Nico B
www.hobomaasafvaart.be
|
gepost door: Nico B op 20/02/05 13:40 |
|
 |
De volgende ochtend was de Ourthe totaal anders dan de middag ervoor. Snel stroomde het water voorbij. R. en ik keken elkaar eens aan; dat gaat wel iets anders worden dan dobberen in Friesland.
Onder luid commentaar wisten we onze bagage is de boot te proppen. B. had twee tonnetjes meegenomen, W. maar één waterdicht zakje … Wij waren vooraf nog even naar AB te W. geweest en hadden een tas van 450liter gekocht. Ter vergelijk; dat is ongeveer zo groot als een redelijke kofferbak. En nog moesten we spullen in de auto achterlaten.
Na wat overleg werd besloten de auto’s te parkeren bij Hogne. Dat zou twee dagen varen betekenen. Aldus werd er driftig heen en weer getuft. En tegen het einde van de ochtend konden we dan eindelijk weg. De vloot bestond uit twee canadezen die wel waren geschikt voor wildwater, ééntje die in principe was geschikt mits de muizen niet het spatzeil hadden opgevreten, een canadees die absoluut niet geschikt was voor stromend water en een zeekano. Al met al een logisch en gestructureerd gezelschap.
Een rivier afzakken is niet zo moeilijk. Maar wij wilden het ook veilig en leuk doen. Een deel van het plezier bestaat uit oefenen met traverseren en keerwatervaren. Ik kan je verzekeren dat het laatste niet gemakkelijk is als je a) ongeoefend bent b) niet op elkaar bent ingespeeld c) het flink stroomt d) de keerwaters klein zijn en de boten groot e) … Toch is het R. en mij gelukt overeind te blijven en zonder al te veel harde woorden of dodelijke blikken. Helaas waren anderen wat minder gelukkig.
Voor mij was dit stuk Ourthe bekend terrein. Ik heb er aardig wat teambuilding sessies gedraaid. Het hoogtepunt toen en nu weer was een stuw voor La Roche bij het hotel. Hier werden wel wat boten van de mannen (en dames) gescheiden. R. en ik schepten zoveel water dat we besloten niet het keerwater te halen maar hard de kant in/op te varen; een briljante tactiek.
In La Roche zelf ligt ook een stuw. Stroomafwaarts aan de linkerzijde mochten we niet uitstappen van een plaatselijke kanoboer. De enige andere mogelijkheid was aan de rechterzijde. Dit was een piepklein stukje en je kon je niet veroorloven die te missen. Tot op de dag van vandaag begrijp ik nog niet waarom we niet uitmochten stappen bij de betreffende kanoboer.
Anyway, het was een aardig stuk sjouwen. En daar hadden wij uiteraard geen zin in. Nu kon ons bootkarretje de boot wel dragen maar niet met alle bagage erin. No ploblem,; de plaatselijke Spar stelde geheel belangeloos (en ook onwetend) twee boodschappenkarretjes beschikbaar voor het transport. Heel veel bekijks mee gehad.
Ter hoogte van Hotton was het energiepeil van de groep dramatisch gedaald. Dus er moest gestopt worden voor de rest van de dag. R. had boodschappen ingeslagen in La Roche. Nu kon hij laten zien waarvoor in hemelsnaam al die keukenspullen dienden. En terwijl R. zat te kokkerellen was M. bezig met bomenvellen en hutten te bouwen. Konden we die avond toch droog eten. En R. mocht vele complimenten ontvangen voor zijn (kook)prestaties.
Wordt vervolgd.
P.s. foto’s zijn te bekijken op:http://www.kano-club-grave.nl/Fotos/270401Ourthe/frame270401Ourthe.htm
|
 |
| Kanoritus; je zult er maar last van hebben! |
|