|
|
gepost door: Joriske op 24/11/11 19:19 |
|
 |
Hey allemaal ,
Ik werd een tijdje terug een beetje gek van die waterdichte tassen in mijn kayak.
Ik ga graag in het weekend een tochtje maken en neem dan wat te eten en drinken mee .
Dit deed ik eerst altijd in de achterpunt van mijn kayak in een waterdichte tas die ik gekocht had op ebay.
Nu is die tas al een paar keer geplakt omdat ik wel eens achter de gesp van mijn zitje bleef haken .
Nu heb ik zelf een mooie oplossing gevonden (vind ik zelf dan he )
Ik heb in de voorste punt een rioleringsbuis met schroefdop gemaakt .
Ideaal voor mijn thermoskan soep of koffie sleutels gsm fototoestel etc etc.
In mijn achterste punt heb ik ook 2 pijpen van 80 cm lang gemaakt met schroefdop dus nu kan ik genoeg meenemen zonder gezeur en de pijpen dienen tevens als luchtzak.
Misschien makkelijk voor mensen die een solide oplossing zoeken voor hun bagage.
Je moet wel je kleding die je meeneemt oprollen in kleine rolletjes dat is het enige.
Ik heb een paar foto's gemaakt van de pijpen deze staan in mijn album

Joriske heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 24/11/2011 19:20 |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 24/11/11 21:49 |
|
 |
*krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk* werken de radertjes in mijn hoofd: koel!
Ik heb uit een ooit eens overgenomen partij vaarspullen nog een paar van dat soort buizen (met doppen etc) en kon er nooit iets mee. Maar ik denk dat ik er toch eens
eentje meeneem in de K1. Want mijn banaantjes wordt altijd een soepzootje en op deze manier blivjen ze hoop ik wel goed!
Topidee!
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Ben op 25/11/11 08:25 |
|
 |
michielv schreef op 24/11/11 21:49:
Want mijn banaantjes wordt altijd een soepzootje en op deze manier blivjen ze hoop ik wel goed!
Hey Michiel, daar hebben ze tegenwoordig leuke doosje voor op de markt: http://www.gadgetmadness.com/2005/04/18/armored-banana-carrying-case-the-bananabox/ 
Het idee om waterdichte boxen te maken mbv rioolbuis is op zich niet nieuw.
Wilko heeft een jaar of 4 geleden hele kleintjes gemaakt om een extra accu en geheugenkaartje mee te nemen in zijn zwemvest.
Link naar het draadje: http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/2066
Maar ik heb nog niet eerder gezien dat iemand het op zo'n grote schaal toepast.
Veel plezier en gebruiksgemak toegewenst. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Joriske op 25/11/11 10:32 |
|
 |
Klopt het idee is niet nieuw .
Maar eigenlijk was het bedoeld om twee vliegen in een klap te slaan .
Dus het is bergruimte en tevens een drijflichaam voor in je kano .
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Joriske op 26/11/11 10:30 |
|
 |
De montage van de buis gaat via mijn binnenkuip.
Deze kuip is uitneembaar hij zit net voor het zitje vastgeschroefd en aan de voorkant met twee schroefjes.
Deze heb ik er helemaal uitgehaald en aan de onderkant zat bij mij al een radius van plastic met 3 elastieken voor bijvoorbeeld een drinkfles onder te klemmen .
Hier heb ik de elastieken uitgehaald en draadeinden van m5 ingezet die ik aan een strip gelast had .(allemaal rvs natuurlijk)
Toen een ronde vorm gewalst van aluminium die om de pijp past en zo het hele zaakje eronder geschroefd.
Daarna de binnekuip weer terug en klaar is kees |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 30/11/11 13:25 |
|
 |
Ben schreef op 25/11/11 08:25:
Het idee om waterdichte boxen te maken mbv rioolbuis is op zich niet nieuw.
Wilko heeft een jaar of 4 geleden hele kleintjes gemaakt om een extra accu en geheugenkaartje mee te nemen in zijn zwemvest.
Link naar het draadje: http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/2066
Maar ik heb nog niet eerder gezien dat iemand het op zo'n grote schaal toepast.
Veel plezier en gebruiksgemak toegewenst. 
Ik heb een jaar daarna nog een grotere versie gemaakt om een EHBO+ (Uitgebreide set inclusief zaken die ook door een arts mogen worden gebruikt) container te maken voor achter in mijn boot. Ik deed de EHBO spullen eerst in een paar kleine waterdichte zakken, en daarna het geheel in die rioolbuiscontainer met schroefdop.
Dat werkte weliswaar prima als waterdichte container, het spul is alleen bij lage temperaturen wat minder bestand tegen harde klappen (lees: wildwatergebruik). :-( |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
|
|
gepost door: Joriske op 30/11/11 14:11 |
|
 |
Ja dat klopt als je die dunwandige pijp ervoor neemt wel .
Mijn pijp is 3 mm dik en kan wel tegen een stootje.
En anders heb ik op het werk nog gele pijp van PE 110mm
(want wat de baas u bied dat koopt men niet )
Die gaat zeker niet stuk
Joriske heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 30/11/2011 14:12 |
 |
| |
|
|
|
gepost door: bjorri op 30/11/11 15:48 |
|
 |
Hier een werkbeschrijving van iemand die daar ook mee bezig is geweest.
http://zeekajakken.blogspot.com/2008/05/project-kniebuis.html
Voor zover ik weet heeft ie het ding wel helemaal gemaakt maar uiteindelijk toch niet in de boot geplakt. Het kost je best een hoop vrijheid en de bergruimte is erg beperkt en al varende nog steeds lastig te bereiken. |
 |
| http://kanowaard.nl |
|
|
|
gepost door: Joriske op 30/11/11 21:40 |
|
 |
Als je zomaar wat doet wel ja natuurlijk.
Je moet het zaakje ook goed uitmeten van te voren .
Ik ben zelf 1.96 dus niet de kleinste en heb nog alle vrijheid tussen mijn benen.
De pijp zit op een plaats waar ze standaard vanuit fabriek de mogenlijkheid gemaakt hadden om een drinkfles te plaatsen .
Die is nu vervangen door de pijp dus geen centje pijn als dat op deze plek zit.
Zoals op foto te zien is steekt hij 8 cm uit dus makkelijk te benaderen tijdens het varen om bijv wat te eten te pakken of je camera ofzo.
Natuurlijk is dat voor iedereen verschillend maar ik vind het echt super zo geen gerommel meer met die waterdichte tasjes die vond ik niet zo geweldig en liggen los in je kayak .
Maar goed zoals ik al zei niet iedereen zal dit ideaal vinden. |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 01/12/11 01:08 |
|
 |
Joriske schreef op 30/11/11 14:11:
Ja dat klopt als je die dunwandige pijp ervoor neemt wel .
Mijn pijp is 3 mm dik en kan wel tegen een stootje.
En anders heb ik op het werk nog gele pijp van PE 110mm
(want wat de baas u bied dat koopt men niet )
Die gaat zeker niet stuk
Die pijp is het probleem ook niet: de dop aan het andere einde wel.
De pijp en de schroefdop zijn allebei dik en stevig genoeg. De dop aan het (altijd afgesloten) einde wel. Daar heb ik er al een van kunnen vervangen omdat hij stuk was gegaan.
Sindsdien heb ik maar besloten om de hele buiscontainer niet meer in mijn boot te doen, ook omdat ik hem niet tussen mijn benen maar achter het zitje wil hebben, en dan raakt hij in mijn boten eigenlijk altijd wel ergens de bodem van de boot (dus net daar waar hij de grootste kant op een harde klap heeft). |
 |
|
|
|
gepost door: Joriske op 01/12/11 07:33 |
|
 |
En als je de pijp wat langer maakt wilko ?
de mijne is 80 cm en klemt dan in de staart in een soort van zwarte schuim daar zit hij stevig en kan hij ook niet gaan klapperen .
|
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 01/12/11 12:39 |
|
 |
Joriske schreef op 01/12/11 07:33:
En als je de pijp wat langer maakt wilko ?
de mijne is 80 cm en klemt dan in de staart in een soort van zwarte schuim daar zit hij stevig en kan hij ook niet gaan klapperen .
Dat is inderdaad wel een goede oplossing, met bijvoorbeeld minicell schuim een beschermkap er omheen maken.
Hij kan niet langer omdat hij dan niet meer in mijn speelbootje past. Hij zat overigens al klemvast achter het zitje (in de lengterichting), maar omdat het einde tegen de bodem klem zit, en die bodem de klappen van stenen e.d. krijgt, wordt de energie vrijwel 1 op 1 doorgegeven op de kap aan het einde van de buis.
In mijn kreekboot is dat idee met dat schuim wel haalbaar, maar daar geldt ook dat ik de voorkeur zou geven aan een zo klein en licht mogelijke oplossing, zeker omdat er nog meer achterin moet kunnen passen, en de boot soms flinke afstanden gedragen moet worden. |
 |
|
|
|
gepost door: Joriske op 01/12/11 17:28 |
|
 |
Ja dat klopt hij word wel ietsjes zwaarder en de ruimte is beperkt zeker als je veel wilt meeslepen.
Ik kan me voorstellen dat dan een waterdichte zak een betere en zeker ruimere oplossing is . |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 01/12/11 17:30 |
|
 |
Joriske schreef op 01/12/11 17:28:
Ja dat klopt hij word wel ietsjes zwaarder en de ruimte is beperkt zeker als je veel wilt meeslepen.
Ik kan me voorstellen dat dan een waterdichte zak een betere en zeker ruimere oplossing is .
Helaas zitten er dusdanig veel zaken in onze EHBO+ tassen die niet tegen het geschuur tussen een waterdichte zak en de buitenzijde van de boot kunnen, dat ik niet anders kon dan er een hard shell container omheen te doen. Ik heb nog even zitten twijfelen om zo'n Pelican case te kopen, maar dat paste ook niet goed. |
 |
|
|
|