|
|
gepost door: Vincentp86 op 09/10/11 11:47 |
|
 |
Eine gutentag dames en heren.
Ik ben Vincent, 25 jaar, kok als beroep en fotograaf/camerman als hobby.
En ik ben al een tijd gefacineerd door de kano/kayak sport.
Van wildwater kayakken, tot rustige kanoen door de natuur... het lijkt mij super.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een sport die ik kan beoefenen in de natuur en mijn fotografie en film hobby ermee kan combineren.
Vandaar dat ik voor kayakken ga
Alleen nu komt de vraag.
Ik ben vrij lang (1,99) en weeg rond de 110kg.
Ik neem aan dat dit belangerijk is als je een kano wilt aanschaffen?
Of is het een one size fits all?
Verders ben ik ook brildragend, ik kan zeggen dat ik weinig zie zonder.
Bij normaal/stilwater kanoen is dat geen probleem, maar ik wil zeker de wildwater/stromings kant op.
Zijn daar speciale brillen oid voor? of is het een kwestie van lenzen nemen.
Veders ga ik het hele forum even uitkammen voor alle informatie, en zelf de natuur in met m'n oude kano voor ik me verder ga verdiepen in de stroomversnelling kayaks.
Mocht u vragen hebben hoor ik het graag, en voor de rest alvast bedankt voor de antwoorden
|
 |
| |
|
|
Bfox
|
gepost door: Bfox op 09/10/11 14:21 |
|
 |
Welkom,
Ik draag zelf ook een bril en gebruik tijdens het varen een sportbril. Er zijn ook genoeg mensen die met hun 'normale' bril varen en er een touwtje aan knopen. Daarnaast zijn ook mensen die normaal een bril dragen, maar het fijner vinden om met lenzen te varen. Het is maar net wat jezelf fijn vind.
Bas
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 10/10/11 08:04 |
|
 |
Vincentp86 schreef op 09/10/11 11:47:
Welkom hier.
Er zijn natuurlijk vele typen boten, voor verschillende diciplines maar ook binnen de dicipline is er volop variatie. Een boot die leuk is om rond te dobberren in de natuur en ook bruikbaar is op stronmend water wordt wel lastig vrees ik. Maar je hebt al een boot zo te lezen, vertel eens verder...
Ook op stilstaand water kan je een keer iets uit handen laten vallen of omslaan, spatwater moet je ook rekening mee houden. Dus je bril inderdaad met een touwtje en drijvertje vast maken en voor je camera een waterdicht exemplaar kiezen, ook weer met een drijvertje.
Al spittend op het forum ga je ontdekken dat 'we' iedereen aanraden lid te worden van een vereniging. Vind in die andere topics maar uit waarom dat geadviseerd wordt. De Goudse peddel heeft in ieder geval een overmaat aan instrukteurs en varen meerdere diciplines voor zover ik weet. |
 |
| http://kanowaard.nl |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 10/10/11 10:01 |
|
 |
Vincentp86 schreef op 09/10/11 11:47:
[...]
Lichaamsgewicht en de verdeling daarvan (o.a. door lichaamslengte) is inderdaad van invloed.
Simpel gezegd betekent een te grote boot dat je harder moet werken dan nodig;
een te kleine boot vaart vaart niet echt goed, wat ook riskant kan zijn,
tenzij je weet waar je mee bezig bent (maar in dat geval heb je dit advies niet nodig).
Dus is het belangrijk om te bepalen met hoeveel gewicht je in totaal (dus vaarder + bagage!) gaat varen,
en dan een boot uitzoeken die jij goed vind varen met die hoeveelheid gewicht aan boord.
Bij kanobouwers die een bepaald gewicht aangeven waarmee een bepaald model goed vaart,
kun je alvast een voorselectie maken om daarna zelf uit te proberen of het klopt.
Bij kano's waar geen of geen betrouwbare* gewichtsaanduiding wordt gegeven,
zul je meer af moeten gaan op advies en mening van anderen bij je (voor)selectie.
* Veel kanobouwers geven een volume-getal als maximum capaciteit op,
wat niets zegt over het gewicht waarmee een kano goed vaart. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Vincentp86 op 11/10/11 09:21 |
|
 |
@ Bas.
Bedankt voor je info, ik zal zelf inderdaad ook te denken aan een bril met een touwtje.
En mocht ik de stroming op willen zoeken is een sportbril/zwembril op sterkte wel ideaal denk ik.
@ bjorri
Ik heb zelf een 2 persoons oude canadese kano.
Hij is al flink oud maar vaart nog steeds maar ik zou niet weten hoeveel hij max kan dragen of welk type het zou zijn.
En sowieso zorg ik dat mijn foto of film camera goed verpakt zit in een waterdichte (drijvende) tas, en ik heb ook onderwater behuizingen voor m'n foto en film camera.
De Goudse peddel had ik inderdaad ook gevonden, en daar ga ik me zeker aanmelden.
@ kanoniem
Bedankt voor de hele uitleg qua gewicht.
Het is me helemaal helder
Bedankt mensen!
|
 |
| |
|
|
|