|
|
gepost door: Ben op 18/10/10 10:45 |
|
 |
Gisteren werd het clubkampioenschap gevaren bij de "Koninklijke Nielse Rupelsneppen" (http://www.knrs.be).
Een korte wedstrijd van 5 km op de Rupel.
Eerst 2,5 km tegen het getij in naar de Spoorbrug in Boom. Daar draaien om één van de brugpijlers. Vervolgens 2,5 km met het getij mee terug naar Niel.
Voor de tweede keer in mijn carriere mag ik mij clubkampioen noemen! 
(mijn vorige overwinning dateert van 1998).
Na een goeie start bleef er slechts 1 concurrent aan mijn staartje plakken. Door het aanhouden van een behoorlijk hoog slag tempo kon ik mijn voorsprong, na een kilometertje in de wedstrijd, uitbouwen tot ca. 50 - 60 meter.
Daarna wat druk van de ketel genomen en het initiatief bij mijn concurrent gelegd.
"Laat hem het gat maar dichtvaren."
Vlak voor de spoorbrug leek hij daadwerkelijk wat in te lopen. Maar na het draaien bij de brug en het terug op tempo komen, met de stroming mee, was het gat definitief geslagen. Bij de finish in Niel was het verschil ca. 30 seconden.
Daarna mocht ik de wisselbeker "Mampaey - De Geest" in ontvangst nemen uit handen van onze buurman.
Als ik de wedstrijd nog 2x win in de aankomende 4 jaar, mag ik de wisselbeker definitief mee naar huis nemen.
Mijn vrouw zal blij zijn met dat ding op ons dressoir. 

Poseren met de buurman.

Gelukkig als een klein kind.
Ben heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 23/10/2011 22:23 |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 18/10/10 21:02 |
|
 |
Gefeliciteerd! Hartstikke goed man! Heb je deze wedstrijd in de 18X gevaren? Waarschijnlijk wel, reuze man!
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Ben op 19/10/10 11:11 |
|
 |
michielv schreef op 18/10/10 21:02:
Heb je deze wedstrijd in de 18X gevaren? Waarschijnlijk wel, reuze man!
Uiteraard!
Binnen de club was iedereen er wel van overtuigd dat de Epic 18X voor een zeekajak behoorlijk snel vooruit gaat (Dat hadden we al bewezen tijdens de 11-stedentocht).
Maar de meesten stonden toch raar te kijken dat ik het idee had een wedstrijd in de 18X te varen.
"Zo'n zeekajak kan toch nooit sneller zijn dan een K1-afvaart waar wij gebruik van maken." (door het getij en de scheepvaart is de Rupel geen goede rivier voor K1, de snelle jongens varen er dan ook in afvaartboten)
Als je dan vanaf de eerste meter op achtervolgen aangewezen bent, is het best even slikken.
|
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 19/10/10 15:08 |
|
 |
Waarom heb ik nou zo het gevoel dat je dit met een hele dikke grijns op je gezicht hebt zitten tikken
Jammer dat het niet gelukt is maar ik ben er ook heilig van overtuigd dat je met een snelle zeekajak-achtige (18X, Kajett) geen slechte tijd gaat maken in het rondje Noordereiland. Veel beter dan met de surfski's waar de meesten mee kwamen. Surfski's zijn voor mij gevoel beter geschikt om met wind mee op hoge golven mee te surfen, niet voor klotsbakken zoals op de Maas.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Ben op 23/10/11 23:59 |
|
 |
Vanmiddag (23-10-2011) werd wederom het clubkampioenschap gevaren bij de "Koninklijke Nielse Rupelsneppen" (http://www.knrs.be).
Concept is nog altijd hetzelfde als vorig jaar: een wedstrijd van 5 km op de Rupel.
En net als vorig jaar mag ik mij weer clubkampioen noemen! 
(voor de derde keer in mijn carriere)
De opkomst is groter dan vorig jaar. Mijn grootste concurrent betreed het strijdperk in een oude K1 Ranger. Vorig jaar had ik al bewezen in de Epic 18X sneller te zijn dan de afvaartboten, dus nu wordt er hoger ingezet.
Het eerste deel van de wedstrijd is tegentij en wordt zeer krap onder de wal gevaren. Hierdoor is er weinig ruimte voor het klassieke steekspel van zog varen etc. In de eerste kilometer van het parcours liggen 8 "kribben" (zoals je die ook ziet op de IJssel. Plaatje van de IJssel hieronder)

De start gaat hard en ik wordt er uitgetrokken door de K1. Hij komt sneller van zijn plaats af dan de 18X en bij het aansnijden van de eerste kribbe (na ca. 100 meter varen) hang ik bijna aan zijn staartje en moet meer de tegenstroming in om naast hem te kunnen varen. Ik wil bij het passeren van de kribben persé vooraan varen. Zodoende bepaal ik zelf het tempo, bovendien is het voor de concurrent lastig om voorbij te steken. Je moet telkens vanuit het keerwater de tegenstroom in om de kribbe te ronden en terug het keerwater in. Ruimte om in te halen is er bijna niet.
Na het ronden van de eerste kribbe lig ik bijna op dezelfde hoogte. De K1 duikt goed het keerwater in en ik besluit om mijn startsnelheid verder door te trekken en blijf min of meer op de keerwaterlijn voluit sprinten. Tegen het aansnijden van de tweede kribbe lig ik aan kop, zoals ik dat wil en de K1 hangt aan mijn staartje.
Voor de rest bepaal ik zelf het verloop van de wedstrijd. Ik snij de kribben volgens mijn eigen tempo en ritme aan. De K1 blijft trouw in mijn zog liggen.
Na de kribben is het nog ca. 1,5 km tegen het getij naar de brug in Boom. Hier kan ik het tempo langzaam opschroeven. Beetje bij beetje neem ik afstand van de K1. Bij het draaien in Boom heb ik ruim 40 tot 50 meter voorsprong, maar dan is al duidelijk dat mijn concurrent niet meer zal terugkeren. Op een kilometertje voor de streep wordt hij zelfs ingehaald door de eerste afvaartboot.
Het tweede deel van de wedstrijd (meetij terug naar Niel), is dan ook niet meer spannend. Ik vaar mijn eigen tempo, de afstand wordt groter en ruim een minuut voor de nummer 2 ga ik over de finish.
Mijn jongens, die voor de eerste keer meegingen naar een echte wedstrijd , vonden het geweldig en stonden als echte profs te juichen.
Ze hebben beloofd volgend jaar terug mee te gaan.

Poseren met mijn 2 oudste kinderen.

Poseren met mijn 2 oudste kinderen.
ps. Als ik in 2012, 2013 of 2014 het clubkampioenschap nog eens win mag (moet) ik de wisselbeker meenemen naar huis. Dat gaat nog een rel geven met mijn echtgenote. |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 24/10/11 15:20 |
|
 |
Ben schreef op 23/10/11 23:59:
ps. Als ik in 2012, 2013 of 2014 het clubkampioenschap nog eens win mag (moet) ik de wisselbeker meenemen naar huis. Dat gaat nog een rel geven met mijn echtgenote. 
Gewoon een extra ligplaats nemen en de beker er prominent in het zicht neerzetten
Maar zonder dollen, hartstikke goed man! Zo te zien moet er volgend jaar iemand anders bij die club aan een 18X gaan want zo verslaan ze je nooit
|
 |
|
|
|
gepost door: Ben op 25/10/11 12:36 |
|
 |
Gisteren nog een paar leuke plaatjes ontvangen van iemand uit de club.

|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Bollebeest op 26/10/11 16:12 |
|
 |
Congratz Ben,
spijtig dat ik er dit jaar niet kon bijzijn. Weet je je tijd nog?
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Ben op 26/10/11 16:27 |
|
 |
Bollebeest schreef op 26/10/11 16:12:
spijtig dat ik er dit jaar niet kon bijzijn. Weet je je tijd nog?
Ja, ik heb je gemist. Ik had mij voorbereid op een wederzien.
Officiële tijd heb ik nog niet ontvangen vanuit de club, maar uit mijn GPS gegevens maak ik een tijd op van 25 min 48. Dat is bijna een minuut langzamer dan vorig jaar (24 min 53, volgens mijn GPS; maar de officiële eindtijd was toen 24 min 20).
Maar vooral het stuk tussen de kribben en de brug verliep deze keer langzamer, we hadden wind op kop en misschien was het getij ook wat sterker. We zater korter in tijd na het hoogwater tov vorig jaar.
En in het terugkomen van Boom naar Niel ben ik niet meer zo diep gegaan. Dus die minuut valt wel enigszins te verklaren. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Bollebeest op 27/10/11 10:33 |
|
 |
Ik zal proberen om volgend jaar niet meer met een cirkelzaag in mijn vinger te zagen
De wonde was nog niet toe en dus was het niet verstandig geweest om daarmee in het vuile water van de Rupel te soppen. Binnen 2 weken is het de Marathon van de Ardeche en die is voor mij iets belangrijker
Las ik nu net dat je tegen een oude sprinter hebt moeten varen? ik dacht dat k1-s niet mochten.
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Ben op 27/10/11 10:46 |
|
 |
Bollebeest schreef op 27/10/11 10:33:
Las ik nu net dat je tegen een oude sprinter hebt moeten varen? ik dacht dat k1-s niet mochten.
K1-s zijn officieel niet toegestaan maar er was er toch eentje aanwezig. Kijk maar rechts op de voorgrond van deze foto.

JP start altijd in de Ranger en de club knijpt dan een oogje dicht. De discussie werd pas echt interessant toen JP in 2009 clubkampioen werd.
Wat er precies gezegd is destijds weet ik niet, maar het gevolg was dat JP vorig jaar weigerde om te starten. Blijkbaar zijn de plooien weer wat gladstreken, want dit jaar was hij weer aanwezig. |
 |
| |
|
|
|