michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 12/06/11 21:58 |
|
 |
Tenminste, als ik nu.nl mag geloven ...
Het lijkt me best eens grappig om te proberen maar voorlopig ben ik druk genoeg met high-kneelen
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
kiki
|
gepost door: kiki op 12/06/11 22:09 |
|
 |
|
het is grappig voor even en wat te spelen, Maar om een tochtje te doen??? |
 |
| |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 13/06/11 08:31 |
|
 |
Mijn ding is het ook niet maar er schijnen mensen een elfstedentocht mee te varen.
In Kajak Magazin (Duits kanoblad) staan ook elke aflevering artikelen over SUP, Surfski etc. en als je de foto's van wedstrijden bekijkt is het vast wel eens leuk om te doen. Alleen zijn er dan pakweg 5 mensen die snappen hoe het werkt en de rest dobbert er achter aan
Maar vandaag fijn proberen hoe lang ik high-kneelen vol kan houden. Ben blij met een kwartier. Gelukkig is het baggerweer dus de jeugd met speedboot van papa blijft binnen bij de tv.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
diemonde
|
gepost door: diemonde op 13/06/11 13:13 |
|
 |
Mijn idee hierover:
De populaire variant is inderdaad meer als surfvariant dan een kajak/kano variant en dat is wat nu aanhaalt. Ik heb echter ook artikelen gelezen waar het juist ook voor toeren wordt gebracht. Het grote voordeel van het sup'pen in Nederland is dat je echt van het uitzicht kan genieten. Vaak zit je in kajak te laag om over de wal te kijken. De sup is dus meer als alternatief voor een kajak op toertochten en dan vooral in het warme seizoen en zonder al te veel wind, want in de vroege maanden van de lente, late maanden van de herfst en in de winter vind ik het toch heerlijk vertoeven in m'n dichte kajak :-) Natuurlijk kun je daarop kleden, maar dan wordt het prijskaartje ook weer een stuk duurder terwijl sup'pen in eerste plaats ook een stukje voordeliger moet zijn dan kajakken. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Ben op 14/06/11 08:13 |
|
 |
michielv schreef op 13/06/11 08:31:
Mijn ding is het ook niet maar er schijnen mensen een elfstedentocht mee te varen.
Ja! 'k Heb ze zelfs gezien. De SUP 11-steden (gevaren over 4 of 5 dagen) valt weleens samen met de non-stop 11-stedentocht per zeekajak.
Hieronder een paar plaatjes van de tocht in 2009. Tijdens ons vertrek in Dokkum kwamen er net 2 van SUPpers de stad binnenvaren.
Wat mij toen opviel is dat ze enorm korte slagen maakten en dat die ene wel handschoenen droeg, maar geen schoenen. 

|
 |
| |
|
Bart Pijpers
www.de-batavier.nl
|
gepost door: Bart Pijpers op 14/06/11 10:20 |
|
 |
In Frankrijk is het al enorm populair. Met name rond Biarritz waar het naast het meer traditionele golfsurfen wordt gedaan.
Franse kano blad staat al een paar jaar vol artikelen en reklame.
Zijn er hier in de buurt van Nijmegen mensen die geïnteresseerd zijn?
Als Kano vereniging de Batavier denken wij erover om hierin wat te gaan opstarten maar we kennen niemand die deze tak van kanoën beoefend.
|
 |
| Bart Pijpers |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 14/06/11 14:52 |
|
 |
Natuurlijk zit ik niet in de buurt van Nijmegen maar op zich zou een SUP best geinig zijn voor de vakantie: kan ik toch C1 high-kneel oefenen en eventueel hebben de kinderen nog iets om mee te spelen op een plas. Twee vliegen in een klap
Maar dan zou ik denk ik op mp onder de gratis "deuren" bij de surfplanken kijken, in ieder geval om het eens te proberen.
@Bart: als je een bedrijf oid kent waar je een paar demo planken ed. van kunt gebruiken zou je eens een instuifmiddag kunnen organiseren? Dan komen er wellicht mensen op af. Plus dat eventuele aarzelende leden kunnen kijken of het wat voor ze is.
|
 |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 14/06/11 22:21 |
|
 |
Bart Pijpers schreef op 14/06/11 10:20:
In Frankrijk is het al enorm populair. Met name rond Biarritz waar het naast het meer traditionele golfsurfen wordt gedaan.
Franse kano blad staat al een paar jaar vol artikelen en reklame.
Zijn er hier in de buurt van Nijmegen mensen die geïnteresseerd zijn?
Als Kano vereniging de Batavier denken wij erover om hierin wat te gaan opstarten maar we kennen niemand die deze tak van kanoën beoefend.
Misschien dat je het aan Roel van Noort:
http://www.kanoforum.nl/profile.php?ProfileID=1394
kunt vragen?
Die is erg actief op dat gebied.
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 14/06/11 22:40 |
|
 |
Michielv: je mag mijn Skijaks wel eens een keer lenen:http://www.youtube.com/watch?v=uAk_THZWKZs
Die waren hun tijd al ver vooruit, dat nu pas het sup populair wordt . Nou ja, populair, ik ben eigenlijk nooit iemand tegengekomen op een SUP "in het wild". Doet een beetje aan een surfkano denken, daar was een aantal jaar geleden ook iedereen enthousiast over en naar mijn schatting staat daar ook wel het merendeel stof te happen.
Bij Tulipaddle waren er wel een redelijk aantal SUP vaarders (veel Fransen) en ook een groot aantal leenboards volgens mij. Die mensen zijn vaker in Nederland, dus dan is er vast ook wel wat te regelen. Dan lijkt mij wildwater dan wel weer leuker dan vlak, daar hoef je in Nederland waarschijnlijk al helemaal niet mee aan te komen. |
 |
| Manos esto var a lastimar |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 15/06/11 10:37 |
|
 |
roosmcd schreef op 14/06/11 22:40:
Michielv: je mag mijn Skijaks wel eens een keer lenen:http://www.youtube.com/watch?v=uAk_THZWKZs
Da's kajakken, het leek me juist zo leuk om te kunnen high-kneelen. Maar misschien neem ik de Ranger C1 ook wel gewoon mee. Kunnen de kinderen (nog) niet in spelen maar dat geeft niet
Die waren hun tijd al ver vooruit, dat nu pas het sup populair wordt . Nou ja, populair, ik ben eigenlijk nooit iemand tegengekomen op een SUP "in het wild". Doet een beetje aan een surfkano denken, daar was een aantal jaar geleden ook iedereen enthousiast over en naar mijn schatting staat daar ook wel het merendeel stof te happen.
Het nadeel van boten als een surfkayak is dat het gebruik erg beperkt is. Het is nog steeds retegaaf als het lukt maar je moet maar net in de gelegenheid zijn om op de goede momenten te kunnen gaan brandingvaren.
SUP's kun je ook als toerbootje gebruiken, tenminste de vlakwater/allround modellen. Dus de kans dat je er vaker iets mee kunt doen is een stuk groter.
Overigens denk ik wel dat het flink tegenvalt wanneer je als ongetrainde zomaar op zo'n plank stapt. Een stukje techniek en conditie is echt wel nodig en ik weet niet wie er in dit soort dingen instructie geeft/kan geven?
In Duitsland (onder andere Hamburg) worden wel regelmatig SUP wedstrijden gehouden dus als je een keer zoiets wilt doen kun je daar eens gaan kijken.
|
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 15/06/11 15:20 |
|
 |
Het is dat ik weet wie Dan Gavere is maar dit leek me toch meer op met een surfplank van een stroomversnelling/waterval springen
|
 |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 15/06/11 21:39 |
|
 |
michielv schreef op 15/06/11 10:37:
Da's kajakken, het leek me juist zo leuk om te kunnen high-kneelen. Maar misschien neem ik de Ranger C1 ook wel gewoon mee. Kunnen de kinderen (nog) niet in spelen maar dat geeft niet
Uhm, STAND-UP-paddling? Volgens mij valt dat er dan ook onder, je mag natuurlijk gaan staan op wat je maar wilt . Met high-kneelen is het geen SUP meer en ik denk dat je dan ook niet meer uitkomt met je peddellengte?
Overigens denk ik wel dat het flink tegenvalt wanneer je als ongetrainde zomaar op zo'n plank stapt. Een stukje techniek en conditie is echt wel nodig en ik weet niet wie er in dit soort dingen instructie geeft/kan geven?
Met die skijaks kun je zo wegvaren, alleen je krijg erg snel last van je benen omdat je elk klein golfje direct daarin doorvoelt. Een beetje oefenen helpt al enorm, of misschien skiën ook wel.
*Edit: Nog een filmpje voor de enthousiastelingen:
http://www.vimeo.com/23444444
roosmcd heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 15/06/2011 21:58 |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 16/06/11 20:28 |
|
 |
roosmcd schreef op 15/06/11 21:39:
Uhm, STAND-UP-paddling? Volgens mij valt dat er dan ook onder, je mag natuurlijk gaan staan op wat je maar wilt . Met high-kneelen is het geen SUP meer en ik denk dat je dan ook niet meer uitkomt met je peddellengte?
Wel met mijn C1 peddel, die is op lengte voor high kneelen
En ik heb nooit gezegd dat ik zou willen SUP-en, alleen dat een oude surfplank de mogelijkheid geeft te high-kneelen en de kinderen erop kunnen spelen (en met mijn C1 peddel kunnen sup-en denk ik ).
Overigens zou het voor kleine kinderen nog best eens lollig kunnen zijn.
Met die skijaks kun je zo wegvaren, alleen je krijg erg snel last van je benen omdat je elk klein golfje direct daarin doorvoelt. Een beetje oefenen helpt al enorm, of misschien skiën ook wel.
Kweenie, ik krijg er een beetje een onbestemd gevoel bij
|
 |
|
|
|
gepost door: Tjappie op 23/06/11 02:21 |
|
 |
|
ziet er wel grappig uit maar is niks voor mij... |
 |
| |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 27/06/11 19:15 |
|
 |
Afgelopen weekend heb ik op een standaard paddleboard gezeten en daar viel je al redelijk snel af . Maar voor michielv, het was stabieler dan zo'n high-kneel-geval-c1.... |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 05/07/11 22:17 |
|
 |
Ik vind 59 seconden nog best knap in een Delta
|
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 24/07/11 13:43 |
|
 |
Stom toevallig hoorde ik op de regionale radio dat vandaag eigenlijk de Rotterdam SUP regatta gehouden zou worden maar dat die is uitgesteld vanwege de (te) harde wind.
Stelletje watjes, zelfs ik kon "gewoon" in de C1 varen op de Plas, hoge knie dus niet zitten
Maar goed, op 28 augustus is er in Entrepothaven een SUP regatta waarbij je ook kunt proberen enzo. Ik denk dat ik maar eens langs ga, lijkt me best lachen
Meer: hier en hier
Edit: extra linkje met info erbij
michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 24/07/2011 13:44 |
 |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 25/07/11 20:00 |
|
 |
aquarius schreef op 25/07/11 09:34:
Kijk eens op www.pietheincup.nl
Eerste indruk
-rommelige website
-weinig informatie voor vaarders?
Ik heb ook het idee dat er al genoeg wedstrijden zijn om mee te doen of te helpen per jaar. Als ik het zo doorkijk, zie ik niet iets speciaals waarom ik aan deze wedstrijd mee zou willen doen.
Vorig jaar om het Noordereiland varen, was erg leuk. Of eigenlijk had ik mee willen zwemmen, maar ik had geen zin om mij te gaan kwalificeren. |
 |
|
michielv
|
gepost door: michielv op 25/07/11 21:04 |
|
 |
aquarius schreef op 25/07/11 09:34:
Michiel, we moeten binnenkort maar eens afspreken. Want ik begrijp ook niet waarom niemand de Piet Hein Cup wilde varen van Delfshaven naar Delft om de zilvervloot. Kijk eens op www.pietheincup.nl
Ik doe vast iets fout.
Erik
Los van wat Roosmcd al aangeeft: het is allemaal in de (school)vakanties. De meeste marathon kayakers zijn de 30 gepasseerd en hebben vaak een gezin of andere bezigheden (werk ed.) in het weekend.
Bovendien vind ik zelf het inschrijfgeld nogal hoog, zeker voor kano/kajak begrippen. Een gemiddelde marathon kost tussen de 3 en 10 euro per deelnemer. Meestal krijg je nog een lekkere pizza/pastaparty toe ook.
Een ander voorbeeld: vorig jaar werd 15 euro startgeld gevraagd voor het rondje Noordereiland en en passant werd je ook uitgenodigd om te komen safetyvaren voor de zwemmers. Eh ja, staat daar dan wat tegenover dan? Of mag ik wel betalen om zelf een paar kilometer te gaan varen tegen mensen waar ik twee weken daarvoor gratis een avondmarathon mee/tegen vaar?
Edit: blijkbaar is er een vergoeding, althans in ieder geval dit jaar. Wanneer dit soort dingen duidelijk gemaakt wordt geeft dat al een heel andere indruk.
Ik kreeg vorig jaar gelijk de indruk dat mensen denken dat kajak/kanovaarders "Gekke Henkie" zijn en daar heb ik dan weer geen zin in. Ik wil met alle plezier iemand helpen maar daar ga ik niet eerst diegene voor betalen.
michielv heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 25/07/2011 21:07 |
 |
|
|
|
gepost door: Kano op 11/10/11 23:26 |
|
 |
Verleden week hebben 9 SUP ACA instructeurs hun Level2 rivier suppen behaald, waaronder ikzelf. Dus wie een initiatie wenst mag steeds mailen. Groeten Kris
Kano heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 11/10/2011 23:27 |
 |
| Kris VA |
|
|
|