|
mist
|
gepost door: mist op 28/10/11 13:33 |
|
 |
Hoi,
wij plannen (binnen 3 dagen...) een tocht in de Biesbosch met de kinderen. Configuratie bij onze tochten is normaal 1 man/vrouw + 1 of 2 kinderen en wat bagage.
De kinderen zijn voorlopig nog niet mee te tellen als motor, dus mijn vraag is, zijn de huurcanadezen in de Biesbosch (vertrek vanuit Hank, dus daar huren?) een beetje te varen zo goed al solo?
alvast bedankt!
Mist |
 |
| |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 28/10/11 15:11 |
|
 |
mist schreef op 28/10/11 13:33:
Hoi,
wij plannen (binnen 3 dagen...) een tocht in de Biesbosch met de kinderen. Configuratie bij onze tochten is normaal 1 man/vrouw + 1 of 2 kinderen en wat bagage.
De kinderen zijn voorlopig nog niet mee te tellen als motor, dus mijn vraag is, zijn de huurcanadezen in de Biesbosch (vertrek vanuit Hank, dus daar huren?) een beetje te varen zo goed al solo?
alvast bedankt!
Mist
De huurkano's in de Biesbosch ken ik niet, maar of je daarmee goed solo kunt varen
hangt af van je eigen vaardigheden en wat je onder 'goed' verstaat.
Wat ik slecht vind, vindt een ander weer goed genoeg -- ik ben dus niet de norm.
Maar als je goed geheld kunt varen
dan zou het redelijk moeten lukken, volgens mij.
|
 |
| |
|
|
mist
|
gepost door: mist op 28/10/11 16:34 |
|
 |
ja, kijk, ik maak me een beetje zorgen omdat ik van de kanoverhuurder die we op het oog hebben geen merk of type kan loskrijgen waarop ik kan googelen. (Wij zijn eigenlijk zeekajakkers, dus ik ken ook niet zoveel van OC. Maar sporadisch varen we met huur-esquif en huur-old town (vraag me niet de types, sorry) en dat gaat goed met ons gezin...)
Maar zonder antwoord van de verhuurder krijg ik nu dus visioenen van boten met gegolfde bodems, veel te groot gedimensioneerde kano's, ...
Ik wil, denk ik, gewoon graag horen dat de canadezen wel geschikt zijn, en hun naam 'canadese kano' waard zijn.
De beren op de weg opruimen, weet je wel...
edit: ik zie nu wat er achter je link 'geheld' zit. Ja, dat lukt hoor wanneer nodig.
mist heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 28/10/2011 16:44 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Rolf op 29/10/11 18:16 |
|
 |
|
De Canadezen die ik doorgaans tref in de Biesbosch zijn die rode en groene plastic schuiten. Zwarte stootrand. Plomp, zwaar, maar prima voor een dag of weekend en niet stuk te krijgen. Volgens mij Coleman. Deze zijn bij rustig weer goed solo te varen, als je geen al te hoge eisen stelt. |
 |
| Buiten is het beter! |
|
|
|
gepost door: Rolf op 30/10/11 11:24 |
|
 |
Het zal allemaal wel meevallen, hoor. Die boten moeten nu eenmaal geschikt zijn voor jan en alleman die een dagje ongeoefend willen varen. Ze moeten dus hufterproof zijn en stabiel. We hebben twee jaar geleden rond deze tijd een overnachting gedaan met een bevriend stel, wij in onze tandem toerkajak en zij in een huurcanadees van de Vissershang. De dame van het stel was niet zo lekker, dus kwam het op de man alleen aan. De eerste dag ging prima, de tweede dag is mijn vrouw ingestapt bij de canadees om mee te peddelen.
Let wel: de canadees heeft op de eerste dag onze kajak bij moeten houden. Dat heeft mijn maat dus voornamelijk solo gedaan.
Als je een route van een kilometer of twintig uitsmeert over twee dagen, zal het ongetwijfeld prima te doen zijn.
Veel plezier!
Edit: nog even een toevoeging over het geheld varen: is dat wel een optie met bagage en kinderen in de boot?
Rolf heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/10/2011 11:27 |
 |
| Buiten is het beter! |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 30/10/11 11:49 |
|
 |
kanoniem heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/10/2011 11:51 |
 |
| |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 30/10/11 11:50 |
|
 |
Rolf schreef op 30/10/11 11:24:[...]
Edit: nog even een toevoeging over het geheld varen: is dat wel een optie met bagage en kinderen in de boot?
Lijkt me van wel, als je de bagage en gewicht van de kinderen goed weet te verdelen,
dan heb je op die manier de meeste controle over de kano
vooropgesteld natuurlijk dat je de peddeltechnieken beheerst
om een kano goed vanaf een kant te varen.
|
 |
| |
|
|
mist
|
gepost door: mist op 01/11/11 20:11 |
|
 |
zo, terug!
Wat een heerlijke tweedaagse! Volop zon, keihard genieten. Inderdaad een rondje van een 20-tal km over de twee dagen uitgesmeerd. Veel volk hebben we niet gezien: één canadees, één kajak, en een sloep of drie. Dat was het!
Wat me opviel is hoe hard het gebied veranderd is sinds we er vorige keer waren (al 8 jaar terug). Hele polders die ondergelopen zijn, prachtig weids! En we vonden dat naar ons gevoel veel van de heel kleine kreken niet meer toegankelijk zijn (met zo'n drijvers afgesloten), of dat ze nu doodlopen waar vroeger (misschien?) wel een doorgang was.
Over de kano's: ik heb pijn aan de onderrug en schouders... vorig weekend zelfde km-aantal, in dezelfde configuratie, met goede boot en passende peddel niet. Het ging, maar echt blij was ik er niet mee Vooral ook niet blij omdat ze mij per mail verteld hadden dat ze goede reddingsvestjes hadden voor onze nog niet zwemmende 3-jarige, mooi niet dus: ze kwam tot zijn oren... Daar heb ik me de hele tocht toch wat ongerust over gemaakt, want stel dat...
We hebben gekampeerd aan 'het' veldje aan de Bevert.
Als je vanuit de 'kleine' kant van de kreek komt, passeer je in de bocht op je rechterkant een veldje zonder steiger waar duidelijk veel gekampeerd wordt. Omgeven met een losse houtwal, vlak tegen de dijk waar schapen op grazen. Het was een beetje slordig (netels, distels, schapenkeutels) maar verder heel netjes, geen afval.
Als je daarna echter nog 300 meter verder peddelt, tot een stuk in het bredere deel, kom je aan het 'echte' veldje denk ik, waar een steiger is (zie ook topic 'voorzieningen in de Biesbosch'). Maar dat zagen wij dat pas de volgende morgen.
Bedankt voor de antwoorden in dit topic in ieder geval!
|
 |
| |
|
|
|