mijn GSM (via een aparte Google maps applicatie). Als ik de kaart open kan ik daar, via de GPS, mijn eigen locatie "bijplakken".
Mijn eigen locatie (aangegeven door een blauw pijltje) blijft altijd gecentraliseerd op de kaart staan (ook als ik beweeg). Zo kan ik ten allen tijde de route raadplegen en kijken of ik nog op koers lig.
Deze toepassingen is helemaal ideaal bij het oversteken van de grote meren. Je weet exact waar je bent en waar je naar toe moet. Hoeft je niet meer te oriënteren op een paar vage punten ergens ver weg in het donker etc.
Nadeel: deze toepassing vraagt veel stroom, ik sleep dan ook en klein 12V (gel)accuutje mee, voor in het waterdicht compartiment van mijn boot, om mijn GSM tijdens het varen op te laden.

Varen in het donker daarentegen is niet echt een big issue. Tijdens de winter maanden vaar ik sowieso meer in het donker dan in het licht. Is dus niet echt iets nieuws of anders. Tijdens de voorbereiding van de 11-steden zorg ik er wel altijd vaar dat ik nog een aantal trainingen in het donker doe (gewoon laat vertrekken, donker wordt het vanzelf).
Enige verschil tussen training en de echte tocht. In Friesland heb je nauwelijks lichtvervuiling. Het is er dus echt donker. Het LED-lampje voor op mijn kajak heeft op dat moment een grote waarde. Je ziet tenminte iets door dat lampje. Maar als ik hier in de randstad vaar, vraag ik mij regelmatig af of hij het nog wel doet. Zoveel lichtvervuiling is er hier.

En tijdens de 11-steden ben ik altijd blij als het terug licht wordt. Varen in het donker is 1 ding. Maar 9uur en half in het donker varen is nog wat anders. Door het donker kom je in een hele kleine wereld terecht. De wereld is niet groter dan ca. 30 - 40 meter om je heen. Daar buiten is er niets. Noem het rustig "tunnelvision".
Als het dan eindelijk licht wordt, is dat een verademing. De wereld gaat letterlijk voor je open. Je kan weer een paar honderd meer ver kijken.
Ben
www.benkajakvaren.nl
gepost door: Ben op 15/09/10 09:01
Klik op het plaatje en je komt in een Picasa-webalbum terecht, met daarin de nodige plaatjes van de Elfstedentocht.

Non-Stop Elfstedentocht 2010
michielv
gepost door: michielv op 15/09/10 21:40
Het blijft een super prestatie!
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.