|
Rein Hagenaars
|
gepost door: Rein Hagenaars op 24/11/11 20:33 |
|
 |
Hoi Tjerk,
het zou iets kunnen schelen, in de branding zie wel vaker polo- en slalompeddels.
maar de juiste techniek lijkt me belangrijker. Een heel erg groot blad kan wel tot schouderproblemen lijden door de flinke waterdruk die er met een golf achter je op kan komen te staan.
Maar meer nog maakt het uit wat voor kajak je hebt. Waar vaar je nu in? Heb je al eens met echte surfkajak met vinnen(b.v. Mega Kayaks) of een model als de Fluid Element gevaren?
Ook de oudere (langere) freestylebootjes hebben meer waterlijn (dus sneller) dan de moderne bootjes.
Tip voor alle andere brandingliefhebbers; dit weekend komen er eindelijk weer golven (en veel wind!), maar aanstaande maandagochtend lijkt het mooist te worden. Dus geef morgen even aan je chef door dat je maandagochtend vrij neemt.
Ciao! Rein. |
 |
| Vloedkanosport.nl & kanoshop.nl |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 24/11/11 21:46 |
|
 |
Tjerk schreef op 24/11/11 15:33:
Bonjourno!
Momenteel heb ik een gewone WW pedel, deze gebruik ik ook voor de branding. Ik zit er over te denken om een polo peddel te kopen. Vanwege het grotere blad hoop ik net iets sneller te zijn en net meer golven te pakken. Is een polo peddel hiervoor handig? Maakt het prijsverschil nog heel veel uit of is het alleen het gewicht?
Ojha, wordt de kans op blessures ook groter bij een groter blad?
Ik weet niet wat voor ww peddel je hebt maar een polopeddel zal allicht efficienter zijn aangezien je je met polo op vlakwater moet voortbewegen terwijl een ww peddel eigenlijk meer bedoeld is om te sturen en steunen (de rivier helpt je toch wel vooruit).
Kans op blessures wordt ook bepaald door de stijfheid van de peddel (steel, bladen), niet alleen door de grootte. Overigens is het niet zo dat je met een groter blad ook automatisch harder kunt varen. Een Kinetic a-symettrische vorm heeft volgens mij niet eens zo'n gek veel groter oppervlak als een ouderwetse symmetrische Schlegel maar werkt wel veel beter.
Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar een Kinetic ww of slalom peddel. Het grote verschil met een polopeddel is dat de polopeddels aan regels moeten voldoen (rondingen, dikte van blad etc.). Voor ww speelt dat allemaal niet en die peddels zijn meestal een stuk goedkoper.
Ik heb er geen belang bij maar:http://link.marktplaats.nl/505870725
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 24/11/11 23:23 |
|
 |
Slalom-peddel in de branding gaat best goed, vel beter dan de rodeo-peddel die ik eerst altijd gebruikte. Maar wat bedoel je precies met gewone WW peddel? Dan denk ik al snel aan een aluminium Schlegel peddel oid.
Rein Hagenaars schreef op 24/11/11 20:33:
Tip voor alle andere brandingliefhebbers; dit weekend komen er eindelijk weer golven (en veel wind!), maar aanstaande maandagochtend lijkt het mooist te worden. Dus geef morgen even aan je chef door dat je maandagochtend vrij neemt.
Op Windguru geeft hij voor zondag 3 sterren met golfhoogte 3 meter aan en maandag juist wat minder? Maar als jullie zondag op het strand zijn, dan kom ik wel langs bij Hoek van Holland.
roosmcd heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 24/11/2011 23:26 |
 |
| Manos esto var a lastimar |
|
|
Tjerk
|
gepost door: Tjerk op 26/11/11 14:36 |
|
 |
|
Mijn WW is inderdaad een alu Schlegel. Leuk feitje dat WW inderdaaad bedoelt zijn voor steunen en sturen! Nooit aan gedacht. Maakt stijfheid heel veel uit? Mijn Alu is niet heel erg buigzaam volgens mij. |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 27/11/11 10:15 |
|
 |
Tjerk schreef op 26/11/11 14:36:
Mijn WW is inderdaad een alu Schlegel. Leuk feitje dat WW inderdaaad bedoelt zijn voor steunen en sturen! Nooit aan gedacht. Maakt stijfheid heel veel uit? Mijn Alu is niet heel erg buigzaam volgens mij.
De meeste aluminium stelen zijn een stuk flexibeler dan een goede carbon steel. Voor wildwater zou ik ook liever een wat flexibeler peddel hebben, voor mijn gevoel vangt dat eventuele klappen toch beter op. Een stijve peddel geleidt een klap gelijk door naar je lichaam en dat lijkt me minder fijn voor je gewrichten.
Om Bart/AmigoB maar een beetje te parafraseren: wildwater varen is alleen maar "roeren". Toegegeven, op zijn tijd moet je een beetje kracht zetten maar als je goed gebruik maakt van de kracht van het water hoef je niet zo gek veel te doen om bij je eindbestemming te komen.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
gjpjanssen
|
gepost door: gjpjanssen op 27/11/11 17:48 |
|
 |
Stijfheid is een kenmerk,maar bedenk ook hoeveel gewichtsverschil erin zit !
Eenmaal met een carbon peddel gevaren,pak dan maar eens een peddel van 1200gram. |
 |
| |
|
|
|