|
|
gepost door: Wilko op 13/12/11 00:50 |
|
 |
Deze Letten leggen de lat wel erg hoog (we hebben het over hoeveel stomheid je op 1 film kunt vastleggen):
http://www.youtube.com/watch?v=801v637Zlb0 |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 13/12/11 07:04 |
|
 |
Ik ben nog maar op 2:19 en heb al meer stomme dingen gezien in het filmpje dan ik in ruim 28 jaar kanovaren mee heb mogen maken ...
Dat die lui nog leven .. onvoorstelbaar...
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: barttore op 13/12/11 12:17 |
|
 |
Ongelofeloos !
Hebben ze in Letland ook een Jackass Academie ?
Volgens mij hebben deze hun examen met glans gehaald.
Of ze lang genoeg leven om een aflevering vol te krijgen is wat anders.
Wat een gekken ! |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 13/12/11 12:47 |
|
 |
Als je dit filmpje als examen voor hoe het niet moet gaat gebruiken moet elke kandidaat minstens 300 punten opschrijven, anders zak je.
Lekker handig, stroomafwaarts van een gepinde boot gaan staan om die los te maken. Het is een wonder dat die boot die man niet meteen omver drukte.
Maar goed, dit soort dingen zijn wel de reden waarom in elke wildwater boot tegenwoordig joekels van waarschuwingen staan dat kayakvaren gevaarlijk is enz.
Als je dit soort gasten ziet, moet je dan helpen of liever ze hun eigen gang laten gaan en hopen dat natuurlijke selectie het probleem op de lange termijn oplost? Ik zou er zelf niet zo op zitten te wachten om mijn eigen spullen of zelfs leven te riskeren om zulke jokers uit de problemen te halen. Gelukkig heb je dat soort dingen niet met de vlakwater marathons in Nederland
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Wilko op 13/12/11 13:37 |
|
 |
michielv schreef op 13/12/11 12:47:
Maar goed, dit soort dingen zijn wel de reden waarom in elke wildwater boot tegenwoordig joekels van waarschuwingen staan dat kayakvaren gevaarlijk is enz.
Als je dit soort gasten ziet, moet je dan helpen of liever ze hun eigen gang laten gaan en hopen dat natuurlijke selectie het probleem op de lange termijn oplost? Ik zou er zelf niet zo op zitten te wachten om mijn eigen spullen of zelfs leven te riskeren om zulke jokers uit de problemen te halen.
Ik heb helaas niet de indruk dat dergelijke stickers helpen. Daarnaast vermoed ik dat de enige reden voor dergelijke stickers is dat de producenten en verkopers zich juridisch in willen dekken.
Ik ben al meerdere malen vaarders tegen gekomen die vergelijkbare stunts uit haalden als de sukkels in dit filmpje. Na de eerste keer hun capriolen te hebben gade geslagen en een lading spullen en zwemmers van de rivier te hebben geplukt vroeg ik die lui waar ze hadden leren "varen". Tot mijn stomme verbazing waren die gasten gewoon naar de dichstbijzijnde kanoshop in Duitsland gegaan, hadden incomplete uitrusting gekocht en waren toen naar de Soca gereden, waar ze een week wilden gaan varen.
De dag dat we hen troffen hadden ze al een lading close calls gehad (Bunkercataract gezwommen, kleine kloof van de Soca gezwommen...) en waren delen van hun uitrusting kwijt geraakt maar ze bleven stug door gaan. Helaas hadden ze een dusdanige machohouding dat hen ook niks viel te leren.
Daarmee kom ik bij mijn laatste punt: dergelijk volk gaat op een gegeven moment ongelukken krijgen. Daar hebben wij als wildwatervaarders dan allemaal last van, want het beïnvloed hoe mensen (en de overheid) naar onze sport kijken. Met alle gevolgen van gesloten rivieren en andere restricties vandien.
Daarnaast loop je het risiko dat er zo'n stommiteit voor je ogen gebeurt, en je, ondanks je goedbedoelde pogingen zo'n rund te redden, toch met een flink traumatische ervaring opgescheept wordt. Daar wordt niemand beter van. |
 |
|
|
|
gepost door: roosmcd op 13/12/11 23:25 |
|
 |
Volgens mij hebben ze er het riviertje ook wel op uitgezocht . Maar volgens mij valt het over het algemeen wel mee, ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat ik dergelijke groepen ben tegengekomen in Frankrijk of Slovenie.
Of je moet met hoog water op de Rur met beginners gaan varen. Dat kan ik mij nog goed herinneren van een vorige vereniging waar ik lid was; Wilko volgens mij ook, maar dan een paar jaar eerder . |
 |
| Manos esto var a lastimar |
|
|
|
gepost door: Wilko op 13/12/11 23:34 |
|
 |
roosmcd schreef op 13/12/11 23:25:
Volgens mij hebben ze er het riviertje ook wel op uitgezocht . Maar volgens mij valt het over het algemeen wel mee, ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat ik dergelijke groepen ben tegengekomen in Frankrijk of Slovenie.
Of je moet met hoog water op de Rur met beginners gaan varen. Dat kan ik mij nog goed herinneren van een vorige vereniging waar ik lid was; Wilko volgens mij ook, maar dan een paar jaar eerder .
Ik ben ze helaas al in heel wat landen tegen gekomen.
Voorbeelden te over, maar ik krijg de indruk dat het vaarders uit vrijwel elk land kunnen zijn. Landen waar machogedrag wordt gewaardeerd en gestimuleerd zijn in mijn ervaring wel wat sterker vertegenwoordigd. :-(
Gelukkig is het meestal wel maar een heel klein percentage van de totale populatie vaarders.
Aan de andere kant heb ik in Tsjechië hele volksstammen van dergelijk lui voorbij zien komen. Er is dan ook een hele goede reden waarom er op veel rivieren een "Tsjechische rots" te vinden is, al dan niet met gedenksteen of kruis. Het is echt niet te geloven hoeveel Tshechische vaarders zich met absolute doodsverachting van allerlei stroomversnellingen en watervallen af werpen... :-(
Ik ben door de jaren heen dan ook steeds voorzichtiger geworden in het aannemen van uitnodigingen van groepen Tsjechische vaarders, zowel voor een enkele dag op een rivier als voor kanovakanties: ik wil eerst heel erg zeker zijn van wie er precies mee gaat en hoe die zich op het water gedragen voor ik me daarbij nog aansluit. |
 |
|
|
|