|
jelle 123
|
gepost door: jelle 123 op 07/08/11 16:35 |
|
 |
vader jelle zoon robin.
willen een toerkajak. wij houden allebei van kou en in de zomer zijn wij de hele
tijd in zwembad.
zoon robin heeft veel met huur kano's gedaan en vader kan er helemaal niks van.
af en toe doen we aan van die dagtoeren voor beginners met huur kano's .
maar nu willen we in nederland/belgie in de winter gaan toeren.
1-2 weken lang. in nederland en stukje door belgie.
maar nu zitten we met 1 probleem.
we moeten nog alles kopen.
dus welke kajak moeten we kiezen
we gaan er vanuit dat we 1.5 tot 2 weken weg gaan peddelen,
we willen natuurlijk bagage meenemen zown 50 liter . en langs vrienden gaan er wonen vele in de buurt van een kanaal. waar geen schepen langs komen. we willen scheepskanalen zo veel mogelijk vermijden. en rustig op onze gemak de winter doorkomen. we willen dus
een goeie kajak 2 persoons om 1.5 week mee te trekken in de winter.
( andere spullen zoals fleece kopen we later wel. )
heeft iemand tips ervoor.. prijs 1.000 ?? kan wel iets meer maar niet 2.000 tenzij dat normaal is.
alvast bedankt
|
 |
| |
|
|
Nico B
vh nb01
|
gepost door: Nico B op 07/08/11 17:48 |
|
 |
Wanneer de vaarwensen zich beperken tot binnenwater (kanalen, rivieren en meren) dan is wellicht een canadese kano, ook wel open kano genoemd, een optie. Je kan er doorgaans met z'n tweetjes in en met enige planning ook bagage meenemen.
Tweepersoons kajaks waarin ook bagage past zijn volgens mij zeldzaam en dus duur.
Wij varen regelmatig tochten in Zweden met bagage voor één of meerdere weken in een canadees.
Nico B heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 07/08/2011 17:49 |
 |
| www.hobomaasafvaart.be |
|
|
Nico B
vh nb01
|
gepost door: Nico B op 07/08/11 18:35 |
|
 |
Het moeilijkste onderdeel van kanovaren vind ik niet het varen zelf maar de organisatie er om heen. Waar ga je varen, wat voor water is het, wat kan je overkomen en hoe regel je de terugtocht.
Het varen van A naar B en weer naar A is vaak het meest eenvoudigst. Je auto staat precies daar waar je begonnen bent en dus weer eindigt. Maar meestal is dat niet het geval. Je kan idd een vouwfiets meenemen om weer terug naar de auto te fietsen, je kunt een taxi bellen, je kunt zorgen dat je wordt weggebracht en terugvaart naar waar je auto staat en je kunt denken aan OV. Je zult zelf vast wel meer varianten kunnen bedenken.
Spatzeilen om je boot af te dekken worden wel gebruikt zowel op kano's als op kajaks. Maar niet altijd want die dingen zijn duur en onhandig. Denk er wel aan dat je bagage altijd nat kan worden. Zorg er dan in iedergeval voor dat je kleding en slaapspullen droogblijven. En daar kun je waterdichte zakken voor gebruiken. Hiervoor geldt doorgaans wel dat goedkoop duurkoop betekent.
Mocht je wel eens in een gebruikte boekenwinkel komen zoek dan eens naar een uitgave van de ANWB genaamd Op Pad - Kanovaren. Veel tips en trucs staan er in zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden.
Overigens is samenvaren in één boot een klus op zich. Probeer het eens uit bij een lokale kanovereniging of cursusboer. Je zult al vrij snel ondervinden of het iets is voor jullie beiden of dat ieder toch beter in een eigen boot gaat.
|
 |
|
|
Nico B
vh nb01
|
gepost door: Nico B op 07/08/11 22:00 |
|
 |
Er zijn mensen die slapen in hun canadees. Google maar eens op Selway Fisher (designs). Wij slapen in een koepeltentje aan wal waar het kan.
Het slepen van een boot achter je (vouw)fiets kan zo makkelijk of ingewikkeld als je zelf wilt. Het kanomerk Linder biedt een kant en klare oplossing. Verder vind je op websites Marktplaats kanokarren of surfplankkarren. Met een beetje fantasie kun je zelf ook wel iets fabrieken.
Het komt een beetje over als wanhopig. Heb je al eens aan kano-organisaties gedacht waar veel van het denkwerk al voor je is gedaan? Bijv. De Peddel oid.
|
 |
|
|
Nico B
vh nb01
|
gepost door: Nico B op 08/08/11 07:17 |
|
 |
Slapen in de boot moet wel kunnen. Alleen worden dan meestal drijvers aan de boot gemaakt tegen omslaan. En met die drijvers valt, volgens mij, lastig te varen. Daarnaast is een boot wel heel erg klein om goed in te slapen. Ook is het niet uit te sluiten dat je in het water ligt. In de winter zou ik toch voor een tentje aan de wal kiezen, voor de veiligheid en comfort. Wanneer je in je slaapzak het water in rolt is het einde oefening.
Onderschat het varen in de winter niet. Het water is ijskoud (zoniet bevroren) en de luchttemperatuur vaak ook. De kans op onderkoeling is niet gering.
|
 |
|
|
jelle 123
|
gepost door: jelle 123 op 08/08/11 09:48 |
|
 |
dan slapen we aan wal.
als je met het water ergens bij een plek uitkomt in nederland is het dan slim om even te vragen of je voor 1 nacht een tent mag omzetten of mag je in nederland wild kamperen
volgens mij niet. we onderschatten de winter ook niet hoor.. we dragen goede warme kleding, zodat we helemaal tegenaankunnen.
|
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 08/08/11 20:27 |
|
 |
Jelle, Ik vind het fantastisch dat je met je zoon wil gaan varen maar zo te horen heb je geen enkele kano of kajak ervaring. Dan lijkt het mij niet slim om in de winter, niet het meest vriendelijke jaargetijde, 1,5 week te gaan varen.
Je geeft al aan dat je budget beperkt is, terwijl je wel dingen wil doen waar je goed materiaal voor wil hebben. Goede materialen zijn duur, zeker nieuw.
Natuurlijk hoef je niet van alles het beste van het beste te hebben maar als je met een boot achter de fiets op pad wilt zou ik zeker een zo licht mogelijke boot nemen. Je kampeer uitrusting gaat ook nogal wat kosten, al was het maar omdat de meeste huis, tuin en keuken kampeerspullen redelijk werken in de zomer maar in de winter? Ik weet het niet.
Waarom ga je niet eerst eens bij een vereniging leren varen, diverse soorten spullen proberen en als je de techniek van het kanokamperen een beetje in de vingers hebt aan zo'n avontuur beginnen?
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Wilko op 08/08/11 21:10 |
|
 |
jelle 123 schreef op 08/08/11 09:48:
dan slapen we aan wal.
als je met het water ergens bij een plek uitkomt in nederland is het dan slim om even te vragen of je voor 1 nacht een tent mag omzetten of mag je in nederland wild kamperen
volgens mij niet. we onderschatten de winter ook niet hoor.. we dragen goede warme kleding, zodat we helemaal tegenaankunnen.
Wild kamperen is in Nederland inderdaad verboden (geldt trouwens voor heel wat landen).
Draag in de winter kleding die niet alleen in de boot maar vooral ook tijdens een wat langere zwempartij in het water nog steeds warm genoeg en comfortabel is.
Als je in contact met water staat verliest je lichaam ongeveer 25X zo snel zijn warmte als wanneer je aan even koude lucht blootgesteld wordt. |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
|
|