Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
linda
gepost door: linda op 12/02/05 12:45
Hoi mensen, ik ben nieuw hier op het forum, ik lees wel al een tijdje aandachtig mee. Ik wou meteen maar met een vraag beginnen. Ik vaar regelmatig in de branding, en nu ik kan eskimoteren wil ik wel eens wat meer trucs/move's uitproberen. (ik kan nu eigenlijk alleen nog maar gewoon surfen) Maar wat zijn de mogenlijkheden in een Prion fly, kan je daar wel wat mee en zo ja wat dan? Ik dacht er aan maar eens te beginnen met een flat spin of zoiets?
wie oh wie helpt mij uit de brand(ing)
groetjes Linda
if it\\\'s stupid and it works, then it ain\\\'t stupid

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
spikey
gepost door: spikey op 12/02/05 14:17
Hoi Linda,

Welkom op dit forum, leuk dat je, zoals vele onder ons, brandingvaren leuk vind! Ik heb zelfs een aantal jaren terug op rivieren en riviergolven in een Fly gevaren, nu wordt deze boot veel gebruikt voor cursisten op WW, het is een ideale boot om wildwatervaren / brandingvaren onder de knie te krijgen. Ze bevatten veel volume en daardoor behoorlijk stabiel, een foutje in verkeerd opkanten wordt niet meteen afgestraft. Daarbij zijn ze vanwege hun lengte ook erg snel in vergelijking met de meeste speelbootjes. Verder zijn ze erg wendbaarder.

Voor de branding is het dus een goeie boot om te leren varen, wat betreft tricks, je noemt een flatspin, zal hij erg lastig zijn om onder de knie te krijgen dan wel uit te voeren. Waarom? Corrigeer me als ik fout zit mensen, maar zover ik mij kan herrineren heeft de fly geen Platte Onderkant (flat hull) dat spinnen mogelijk maakt, maar een ronde waarbij dit vrijwel niet te doen is. Wel heeft de Fly een lage achterkant waar je mee kunt leren ondersnijden (zorgen dat je achterpunt onderwater door de stroming gepakt wordt en naar beneden wordt geduwd en waardoor je verticaal op je achterpunt terecht komt). Maar dit is eigenlijk een riviermove die je uitvoert op de lijn van hoofdstroom en keerwater en niet in de branding.

Wat met de Fly in de branding wel leuk is om te leren is het surfen zelf. Dan bedoel ik niet een golf pakken en voor het schuim uit surfen, maar ala golfsurfen parallel aan de golf. Vanwege zn lengte en stabiliteit komt de fly ook erg handig bij het uitvaren door de wat heftigere branding wat met de meeste speelboten nogal lastig kan zijn:)

Dus wil je met brandingvaren een stapje verder in het trucken (flatspinnen, carthweelen etc) dan ben ik bang dat de Fly niet geschikt hiervoor is en er vele booten daarbuiten zijn die deze trucks wel mogelijk maken (elke riverrunner/ speelboot/surfkajak heeft tegenwoordig 'platte' onderkant) en waarmee je ze ook makkelijker uit kunt voeren waardoor je leercurve vele malen stijler wordt.

Vul of corrigeer me gerust mensen als ik verkeerd zit met mijn oordeel over de Fly!

spikey heeft dit bericht gewijzigd
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 12/02/05 15:14
Ik sluit me grotendeels aan bij Tim's verhaal

Echter niet getreurd, ook met een Fly kun je leuke dingen doen. Judith Prins (van De 4 Winden in Ter Heijde) heeft volgens mij ook een flinke tijd in een Fly gevaren en is daar dacht ik Nederlands Brandingkampioene mee geworden.

Hoewel een Fly nogal rond is en geen harde rail heeft waardoor het paralel aan de golf surfen een stuk moeilijker is zou je dit ook gewoon kunnen proberen. Dit is een stuk leuker dan recht-toe recht-aan met de golf meejakkeren

Vraagje van onze kant: waar vaar je? Aan je profiel te zien zul je denk ik gemakkelijk bij KBT in Katwijk kunnen komen en daar zijn geheid mensen bereid je wat tips te geven. Anders ben je natuurlijk ook welkom in Ter Heijde of Hoek van Holland
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
linda
gepost door: linda op 13/02/05 12:27
Ik vaar bij de waterwolf, een vereniging in hoofddorp. we gaan voor de branding veel naar katwijk, bij restaurant de zwaan of de witte zwaan iets in die geest.
Ik vaar ook wildwater in mijn fly, dat wil zeggen ik ben 1 keer een week op de durance wezen varen met een instructeur van europagaai, en dat is zeker voor herhaling vatbaar.
Arjan
Ik wil een skippybal!
gepost door: Arjan op 13/02/05 14:22
Ik zoek nog reisgenoten die dit jaar mee gaan naar de durance. Dus als je zin hebt moet je het maar even laten weten. Ik ga daar een cursus doen. Wordt 4e keer, maar vaar in nederland niet.
Eigen bootje zit er echter aan te komen (shiet eens op joh rocky ) dus dan wil ik me gaan aansluiten bij een vereniging.
Vervoer betaald de baas. (leasebak) Maar om in mijn eentje naar zuid-frankrijk te rijden zie ik nou ook niet zo zitten, en dan moet ik weer met de bus. En dat is helemaal geen pretje. Dus als er iemand mee wil, roep het maar

Arjan heeft dit bericht gewijzigd
Stephen
Admin
gepost door: Stephen op 13/02/05 16:46
Heb je geen zin om mee te gaan naar de franse kust deze zomer..

Lekker brandingvaren enzo
Kanoforummer
Arjan
Ik wil een skippybal!
gepost door: Arjan op 13/02/05 16:56
Thomas heeft toch zijn eigen auto. Of gaat die niet mee?

Trouwens, vraag hem eens waarom ie me nog niet gemaild heeft :p
Stephen
Admin
gepost door: Stephen op 13/02/05 17:22
Thomas en ik en samen gaan op vakanties is imho geen goed idee..

En hij is in groningen, zonder pc dat zou de oorzaak kunnen zijn

Wel lekker rustig btw
Kanoforummer
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 14/02/05 08:45
@Stephen: hummm, wanneer gaan jullie waar heen?

Ik ben het met Jarre's post van beneden eens dat je een Fly makkelijk kunt laten chandellen. In Nieuw Zeeland heb ik 1 keer een paar dagen in een Fly mogen varen maar ik ben er duidelijk te groot/zwaar voor: zelfs op klasse 2 riviertjes moest ik steeds lage steunen omdat de achterkant naar beneden wilde. Op zich niet verkeerd maar ik had ook geen voetensteun (anders paste ik er niet in) en dan voelt het allemaal minder lekker.

@Arjan: bij Natsec (Vlaardingen) gaat regelmatig een groep in het Durance gebied varen, misschien kun je met hen meerijden? Of meer, zij met jou ?

michielv heeft dit bericht gewijzigd
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Jur-re
gepost door: Jur-re op 14/02/05 09:13
Hej

een Fly krijg je best op zijn achter kant enz...
Je kan er ook mee door het gat (zie voorkant boekje Europagaai 2003 )

Jur
Updated!! http://www.diteweg.org
Stephen
Admin
gepost door: Stephen op 14/02/05 12:58
Tim, Luuk en ik opperren het idee om richting de atlantische kust te gaan begin juli. waar en hoelang zijn we nog niet uit Het probleem is nog dat ik een tour heb met mijn band naar hongarije de laatste week van juni tot 4 juli
Kanoforummer
linda
gepost door: linda op 14/02/05 16:34
Ik ga wel eens proberen die fly op zijn achterpunt te krijgen. Het klopt dat hij heel makkelijk met de achterkant ondersnijd zonder dat je het wilt. Ik ben heel licht, 64 kg en vrij lang 1.81 meter (en dat past net allemaal)ik heb er wat minder last van dus.
Ik ga niet mee naar de durance dit jaar. Wij gaan met de vereniging richting slovenië deze zomer met europagaai. En ik heb helaas geen geld en dagen om 2 keer op vakantie te gaan.
gegroet, en bedankt voor de uitleg over de mogenlijkheden
Linda
spikey
gepost door: spikey op 14/02/05 16:43
Ha Linda,

Tip over ondersnijden in de branding: Probeer net voordat een golf dreigt om te slaan je achterkant in het water te ondersnijden. Als je het goed doet en de golf slaat om op je achterkant sta je zo rechtop!

Dus vaar rechtuit richting open zee. Zie je een golf dreigen om te slaan en je ligt er ongeveer een bootlengte voor maak dan een goede boogslag (laten we zeggen aan je rechterkant, je boot draait dan naar links) en draai heel je lichaam en hoofd over je linker kant naar achter, zet je peddel aan de achterkant en druk deze naar beneden en van je af terwijl je tegelijkertijd de 'verkeerde kant' opkant zodat je achterkant het water in snijdt.

Het is belanrgijk dat je bij het naar achterdraaien van je lichaam ver genoeg draait zodat je je achterkant van je boot kan zien. Deze move kan je ook op vlak water oefenen, daarbij gaat het niet om heel je achterkant het water in te snijden, als ie maar een klein beetje onderwater komt is dat al voldoende. Het gaat om de beweging, balans en juiste techniek. Je hebt dan niet zo heel veel kracht nodig om ook in de branding deze move te kunnen doen.

wordt niet ontmoedigd als het de eerste keren niet lukt, het heeft mij ook een behoorlijk lange tijd gekost deze techniek onder controle te krijgen in de wat 'grotere' boten!
Succes!

spikey heeft dit bericht gewijzigd
Jur-re
gepost door: Jur-re op 14/02/05 17:27
Hej Linda,

Ik zie dat je naar Slovenië gaat, welke weken gaan jullie?
Mijn ouders en mijn broertje gaan ook, ik misschien.
Maar ik heb plannen om in Mei te gaan.

Jur
linda
gepost door: linda op 14/02/05 19:58
spikey bedankt voor de tip! Als het weer een beetje meezit ga ik aankomend weekend samen met mijn broer de branding in om flink te oefenen.

Jarre we hebben nog geen datum geprikt maar het wordt waarschijnlijk begin juli, dat is de enige maand (behalve dan voor en najaar) dat europagaai cursussen aanbied op de soca volgens mij.
groet Linda
Kluif
gepost door: Kluif op 14/02/05 22:27
Alles met een hogere gradatie als (of is het dan) WW 4 vaar ik in mijn fly!
A pretty Fly for a white guy!
linda
gepost door: linda op 16/02/05 10:43
ok, nou zo ver ben ik nog niet, ww3 is voor mijn nog een uitdaging hoor. ik kano pas een jaar, en tja zoveel mogenlijkheden om wildwater te varen, en dus ervaring op te doen heb je hier niet. maar wie weet vaar ik ook ooit ww4 (of hoger?)
Jur-re
gepost door: Jur-re op 16/02/05 10:56
Hej

Een Fly is zoals je leest een goede beginners boot, wel wennen want hij is meer instabieler dan een bloembak.

Ik heb zelf bij Europagaai cursus gedaan in de volgende volgorde:

- Franse Pyreneeën (I / II)
- Franse Alpen (II / III-)
- Sloveense Alpen (II / III+)

Suc Jur

Jarre heeft dit bericht gewijzigd
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.